Såklart det blir uppsägningar innom brancher som tyngs mest av repetitiva arbetsuppgifter som är väldigt enkla om man förstår språket, det är ju det som LLMs faktiskt kan göra, men innom resten av bransherna är det inte alls likadant.
Så brukar alla säga, det sa dom om tulpanlökarna, före dot.com bubblan, före 2008 krisen etc. Guld och gröna skogar tills det ej längre är det. Vore jag i din sits skulle jag sälja och placera i mer säkra placeringar där man kan garantera vinst över tid, hos Nvidia hänger allt på att AI utvecklare inte märker att hos AMD får man 50% mer minne och exakt samma prestanda (Nja, man får kring dubbla FP64 dubbel precisions prestanda, vilket gör dem till det ENDA alternativet för seriösa simulationer) till lägre effekt, för nästan halva priset... samt att inte folk märker att dom inte gått med betydande vint sen dom grundades.
Det folk ofta gör fel är att titta fram och tillbaka på aktie värdet och tänka att dom kan bli rika, njaa... då måste man ju faktiskt sälja vid rätt tidpunkt, och att sia om framtiden är svårt, för dom stora spelarna sitter med fingret på pulsen och har kontakter, så dom säljer garanterat 1-2 timmar före folk får panik. De har vi sett efter varje bubbla spruckit.
Aktie spekulation får nån annan syssla med, det är rent tidsslöseri i mina ögon, dessutom när bolag i USA får köpa tillbaka sina egna aktier och deklarera det som förlust så har aktievärdena där helt uppblåsta proportioner... finns inte längre någon koppling till verkligheten... vilket lär göra bubblan extra explosiv när den spricker (Bolaget kan inte köpa upp alla aktier ifall alla tänker sälja på en gång, speciellt inte på kort tid då detta kräver enorma likvida medel).