Pricerunner ger skev bild av priserna?

Permalänk
Medlem

vafean e om man inte har tillräckligt koll på priserna å litar på pricerunner
som i min mening suger , seg sida å en massa jävla reklam + en massa
andra dåliga egenskaper ska man inte klaga, det är upp till köparen!
Förvänta dig inte en Rolls Royce när du betalar för en lamborghini lr nåt sånt!

Permalänk

Har inte reflekterat över deras oberoende lr ej. Jag har väl tagit för givet att det pris som visats som lägst också är det (av dem företag som är med). Man får ju vara en realist och inse att dem inte kan hålla koll på alla priser, lite felmarginal får man ta tycker jag, men är det så att de "inte hinner med" dom som inte betalar för annonsering så håller jag med db att det är fel.

Mvh Cato

Visa signatur

||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
Det stämmer jävligt bra...
Jag hittade min IRiver IMP400 för 2295:- på directman.com vilka är billigast.
Fanns inte som alternativ när jag handlade.
DB.com tar 2295:- dom också men ska ha ett antal hundra i frakt.
Directman tar 50:- i postförskott

Postförskottet kostar 50kr, det är frakten som varierar.
Men om du inte märkt det så får man gratis frakt nu på db.com - om man är en sweclockare.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Man Ska Aldrig Lita På Dem Som Vill Tjäna Pengar På En, ALDRIG

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ

sätt dig in lite mer i sveriges ekonomi så fattar även du, pricerunner favoriserar inte. dom är helt enkelt tvungna att göra på detta viset för att få in pengar. Jo jag kan hålla med om att det verkligen inte är ett bra sätt att få in pengar på och att man inte bör besöka pricerunner pga detta.

Jag läser för tillfället företagsekonomi vid Örebro Universitet, så lite insatt är jag iaf. Du menar altså att pricerunner är tvugna att lura och bedra?

Det kan vara så att deras affärside är svår att genomföra med god lönsamhet, men om du tänker efter så måste du inse att det inte är någon som tvingar pricerunner att göra som de gör.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk

Det är ju pinsamt att alla tar det här så hårt!

Självklart tar pricerunner betalt.
Självklart så favoriserar pricerunner, det är företagsamhet inte välgörenhet.
Självklart måste man som konsument vara kritisk.

Det är inte skillnad på pricerunner eller någonting annat på internet. Ingenting är absolut sanning och att klanka ner på pricerunner är bara patetiskt, jag är imponerad av att de lyckats så bra och jag uppskattar att de finns, de ger en god start i sökandet efter bra priser vad man än säger.

Personligen använder jag pricerunner som en heltäckande recensions-sajt... det är klockrent för att undersöka hur bra produkter fungerar.

/Arvid - inte så jävla naiv

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich

Men om du inte märkt det så får man gratis frakt nu på db.com - om man är en sweclockare.

Vad? Du skämtar väl?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid

Vad? Du skämtar väl?

Nej, jag skämtar inte. Är det _ingen_ som har sett db.com's reklam eller?

Finns reklam om det på sweclockers förstasida till höger och längst ner.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Har aldrig gillat Pricerunners, kör på db o komplett direkt istället...

Permalänk
Medlem

aldrig mer pricerunner.se

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem

Ja allt cirklar ju runt pengar nu för tiden så fårvånad kan jag inte direkt påstå att jag är.

Använda Pricerunner och liknade tycker jag dock är jobbigt... Ska jag beställa så brukar jag beställa mer än en grej åt gången (ofta mindre saker) och då brukar tillgången vara viktigare än priset (brukar ju skilja så lite på t.ex. kylflänsar och CCDs iallfall).

Det jag saknar är en sida med svenska webshops samlade. De jag i princip kan säga på rak arm är Kylning, Gtek, Ekist, DB och Komplett. Calmare Computer finns också, samt Dustin och MicroWarehouse. Men sen? Sett en jäkla massa "men jag köper alla mina saker här istället"-kommentarer i forumet här och sen en länk till en Webshop som haft bra utbud och priser, men som är totalt okänd. En frivillig, gratis lista skulle vara fint, t.ex. på länksidan här på SWEC, där butiker kan signa upp sig. Det skulle ge alla butiker samma chans att visa att de finns och vi nördar skulle ha mer att välja bland

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla BÅDE på prisguide.com och buggy.no-ip.com eftersom det händer ibland at båda butikerna kan missa vissa produkter.

http://www.prisjakt.nu/ Är väldigt bra för audio/video

Citat:

Borta ?

