Civilization: Beyond Earth

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Känns inte som om C:BE är ett spel som vidareutvecklar från Civ5. Snarare en lite version med lite reskins. Med DLC så nja... Får hoppas att det kommer bra dlc snart.

Jag tycker att ALLT är utvecklat! Mycket större frihet över hur du utvecklar ditt rike och samverkar med miljön nu. Det enda jag skulle vilja ha är en tredimensionell karta i stil med Planetary Annihilation med flera planeter i ett solsystem.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

25% på Sid Meier's Civilization®: Beyond Earth på www.greenmangaming.com
20% rabatt ytterligare med voucher U9OULG-XRTO1V-4VMUGZ
Totalt alltså £24.00

Tack så mycket för tipset. Det blev ett köp där direkt istället för att invänta nån rea som jag egentligen planerat. 280 kr är ett bra pris.

(GMGs sida är nog den buggigaste sajt som jag nånsin har stött på dock, hade rejält med krångel med omotiverade redirects och ej klickbara knappar osv innan jag lyckades genomföra köpet.)

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Önskar att jag kunde välja en upplösning över 1680x1050..

Testa med windowed mode enda sättet jag lyckats få spelet att starta i 1920x1080 och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillepille:

Testa med windowed mode enda sättet jag lyckats få spelet att starta i 1920x1080 och uppåt.

Jag får det max till 1920x1200 när jag kör Windowed, känns ju sådär kul att spela när spelet knappt tar upp halva skärmen...

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem

Sitter på jobbet nu och längtar efter att komma hem så jag kan sätta igång och spela! Hejdå fritid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Sitter på jobbet nu och längtar efter att komma hem så jag kan sätta igång och spela! Hejdå fritid!

Samma här, CIV5 med sci-fi tema... holy shit.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Skrivet av Zodiam:

Jag får det max till 1920x1200 när jag kör Windowed, känns ju sådär kul att spela när spelet knappt tar upp halva skärmen...

Okej sjukt tråkigt att en sånhär enkel grej inte fungerar. Men det skulle komma en patch ganska fort tydligen, så vi får hoppas den kommer idag.

Permalänk
Medlem

Det är såna här dagar man önskar att man var färdig med studierna så man kunde hålla helg på riktigt..
Nu får detta lir vänta tills nästa helg efter tentorna men det kanske är bäst om det hinner komma en eller 2 bra patchar först

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jäklar vilket pris! Annars brukar jag inte köpa spel såhär pass tidigt men £22-någonting är det ju lätt värt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rillepille:

Hjälpte inget. Kan ha med att jag har 120hz skärm å dem inte lyckats med stöd för det ordentligt?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Låter tillräckligt lovande på folks reaktioner här. Blir nog att slå till på detta ikväll

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Hjälpte inget. Kan ha med att jag har 120hz skärm å dem inte lyckats med stöd för det ordentligt?

Av det jag sett verkar många som har skärmar i över 60Hz ha problem med att ändra inställningar och upplösning så kan mycket väl bero på det. Hoppas på en patch för vill inte behöva sänka uppdateringsfrekvensen på skärmen

Permalänk
Medlem

Informativ 5 min video review för er som är osäkra på köp:

Permalänk
Medlem

Hade inte tänkt köpa Beyond earth då det såg ut att vara väldigt likt CIV 5, och jag ändå inte varit så sugen på att spela CIV 5 på ett tag. Men fick bli ett köp imorse och har kört ca 3-4h nu. Tycker det verkar väldigt bra än så länge. Gillar sci-fi stuket. Jag tycker att förändringarna mot CIV 5 är tillräckliga för att det inte bara ska kännas som CIV 5 med nytt skin.

Har inga problem med upplösningen. Den valde 1440p åt mig direkt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jadu får hålla mig från beyond earth tills jag kan köra 2560x1440 window mode på min 2560x1600 skärm. Tabbar väldigt ofta från spelet mellan turns, går inte med fullscreen. 1920x1200 är alldeles för litet och 2560x1600 är för stort då en bit skjuts nedanför skärmen.

