Nvidia värderat till 40 000 miljarder kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Såklart, men nu är ju Nvidias inkomster vad jag kan se 180 miljarder och deras netto vinst ca 70 miljarder när man ser på prognosen för 2025. Volkswagen hade 320 miljarder år 2024 och gjorde en netto vinst på 12 miljarder.

Volkswagen gör vinst motsvarande sitt aktievärde vart fjärde år i runda slängar, Nvidia å andra sidan kräver 55 år för att tjäna ihop sitt aktievärde... samtidigt har Volkswagen tillgångar på 480 miljarder, medan Nvidia har tillgångar på 110 miljarder.

Samtidigt är det en stor AI bubbla på gång, dvs vinsten i framtiden är inte säkra, så i mina ögon är ren en värdering på 400 miljarder otroligt högt när risken är så stor.

Volkswagen, omsättning 2024: 324 656m euro, vinst på 11 352m. 3,5% vinstmarginal. Nvidia har en vinstmarginal på 55% och intäkterna beräknas som sagt växa enormt kommande åren. Du tror det är en bubbla, det gör inte jag. Självkörande bilar, robotar som utför mer och mer typer av arbeten som lagerarbete etc.

Jensen Huang tror robotics är deras nästa stora marknad att tjäna pengar på och jag tror inte han har fel. Men såklart har du rätt till att tycka att det är en bubbla. Nvidia värderas till skillnad från Volkswagen med förhoppning om massiv tillväxt framöver, det går därför inte att jämföra deras multiplar som P/E-tal och så vidare.

www.cnbc.com/amp/2025/06/25/nvidia-shareholder-meeting-2025-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det kanske är jag som missförstår er, men om man med "skuldmättat" menar att vi börjar nå en slags gräns för hur mycket skulder som systemet klarar, så har ni fel.

Det finns ingen sådan gräns. Oavsett om du mäter den i absoluta tal eller relativa tal.

Och den stora lögnen/illusionen är att dom (lånen) kan eller ska betalas tillbaka.

Jag vet inte vad du menar med "dog".
Hade saker fått ha sin gilla gång, så hade vi sett en ekonomisk boom utan dess like.
Nu har vi sedan 2008 fortfarande haft en ekonomisk boom utan dess like, problemet är, givet sättet vi gjorde det på, att det också fortsatt dom eskalerande klyftorna som vi sett sen 70-talet.

https://wtfhappenedin1971.com/

Sen vet jag inte vad du menar, vad är "på artificiell väg"? Vad är den "naturliga" vägen menar du?

Ja lite motsägelsefullt är det väl men det naturliga hade isåfall varit att inte bokstavligen talat pumpa ut pengar i systemet. Från 2008 så har dollar i cirkulation ökat med 3.4-8ggr, minns inte exakt på rak arm. Och det är ett kraftigt ”trendbrott” sett lot tidigare historik för grafen sticker verkligen iväg efter 2008.
Och denna ökning med pengar i cirkulation ger inflation (vilket vi har ganska mycket av just nu) och detta är inte på väg neråt heller. Så alla som förstår att mer pengar i systemet ger inflation förstår också att dom har gjort något av någon anledning som kommer att skapa enorma problem (krasch) längre fram. Det är ohållbart, så vare gör man det här ändå? Varför tog man inte tjuren vid hornen 2008?

Hade man hoppats på den gröna given? Eller WW3?

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Volkswagen, omsättning 2024: 324 656m euro, vinst på 11 352m. 3,5% vinstmarginal. Nvidia har en vinstmarginal på 55% och intäkterna beräknas som sagt växa enormt kommande åren. Du tror det är en bubbla, det gör inte jag. Självkörande bilar, robotar som utför mer och mer typer av arbeten som lagerarbete etc.

Jensen Huang tror robotics är deras nästa stora marknad att tjäna pengar på och jag tror inte han har fel. Men såklart har du rätt till att tycka att det är en bubbla. Nvidia värderas till skillnad från Volkswagen med förhoppning om massiv tillväxt framöver, det går därför inte att jämföra deras multiplar som P/E-tal och så vidare.

www.cnbc.com/amp/2025/06/25/nvidia-shareholder-meeting-2025-r...

Exakt och när dom märker att LLMs och robotar ännu inte kan ersätta människor överallt till ett vettigt pris så lär bubblan spricka. Skulle året vara 2029 och TSMCs A14 nod kommit i full produktion, då kanske vi kunde köra vettiga Artificiell intelligens i robotar utan att bränna 1,2 KW i effekt och betala en miljon för hårdvaran...