Inte då... TBGv2 to the rescue

Du hittar TBGv2 på http://bugsoft.apachez.net

Wee du jämför ditt lilla forum i pearl med en intelligen agent som avlades som doktorsavhandling. Snott designen rakt av dessutom. Väx upp!

Tror det finns ännu fler prisguider för hemelektronik och dyl, tips gärna!

Dessutom nån som vet nån riktigktigt bra för dvd-filmer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel
Ett tips är att kolla BÅDE på prisguide.com och buggy.no-ip.com eftersom det händer ibland at båda butikerna kan missa vissa produkter.

http://www.prisjakt.nu/ Är väldigt bra för audio/video

Wee du jämför ditt lilla forum i pearl med en intelligen agent som avlades som doktorsavhandling. Snott designen rakt av dessutom. Väx upp!

Tror det finns ännu fler prisguider för hemelektronik och dyl, tips gärna!

Dessutom nån som vet nån riktigktigt bra för dvd-filmer?

Vad säger man - LOL ?

Nåväl... för den som är läskunnig (du är det då uppenbarligen inte) kan man läsa hela historien på http://bugsoft.apachez.net/tbgv2.htm

Jag förstår att det svider i vissa personers ögon (däribland dina) att någon lyckats sätta upp en värdig ersättare till The Buyers Guide. Att TBG1 skulle vara så fantastik gällande parsning har i efterhand visat sig felaktigt då det har framkommit att många butiker tillhandahållit prislistor för att minska belastningen på dom egna servrarna (bättre att skicka en stor sida till en klient som efterfrågar sidor än många små).

Dessutom finner jag det roande att just dom det sticker i ögonen kallar forumet för "litet", "leksaksforum" med flera uttryck (dom verkar lida av något mindervärdeskomplex vad vet jag?). Roligast tycker jag var när någon kallade MySQL (som mitt forum har sitt datalager i) för "leksaksdatabas"... jojo... säg det till dom företag som idag använder MySQL i affärskritiska tillämpningar såsom Ericsson (dokumenthantering), Yahoo!, Lucent Technologies, Sony Pictures Digital Entertainment, Motorola, NASA, Silicon Graphics, HP, Xerox, Cisco mfl.

Som avslutning heter det Perl och inte pearl (du kan läsa en kort sammanfattning om vad Perl är för något på http://searchenterpriselinux.techtarget.com/sDefinition/0,,si... http://www.perl.org/press/fast_facts.html och http://www.perl.org/press/history.html) - du kanske ska sluta titta så mycket på Pearl Harbor filmerna och återvända till verkligheten istället ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Trovärdigheten är väldigt viktig, och ifall att pricerunner endast skulle lista sina betalande "kunder" eller butiker, kan de inte räknas som trovärdiga och ger då en skev bild av hur priserna på marknaden ser ut.

På trovärdighets-temat:

Känner alla till att Download.com numera kräver att man ska betala för att bli listad? Sedan i höstas kräver dom att alla, även utvecklare av freeware, ska betala. Meningen var att alla program som inte betalat skulle plockas bort vid årsskiftet, men det har tydligen blivit försenat, men kommer dra igång nu snart nån gång.

Personligen tycker jag detta är mycket fult gjort. Under många år har dl.com byggt upp trovärdighet hos "nerladdare". Alla tidningar hänvisar ju till deras sajt. Att göra så här är att lura alla användare. Dessutom snedvrider man utbudet, då man kan räkna med att dom flesta freeware och små shareware program kommer försvinna.

Jag utvecklar själv små program, och dessa var med på dl.com förut. Tyvärr var min server nere en natt , och då passade dom på att plocka bort mina program. För att aktivera dom igen var jag tvungen att betala 1000 spänn per program och uppdatering

Permalänk
Medlem

Man förstår att Pricerunner behöver intäkter för att hålla igång. Vilket företag behöver inte det?

Men det viktiga i den här debatten är inte priset på tjänsterna.

Det viktiga är att Pricerunner säger sig vara OBEROENDE.......

Det väldigt viktigt att de tar in alla butiker runt om i landet som vill vara med, utan kostnad, att de sedan tar otäckt med betalt för andra tjänster på sajten spelar mindre roll eftersom företagen väljer själva om de vill bli länkade eller inte osv...

Som de skriver i tidigare inlägg: "Trovärdigheten är väldigt viktig, och ifall att pricerunner endast skulle lista sina betalande "kunder" eller butiker, kan de inte räknas som trovärdiga och ger då en skev bild av hur priserna på marknaden ser ut. De som främst blir lurade ifall att detta skulle ske är just konsumenten."

Pricerunner borde ta och backa ett par steg och tänka till.......Vill de att företaget ska ha en framtid eller vill de bara mjölka in så mycket pengar som möjligt och sen lägga ner skiten när vi konsumenter och företagen blivit smartare?

