Byta bakgrundsbild på skoldator

Permalänk
Medlem

Byta bakgrundsbild på skoldator

Hallöj, fick hem en dator från skolan idag. (Windows 7)
När jag skulle byta bakgrundsbild på den så är det grått och det står under, "En eller fler av inställningarna på den här sidan har inaktiverats av systemadministratören"
Finns det något sätt att gå runt detta?

Permalänk
Medlem

Muta administratören?

Permalänk
Medlem

Ska inte tillbaka till skolan förrän på måndag och jag skulle vilja ha det fixat nu :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezCube:

Ska inte tillbaka till skolan förrän på måndag och jag skulle vilja ha det fixat nu :>

Äre en dator som ligger med i skolans domän, isåfall ligger du lite mer illa ute.

Men det ska finnas ett lokalt admin inlogg (om de inte har blivit inaktiverade) och du kan få tag på det potentiella lösenordet för det inlogget.

Permalänk
Medlem

kör i felsäkert läge ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Äre en dator som ligger med i skolans domän, isåfall ligger du lite mer illa ute.

Men det ska finnas ett lokalt admin inlogg (om de inte har blivit inaktiverade) och du kan få tag på det potentiella lösenordet för det inlogget.

Vad menar du med 'i skolans domän'?
Edit, hur kollar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezCube:

När jag skulle byta bakgrundsbild på den så är det grått och det står under, "En eller fler av inställningarna på den här sidan har inaktiverats av systemadministratören"

Av ren nyfikenhet så skulle jag vilja ställa några frågor till dig då jag själv jobbar inom kommunal skola med it-frågor!

Menar du att ni elever fått varsin dator som ni inte är administratörer själva på (i en skolmiljö)?
Är det alla elever på en skola eller en särskild grupp (klass)?

Är det en dator till varje elev-satsning (1-1) så har man enligt min mening målat in sig i ett hörn ordentligt! Självklart skall elever vara administratörer över egna datorer för att fritt kunna utvecklas och använda de verktyg som passar dem själva, annars är projektet mer eller mindre dödsdömt från början enligt all samlad kunskap om 1-1 projekt som jag tagit del av de senaste 3 åren! Nu påstår jag inte att jag vet och kan allt i frågan, men jag vill gärna veta mer för framtida kontakter och exempel på vad som kan gå fel respektive rätt i frågan då jag jobbar till viss del med liknande frågor.

Angående domän! Är inte säker på hur det ser ut i win7, men i xp kan man högerklicka på "Den här datorn" välja egenskaper och under fliken datornamn få fram info om datorn är ansluten till en domän. Då vissa delar verkar vara låsta av administratören så är det mycket som talar för att ni har ett active directory som sköter policys över en domän!

Permalänk
Medlem

Några elever på denna skola som har fått.

Tydligen så är den ansluten till en domän.
Går det på något sätt att byta bakgrundsbild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Av ren nyfikenhet så skulle jag vilja ställa några frågor till dig då jag själv jobbar inom kommunal skola med it-frågor!

Menar du att ni elever fått varsin dator som ni inte är administratörer själva på (i en skolmiljö)?
Är det alla elever på en skola eller en särskild grupp (klass)?

Är det en dator till varje elev-satsning (1-1) så har man enligt min mening målat in sig i ett hörn ordentligt! Självklart skall elever vara administratörer över egna datorer för att fritt kunna utvecklas och använda de verktyg som passar dem själva, annars är projektet mer eller mindre dödsdömt från början enligt all samlad kunskap om 1-1 projekt som jag tagit del av de senaste 3 åren! Nu påstår jag inte att jag vet och kan allt i frågan, men jag vill gärna veta mer för framtida kontakter och exempel på vad som kan gå fel respektive rätt i frågan då jag jobbar till viss del med liknande frågor.

Angående domän! Är inte säker på hur det ser ut i win7, men i xp kan man högerklicka på "Den här datorn" välja egenskaper och under fliken datornamn få fram info om datorn är ansluten till en domän. Då vissa delar verkar vara låsta av administratören så är det mycket som talar för att ni har ett active directory som sköter policys över en domän!

Våran skola har också fått var sin dator Macbook år 6-9 får ta hem och använda som de vill tror jag och 1-5 får ha de i skolan och vi är Administratörer på dem.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezCube:

Några elever på denna skola som har fått.

Tydligen så är den ansluten till en domän.
Går det på något sätt att byta bakgrundsbild?

Ingen aning, sen kan det variera hur duktiga admin är på att låsa olika funktioner iofs. Men jag har inget bra tips.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Våran skola har också fått var sin dator Macbook år 6-9 får ta hem och använda som de vill tror jag och 1-5 får ha de i skolan och vi är Administratörer på dem.

Trevligt, det låter som skolan tänkt rätt! Det är ju inte meningen att någon elev skall känna sig begränsad, naturligtvis inte läraren heller för den delen!