Nej AI bubblan är en bubbla, snarare frågan om den spricker eller kommer pysa. Själv ger jag den 1-2 år till, sen börjar det klämma i skorna hos investerarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Exakt och när dom märker att LLMs och robotar ännu inte kan ersätta människor överallt till ett vettigt pris så lär bubblan spricka. Skulle året vara 2029 och TSMCs A14 nod kommit i full produktion, då kanske vi kunde köra vettiga Artificiell intelligens i robotar utan att bränna 1,2 KW i effekt och betala en miljon för hårdvaran...

Nej AI bubblan är en bubbla, snarare frågan om den spricker eller kommer pysa. Själv ger jag den 1-2 år till, sen börjar det klämma i skorna hos investerarna.

Så har det låtit väldigt länge från många håll, även när värderingen var lägre och intäkterna var lägre. Nergångar på ~50% av börsvärdet är något man får räkna med i Nvidia, det hör till. Till exempel som när Deepseek plötsligt skulle påvisa att inte lika mycket hårdvara krävs men det istället ledde till det motsatta i slutändan. Vi håller helt enkelt inte med varandra och tiden får utse vem som har rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Så har det låtit väldigt länge från många håll, även när värderingen var lägre och intäkterna var lägre. Nergångar på ~50% av börsvärdet är något man får räkna med i Nvidia, det hör till. Till exempel som när Deepseek plötsligt skulle påvisa att inte lika mycket hårdvara krävs men det istället ledde till det motsatta i slutändan. Vi håller helt enkelt inte med varandra och tiden får utse vem som har rätt

Det ändrar dock inte fysikens lagar, för att få något ens motsvarande mänsklig intelligens eller jämför bart med låg felfrekvens innom komplexa uppgifter krävs oerhört stora kostnader gällande hårdvara, tid och anpassning. Vi är inte där än, i frågan om enkla uppgifter så funkar AI okej, men det krävs fortfarande allt för mycket handpåläggning av människor.

Kan inte dra mig till minnes något företag som nått sånna svulstiga proportioner och överlevt utan att tappa minst 75% av sitt värde. Speciellt när framtiden ser rätt så blek ut gällande konkurrensen och intäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Det ändrar dock inte fysikens lagar, för att få något ens motsvarande mänsklig intelligens eller jämför bart med låg felfrekvens innom komplexa uppgifter krävs oerhört stora kostnader gällande hårdvara, tid och anpassning. Vi är inte där än, i frågan om enkla uppgifter så funkar AI okej, men det krävs fortfarande allt för mycket handpåläggning av människor.

Kan inte dra mig till minnes något företag som nått sånna svulstiga proportioner och överlevt utan att tappa minst 75% av sitt värde. Speciellt när framtiden ser rätt så blek ut gällande konkurrensen och intäkter.

Vill påminna NVDA tappade 70% nyligen och tog mindre än 2 år att sätta ny ATH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fågelskrämman:

40 tusen miljarder kronor.

Det är väldigt mycket pengar.

400 000€ för att vara lika exakt som Sandstedt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Som sagt, tro precis vad du vill, så länge efterfrågan på Nvidias produkter fortsätta öka (de största bolagen i världen ökar sin CapEx årligen) så tror jag att det fortsatt kommer att gå bra för Nvidia och fortsätter att ha pengar investerade i bolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Som sagt, tro precis vad du vill, så länge efterfrågan på Nvidias produkter fortsätta öka (de största bolagen i världen ökar sin CapEx årligen) så tror jag att det fortsatt kommer att gå bra för Nvidia och fortsätter att ha pengar investerade i bolaget.

Problemet är att all denna spendering måste generera något "hos slutkund". I dagsläget bygger vi mest saker som kanske har potential. Vi har ännu inte hittat någon "killer feature" som finansierar kalaset. Allt som lovas är att produktivitetsvinsterna kommer och att det är värt att investera.

Kommer dom inte, då kommer investeringarna att störtdyka (och då kan det gå fort). Det går liksom inte att bygga en industri på att man ska investera mer och mer pengar utan att det finns en efterfråga från slutkonsumenter eller allt det ökar produktivitet.

