Funkar denna PC Kontroll till steam?

Permalänk
Medlem

Funkar denna PC Kontroll till steam?

Tja, vet inte om denna tråden passar in här men måste få veta en sak, Köpte precis "Thrustmaster t-wireless duo" för att kunna spela steam spel med kontroll, det stog att dom funkade till PC så jag antog att dom funkade till steam också, dom funkar i big picture mode, men inte i mina kontroll anpassade spel (Goat Sim och TS 2015).... Borde dom funka till steam eller inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla spel i Steam har inte stöd för handkontroller. det är inte Valve som bestämmer vilka spel i Steam som ska ha detta stöd, det är speltillverkarna. Du får kolla i Steam på varje spel individuellt huruvida de har stöd eller inte, det står ganska tydligt om de har det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Som jag skrev testade jag kontrollerna i dom spel med kontroll stöd jag hade och det funkade inte.

Permalänk
Medlem

Kan vara att du måste ha en xbox kontroll, använder en sån själv och aldrig varit några problem, har testat med en PS3 kontroll men där var det lite bekymmer med vissa knappar och så, och programet för att få ps3 kontrollen att funka var rätt värdelös

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Exeo:

Kan vara att du måste ha en xbox kontroll, använder en sån själv och aldrig varit några problem, har testat med en PS3 kontroll men där var det lite bekymmer med vissa knappar och så, och programet för att få ps3 kontrollen att funka var rätt värdelös

Finns massor av kontrollers som fungerar till Windows. Mindre koll på hur Linux sköter input devices men troligen fungerar de flesta även där med lite pillande.

Jag har en Speedlink kontroll, fungerar prima i Steamspel och Steam Big Picture. Den använder ett standardiserat protokoll för handkontrollers och input devices så finns garanterat massor av kontrollers i olika utföranden som fungerar. Min kontroll är även anpassad för att anslutas till PC eller PS3 så även där bör det inte vara några problem.

TS:
Kan du starta Steam big Picture eller komma in i menyn med "home" knappen? Annars ska du kanske kolla att kontrollern är ansluten ordentligt?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tyvärr men om man vill garanterat kunna spela spel med kontroll på PC utan att behöva göra mer än att koppla in den så är det Xbox kontroll som gäller. Andra funkar men beroende på spel kan det behövas lite småpill eller att man laddar ner något program

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Finns massor av kontrollers som fungerar till Windows. Mindre koll på hur Linux sköter input devices men troligen fungerar de flesta även där med lite pillande.

Jag har en Speedlink kontroll, fungerar prima i Steamspel och Steam Big Picture. Den använder ett standardiserat protokoll för handkontrollers och input devices så finns garanterat massor av kontrollers i olika utföranden som fungerar. Min kontroll är även anpassad för att anslutas till PC eller PS3 så även där bör det inte vara några problem.

TS:
Kan du starta Steam big Picture eller komma in i menyn med "home" knappen? Annars ska du kanske kolla att kontrollern är ansluten ordentligt?

Klart, finns säkert många som fungerar med med windows i sig och andra spel, men kanske inte just med steam och vissa spel i steam. Har en del spel och har för mig att där kommer det upp t.ex en ruta eller en text "xbox controller is recommended" så vill inte säga att det är fel på kontrollen utan just steam spelet han vill spela som inte har rätt stöd

Permalänk
Medlem

Kontrollen fungerar utmärkt i big picture mode men inte i något spel...

Permalänk
Avstängd

Standarden har blivit XB360-kontroller så spel som stöder kontroller stöder ofta bara den tyvärr. Anledningen är väl att det är en rätt bra kontroll till hög kvalitet för priset, men också att det är MS som gör den och de är ju ganska bra på att stöda sina egna produkter i sitt eget OS och sådär.

Det finns dock program som kan få en annan kontroll att emulera en XB360-kontroll och för det mesta fungerar allt precis som det ska. Kolla på x360ce exempelvis.

Permalänk
Medlem

Isåfall måste det vara steam som bara vill stödja xbox 360 kontroller, för dessa jag köpte är gjorda för w7/w8/vista/xp (och ps3, där dom fungerar utmärkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ModeDerp:

Isåfall måste det vara steam som bara vill stödja xbox 360 kontroller, för dessa jag köpte är gjorda för w7/w8/vista/xp (och ps3, där dom fungerar utmärkt)

Steam är en affär, har inget att göra med hur spelen i sig sköter input (ändras iofs säkert i framtiden med steam controller och steamos osv).

Att kontrollen funkar i big-picture mode betyder ju att steam i sig själv har stöd för icke 360-kontrollers.
Men då majoriteten av PC-spelare som använder handkontroll har antingen 360 kontroll, eller emulerar 360 kontroll, så är det billigast för utvecklarna av spelen att bara stödja den helt enkelt. Sunkigt men så är det.

Permalänk
Medlem

Jaha, då har jag la inget annat val än att köpa en xbox kontroll då... Ville inte innan för att jag är van med att ha styrspakarna bredvid varandra, xbox har ju sin ena styrspak där ps3 har sitt styrkors... Aja, man får la vänja sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ModeDerp:

Jaha, då har jag la inget annat val än att köpa en xbox kontroll då... Ville inte innan för att jag är van med att ha styrspakarna bredvid varandra, xbox har ju sin ena styrspak där ps3 har sitt styrkors... Aja, man får la vänja sig...

Kanske det här kan vara något? http://www.rushinformation.com/use-normal-gamepad-xbox-360-co...

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ModeDerp:

Tvärtom så stöder steam din kontroll (den fungerar ju i steam), och dina spel stöder den inte. Steam har inget att göra med inputen till spelen du startar via steam utan det är bara en butik/DRM-plattform. Spelen är likadana oavsett ifall du startar dem via steam, skiva eller någon annan plattform som Origin eller så. Kontrollen stöder Windows men det betyder bara att Windows kan känna igen input från den, spelen måste också stöda dem för att de ska kunna hantera denna input. Sannolikt kan du också gå in och exempelvis ställa om kontrollerna till knapparna på din kontroll (på samma sätt som du kan byta vilka tangentbordsknappar som gör vad), vilket är ett visst mått av stöd, men det fungerar sällan med de analoga spakarna och så och de är förstås väldigt viktiga för det mesta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ModeDerp:

Nej, du har också valet att installera ett program som emulerar en XB360-kontroll, som det jag länkade eller något annat. Det är inget komplicerat och kostar inget så det är inget som hindrar dig att testa om det passar för dig och dina spel.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Exeo:

Klart, finns säkert många som fungerar med med windows i sig och andra spel, men kanske inte just med steam och vissa spel i steam. Har en del spel och har för mig att där kommer det upp t.ex en ruta eller en text "xbox controller is recommended" så vill inte säga att det är fel på kontrollen utan just steam spelet han vill spela som inte har rätt stöd

Att du blir rekommenderad en Xbox kontroller är för att du skall ha alla knappar. Finns billiga kontrollers med en D-pad och 4knappar.

Steam har inget med Input att göra. Det är standardiserade protokoll som används som jag nämnde i tidigare inlägg.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Okej, ska testa programmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Du måste gjort något fel i konfigurationen då. Jag emulerar min ps3-kontroll så att datorn tror det är en xbox-kontroll. Funkar hur bra som helst i samtliga spel med stöd för xbox- eller vanlig handkontroll.

Kör du Better DS3 efter att du installerat Motioninjoy? Mycket bättre optimerat och håller borta den läskiga spywaren.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LupX:

Du måste gjort något fel i konfigurationen då. Jag emulerar min ps3-kontroll så att datorn tror det är en xbox-kontroll. Funkar hur bra som helst i samtliga spel med stöd för xbox- eller vanlig handkontroll.

Kör du Better DS3 efter att du installerat Motioninjoy? Mycket bättre optimerat och håller borta den läskiga spywaren.

Detta var väldigt länge sen jag testade en ps3 kontroll och det var då motionjoy tror det var säkert 3 år sen, inte testat det mer eftersom jag inskaffade mig en xbox kontroll så grund av det så har jag inte håligt mig så bra uppdaterat på den fronten