Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kan ju vara rätt bra att läsa två inlägg ned med..
https://forum.beyond3d.com/threads/nvidia-maxwell-speculation...

Ja, där skrev han "Some things that can't be read are hardcoded (transistors, die size, gpu name, directx support), everything that can be read is read". Oklart om bussbredd och liknande ingår. Men det här är lite grekiska för mig - det kanske är på samma nivå som die size och gpu name?. Ryam Smith skrev "all 4 master ROP/MC partitions are still online. So if that's what you're reading it would appear to be a fully enabled GPU." W1zzard antyder att PGU-Z kollar av detta.

Pudelns kärna är väl egentligen om "teknikerna" var med på att dölja den riktiga konfigurationen, eller om det var ett misstag.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av OllO:

Ja, där skrev han "Some things that can't be read are hardcoded (transistors, die size, gpu name, directx support), everything that can be read is read". Oklart om bussbredd och liknande ingår. Men det här är lite grekiska för mig - det kanske är på samma nivå som die size och gpu name?. Ryam Smith skrev "all 4 master ROP/MC partitions are still online. So if that's what you're reading it would appear to be a fully enabled GPU." W1zzard antyder att PGU-Z kollar av detta.

Pudelns kärna är väl egentligen om "teknikerna" var med på att dölja den riktiga konfigurationen, eller om det var ett misstag.

Jag har mina teorier, men tänkte faktiskt spara det till morgondagens fredagspanel..

För att återvända till GPU-Z, kan utveckla lite mer där.

Programmet kombinerar avläsningar så långt det är möjligt med vissa hårdkodade parametrar. Allt går helt enkelt inte att läsa av på ett bra sätt, vilket gör att utvecklaren måste specificera manuellt. Det gäller bland annat kretsstorlek och lanseringsdatum, men även grafikkortens namn för att ge någon form av "kontinuitet" till presentationen. Förutom det behöver W1zzard även specificera vilken generation varje GPU tillhör och hur denna generation ska hanteras. Utan den informationen vet inte programmet hur övrig data ska hanteras, och resultatet blir felaktiga värden.

För Geforce GTX 970 är det extra knivigt. Kortet har som sagt rent tekniskt all logik (alla fyra ROP/MC-kluster), bara inte på ett sätt som är "användbart" eller "förväntat". Det gör att avläsningarna stämmer, även om de.. inte stämmer. I ett sådant läge krävs det att utvecklaren manuellt går in och säger "nej, det här ska ändras", automatiken fungerar helt enkelt inte. Programmet är inte smartare än W1zzard gör det, och W1zzard kan bara jobba med information han vet om.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har mina teorier, men tänkte faktiskt spara det till morgondagens fredagspanel..

Längtar sjukt mycket till morgondagens fredagspanel. Lär inte vara brist på saker att prata om iaf.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogshitjoint:

Visst, jag håller med om logiken i att göra så som NVIDIA gjort med sin chipsortering och dylikt.

Fast att inte informera kunderna innan de säljer korten torde ju vara hela saken?

Ja, precis. Problemet är inte att man binnar utan att man inte berättade hur det låg till. Mitt svar till "2good4you" drevs fram av att hen menar att nVidia "mjölkar ut pengar från halvdefekta GPUer" och detta stämmer ju inte. En halfdefekt GM204 hade inte haft prestanda som GTX 970.

Skrivet av 2good4you:

No shit sherlock! Du verkar inte förstå poängen. Det handlar om lurendrejeri. Hade nvidia gått ut med detta i spec och vart tydliga med detta så hade det vart en annan sak och upptill folk om dom vill köpa ett kort som är strypt på detta vis.

Jag är helt med dig på att det inte finns en chans i världen att nVidia helt ärligt missade detta. Att se om Live Streamen med Tom Petersen från Nvidia hos PC Per är nästan komiskt med facit i hand. Att man kan dyka så djupt i tekniska förklaringar och inte känna till att de med GTX 970 binnar även på crossbar-länkar, ROPs och L2 cache är inte möjligt.