Det mesta AI relaterat som lanserats idag är inte hållbart i längden. Det kostar för mycket datorkraft och ström för värdet som spottas ut. Och är subventionerat av investerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Vill påminna NVDA tappade 70% nyligen och tog mindre än 2 år att sätta ny ATH

Vad jag kan se har dom som mest tappat 60%, och det var före AI bubblan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Det är ju det som är problemet, du kommer inte få någon som helst förvarning när investerarna bestämmer att de betalat tillräckligt mycket för att inte gå med vinst. Då spricker bubblan. AI har enorma begränsningar som ännu inte lösts eller ser ut att kunna lösas, närmare bestämt att dom hallucinerar, lösningen dom har är att öka betänketiden med 1000-5000%... med samma ökning av strömförbrukning och hårdvarukrav.

Permalänk
Medlem

Margareta Sandstedt visste redan för 15 år sen att det herr talman är väldigt mycket pengar

https://youtu.be/pPpcdTzALWE?si=74DS068m6reqThsv

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Problemet är att all denna spendering måste generera något "hos slutkund". I dagsläget bygger vi mest saker som kanske har potential. Vi har ännu inte hittat någon "killer feature" som finansierar kalaset. Allt som lovas är att produktivitetsvinsterna kommer och att det är värt att investera.

Kommer dom inte, då kommer investeringarna att störtdyka (och då kan det gå fort). Det går liksom inte att bygga en industri på att man ska investera mer och mer pengar utan att det finns en efterfråga från slutkonsumenter eller allt det ökar produktivitet.

Det mesta AI relaterat som lanserats idag är inte hållbart i längden. Det kostar för mycket datorkraft och ström för värdet som spottas ut. Och är subventionerat av investerare.

Skrivet av Hoppitoss:

Det är ju det som är problemet, du kommer inte få någon som helst förvarning när investerarna bestämmer att de betalat tillräckligt mycket för att inte gå med vinst. Då spricker bubblan. AI har enorma begränsningar som ännu inte lösts eller ser ut att kunna lösas, närmare bestämt att dom hallucinerar, lösningen dom har är att öka betänketiden med 1000-5000%... med samma ökning av strömförbrukning och hårdvarukrav.

Investerarna i detta fallet är framförallt Hyperscalers som beräknas att fortsatt öka sin CapEx och de ser en större risk i att inte fortsätta investera i AI, än risken de ser i att överspendera. Vill ni stå vid sidlinjen så varsågoda. Eller om ni nu är så pass säkra på att det är en bubbla så kanske ni bör korta aktien för att tjäna lite enkla pengar?

"Goldman Sachs sees hyperscaler capex increasing sharply through 2027 – capex is projected to be $1.15T from 2025 through 2027, more than double the $477B spent from 2022 through 2024."

https://x.com/Beth_Kindig/status/1944526268411900015?t=-RxyxJ...

"The risk of underinvesting is dramatically greater than the risk of overinvesting" - Sundar Pichai

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

40 tusen tusen miljoner!

En gazzelorm!

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Investerarna i detta fallet är framförallt Hyperscalers som beräknas att fortsatt öka sin CapEx och de ser en större risk i att inte fortsätta investera i AI, än risken de ser i att överspendera. Vill ni stå vid sidlinjen så varsågoda. Eller om ni nu är så pass säkra på att det är en bubbla så kanske ni bör korta aktien för att tjäna lite enkla pengar?

<Uppladdad bildlänk>

"Goldman Sachs sees hyperscaler capex increasing sharply through 2027 – capex is projected to be $1.15T from 2025 through 2027, more than double the $477B spent from 2022 through 2024."

https://x.com/Beth_Kindig/status/1944526268411900015?t=-RxyxJ...

"The risk of underinvesting is dramatically greater than the risk of overinvesting" - Sundar Pichai

Ahh, Goldman Sachs, dom som vilseledde sina investerare innan 2008 krisen, såklart dom säger att allt är guld och gröna skogar, dom är ju dom första som säljer då dom har insider information, så dom går ju inte förlorande ur bubblor.

Nej, ger mig inte in i Aktie leken, enda sättet att inte förlora där är att inte leka alls, eller att endast placera i breda portföljer med lägre risk. Ska man tävla med dom stora spelarna så behöver man sätta ned enormt med tid...

Det är de facto en bubbla så länge AI bolagen inte går med vinst som på sikt kommer att ersätta investeringarna, den dage AI bolag överlag går med tillräckligt stor vinst och gjort det över säg ett halvt årtionde så lyfter jag på hatten, vi är troligen minst 12-15 år ifrån det, då tekniken inte är tillräckligt energieffektiv eller kraftfull än, plus implementering på två år och så fem goda år för att visa att det inte är ett sammanträffande och så förstås tre år av osäkerhet... ingen kan förutse exakt vad som kommer att hända globalt sett.

