Vad gör du med din hemmaserver?

Permalänk
Medlem

Vad gör du med din hemmaserver?

Nu när jag börjat mecka själv med hemmaservrar så är jag nyfiken på vad ni gör mer era. Lista gärna vilka funktioner de utför med vilken prohramvara och vilket OS/VMs de kör.

Då börjar jag med min som den är idag

Windows SERVER 2012 R2
Fildelning på LAN
Webserver med IIS
Mailserver med AXIGEN
PPTP VPN
Hyper-v server
Mediaserver med PLEX
FTP server Windows egna
Hemautomation-automation server med Tellstick och EventGhost
TeamSpeak3
Minecraft
uTorrent klient
OneDrive. Alla mediefiler synkas med onedrive via onedrive desktop.
Storage Spaces mest för att kunna ha 1st 16TB volym så att OneDrive kan synka. (OneDrive klarar inte flera volymer eller symboliska länkar.)

Allt körs på huvudOSet. Jag vet inte om man ska flytta några av tjänsterna till virtuella maskiner, och vad det skulle ha för nytta. Och kul som jag tycker att det är att mecka med servern så är jag nyfiken på vad mer jag kan hitta på! Kanske smooth streaming med IIS vore ju kul, men känns aningen avancerat!

Funderar även att lägga upp AD, men vet inte riktigt hur avancerat det är, och vad som krävs. Det verkar iaf låsa upp en herrejävlans massa funktioner i windows server miljön.

Så berätta, lista och fundera kring era hemmaservrar, jag vill höra!

MVH,

goodgame

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Håller på att lista ut ownCloud på min. Sedan kör jag Minecraft och Terraria servrar, samt Folding@Home.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Jag kör en server / HTPC med Windows 8.1 med RDP fix så man kan vara inloggad med flera användare samtidigt.

På HTPC delen kör jag plex klient och steam.

Som server kör den:
Plex media server
DNS updater
Torrents
NAS
Webbserver med nginx som hostar lite node och html sidor
Kör även IIS genom node för en sida

Permalänk
Medlem

kör Minecraft o TeamSpeak 3 server på debian ska fixa min andra så man kan börja leka me annat igen

Permalänk
Medlem

Server1:
*Ubuntu i botten
--Apache
--FTP
--Fillagring/Share
--IRC Bouncer
--CSGO servrar
--MySQL
--Teamspeak3
--Mjukvaruraid med Mdadm (isch 8 TB + strödiskar)

Server2:
ESXI i botten
-- PFSENSE
--Win 2008R2 X 2
--> Domaincontroller
--> Radius
--> PPTP VPN
--> L2TP VPN
--> RDP
--> ESXI Management nät (dvs når bara management från hostar som har NICet i sig)
-- Ubuntu
--> CSGO Servrar

Något sånt iaf

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Server1:
*Ubuntu i botten
--Apache
--FTP
--Fillagring/Share
--IRC Bouncer
--CSGO servrar
--MySQL
--Teamspeak3
--Mjukvaruraid med Mdadm (isch 8 TB + strödiskar)

Server2:
ESXI i botten
-- PFSENSE
--Win 2008R2 X 2
--> Domaincontroller
--> Radius
--> PPTP VPN
--> L2TP VPN
--> RDP
--> ESXI Management nät (dvs når bara management från hostar som har NICet i sig)
-- Ubuntu
--> CSGO Servrar

Något sånt iaf

Intressant!

Har du tid att berätta lite om att sätta upp och ha en domaincontroller? Specifikt vore intressant att höra vad du får ut utav det, och hur komplicerat det är att konfigurera.

Är ubuntu bäst att köra små servers på, tex spel, voip, andra tjänster? Vilken ubuntu ska man köra? Installerar man, eller plockar man en färdig esxi fil? Hur gör man med Hyper-v?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Intressant!

Har du tid att berätta lite om att sätta upp och ha en domaincontroller? Specifikt vore intressant att höra vad du får ut utav det, och hur komplicerat det är att konfigurera.

Är ubuntu bäst att köra små servers på, tex spel, voip, andra tjänster? Vilken ubuntu ska man köra? Installerar man, eller plockar man en färdig esxi fil? Hur gör man med Hyper-v?

Att köra dcpromo är ju tämligen enkelt, egentligen bara klicka nästa, fylla i, klicka nästa och sen är det klart. Jag ville testa Radius tillsammans med AD då min accesspunkt stödjer sån autentisering. Utöver det vetefan om jag vinner så mycket jämfört med utan AD. Anledningen till att jag kör 2 DCs var mest för skojs skull, lite pill då jag använder pfsense som DNS och får köra domain override i den för att dom ska hitta varandra.