*edit* Hittade en enkel workaround, välja upplösningen som fullscreen och bara ticka bort Fullscreen och apply, den saknas bara från listorna : http://i.imgur.com/ALvuHOs.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Jadu får hålla mig från beyond earth tills jag kan köra 2560x1440 window mode på min 2560x1600 skärm. Tabbar väldigt ofta från spelet mellan turns, går inte med fullscreen. 1920x1200 är alldeles för litet och 2560x1600 är för stort då en bit skjuts nedanför skärmen.

Varför kan du inte tabba i full screen? Tycker Beyond Earth är ett av de bättre spelen jag kört när det kommer till att tabba från full screen då det går blixtsnabbt att göra det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Varför kan du inte tabba i full screen? Tycker Beyond Earth är ett av de bättre spelen jag kört när det kommer till att tabba från full screen då det går blixtsnabbt att göra det.

Jadu för att ge dig ett exempel, i senare spel tar turns längre tid att göra, och det blir många turns när man spelar marathon, vill ha ett öga på det fortfarande, stor skärmyta och hög upplösning, lika bra att använda det effektivt :). http://i.imgur.com/oZlrOLo.png .

Permalänk
Medlem

Dela med er lite av era erfarenheter!

Hittintills har jag försökt spela som de blåa figurerna i 'Avatar'. Alltså leva i symbios med naturen och dess varelser. Har inte kommit långt i tech-nätet så kan inte dra nytta av några aliens ännu, så just nu tycker jag bara att de förstör. Funderar på att börja om med fokus på att utrota i stället, vill ju prova det nya uppgraderingssystemet av trupperna också.

Vad tycker ni om färgerna på kartan och UI? Jag tycker att det mesta har en grön/lila-aktig ton så att det smälter ihop vilket gör det svårt att urskilja information man kan behöva.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Master List of Civilization : Beyond Earth Fixes
"Currently there seems to be an issue with high refresh rate monitors. Users cannot select proper resolutions.
The only fix is to run the game in windowed mode for now.
2K is aware of the situation and a patch is coming"

https://twitter.com/CivGame/status/525444246372114432
"We're aware of the issue and will release a patch to correct it."

Permalänk
Medlem

Sicka rackarns nissar - glömt att optimera spelet för skärmar...
Alltid är det något - alla vill att man skall pre-ordra deras spel men sedan tar det två tre patchar innan man ens kan köra spelet som normalt.

Det borde vara vi som spelare som får spelet gratis och så betalar vi när vi tycker det funkar... (yeah right - jag vet... )

Är en av dem som inte orkar ställa om min skärm för varje spel... 1920x1280 i 144 mhz borde ju inte vara för svårt kan man tycka...

Permalänk
Medlem

Jadu för att ge dig ett exempel, i senare spel tar turns längre tid att göra, och det blir många turns när man spelar marathon, vill ha ett öga på det fortfarande, stor skärmyta och hög upplösning, lika bra att använda det effektivt :). http://i.imgur.com/oZlrOLo.png .

Förstår fortfarande itne vad problemet är. För mig fungerar det att tabba i full screen. När jag gör det så ser jag spelet istället för desktop bakom vad annat jag nu öppnat.

Försökte inte vara dryg, eller fråga varför du ens tabbar. Undra bara vad problemet med tabbandet är.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Förstår fortfarande itne vad problemet är. För mig fungerar det att tabba i full screen. När jag gör det så ser jag spelet istället för desktop bakom vad annat jag nu öppnat.

Försökte inte vara dryg, eller fråga varför du ens tabbar. Undra bara vad problemet med tabbandet är.

Jag vill se systemikonerna och lägga program i utrymmet ovanför spelet, ibland har jag 8-9 saker öppna vilket gör det väldigt jobbigt att tabba igenom allt för att nå till säg foobar2k eller irc. Smidigare transitioner mellan allt med ett snabbt musdrag och ett klick.

Angående DoF på horizonten :
Före http://i.imgur.com/H8UGHv4.png
Efter http://i.imgur.com/NtZqUgd.png

My Games\Sid Meier's Civilization Beyond Earth\GraphicsSettings.ini
Enable DoF = 0

Finns en... intressant inställning i configen

TurnNotifyEmail = 0

TurnNotifyEmailAddress =

TurnNotifySmtpEmailAddress =

TurnNotifySmtpHost =

TurnNotifySmtpPort = 0

TurnNotifySmtpUsername =

TurnNotifySmtpTLS = 0

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag vill se systemikonerna och lägga program i utrymmet ovanför spelet, ibland har jag 8-9 saker öppna vilket gör det väldigt jobbigt att tabba igenom allt för att nå till säg foobar2k eller irc. Smidigare transitioner mellan allt med ett snabbt musdrag och ett klick.

