Permalänk

ellära.

hej sitter nu med en uppgift jag helt snöat in på.

Om man seriekopplar en 60 W (gammaldags) glödlampa med en reostat så kan man dimra ljuset.
Fördelen med en sådan koppling är att belastningen som helhet är helt resistiv, så strömmen blir
sinusformad. Inga övertoner. Nackdelen är att man slösar effekt i reostaten.
Räkneexempel:
Du dimrar ned 60 W-glödlampan till 50 W. Beräkna hur mycket spilleffekt som samtidigt försvinner i
reostaten. Kommentera.
Bra att veta: en glödlampas resistans är starkt temperaturberoende. Temperaturen sjunker lite då
man minskar effekten från 60 W till 50 W, och då sjunker också resistansen. Men det är bara med
några procent, så vi försummar det.

någon som kan förklara för mig hur jag får ihop detta?

helt snurrig i huvudet just nu.

tack på förhand.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DrunkenMonkey:

Bra att veta: en glödlampas resistans är starkt temperaturberoende. Temperaturen sjunker lite då
man minskar effekten från 60 W till 50 W, och då sjunker också resistansen. Men det är bara med
några procent, så vi försummar det.

Denna "bra att veta kommentar" finns där av en anledning och det är för att ge er en ledtråd om att ni ska räkna ut lampan resistans och använda er av denna. Likaså att bättre vetande kunde klaga att man inte fick exakta svar.

Ta och rita ut ett kopplingsschema med de uppgifter som ni har och funderar på vilka uppgifter som du kan få fram om reostaten. T.ex. reostatens motstånd.
Reostat är annars ett ganska ovanligt namn, men det är en förenklad Potentiometer med bara två ben:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Potentiometer

Permalänk

jo så långt har jag kommit. men kan inte alls förstå hur jag ska få ihop motståndsvärdet i reostaten.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DrunkenMonkey:

jo så långt har jag kommit. men kan inte alls förstå hur jag ska få ihop motståndsvärdet i reostaten.

Exakt vad det blir behöver du väl inte tänka på; se reostaten som ett motstånd x och lampan som ett motstånd y. Sedan kan du kanske något samband mellan effekt och andra vanliga storheter som ström, spänning och resistans?

Permalänk
Medlem

Hur många ohm:s resistans behöver en glödlampa ha för att få effekten 60W vid nätspänning ?

Hur många ohm:s resistans krävs för att 50W effekt skall utvecklas i glödlampan vid nätspänning ? Vad är då en lämplig resistans hos motståndet ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Hur många ohm:s resistans behöver en glödlampa ha för att få effekten 60W vid nätspänning ?

Hur många ohm:s resistans krävs för att 50W effekt skall utvecklas i glödlampan vid nätspänning ? Vad är då en lämplig resistans hos motståndet ?

Får man verkligen anta U=nätspänningen, enligt uppgiften kan U vara vilken AC spänning som helst?

Permalänk
Medlem

Det är väl ett rimligt antagande då det är ett vanligt scenario.

Men annars, specificera i ditt svar hur man löser uppgiften även vid en godtycklig spänning med lämpliga formler.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är väl ett rimligt antagande då det är ett vanligt scenario.

Men annars, specificera i ditt svar hur man löser uppgiften även vid en godtycklig spänning med lämpliga formler.

U1 = spänningsfall över lampan
I1 = Ström genom lampan
U2 = spänningsfall över potentiometern
I2 = Ström genom potentiometern

Kirshoffs lagar ger:
U=U1+U2
I=I1=I2

60 W ur lampan:
P/U=I; I=60/U

50 W ur lampan:
P/I=U1; 5/(60/U)=U1 ->50U/60=U1

Spänningsfall över potentiometern:
U2=U-U1; U - 50/(60U) = 10U/60=U2

Effekt utvecklad av potentiometern:
P2=U2*I=(10U/60)*(60/U)= 10W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

U1 = spänningsfall över lampan
I1 = Ström genom lampan
U2 = spänningsfall över potentiometern
I2 = Ström genom potentiometern

Kirshoffs lagar ger:
U=U1+U2
I=I1=I2

60 W ur lampan:
P/U=I; I=60/U

50 W ur lampan:
P/I=U1; 5/(60/U)=U1 ->50U/60=U1

Spänningsfall över potentiometern:
U2=U-U1; U - 50/(60U) = 10U/60=U2

Effekt utvecklad av potentiometern:
P2=U2*I=(10U/60)*(60/U)= 10W

Nu vet jag inte varför du citerar mig, jag kan redan elläran, men ville hjälpa TS att tänka själv utan att lösa hans läxa.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Kirshoffs lag var förvisso det enda jag inte tänkte på.
tack så mycket för all hjälp.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk

svaren jag fick var dock fel. här är det rätta svaret.

Motståndet i lampan är 230²/60=881 Ohm

50 W ur lampan:
√(50/881)=0,24 A

U=0,24*881=211V

230-211=19V

P=U*I= 19*0,24=4.56W

Spilleffekten av den strömmen blir 4.56W

Så spilleffekten blir 4,6 W

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |