Online jobb, hur funkar det med skatten?

Permalänk
Medlem

Online jobb, hur funkar det med skatten?

Tjenare,
Har nu jobbat lite extra online och ska snart få min första betalning som ligger på ca 7000kr via banköverförning från USA; men jag är riktigt osäker på hur detta beloppet ska skattas och vilken skattesats som ska användas.

Någon som har koll på sånt här?

Visa signatur

Gigabyte Z170x Ultra Gaming | Intel Core i7 6700k | MSI GTX 1060 6GB | Corsair 2866Mhz DDR4 | 250GB Samsung 850 Evo | Seagate Barracuda 7200.14 1TB | WD Blue 2TB 5400RPM | NZXT S340 | Noctua U9S | EVGA Supernova G2 650w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zerge:

Tjenare,
Har nu jobbat lite extra online och ska snart få min första betalning som ligger på ca 7000kr via banköverförning från USA; men jag är riktigt osäker på hur detta beloppet ska skattas och vilken skattesats som ska användas.

Någon som har koll på sånt här?

50% tror jag skatten är bara lägga in 50% av din lön till skatteverket så skickar dem tillbaka det som blev för mycket

men jag vet inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

50% tror jag skatten är bara lägga in 50% av din lön till skatteverket så skickar dem tillbaka det som blev för mycket

men jag vet inte

Han behöver F-skatt och ska betala egenavgifter (socialavgifter) och inkomstskatt. Betalade du verkligen inget från dina egna inkomster eftersom du bara gissar?

Skattetabell beror på var du bor och hur mycket pengar det blir per år. Det går inte att säga exakt fören du gjort din inkomstdeklaration och deklarerat inkomsterna. Runt 50% med egenavgifter och inkomstskatten om du inte har några utgifter, men du ska själv redovisa korrekt annars kan ju inte skatteverket sköta det magiskt. Eftersom det är utrikeshandel utanför EU (försäljning) så ska inte moms betalas/tas ut. Läs skatteverkets information först och främst. Har du inte f-skatt betraktas varje uppdrag som anställning. Eller så får du använda någon frilanstjänst som sköter skattebetalningen åt dig. Har du inte snart behov av a-kassa eller något som utgör ett hinder är det lika bra att köra på egen firma (f-skatt hos skatteverket).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Han behöver F-skatt och ska betala egenavgifter (socialavgifter) och inkomstskatt. Betalade du verkligen inget från dina egna inkomster eftersom du bara gissar?

Skattetabell beror på var du bor och hur mycket pengar det blir per år. Det går inte att säga exakt fören du gjort din inkomstdeklaration och deklarerat inkomsterna. Runt 50% med egenavgifter och inkomstskatten om du inte har några utgifter, men du ska själv redovisa korrekt annars kan ju inte skatteverket sköta det magiskt. Eftersom det är utrikeshandel utanför EU (försäljning) så ska inte moms betalas/tas ut. Läs skatteverkets information först och främst. Har du inte f-skatt betraktas varje uppdrag som anställning. Eller så får du använda någon frilanstjänst som sköter skattebetalningen åt dig. Har du inte snart behov av a-kassa eller något som utgör ett hinder är det lika bra att köra på egen firma (f-skatt hos skatteverket).

Går detta inte som hobbyverksamhet? Jag studerar på heltid och gör detta därför mer som en hobby vid sidan om.

Sen så tjänar jag under 18K per år, borde beloppet inte vara skattefritt då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte Z170x Ultra Gaming | Intel Core i7 6700k | MSI GTX 1060 6GB | Corsair 2866Mhz DDR4 | 250GB Samsung 850 Evo | Seagate Barracuda 7200.14 1TB | WD Blue 2TB 5400RPM | NZXT S340 | Noctua U9S | EVGA Supernova G2 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerge:

Går detta inte som hobbyverksamhet? Jag studerar på heltid och gör detta därför mer som en hobby vid sidan om.

Sen så tjänar jag under 18K per år, borde beloppet inte vara skattefritt då?

Nej det går inte under hobby, du utför uppdrag åt folk.

Förenklat så skattar du på vinsten i en enskild firma, först drar man av en schablon för egenavgifter (det som heter arbetsgivaravgifter som anställd) sen räknas inkomstskatten på resterande. Dina utgifter i firman räknas såklart bort. Du måste också betala/redovisa moms. Dessutom ska du skatta på överskottet från en hobby också. Egenavgifterna är lägre om du är ung. Bokföring är ett krav, så det gäller att lära sig grunderna och ta hjälp av ett bokförings/ekonomiprogram om man inte bara ska fakturera via bolag som erbjuder sådana tjänster åt frilansare där de betalar skatterna åt dig som om du vore anställd.

Även om du blir fri från löneskatt så måste du betala egenavgifter på vinsten och måste betala skillnaden mellan ingående och utgående moms.

http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbros...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det går inte under hobby, du utför uppdrag åt folk.