Några av de viktigaste frågorna under utvecklingen av varje GPU måste vara:

• Hur stor yield får vi i tillverkningen?

• Hur borde de olika modellerna av samma chip segmenteras?

• Vad kan vi göra får att få tillräcklig yield och avstånd mellan samtliga modeller i denna generationen?

Ser man till helheten är ju binning perfekt. Färre kassationer och kunder får ett stort antal produkter att välja mellan. Intel kryddar dock bining med medveten segmentering (de aktiverar eller avaktiverar funktioner pr. kundsegment): t.ex. att man inte kan få VPro på K CPUer eller att man måste upp på en E3 CPU för att få support för ECC minne och VT-d. I Intels fall är allt detta kommunicerat och dokumenterat. Man kan tycka att det är girigt, men det är inte fel.

Som jag ser det kan nVidia dekativera vad de vill så länge som de levererar prestanda samt är tydliga med vad de säljer och exempelvis inte påstår att enda skillnaden mellan GTX 980 och GTX 970 är tre deaktiverade SMX-cluster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Längtar sjukt mycket till morgondagens fredagspanel. Lär inte vara brist på saker att prata om iaf.

Nice, är du säker på att det kommer en imorgon? Sökte precis på "fredagspanel" det var ett tag sedan man såg sist :P.

Visa signatur

-En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasted:

Nice, är du säker på att det kommer en imorgon? Sökte precis på "fredagspanel" det var ett tag sedan man såg sist :P.

Emil bekräftade den precis:

Skrivet av emilakered:

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag vill bara göra ett snabbt inpass och säga att GPU-Z inte fullt ut fungerar så. Visst kan mjukvaran läsa parametrar från drivrutin och sensorer, men vissa värden är snarast baserade på en "databas" som finns i programmet. Utvecklaren W1zzard matchar dessa mot id-koden för diverse grafikkort och kan på det viset plocka fram "rätt" siffror. Du ska bara se allt lustigt som presenteras på olanserade modeller ibland..

intressant, tack då vet jag^^

Permalänk

Se om hon har ett svar idag då? Jag som tänkte slia dessa kort framöver. Det verkade ju ganska framtidssäkrat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Medlem

Verkar som om EVGA sätter standarden:

"HI there

We have EVGA with us today and they are first to provide an update on the GTX970.

If you are completely dissatisfied with your EVGA GTX970 then EVGA will 100% support any return of your product through OCUK.

EVGA do however encourage you to contact them directly before returning your card, as options to step up to GTX980 will be made available but only those in direct contact.

Please contact supportEU@evga.com if you have any concerns with your EVGA GTX970 product."

http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=27551161&post...

De får lämna tillbaka korten samt om de vill någon sorts erbjudande om att uppgradera till 980 verkar det som.

Snyggt EVGA.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Får vi något svar ifrån Jen angående en liten kompensation eller överenskommelse att få återlämna produkten så kommer jag göra det omgående.
3,5 GB Vram är inte vad jag var ute efter när jag beställde detta kort.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk

Ure move gigabyte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Medlem

Jag tycker 970 funkar bra visst är det tokigt av Nvidia att gå ut med info som kanske inte riktigt stämmer.
Det enda som skulle få mig att byta kort är om man får en superdeal på ett 980 som kompensation.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Skrivet av Sulle82:

Får vi något svar ifrån Jen angående en liten kompensation eller överenskommelse att få återlämna produkten så kommer jag göra det omgående.
3,5 GB Vram är inte vad jag var ute efter när jag beställde detta kort.

