Permalänk

Bluescreen datorn startar om/låser sig.

Tjabba.

Min dator startar om sig ibland, den låser sig ibland och får bluescreen ibland.

Det händer oftast när man spelar något men även när man surfar. och den är knepig att få igång när den startat om, den låser sig lixom och startar man om den på strömbrytaren så är datorn igång men mus och skärm stendött. trodde jag löst problemet med aktivera äkta Windows och laddat ned alla uppdateringen men icke. Är väldigt okunnig så simpla knep mottages, noterbart är att den fungerat bra några veckor efter jag köpte den men sen började felet.

Filip

Permalänk
Medlem

Det kan vara en drivrutin som felar och resulterar i att din datorn krashar. Om du saknar kompetens och/eller inte är intresserad av ta den tid det tar att lära sig eller fixa problemet så borde du kunna lämna in den på garanti?

Annars rekommenderar jag att läsa Event logs i Administrationsverktygen och se om den visar något som kan orsaka problemet. Om inte så kvarstår att läsa av blåskärmen. Orkar inte upprepa mig på forumet, klicka på mitt användarnamn och se bland mina senaste inlägg så ser du att jag länkat till ett verktyg som kan hjälpa dig att avläsa bluescreen och eventuellt härleda det till en drivrutin.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Inaktiv

Whocrashed, bluescreenview, finns flera troligen men det är dessa jag kommer att tänka på. Om du inte kan klura ut det själv, posta en screenshot på vad programmet berättar så kanske någon kan hjälpa till. Att kolla händelseloggar är nog inget för en nybörjare, skulle jag säga, dock bra att lära sig.

Permalänk

Har försökt läst av loggboken och jag får ett kritiskt fel som heter Kernel-Power, Händelse-Id: 41. Har testat laddat ner senaste drivrtuinerna till grafikkortet utan resultat. inte fått ngn bluescreen sen jag postade utan allt stängs av. (förutom datan som förfarande låter som innan han slog av allt).