Förenklat så skattar du på vinsten i en enskild firma, först drar man av en schablon för egenavgifter (det som heter arbetsgivaravgifter som anställd) sen räknas inkomstskatten på resterande. Dina utgifter i firman räknas såklart bort. Du måste också betala/redovisa moms. Dessutom ska du skatta på överskottet från en hobby också. Egenavgifterna är lägre om du är ung. Bokföring är ett krav, så det gäller att lära sig grunderna och ta hjälp av ett bokförings/ekonomiprogram om man inte bara ska fakturera via bolag som erbjuder sådana tjänster åt frilansare där de betalar skatterna åt dig som om du vore anställd.

Även om du blir fri från löneskatt så måste du betala egenavgifter på vinsten och måste betala skillnaden mellan ingående och utgående moms.

http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbros...

Ugh vad krångligt allt ska vara då, har inte ens koll på hur allt det här funkar.

Visa signatur

Gigabyte Z170x Ultra Gaming | Intel Core i7 6700k | MSI GTX 1060 6GB | Corsair 2866Mhz DDR4 | 250GB Samsung 850 Evo | Seagate Barracuda 7200.14 1TB | WD Blue 2TB 5400RPM | NZXT S340 | Noctua U9S | EVGA Supernova G2 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerge:

Ugh vad krångligt allt ska vara då, har inte ens koll på hur allt det här funkar.

Det är därför det finns folk som gör det åt de som inte förstår. Men sannolikt kan du skita i det helt och hållet om du inte får in mer än så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det är därför det finns folk som gör det åt de som inte förstår. Men sannolikt kan du skita i det helt och hållet om du inte får in mer än så här.

Får se hur jag gör, men tack för alla svar :).

Visa signatur

Gigabyte Z170x Ultra Gaming | Intel Core i7 6700k | MSI GTX 1060 6GB | Corsair 2866Mhz DDR4 | 250GB Samsung 850 Evo | Seagate Barracuda 7200.14 1TB | WD Blue 2TB 5400RPM | NZXT S340 | Noctua U9S | EVGA Supernova G2 650w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zerge:

Får se hur jag gör, men tack för alla svar :).

Lön från utländska arbetsgivare utan fast driftställe i Sverige [Skatteverket] kanske är relevant information, men ring enklast Skatteverket och fråga om du inte får klarhet i den information de ger på sin hemsida. En del av deras uppdrag är just att svara på dessa frågor. Att hänvisa till "en mer eller mindre anonym person på SweClockers sa att…" ifall det skulle uppstå en skattetvist är minst sagt inte speciellt hållbart .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

En utländsk arbetsgivare måste registrera sig som arbetsgivare hos skatteverket om den ska ha anställda i Sverige. Annars måste ni komma överens om att du står för socialavgifterna, och du måste registrera detta hos skatteverket. Det går inte bara att ta emot pengar. Varken som anställd eller företagare, regelverk måste följas alltså måste det redovisas på något sett. Är du anställd av en utländsk arbetsgivare ska du i vilket fall som helst betala in preliminär inkomstskatt (löneskatt) och deklarera detta. Du måste för detta ha särskild A-skatt. Ska du själv betala skatt och arbetsgivaravgifter måste du redovisa allt i en arbetsgivardeklaration varje månad och betala arbetsgivaravgifterna.

Se broschyren som länkas ovan. Det är givetvis något som är ganska krångligt vid frilansande.

"Utländska arbetsgivare ska registrera sig hos Skatteverkets utlandsskattekontor i Malmö eller Stockholm."

Permalänk
Medlem

*host*skitidetbara*host*hurskadomfåredapådet*host*host*

Ignorera det jag skrev ovan, va laglig och betala skatt, det är coolt!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BorN:

Ignorera det jag skrev ovan, va laglig och betala skatt, det är coolt!

Det handlar inte så mycket om att vara skötsam och inte undanhålla skatt. Det är ju så att det blir arbetsgivaren som är skyldig att betala arbetsgivaravgifter (och eventuellt betala in inkomstskatten) om du tar uppdrag utan f-skatt eller inte gör det via ett bolag som "anställer" dig som du kan fakturera genom. Om det ändå inte sker tas ju skatten från de pengar du fått om skatteverket skulle få nys. Alltså vill och får de inte anställa någon och bara slänga över pengar till dem, och undviker det. Det är ju av praktiska skäl det blir enklare om man sköter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det handlar inte så mycket om att vara skötsam och inte undanhålla skatt. Det är ju så att det blir arbetsgivaren som är skyldig att betala arbetsgivaravgifter (och eventuellt betala in inkomstskatten) om du tar uppdrag utan f-skatt eller inte gör det via ett bolag som "anställer" dig som du kan fakturera genom. Om det ändå inte sker tas ju skatten från de pengar du fått om skatteverket skulle få nys. Alltså vill och får de inte anställa någon och bara slänga över pengar till dem, och undviker det. Det är ju av praktiska skäl det blir enklare om man sköter sig.

Tänkte mer att han gjort ett jobb åt "någon" i USA, och med tanke på att han inte fakturerat beloppet på korrekt vis så bryr sig antagligen inte denne "någon" i USA heller hur det redovisas, därav min kommentar.

Är det en återkommande kund och som är företagare i USA så kan det vara ide att sköta det bättre.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.