Samma här

Visa signatur

CPU: I9 14900K x - EK-Nucleus AIO 360 Dark GPU:ASUS 4080 Super TUF
RAM: Corsair 96GB DDR5 6600 MHZ DOMINATOR TITANIUM
MB: ASRock Z790 Nova Screen:42" LG OLED C3 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: NZXT H9 Flow Black
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Nej Men ska man stympa ett kort ska man vara ärlig med hur mycket det stympas annars framställs det i bättre dager.
jag kan ha haft en bi effekt mina smärtstillande som gjorde mig hög, så ber om ursäkt men det blev rätt komiskt ändå^^

även om någon klantade till det högt upp så menar du på fullaste allvar att ingen märkte av att det stod fel på ett kort de säkerligen jobbat länge på?
Här menar jag att:
jag menar att ingenjörerna måste läst det efter kortet släppts och då borde de ha gått ut med att det blivit fel detta trodde jag du skulle förstå istället för att bara göra dig lustig över att jag fick den inte alltför otrevliga bi effekten av mina smärtstillande,

Här menar jag att
om man konfigurerar ett grafikkortsminne på detta sättet istället för att vara ärliga om det så måste de faktiskt testa sönder det för att se till att ingen påverkas och då räcker inte med vanlig Q&A, dessutom dök folks problem upp innan nai`s benchmark inte tvärtom.

Som sagt, är kortets övergripande prestanda ett problem?

Riktigt svagt av dig att skylla ifrån dig på drogfylla och dessutom grundlöst anklaga mig för att mobba dig för det, för övrigt.

Skrivet av Sirme:

och hur är du så säker på detta? det hade förmodligen inte gått lika bra i 4k test och kortet hade inte varit lika framtidssäkrat. Och mångas rekommendationer över gtx 780 när det gick för 2500 kr var för att det hade mer vram det är alltså inte lika framtidssäkert som utlovats - var inte än av de stora poängerna med dessa kort att det var energieffektivare, Hade Mer vram och var lite snabbare? här kan man argumentera att gtx 970 hade mer minne men effektivt hade det bara hälften av den extra 1 gb som ökats från 780.

Ingen datorkomponent är "framtidssäker", det är en av de saker alla entusiaster borde veta om.

Hur många 780 såldes för 2500 kr? Priset vid utförsäljning/begagnat är inte relevant i sammanhanget. Idén om att man måste ha så mycket VRAM är inte baserad på faktiska erfarenheter hos de allra flesta, utan precis som med megahertz-myten närmast en modenyck.

Skrivet av Sirme:

Det må låta lite konspiratoriskt men det är inte lite saker som missats för att de inte ska ha märkt av sitt fel? och varför behövde det undersöka minnesfelet när de hade planerat det så? Nvidia är i full damage kontroll nu och du sväljer hela lasset bara sådär? jag menar de skickade ju till och med hit en representant,

Köttfärs liknelsen kom till för att många som dig själv inte lyssnar på de vanliga argumenten sånt eskalerar i en diskussion när den andra parten inte lyssnar och kör med påhopp om att vi överdriver är larviga, gör hönor utav fjädrar, okej att ni inte håller med oss fine, men ni fortsätter också att trycka ner dem som fortfarande bryr sig, och visst var köttsfärsliknelsen lite magstark, men det var inte så att folk gick och blev sjuka i drevor heller detta hade ändå pågått långt innan vi ens fick reda på det och visst vissa kanske blev påverkade och det och det är illa nog, påminner lite om att vissa kanske blir påverkade av detta mygel om minnet på grafikkortet Men det är okej?

Alla drama queens borde sätta sig ner i båten och titta på prestandan. I verkligheten är det som sagt ett emotionellt problem.

Skrivet av Sirme:

jag vill att E.U tar upp det i domstol så det inte händer igen, men inte alla bryr sig heller om falsk marknadsföring:)

Ja du är fri att tycka det, men du kan nog lika gärna be Hem & Skola ta upp det. Eller jultomten.

Rättssystemet är inte till för rättshaverister, även om de själva ofta tror det.

