Permalänk
Medlem

Hastigheten sjunker hela tiden

Jag har ett konstigt problem som jag hoppas någon vet svaret på. Jag har Telia 100 m/bit fiber och en värdelös thomson router. Eftersom jag inte kan spela via den bytte jag till en Netgear.
Jag kopplade in den istället och testade min hastighet och den var runt 96 m/bit så jag var nöjd. någon vecka senare upptäcker jag att jag inte kan på in på internet när tjejen streamar nåt, och om jag kollar youtube så funkar inte nätet för henne. Kollade hastigheten och den var 2 m/bit!!
Jag satte in thomson igen och fick 96 m/bit och bytte tillbaka till netgear och jag fick 96 m/bit igen.
Knepigt... Men nu har jag mätt hastigheten regelbundet och den sjunker hela tiden. Igår var den nere på 40, och idag nu är det 20. Varför sjunker den??

Permalänk
Medlem

Vilken Netgear? Köpte du något billigt så kvittar det om du kör Thompson eller Netgear. Jag har dessutom minskat förtroende för Netgear de senaste tiden. Frånsett Nighthawk, men i den prisklassen är Asus snäppet snabbare med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det uppenbara svaret är väl att din Netgear router suger. Jag gissar att det är något fel i den som får den att bete sig på detta viset.

Vad är det för problem du upplevde med Thomson routern? Jag kör själv Telia 100mbit fiber och använder Thomson routern. Det funkar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Gissar på att du kör med nätverkskabel direktansluten till både thomson enheten och till netgear enheten när du utför testerna.

Lite simpla frågor:
- Är det bara du som använder ert Internet?
- Har du trådlösa routrar utan lösenord som grannar snyltar av och därav sänker din hastighet för de tankar sushiporr?
- Har du något igång på din dator som kan äta upp nätverkshastighet? Ex: uTorrent med 2 miljarder torrents, börjat streama på twitch med felinställd mjukvara, eller något annat som gjorts nyligen... typ installerat något program eller drivrutin?
- Har du testat med flera datorer för att se om det är en dator som har problemet?
- Har du testat med fler nätverkskablar för att utesluta något som typ klämda kablar osv...

Sist men inte minst, kör du via WIFI så har du anledningen där, det är isf därför du tappar hastighet. Men som jag skrev ovan, misstänker att du inte kör via WIFI.

// Aura

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen för att Netgearen är dålig, tex att den inte frigör minne utan det tar slut efter en tids användande och det frigörs vid en omstart.
Varför kan du inte spela med smarten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat firmware?

Låter som en minnesläcka i routern, typ. Aldrig varit med om något liknande själv dock.

Det skulle kunna vara ett överhettningsproblem också. Du skrev inte vilken router du har men moderna routrar innehåller rätt så kraftig hårdvara och blir därmed rätt så varma. Står den instängd någonstans?

Det är allt jag kan komma på.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Jag har en Wii U och den fungerar tydligen inte så bra med Thomson, det går inte att spela online med den, fick svaret av typ alla att brygga Thomson och skaffa vilken router som helst. Fick tag på en Netgear N300 för 50:- (ny) och nu går det att spela online på tv-spelet.
Testerna har jag gjort på bredbandskollen.se utan någon annat igång, inga andra datorer eller internetsidor.
Jag kör inte trådlöst utan med sladd, och routern ligger i en låda, men jag kände i lådan och det var svalt så ingen värme där.
Jag har inte thomsonen i, för jag kunde inte spela på tv-spelet via netgear när den satt i min bryggade thomson.

Jag har ingen aning om vad det är för mjukvara i den eller hur jag uppdaterar den :S

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen om uppdatering. Uppdaterade mjukvaran och nu är hastigheten uppe i 93 med massa internetsidor uppe. tackar alla som svarat!