Om det är det sista så är det bara att köra på...........Annars jadu börja använda det innanför pannbenet.

Visa signatur

Authen

Permalänk
Medlem

Jag tycker att pricerunner är bra när man skall leta efter en viss slags produkt, men man vet inte exakt vilket märke/modell man vill ha..
sen så får man ju en någorlunda bra prisbild på vad man kan ge för den..

går dock inte 100%-igt på det, utan mer för att kolla upp olika produkter och så..

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk

Kelkoo...

Är en "shoppingagent" som tar betalt för att företag skall vara med i deras guide..

Det med att få in pengar är ett ständigt problem, hur gör man vilka tjänster skall man ha?

en funderande webmaster @ www.prisjakt.nu

//Jonas

Visa signatur

Grundare av Prisjakt, Håller på med https://www.car.info nuförtiden

Permalänk

Frågan som jag ställer mig är om db har problem?
Är konkurrenterna där men inte dom. Då är det ett problem för dom
Kan problemet vara att försäljningen dalar eller är det bara så att pricerunner har missat db

Finns ju många fler butiker som inte är listade eller bara delvis är med - Och faan det är inte pricrunners fel.

Alla saijter som säger sig har ett bra underlag har inte det
Den enda som hade var gamla TBG

Fett suger man bort och äter igen

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez

Vad säger man - LOL ?

Nåväl... för den som är läskunnig (du är det då uppenbarligen inte) kan man läsa hela historien på http://bugsoft.apachez.net/tbgv2.htm

Jag förstår att det svider i vissa personers ögon (däribland dina) att någon lyckats sätta upp en värdig ersättare till The Buyers Guide. Att TBG1 skulle vara så fantastik gällande parsning har i efterhand visat sig felaktigt då det har framkommit att många butiker tillhandahållit prislistor för att minska belastningen på dom egna servrarna (bättre att skicka en stor sida till en klient som efterfrågar sidor än många små).

Dessutom finner jag det roande att just dom det sticker i ögonen kallar forumet för "litet", "leksaksforum" med flera uttryck (dom verkar lida av något mindervärdeskomplex vad vet jag?). Roligast tycker jag var när någon kallade MySQL (som mitt forum har sitt datalager i) för "leksaksdatabas"... jojo... säg det till dom företag som idag använder MySQL i affärskritiska tillämpningar såsom Ericsson (dokumenthantering), Yahoo!, Lucent Technologies, Sony Pictures Digital Entertainment, Motorola, NASA, Silicon Graphics, HP, Xerox, Cisco mfl.

Som avslutning heter det Perl och inte pearl (du kan läsa en kort sammanfattning om vad Perl är för något på http://searchenterpriselinux.techtarget.com/sDefinition/0,,si... http://www.perl.org/press/fast_facts.html och http://www.perl.org/press/history.html) - du kanske ska sluta titta så mycket på Pearl Harbor filmerna och återvända till verkligheten istället ?

Mmm intressanta åsikter du har,
MySQL är inte världens bästa databashanterare, den är dock helt ok och ligger nånstans i mitten, dock saknar den tex transaktioner.

Konkurens är mkt trevligt, all heder åt buggy!

Pearl, perl who gives a shit?

Kennel make your voice heard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel

Mmm intressanta åsikter du har,
MySQL är inte världens bästa databashanterare, den är dock helt ok och ligger nånstans i mitten, dock saknar den tex transaktioner.

Konkurens är mkt trevligt, all heder åt buggy!

Pearl, perl who gives a shit?

Kennel make your voice heard

Hmm... saknar transaktioner, att ta reda på fakta är tydligen inte din bästa sida... nåväl... jag får väl hjälpa dig lite på traven då:

http://www.mysql.com/products/mysql/index.html (dvs gå till www.mysql.com och klicka på about)

MySQL Standard includes the standard MySQL storage engines and the InnoDB storage engine. InnoDB is a transaction-safe, ACID-compliant storage engine with commit, rollback, crash recovery and row-level locking capabilities. This version is for users who want the high-performance MySQL database with full transaction support.

Samt under features hittar vi bland annat följande "topics":

ANSI SQL syntax support
Cross-platform support
Independent storage engines
Transactions (där det bla nämns följande "The InnoDB storage engine also supports foreign key constraints")
Flexible security system, including SSL support
Query caching
Replication
Full-text indexing and searching
Embedded database library

Mitt så kallade "påhopp" om dina språkkunskaper inkl läsning och tolkning av data var visst inte så långt ifrån verkligheten trots allt...

Kannel, come and get some