Skrivet av Sirme:

nja snarare visade upp kortet på prispallen med felaktiga specs, alltså lurades kunden att tro att kortet var mer prisvärt än vad är genom högre siffror och om du tror att folk inte påverkas av siffror läs en uppsats om marknadsföring, sen att kortet är bra iaf är ju trevligt men det gör det ju inte okej

Den sortens kunder du beskriver, har lurat sig själva. Om Nvidia skulle börja skriva "IT'S OVER 9000!!1" på kartongen så finns det kunder som skulle köpa kortet av den anledningen. Exakt vilka prestandalöften har Nvidia gett som inte uppfylls?

Skrivet av Sirme:

Tack för att du visade den andra sidan som ger sig på dem som bryr sig:) it`s been a pleasure:) det här är inget annat än påhopp både på mig och mina "konspirationsteorier" att kalla dem det istället för teorier är förövrigt en härskar teknik för att försöka göra alla mina argument ogiltiga, Vilket förklarar varför det kan bli så heta debatter och samtidigt förlöjligar du mig för att jag föll för ditt trollande vilket iof var mitt eget fel:), jag kan skylla på att jag är påtänd av min medicin just nu och är lite mer engagerad just nu,

vad är din ursäkt för att racka och se ner på alla som tycker detta är en big deal?:)

Du faller själv lätt för härskarteknik genom att underkänna mina inlägg som trollning.

Jag förstår att alla som klagar på detta av emotionella skäl känner sig ofattbart kränkta av att jag kommer dragandes med en rationell attityd här. Man kan tycka vad man vill om att hårdvara inte möter specifikationerna i marknadsföringen, men detta är inte proportionerligt i förhållande till hur liten betydelse det faktiskt har. Nvidia gör dessutom full back och tar av allt att döma tillbaka begagnad kort, så det är ju inte mycket att gråta över på det hela taget. Snarare borde folk jubla över möjligheten att byta in sina begagnade 970 till fullpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Verkar som om EVGA sätter standarden:

"HI there

We have EVGA with us today and they are first to provide an update on the GTX970.

If you are completely dissatisfied with your EVGA GTX970 then EVGA will 100% support any return of your product through OCUK.

EVGA do however encourage you to contact them directly before returning your card, as options to step up to GTX980 will be made available but only those in direct contact.

Please contact supportEU@evga.com if you have any concerns with your EVGA GTX970 product."

http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=27551161&post...

De får lämna tillbaka korten samt om de vill någon sorts erbjudande om att uppgradera till 980 verkar det som.

Snyggt EVGA.

EVGA är fan alltid helt suverräna på just support, step-up och garantier!!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3090 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: Skoda Enyaq IV80 RS

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

EVGA är fan alltid helt suverräna på just support, step-up och garantier!!

Håller med!!

Fick 10 års garanti på mitt nätagg när jag registrerade det på deras hemsida. 10 år garanti!!!!

Livstid med andra ord

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:
Skrivet av JenAndersson:

Hej och tack! Nä, vi har faktist ingen fokusgrupp i Sverige.

@live and @t focus?

Edit: "JenAdersson" Senast aktiv Idag 13:25 *suck* Att bara dra en rad (kollar vidare) är för svårt.
Om du är ombud för Nvidia så anser jag och andra att du har ett ansvar att visa god policy å en av sakerna är snabb kontakt!

Lägger till en fråga. Kan jag fysiskt inaktivera minneschippet genom att ta bort någon lödpunkt?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

O.T

Sweclockers...

Nu blockar jag era annonser igen. Droppen som fick bägaren att rinna över var när en annons för någon halstablett (?) helt oprovocerat började spela musik på full volym - INTE OK!!

Vet inte hur relevant och givande den annonsen är heller så... :S

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3090 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: Skoda Enyaq IV80 RS

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Skrivet av Agamemnon_71:

Är det så att olika 970-korts vram presterar olika? Kan man testa det enkelt på något sätt?
Jag har en beställning ligger på två vattenblock till mina kort. Vill inte förstöra garantin innan jag vet....