Permalänk

Du startar datorn från ett USB/skiva, från den så går du in på din disk som windows först var installerat på datorn.

därifrån går du in på

C:\Windows\Web\Wallpaper

jag tror det är någon mapp som heter "malmo stad" eller något liknande i den mappen, och i den mappen så ligger det en bild som heter "CorporateWallpaper" Du kan lägga en annan bild och döpa den till det och döpa om den första till något annat.

Det här sätter fungerade för mig, men det blir krångligt om man ska byta det igen... När man tänker på det så är det ganska logiskt varför den byter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Ingen aning, sen kan det variera hur duktiga admin är på att låsa olika funktioner iofs. Men jag har inget bra tips.

Trevligt, det låter som skolan tänkt rätt! Det är ju inte meningen att någon elev skall känna sig begränsad, naturligtvis inte läraren heller för den delen!

Kanske någon admin som blivit trött på att återställa datorer pga elever som lekt runt eftersom det inte är deras dator egentligen.

Permalänk
Medlem

Formatera hela hårddisken och installera ett fräscht Windows på den

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

Kanske någon admin som blivit trött på att återställa datorer pga elever som lekt runt eftersom det inte är deras dator egentligen.

Antagligen, men samtidigt håller jag med it läraren högre upp, ungarna måste ju få installera egna program och liknande, annars känns det ju rätt meningslöst.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Formatera hela hårddisken och installera ett fräscht Windows på den

Han/hon kommer antagligen att bli utlåst från skolans domän om du gör det. Dessutom så blir det en omformatering igen när personen kommer till skolan.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

Hur vaknade den här gamla tråden till liv helt plötsligt?

Att ge elever nedlåsta domänkontrollerade datorer och faktiskt tro att man kan få ett pedagogiskt lyft motsägs helt av att pedagogerna går mot entreprenöriellt lärande. Det innebär att eleven och även pedagogen behöver kunna anpassa sig och sin dator i stunden när inspirationen får dem att vilja testa olika möjligheter att lösa en uppgift. Jobbar själv som skoltekniker och ser bara fördelar med upplåsta datorer som eleven kan göra till "sin egen device". Då används faktiskt datorerna till det de är ämnade för i skolan, vad eleverna gör på sin lediga tid är deras sak. Vi ser även fördelar med att lyfta ut datorerna från domänen, vilket även ligger i tiden med mobilitetskraven.

En stor fördel med detta är att eleverna blir mer rädda om sina datorer vilket i slutänden betyder mindre jobb för mig som tekniker. Har man sedan ett upplägg där eleven får ta ett större ansvar för ominstallationer så fungerar det ännu bättre. Nedlåsta domänkontrollerade datorer tenderar självklart att bli mindre använda beroende på begränsningen, får ofta fysiska skador och genererar massor av supporttid enligt min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Hur vaknade den här gamla tråden till liv helt plötsligt?

Att ge elever nedlåsta domänkontrollerade datorer och faktiskt tro att man kan få ett pedagogiskt lyft motsägs helt av att pedagogerna går mot entreprenöriellt lärande. Det innebär att eleven och även pedagogen behöver kunna anpassa sig och sin dator i stunden när inspirationen får dem att vilja testa olika möjligheter att lösa en uppgift. Jobbar själv som skoltekniker och ser bara fördelar med upplåsta datorer som eleven kan göra till "sin egen device". Då används faktiskt datorerna till det de är ämnade för i skolan, vad eleverna gör på sin lediga tid är deras sak. Vi ser även fördelar med att lyfta ut datorerna från domänen, vilket även ligger i tiden med mobilitetskraven.

En stor fördel med detta är att eleverna blir mer rädda om sina datorer vilket i slutänden betyder mindre jobb för mig som tekniker. Har man sedan ett upplägg där eleven får ta ett större ansvar för ominstallationer så fungerar det ännu bättre. Nedlåsta domänkontrollerade datorer tenderar självklart att bli mindre använda beroende på begränsningen, får ofta fysiska skador och genererar massor av supporttid enligt min erfarenhet.

Oj. Jag läste bara när teddypeddy skrev sitt inlägg och inte när dom övriga skrev sina.

Jo jag tror också dom flesta elever är rädda om dom datorer som dom får via skolan men tyvärr inte alla.

Upplåsta datorer är ju egentligen det bästa. Man får ta den tid det tar för dom elever som inte hanterar sin dator på bästa sätt och hjälpa dom.

Permalänk

Dual boot

På min skoldator så kör jag dual boot med windows 7 som man får den med och med windows 8. Så när jag gör skolarbete så använder jag windows 7, men för program etc så använder jag windows 8. Jag tar bort windows 8 när jag ska lämna tillbaka datorn när jag slutar 9:an.

Jag hittade en guide på hur man gör det, det fungerade för mig.

https://www.youtube.com/watch?v=rZhEPR5Qb3Q&index=10&list=PLo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezCube:

På skoldatorn jag hade på gymnasiet hade de gjort samma grej och på våra datorer med w7 gick det att byta bakgrundbild via firefox browsern. Fungerade att gå till google images och bara högerklicka och använd som bakgrundsbild

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |