Spelet "fastnar/fryser till" i flera sekunder. (lagom kul på MM.)

Permalänk
Medlem

Spelet "fastnar/fryser till" i flera sekunder. (lagom kul på MM.)

CS:GO har alltid har varit lite småbuggigt för mig. Ibland fryser spelet till och ljudet loopar under några sekunder, men har inte brytt mig om det då det mestadels har hänt i menyn vid uppstart samt när man precis gått med i en server.

Nu på sistone dock har det börjat ske även in-game, och jag tror inte jag behöver förklara vad som händer när ens gubbe står idle mitt i en eldstrid samtidigt som ens spel hänger sig under ca 10-20 sekunder...

Testade ominstallation och det gjorde inget.
Testade att installera om spelet på SSD:n istället, men det gjorde inget.

Har letat runt lite på nätet men ser bara folk som har samma problem, men ingen som har någon riktig fix.
Har inget liknande problem med något annat spel - detta sker bara i CS:GO.

Några tips?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

kolla fps och nätinfo genom att skriva net_graph 1 i konsolen. (konsoll aktiverar du inne i inställningarna)

du kör inte trådlöst?

Permalänk
Medlem

Nej, kör med gammaldags nätverkssladd. (Stabilt 100/10.)

Det är altså inte "lagg" som så, utan spelet hänger sig helt enkelt (och ljudet loopar) i 5-10 sekunder.

Edit: kört en runda Dust2 nu och hade 0% choke/loss under hela rundan. Dock frös det aldrig till heller, men det kommer väl snart igen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Nej, kör med gammaldags nätverkssladd. (Stabilt 100/10.)

Det är altså inte "lagg" som så, utan spelet hänger sig helt enkelt (och ljudet loopar) i 5-10 sekunder.

Edit: kört en runda Dust2 nu och hade 0% choke/loss under hela rundan. Dock frös det aldrig till heller, men det kommer väl snart igen.

testa uppdatera alla drivrutiner. börja med att uppdatera realtek drivrutinerna. välj High Definition Audio Codecs (Software) på denna sidan för senaste realtek drivrutinerna. varning för seg download. http://www.realtek.com.tw/downloads/

resten av drivrutinerna kan du ta ifrån http://www.asus.com/Motherboards/P9X79_PRO/HelpDesk_Download/

om inte det löser sig skulle jag nog installera senaste bios versionen, stänga av sli och kolla så att strömsparlägen är avstängda i cs, windows och nvidia.

sista alternativet är att köra bios i stock utan överklockning osv.

personligen tror jag mest på ljudkorts drivrutinen. har hört många som har haft problem med gamla drivrutiner till ljudkortet som har fått problem med "frysningar".

Permalänk
Medlem

Ska testa uppdatera drivrutinerna.

Upptäckte idag att när det fryser till får jag en packetloss på ca 10-15%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att uppdatera realtek drivrutinerna gjorde saken mycket värre...

Från att kanske få fryslagg en gång per match får jag det nu 4-5 gånger per match + det varar längre. -_-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Att uppdatera realtek drivrutinerna gjorde saken mycket värre...

Från att kanske få fryslagg en gång per match får jag det nu 4-5 gånger per match + det varar längre. -_-

Har du även packetloss vid dessa tillfällen?

Permalänk
Medlem

Ja, upp till 50-60% t.o.m.

Testade att ominstallera steam samt installera drivrutinerna direkt från Asus, och först trodde jag att detta hade hjälpt, men så fort jag Shift/Tabbade ur för att läsa steamchatten så frös det till igen.
Detta har fått mig att tro att det är Steams Bootstrapper som spökar (då den ibland gnäller utan att jag ens spelar något), så har sökt på hur man fixar när "Bootstrapper slutar svara" och har testat runt lite. Återstår att se om det fortfarande fryser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Edit:

Kom fram till att det är något med Steams Bootstrapper Client som orsakar frysningarna. Har jag inga bakgrundsprocesser igång i Steam (t.ex. chatfönster, marknad, profil, etc) så hänger det sig inte, men ju mer processer jag har igång desto oftare och längre blir frysningarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Edit:

Kom fram till att det är något med Steams Bootstrapper Client som orsakar frysningarna. Har jag inga bakgrundsprocesser igång i Steam (t.ex. chatfönster, marknad, profil, etc) så hänger det sig inte, men ju mer processer jag har igång desto oftare och längre blir frysningarna.

Hur har du löst det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inte löst det än, men jag är nästan säker vad felet är.
Det är inte CS:GO som är problemet, utan det är Steam i sig som hänger sig (och då blir CS:GO lidande, även om spelet är installerat på en annan HDD/SSD.)

Idag rasade (nästan) HDD:n som mitt Steam är installerat på.
Jag ska flytta om hela mitt Steam till en ny SSD, och jag misstänker att det kommer lösa allt. 1+1=2 och allt det där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jag har faktiskt inte löst det än, men jag är nästan säker vad felet är.
Det är inte CS:GO som är problemet, utan det är Steam i sig som hänger sig (och då blir CS:GO lidande, även om spelet är installerat på en annan HDD/SSD.)

Idag rasade (nästan) HDD:n som mitt Steam är installerat på.
Jag ska flytta om hela mitt Steam till en ny SSD, och jag misstänker att det kommer lösa allt. 1+1=2 och allt det där.

Så då är en dålig hårddisk som är orsaken antar jag. Håll oss uppdaterad om vad som händer. Alltid intressant att läsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör du MM genom faceit/esea? Om du startar genom dessa istället för manuellt så kommer du få fryslagg och fpsdrops:/ annars vet jag inte.. Men så händer det för mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Kör du MM genom faceit/esea? Om du startar genom dessa istället för manuellt så kommer du få fryslagg och fpsdrops:/ annars vet jag inte.. Men så händer det för mig iaf.

Fick det vid vanligt public-spelande också.

Det var med stor sannolikhet hårddisken som spökade, för sedan jag installerade Steam på min nya SSD så har varken Steam eller CS:GO hängt sig en enda gång, och att "surfa" i Steam går betydligt fortare.

Däremot har jag ett annat problem jag stör mig på i CS:GO (som jag inte hade för 2 månader sedan, men har känt av den senaste veckan), och det är att spelet blir lite småsuddigt/ryckigt när jag tittar runt snabbt, trots att FPSen är fortsatt hög. Bästa jämförelsen skulle vara att det känns som jag har en övernitisk men samtidigt värdelös motion blur igång (vilket jag så klart inte har.)

Har testat -threads 4, att stänga av HT, kompabilitet, flerkärnig rendering på/av, lekt runt i grafikinställningarna etc. Har till och med testat spela på min GL2450 men där blev det ännu värre - men ingen fix än. Detta märker jag även av i CS:GO, inget annat spel.

Detta är inte så illa att det inte går att spela, men jag (som vill ha flyt) stör mig lite på det. 144 Hz/fps känns helt enkelt inte som 144 Hz/fps.

Kanske borde göra en ny topic om det då problemet är helt annorlunda än det i OP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Fick det vid vanligt public-spelande också.

Det var med stor sannolikhet hårddisken som spökade, för sedan jag installerade Steam på min nya SSD så har varken Steam eller CS:GO hängt sig en enda gång, och att "surfa" i Steam går betydligt fortare.

Däremot har jag ett annat problem jag stör mig på i CS:GO (som jag inte hade för 2 månader sedan, men har känt av den senaste veckan), och det är att spelet blir lite småsuddigt/ryckigt när jag tittar runt snabbt, trots att FPSen är fortsatt hög. Bästa jämförelsen skulle vara att det känns som jag har en övernitisk men samtidigt värdelös motion blur igång (vilket jag så klart inte har.)

Har testat -threads 4, att stänga av HT, kompabilitet, flerkärnig rendering på/av, lekt runt i grafikinställningarna etc. Har till och med testat spela på min GL2450 men där blev det ännu värre - men ingen fix än. Detta märker jag även av i CS:GO, inget annat spel.

Detta är inte så illa att det inte går att spela, men jag (som vill ha flyt) stör mig lite på det. 144 Hz/fps känns helt enkelt inte som 144 Hz/fps.

Kanske borde göra en ny topic om det då problemet är helt annorlunda än det i OP.

Jaha vad skumt.. Har inte stött på något sådant men testa dessa inställningar -novid -threads 8 -console -noforcemparms -noforcemaccel -cl_interp 0 -cl_interp_ratio 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Jaha vad skumt.. Har inte stött på något sådant men testa dessa inställningar -novid -threads 8 -console -noforcemparms -noforcemaccel -cl_interp 0 -cl_interp_ratio 1

Har testat dom redan. Även rate 128000.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Har testat dom redan. Även rate 128000.

Jag tror att själva spelet är ostabilt. Jag har fått ibland sådan lagg/frys sen betan kom, kan vara motorn som strular. Varje gång cs släpper uppdatering för att nerfa vapen eller julpysselskit så blir det en del buggar... Kommer nog aldrig vara perfekt men rätt så spelbart.

Permalänk
Medlem

Kan vara denna inställning som spökar? Har för mig att den kan ge suddig bild. Tror det är clamp du skall sätta den på för att bli av med det suddiga.