AIs meritlista för närvarande:
Göra enkla literära texter som måste granskas av människor före publicering

Granskning av bilder för att räkna, bedömma etc. när det gäller enorma datamängder (Kräver ännu mänsklig slutgranskning av kritiska delar då AI ännu inte är lika bra som professionella som tar tid på sig)

Göra enkla bilder, hopplöst variation i grad av noggranhet och realism, men tillräckligt bra för dom som inte har resurser för dedikerade eller inhyrda personer för detta.

Kan analysera stora datamängder för att göra en föranalys, ännu väldigt långt ifrån vad forskare kan göra när dom jobbar i grupp, men godtyckligt när datamängderna är så stora att man måste sålla och gallra.

Går att prata med, ännu hopplöst enkel att förvirra och lura, har stor tendens att få buggar eller snöa in sig på sidospår... gör man så att AIn tänker efter får man vänta evigheter på svar. Fungerar för extremt enkla ärenden... men glöm bort något som kräver 5+ minuter av kommunikation, då är sannolikheten för hallucinering, sidospår eller förvirring för stor.

Så... kort och gott, lång ifrån att sno våra jobb, kan bara göra dom mest tråkiga uppgifterna enklare, om man har en IT-person som kan implementera det på ett vettigt sätt så att inte personalen ska leka IT-tekniker på arbetstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

text

Nej, ger mig inte in i Aktie leken, enda sättet att inte förlora där är att inte leka alls, eller att endast placera i breda portföljer med lägre risk. Ska man tävla med dom stora spelarna så behöver man sätta ned enormt med tid...

text

Haha ok, stå utanför och kalla det bubbla du, jag är väldigt nöjd med att ha köpt (och fortsatt äga) aktier i bolaget som gett mig en fin avkastning genom åren 👍

För övrigt lite kul att du inte ens behöver leta längre än förstasidan på Sweclockers för att hitta en artikel som nämner jobb som ersätts av AI

"Efter den senaste rundan med nedskärningar hos bland annat King uppger källor att utvecklare ersätts av AI.

Efter den senaste månadens uppsägningar hos Microsoft har det källor framkommit att ungefär 200 personer hos spelutvecklaren King berörs. I ett internt PM som publicerats av mobilegamer.biz uppges nya AI-verktyg vara en av anledningarna.

Uppgifterna bekräftas av källor till Mobilegamer och går in på fler detaljer. Bland annat nämns att stora delar av Level Design-teamet tas bort efter att de har utvecklat ett nytt verktyg för att förenkla just den processen."

https://www.sweclockers.com/nyhet/41458-rykte-king-ersatter-u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Haha ok, stå utanför och kalla det bubbla du, jag är väldigt nöjd med att ha köpt (och fortsatt äga) aktier i bolaget som gett mig en fin avkastning genom åren 👍

För övrigt lite kul att du inte ens behöver leta längre än förstasidan på Sweclockers för att hitta en artikel som nämner jobb som ersätts av AI

"Efter den senaste rundan med nedskärningar hos bland annat King uppger källor att utvecklare ersätts av AI.

Efter den senaste månadens uppsägningar hos Microsoft har det källor framkommit att ungefär 200 personer hos spelutvecklaren King berörs. I ett internt PM som publicerats av mobilegamer.biz uppges nya AI-verktyg vara en av anledningarna.

Uppgifterna bekräftas av källor till Mobilegamer och går in på fler detaljer. Bland annat nämns att stora delar av Level Design-teamet tas bort efter att de har utvecklat ett nytt verktyg för att förenkla just den processen."

https://www.sweclockers.com/nyhet/41458-rykte-king-ersatter-u...

Såklart det blir uppsägningar innom brancher som tyngs mest av repetitiva arbetsuppgifter som är väldigt enkla om man förstår språket, det är ju det som LLMs faktiskt kan göra, men innom resten av bransherna är det inte alls likadant.

Så brukar alla säga, det sa dom om tulpanlökarna, före dot.com bubblan, före 2008 krisen etc. Guld och gröna skogar tills det ej längre är det. Vore jag i din sits skulle jag sälja och placera i mer säkra placeringar där man kan garantera vinst över tid, hos Nvidia hänger allt på att AI utvecklare inte märker att hos AMD får man 50% mer minne och exakt samma prestanda (Nja, man får kring dubbla FP64 dubbel precisions prestanda, vilket gör dem till det ENDA alternativet för seriösa simulationer) till lägre effekt, för nästan halva priset... samt att inte folk märker att dom inte gått med betydande vint sen dom grundades.

