Samsung erkänner prestandaproblem med ursprungliga SSD 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Pro serien är inte påverkad då de använder MLC.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra, skönt, trodde min 840 låg vid det problemet som det snackas om.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Återstår ju fortfarande att se hur bra "fixen" för EVO-diskarna fungerar i längden.

Personligen kommer jag undvika Samsung helt tills dess jag vet att inte samma sak händer igen om några månader..

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller delvis med dig här.
Det jag egentligen inte förstår... det är inte direkt så de återkallar alla enheter, utan de bara uppdaterar mjukvaran, så varför ska de envisas med att lägga på locket?
De får ju bättre publicitet om de ordnar felen direkt, så snabbt de hittas. Fel kan alla göra, men det är viktigt att det rättas till.

Precis. TV, 5+3 år gamla mobiltelefoner, min 6+år+ digitalkamera, många datorskärmar... ingen har gått sönder. Inte mina 840 Pro eller 830 disken heller... Konstigt. Eller jo.... en av 3 Samsung skärmar gick faktiskt sönder... efter 8år. Var en kondensator jag fick byta, så fungerade den igen

Glömde min datorskärm! En samsung 173p+ inhandlad 2006 som fortfarande går som en klocka

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Och "fixen" är egentligen bara en nödlösning, att flytta om all data då och då.

Har du källa på det?

"Because cell voltage change is a characteristic of NAND, all SSDs and other NAND-based devices utilize NAND management algorithm that takes the changes into account. The algorithm is designed to adjust the voltage states based on the variables (in reality there are far more than the two I mentioned above) so that the cell can be read and programmed efficiently.

In case of the 840 EVO, there was an error in the algorithm that resulted in an aggressive read-retry process when reading old data. "
http://www.anandtech.com/show/8617/samsung-releases-firmware-...

Löpande omskrivning av data är förövrigt något som sker på alla Flash-nand-baserade SSDer,
som en konsekvens av hur flashminnet fungerar.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
99:e percentilen

Det där är ingenting.

Dold text

Bra att det kommer en fix, men jag är totalt sett inte nöjd med Samsungs hantering av problemet, som först "inte fanns".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Har du källa på det?

Dussintalet folk här och på andra sites som använt program som gjort exakt det och det fungerade, åtminstone temporärt. Vad firmwaren har gjort för fel ändrar inte vad som fixar felet som redan uppstått.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Återstår ju fortfarande att se hur bra "fixen" för EVO-diskarna fungerar i längden.

Personligen kommer jag undvika Samsung helt tills dess jag vet att inte samma sak händer igen om några månader..

Eller så köper du 850 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheSlicker:

Dussintalet folk här och på andra sites som använt program som gjort exakt det och det fungerade, åtminstone temporärt. Vad firmwaren har gjort för fel ändrar inte vad som fixar felet som redan uppstått.

Antingen missuppfattar jag vad du vill ha fram eller så har du nog gjort en tankevurpa.
Visst blir man av med problemet temporärt om man flyttar om alla filer, men det i sig är inte på något sätt belägg för att firmwareuppdateringen använder detta för att lösa problemet. Det är ju möjligt att det går att lösa felet på annat sätt, vilket samsung också beskrivit. Närmare bestämt det Father of three skrivit i sitt inlägg.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara samma fel på Samsung 830, får som sämsta speed ~140MB med 66GB ledigt. 256GB modellen av 830.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Vexo:

Verkar ju vara samma fel på Samsung 830, får som sämsta speed ~140MB med 66GB ledigt. 256GB modellen av 830.

Men hur ser helheten ut? Framförallt: Vad har du för genomsnittlig läshastighet och accesstid? Posta screenshot från HD Tune.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant & se om 850 pro lider av samma problem om ett tag

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ska bli intressant & se om 850 pro lider av samma problem om ett tag

Nej, fel minnestyp.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Samsung SSD 830 skulle då vara ett undantag? Min Plasma-TV från samsung måste vara unik då den inte gått sönder än. Min Mini-DV kamera från dem, som jag köpte för 10 år sedan, måste det vara något fel på eftersom den fortfarande fungerar klockrent.. The list goes on. Du har fel, eller så är jag magisk. Välj själv.

Våran plasma är snart 10 år med men samsung har snålat med kondensatorer i många skärmar och tv apparater så här köps inte det märket till just det.

tv apparater då är det panasonic som gäller för mig.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat känna att spel inte laddade lika snabbt som när min SSD var ny. När sedan nyheten kom om att det var problem med 840 EVO så föll bitarna på plats. Så i mitt fall märktes det skillnad vid vardaglig användning. Det är bara att gratulera de som inte märkte någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Har du reserverat rekommenderade minst 10% (23,8 GB) i Over Provisioning (OP) för prestandaoptimering och bibehållen prestanda? Jag har 6 st Samsung 830 256 GB som alla används. Har visserligen inte testat med HD Tune på alla diskar, men de verkar fungera som de ska, utan att vara slöa.

SSD 830 over provision:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1195986-ssd-830-ov...
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Edit: Har kört HD Tune nu på en av mina Samsung 830 256 GB, inköpt på Inet 2012-07-10. Total Bytes Written 2.30 TB, Used Space 119 GB, Free Space 95 GB, Over Provisioning 23.80 GB, med det här resultatet:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Vad är nu detta? Jag har inte hängt med... jag köpte en 840 Evo 250GB i våras. Är jag drabbad? Fy fan vad segt alltså detta har jag inte tid med just nu.

Visa signatur

7800X3D, 4080 Super, Asus B650-Plus Wifi, Kingstong 32GB 5200Mhz DDR5, Hyte Y60, RM850e ATX 3.0

Permalänk

Kollade mina samsung ssd:er nyss... Satan vad seg min "basic" har blivit. Det här är all time low. Nästan så jag gråter. Kommer inte fixen snart reklammerar jag den.

Från Samsung Magician

SSD 840:
Read:
[sekventiell: 278 MB/s] [Random: 31010 IOPS]
Write:
[sekventiell: 166 MB/s] [Random: 16212 IOPS]

SSD 840 pro:
Read:
[sekventiell: 408 MB/s] [Random: 96256 IOPS]
Write:
[sekventiell: 376 MB/s] [Random: 45338 IOPS]

Från mitten av 2013:

SSD 840:
Read:
[sekventiell: 353 MB/s] [Random: 31419 IOPS]
Write:
[sekventiell: 238 MB/s] [Random: 27147 IOPS]

Från HD Tune
SSD 840 pro:

Bild fullstorlek.
SSD 840:

Bild fullstorlek.

Edit 1: HD Tune
Edit 2: Världens minsta text i HD-tunebilderna, lägger in länkar.

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk
Medlem

Var ju himla bra Sweclockers tog upp denna nyhet. Hoppas innerligen det blir en fix. Men blir inga fler Samsung produkter ändå. Samsung nekar att dokumenterade fel existerar och kallar sedan sina kunder för lögnare. Nej sånt skit support och kundservice kan vi vara utan. Men som sagt bra att en fix kommer sent än aldrig.

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig att Samsung försökt köra en fuling, de har väl gjort sig ett varumärke de borde vara rädda om på SSD-marknaden. Jag rekommenderar i alla fall själv alltid Intels eller Samsungs SSD:s till de som frågar vad man ska ha, och jag tycker mig se många andra entusiaster göra samma sak.

Bra att de gav med sig efter kritiken, men oroväckande att de ens försökte mörka det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Finns en uppsjö med Samsung OEM versioner baserade på TLC nand som har samma fel. Igen fix för dom verkar det bli.

Skulle avråda alla från att rekommendera Samsung SSD enheter då Samsung inte tar sitt ansvar och erbjuder firmware uppgraderingar vid allvarliga fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har du reserverat rekommenderade minst 10% (23,8 GB) i Over Provisioning (OP) för prestandaoptimering och bibehållen prestanda? Jag har 6 st Samsung 830 256 GB som alla används. Har visserligen inte testat med HD Tune på alla diskar, men de verkar fungera som de ska, utan att vara slöa.

SSD 830 over provision:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1195986-ssd-830-ov...

Edit: Har kört HD Tune nu på en av mina Samsung 830 256 GB, inköpt på Inet 2012-07-10. Total Bytes Written 2.30 TB, Used Space 119 GB, Free Space 95 GB, Over Provisioning 23.80 GB, med det här resultatet:

http://i.imgur.com/fLgXxvK.png

Tack ska testa det, kanske är något sådant som jag missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Tack ska testa det, kanske är något sådant som jag missat.

Börja med att installera senaste Samsung Magician 4.4 och gör en Over Provisioning, Performance Optimization och OS Optimization (jag har Maximum Prestanda). Kontrollera även att du har senaste Firmware CXM03B1Q.

Samsung Magician Software:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Inaktiv

Kommer bara bli intel för mig i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvdson:

Vad är nu detta? Jag har inte hängt med... jag köpte en 840 Evo 250GB i våras. Är jag drabbad? Fy fan vad segt alltså detta har jag inte tid med just nu.

Du kan vara lugn. Finns en firmware uppdatering tillgänglig för din SSD. Köpte samma som du i våras, och har enkelt uppdaterat dess styrprogram
Sedan får tiden avgöra hur bra det kommer funka längre fram.

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk

Jag hoppas verkligen att Samsung fixar detta också.
Här är en bild ifrån en kompis 840 "vanilla" 120GB SSD, rekommenderade honom att köpa denna disk för något år sedan när den hade väldigt bra pris.
Det är inte så att jag är besviken på att det finns en bugg i firmware, men sättet som Samsung hanterar det hela är verkligen under all kritik!
Och vad sägs om alla andra OEM SSD enheter baserade på 840 TLC serien? De lär ju aldrig få någon ny firmware

Permalänk

Det visade sig att jag hade denna modell och inte en Pro som jag trodde, så jag gjorde ett test, och mycket riktigt, ett jävla problem med hastighet:

Edit:
Ser ju att jag har högre max- och averagehastighet men den dippar ner lika mycket och ofta.

Permalänk
Inaktiv

DiskFresh fixar det tillfälligt.

Permalänk
Medlem

Herregud....

http://imgur.com/2tcQgKa,aWHgTUw#0

Aldrig mer samsung ssd?
Får väl testa den där "fixen" nu, hoppas inte allt raderas...

update:
efter fix ser det ut så här:
(se länk ovan, den innehåller både för och efter bilder)

Visa signatur

7800X3D, 4080 Super, Asus B650-Plus Wifi, Kingstong 32GB 5200Mhz DDR5, Hyte Y60, RM850e ATX 3.0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dvdson:

Herregud....

http://speedy.sh/nAwEy/Untitled22.png

Aldrig mer samsung ssd?
Får väl testa den där "fixen" nu, hoppas inte allt raderas...

update:
efter fix ser det ut så här:

http://www.speedyshare.com/fUMNN/Untitled23.png

Sämsta idiotlänkarna jag sett...använd imgur eller nåt istället