Hej igen! Jag kan bekräfta att VRAM på olika GTX 970 presterar på samma nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som sagt, är kortets övergripande prestanda ett problem?

Riktigt svagt av dig att skylla ifrån dig på drogfylla och dessutom grundlöst anklaga mig för att mobba dig för det, för övrigt.

Ingen datorkomponent är "framtidssäker", det är en av de saker alla entusiaster borde veta om.

Hur många 780 såldes för 2500 kr? Priset vid utförsäljning/begagnat är inte relevant i sammanhanget. Idén om att man måste ha så mycket VRAM är inte baserad på faktiska erfarenheter hos de allra flesta, utan precis som med megahertz-myten närmast en modenyck.

Alla drama queens borde sätta sig ner i båten och titta på prestandan. I verkligheten är det som sagt ett emotionellt problem.

Ja du är fri att tycka det, men du kan nog lika gärna be Hem & Skola ta upp det. Eller jultomten.

Rättssystemet är inte till för rättshaverister, även om de själva ofta tror det.

Den sortens kunder du beskriver, har lurat sig själva. Om Nvidia skulle börja skriva "IT'S OVER 9000!!1" på kartongen så finns det kunder som skulle köpa kortet av den anledningen. Exakt vilka prestandalöften har Nvidia gett som inte uppfylls?

Du faller själv lätt för härskarteknik genom att underkänna mina inlägg som trollning.

Jag förstår att alla som klagar på detta av emotionella skäl känner sig ofattbart kränkta av att jag kommer dragandes med en rationell attityd här. Man kan tycka vad man vill om att hårdvara inte möter specifikationerna i marknadsföringen, men detta är inte proportionerligt i förhållande till hur liten betydelse det faktiskt har. Nvidia gör dessutom full back och tar av allt att döma tillbaka begagnad kort, så det är ju inte mycket att gråta över på det hela taget. Snarare borde folk jubla över möjligheten att byta in sina begagnade 970 till fullpris.

du har rätt, iaf på det sättet att jag är skyldig den en ursäkt över mitt beteende igår,

jag blev tydligen lite mer påverkad än jag gillar att erkänna, så förlåt för att jag inte var mer sansad och level headed när vi diskuterade, jag älskar att debattera Men då ska det göras på en god nivå också, vi kommer nog aldrig hålla med varandra om hur allvarligt detta är men jag har ingen rätt att behandla dig dåligt för det:)

Permalänk
Medlem

Tog tillfället i akt och skickade iväg ett mejl till NetOnNet, där jag köpte mitt kort, och fick följande till svar:

Hej!
Tack för ditt mail.

Precis som många användare på sweclockers så följer vi diskussionen väldigt noggrant.
Vi är även i samtal med NVIDIA och de olika tillverkare och leverantörer för att se hur vi kan lösa detta på det smidigaste sättet.

Vi förstår dilemmat, och vi förstår frustrationen som kan uppstå. Vi ser över många lösningar, men i dagsläget så inväntar vi besked från nvidia för att se hur vi ska gå tillväga.

Alltså avvaktar vi än så länge tills det kommit ytterligare besked.

Önskar dig en fin dag,

Med Vänlig Hälsning / Best Regards

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Ursäkta, men jag anser att efter sådan tabbe som ni nyss gjort så kommer jag ta era tester med stor dos salt.
Enda rätta är att ge recensenter pengar för att att inhandla fysiska kort direkt från marknaden och låta dom göra egna tester, givetvis med inrådan/samverkan med er.

Det håller jag med om... Det finns en bra artikel om detta på PC Per, där dom har utfört sina egna tester: http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Frame-Rating-Look...