Det folk ofta gör fel är att titta fram och tillbaka på aktie värdet och tänka att dom kan bli rika, njaa... då måste man ju faktiskt sälja vid rätt tidpunkt, och att sia om framtiden är svårt, för dom stora spelarna sitter med fingret på pulsen och har kontakter, så dom säljer garanterat 1-2 timmar före folk får panik. De har vi sett efter varje bubbla spruckit.

Aktie spekulation får nån annan syssla med, det är rent tidsslöseri i mina ögon, dessutom när bolag i USA får köpa tillbaka sina egna aktier och deklarera det som förlust så har aktievärdena där helt uppblåsta proportioner... finns inte längre någon koppling till verkligheten... vilket lär göra bubblan extra explosiv när den spricker (Bolaget kan inte köpa upp alla aktier ifall alla tänker sälja på en gång, speciellt inte på kort tid då detta kräver enorma likvida medel).

Tilläg kring prestandan hos AMDs server acceleratorer
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Såklart det blir uppsägningar innom brancher som tyngs mest av repetitiva arbetsuppgifter som är väldigt enkla om man förstår språket, det är ju det som LLMs faktiskt kan göra, men innom resten av bransherna är det inte alls likadant.

Så brukar alla säga, det sa dom om tulpanlökarna, före dot.com bubblan, före 2008 krisen etc. Guld och gröna skogar tills det ej längre är det. Vore jag i din sits skulle jag sälja och placera i mer säkra placeringar där man kan garantera vinst över tid, hos Nvidia hänger allt på att AI utvecklare inte märker att hos AMD får man 50% mer minne och exakt samma prestanda (Nja, man får kring dubbla FP64 dubbel precisions prestanda, vilket gör dem till det ENDA alternativet för seriösa simulationer) till lägre effekt, för nästan halva priset... samt att inte folk märker att dom inte gått med betydande vint sen dom grundades.

Det folk ofta gör fel är att titta fram och tillbaka på aktie värdet och tänka att dom kan bli rika, njaa... då måste man ju faktiskt sälja vid rätt tidpunkt, och att sia om framtiden är svårt, för dom stora spelarna sitter med fingret på pulsen och har kontakter, så dom säljer garanterat 1-2 timmar före folk får panik. De har vi sett efter varje bubbla spruckit.

Aktie spekulation får nån annan syssla med, det är rent tidsslöseri i mina ögon, dessutom när bolag i USA får köpa tillbaka sina egna aktier och deklarera det som förlust så har aktievärdena där helt uppblåsta proportioner... finns inte längre någon koppling till verkligheten... vilket lär göra bubblan extra explosiv när den spricker (Bolaget kan inte köpa upp alla aktier ifall alla tänker sälja på en gång, speciellt inte på kort tid då detta kräver enorma likvida medel).

👍

Permalänk
Medlem

Diskussionen i den här tråden har samma vibbar som när man ägde Apple när iPhonen introducerades och alla försökte förklara för en hur iPhone-försäljningen skulle kollapsa NÄR SOM HELST NU trots att det inte fanns några som helst tecken på att det faktiskt skulle ske under många, många år. Det var snarare tvärtom med rejäl försäljningstillväxt och fantastiska marginaler.

Apple hade det som Warren Buffet kallar "moat". Dvs en vallgrav men sitt ekosystem. Nvidia har något liknande med CUDA som fullständigt dominerar den underliggande infrastrukturen för AI/ML under överskådlig framtid. Dessutom har NVidia betydligt mindre konkurrens än vad Apple någonsin hade. Det enda man behöver hålla koll på här är Trumpgalningens tullkaos samt som någon redan konstaterat ovan, capex för hyperscalers. Om de kommer på att de kraftigt skall minska och/eller rikta om sin capex till annat än datahallar så är det dags att dra åt sig öronen.

Fram tills dess bör man kunna rida den här vågen ett tag till.

Det faktum att man i princip har monopol på den här marknaden just nu visar sig också i de fortsätt närmast absurda marginalerna på över 70% (vilket är unikt för hårdvarubolag, det är normal bara mjukvara som går att sälja med de marginalerna). För att ta Apple som exempel igen: Folk skrek sig hesa om att Apples marginaler *aldrig* skulle kunna fortsätta och vara så galet höga. Och de var alltså kring 25-30%...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||