Angående DoF på horizonten :
Före http://i.imgur.com/H8UGHv4.png
Efter http://i.imgur.com/NtZqUgd.png

My Games\Sid Meier's Civilization Beyond Earth\GraphicsSettings.ini
Enable DoF = 0

Finns en... intressant inställning i configen

TurnNotifyEmail = 0

TurnNotifyEmailAddress =

TurnNotifySmtpEmailAddress =

TurnNotifySmtpHost =

TurnNotifySmtpPort = 0

TurnNotifySmtpUsername =

TurnNotifySmtpTLS = 0

Dold text

Hm varför skulle klienten vilja skicka ett mail?:O

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av korreWorre:

Hm varför skulle klienten vilja skicka ett mail?:O

Det ser ut att vara för multiplayer. Verkar som en inställning för att kunna få ett mail när den andra spelaren gjort sin turn.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

25% på Sid Meier's Civilization®: Beyond Earth på www.greenmangaming.com
20% rabatt ytterligare med voucher U9OULG-XRTO1V-4VMUGZ
Totalt alltså £24.00

Där jag bor kostar spelet £24 direkt från Steam, utan vouchers eller rabatter. Den regionala prissättningen är fascinerande to say the least.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Stötte på patrull...
Levlade upp så mina soldiers skulle bli marines, men där gick det inte att klicka sig vidare
Laptophelvetet var dock asvarmt, stängde locket och lät den svalna, provade igen men kom inte förbi.
Ctrl+Alt+Delete och avsluta spel.

Skall se mig om efter en ny dator resten av kvällen.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Mantleversionen fungerade inte alls med mina dubbla skärmar, spelet visas på min lilla men jag måste klicka i en svart ruta på huvudskärmen för att interagera med det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Mantleversionen fungerade inte alls med mina dubbla skärmar, spelet visas på min lilla men jag måste klicka i en svart ruta på huvudskärmen för att interagera med det.

Har du pillat runt i CCC? Kanske kan göra någon typ av profil för dina skärmar och testa det?

Mantle funkar utmärkt för mig och det flyter på riktigt bra. Laddar lite snabbare men vet inte riktigt om det blir någon fps ökning. Hade mellan 60-80 fps i DX11 men fraps funkar ju inte med mantle.

Spelet verkar bra. Civ är mitt favoritspel och sci-fi Civ är ju grymt.

Permalänk
Medlem

Har inte spelar detta spel speciellt mycket, drygt 5h (vilket är väldigt lite för ett civ spel), men mitt första intryck är väl inte jätte positivt. Tycker att i det stora hela så är det bara en lätt utveckling av Civ V, dock är tech-tree't bra mycket bättre i BE än 5'an. Men annars så var det inte lika kul som jag hoppats, samma unit mechanics vad jag tycker och andra saker som stör mig, framförallt UI't.

Spela MP med några kompisar som efter drygt 4h sa ungefär vad jag sa och vi la ner och tänker fortsätta köra Civ 5 matcherna som vi göra med jämna mellanrum.

Men som sagt, jag har väldigt lite speltimmar så min åsikt kommer säkert ändras, men första intrycket var inte bra.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Precis som med i stort sett samtliga Civ-spel från Civ III och framåt kommer det krävas en eller flera patchar plus en och annan expansion innan spelet blir så bra som jag tror det kan vara. Jag AVSKYDDE Civ V första gången jag spelade det men efter expansionerna är det riktigt bra.

Jag gillar Beyond Earth än så länge., Efter att ha spelat några timmar och försökt slagit bort tanken på att det är Civ V i rymden satte jag mig och försökte förstå mekanikerna i spelet mer, och då blev det genast bättre. Vad jag saknar är dock någon form av statistik hur man ligger till och tycker wonders är... rätt blä med endast blueprints som visas. Ger ingen wow-effekt när man byggt ett wonder tyvärr.

Det bästa än så länge är det nya teknologiträdet (nätet).

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)