Permalänk
Medlem

Har ett 970 sen några månader. Då jag inte är så hemma i de tekniska detaljerna då det gäller problemet med VRAM,undrar jag om det är så att den extra halvan GB VRAM gör att det kan bli mer problem i spel än om det skulle ha varit endast 3,5 GB? Alltså om det skulle vara bättre om kortet inte var utrustad med den här sämre extra halvan GB VRAM när det gäller stutter å andra problem i spel? Om någon förstår vad jag menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Det håller jag med om... Det finns en bra artikel om detta på PC Per, där dom har utfört sina egna tester: http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Frame-Rating-Look...

När kan vi vänta oss återkoppling kring hur ni skall hantera det? Du sa att förhoppningsvis skulle du ge oss svar idag.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

@live and @t focus?

Edit: "JenAdersson" Senast aktiv Idag 13:25 *suck* Att bara dra en rad (kollar vidare) är för svårt.
Om du är ombud för Nvidia så anser jag och andra att du har ett ansvar att visa god policy å en av sakerna är snabb kontakt!

Lägger till en fråga. Kan jag fysiskt inaktivera minneschippet genom att ta bort någon lödpunkt?

Ja, på tekniskt sett kan du inaktivera minneschipet, men detta kan också inaktivera och skada hela kortet så vi rekommenderar att du INTE gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Citat:

and the GTX 980 actually stretched just beyond the 4.0GB level.

Att bara läsa en sådan *korkad* rad från någon som vill säga sig vara duktiga är rent ut sagt skit.
edit: Jag syftar på pcper i denna mening, ville klargöra då det inte framstår klart *sry*
Jag har aldrig sagt att PCper är erkänt bra sida och följer absolut inte dom.
Vars är SLI testet btw? och varför är värden olika?

Syftar ex på varför minnet hamnar på 264MB idle för 980 och 293 för 970.
Drar man inte testet under exakt samma förutsättningar?

Nu är det inte din sak vad dom gör, men de jag säger är att jag anser inte dom som godtagbar källa helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Ja, på tekniskt sett kan du inaktivera minneschipet, men detta kan också inaktivera och skada hela kortet så vi rekommenderar att du INTE gör det.

Kan jag "JA" säger ni.
Bra gå gärna ut med en nerladdningslänk där detta beskrivs.
För att slippa stämning så en liten notis om att du avsäger dig all garanti vid ev påverkan.

För detta är det enda rätta jag anser man kan göra med befintliga kort och göra andra hands marknaden säker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Hej igen! Jag kan bekräfta att VRAM på olika GTX 970 presterar på samma nivå.

Synd bara att Nvidia glömde att korten inte har 4GB effektivt utan 3.5GB och sen nån 500MB cache av något slag, hade det kommit fram vid launchen på korten så hade ja suttit på 980s idag och inte 970 som inte klarar av 4GB. Hur tänkte dom här? och vad får vi ut som är vilseledda konsumenter av detta?

Visa signatur

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Permalänk
Skrivet av morpeus:

Synd bara att Nvidia glömde att korten inte har 4GB effektivt utan 3.5GB och sen nån 500MB cache av något slag, hade det kommit fram vid launchen på korten så hade ja suttit på 980s idag och inte 970 som inte klarar av 4GB. Hur tänkte dom här? och vad får vi ut som är vilseledda konsumenter av detta?

GTX 970 har fortfarande 4GB minne och du kan läsa mer om hur det använder hela sitt 4GB VRAM här: http://www.anandtech.com/show/8935/geforce-gtx-970-correcting.... Grafikkortet presterar fortfarande som det ska och det finns inget fel med produkten. Det fungerar fortfarande precis som det gjorde när det var testat av SweClockers och andra och ärligt talat så måste jag säga att jag tycker det fortfarande är bästa kortet i sin prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbi85:

När kan vi vänta oss återkoppling kring hur ni skall hantera det? Du sa att förhoppningsvis skulle du ge oss svar idag.

Ja jag väntar också på ett svar hur detta skall hanteras.......Och vi är nog inte ensamma i den funderingen