För spelservrar etc är det nog smaksak, utan GUI tjänar man säkert någon procent i prestanda, har kört ubuntu ganska länge på serversidan så har vant mig vid att hantera det. De servrar jag virtualiserar har jag kört installation med iso fil, så det blir egentligen som en vanlig installation förutom att man sitter i en console och gör det. Om man vill kan man ju plocka färdiga vmwarefiler och flytta över och starta upp, har dock inte testat det själv. Hyper-V har jag bara kört lite grann med, men principen är densamma.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

[Server1]:
ESXI i botten.
2st Win Server 2012R2 - DC, DNS, DHCP mfl - främst för labbande samt ett generellt AD som jag ansluter mina virtuella maskiner till.
1st Win Server 2012R2 - Filserver, uTorrent, Plex.
1st Win Server 2012R2 - Veeam programvaror för backup, dock inte uppe och snurrar 100% ännu.

Sedan har jag 2st virtuella redo för vidare labbande men endast OS installerat på dem.

[Server2]:
ESXI i botten.
Några virtuella klienter som sätts igång vid behov, annars har servern mestadels varit för failover labbande i Vmware.

Permalänk
Medlem

Server 1

ESXi
En Windows Server 2012R2 som agerar NAS med 24TB utrymme som också hostar FTP(Cerberus FTP Server), PLEX, DNS klient samt sickbeard.

Windows 8.1 som agerar management klient utåt

Windows 8.1 som agerar lite fulserver / appserver åt Unifi(För att jag inte lyckades få Javan att funka med den här på server2012r2) (Programvara för accesspunkt), Couchpotato, uTorrent klient med webui.

En labb VM på Windows 10 för touch enheter (remote desktop från t.ex iPad, fungerar mindre bra)

Ubuntu Server 14.10 som agerar proxy/webserver

Ubuntu Server 14.10 som agerar Minecraft server med McMyadmin.

Server 2

Renodlad backupserver, den är dock lite i startgroparna då jag inte är helt hundra på vilket OS jag ska köra.

Permalänk
Inaktiv

Esxi 5.5
- Windows 7
- Ubuntu, Sentora för webbsidorna
- Debian, rutorrent samt samba för utdelning i nätverket.

Permalänk
Medlem

Windows Ser 2012 R2
IIS
AD DC
PMS
TS3
TFS
DNS

Med en VM som kör:
Windows server 2012 R2
IIS
Exchange (2012?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Windows Server 2012 R2 Hyper-V i botten och några VMs för:
- AD, DNS, DHCP
- WDS
- Plex/NAS
- Minecraftserver

IIS fick nyligen flytta till Azure.

Blir nog snart en VM för SQL och SCCM.

Permalänk
Medlem

Kör ESXi på hemmaservern
-pFsense
-Webbservrar
-Torrent (Transmission)
-Lite spelservrar
-Plex
-Backup/filserver

Och lite virtuella labb maskiner

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

[Server1]:
ESXI i botten.
2st Win Server 2012R2 - DC, DNS, DHCP mfl - främst för labbande samt ett generellt AD som jag ansluter mina virtuella maskiner till.
1st Win Server 2012R2 - Filserver, uTorrent, Plex.
1st Win Server 2012R2 - Veeam programvaror för backup, dock inte uppe och snurrar 100% ännu.

Sedan har jag 2st virtuella redo för vidare labbande men endast OS installerat på dem.

[Server2]:
ESXI i botten.
Några virtuella klienter som sätts igång vid behov, annars har servern mestadels varit för failover labbande i Vmware.

Oj vad kul med så många som svarar!

Varför väljer du att dela upp tjänsterna på 4 stycken separata Server 2012? Vad är det för fördel mot att ha alla på en? Separata AD förstår jag iof. Men filservern och backup servern? Vilka program från veeam är enklast för backup?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Har en Server med ESXi 6.0 i botten.

Dubbla ADburkar windows 2012/2012r2
en Vcenter Windows 2012r2
plex mediaserver
en pfsense.
That's it.
Har i dagsläget inte planer på att bygga nått mer.

Kommer bli halvt handikappad när jag ska flytta till en lägenhet som inte har fiberuppkoppling................Gah.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Oj vad kul med så många som svarar!

Varför väljer du att dela upp tjänsterna på 4 stycken separata Server 2012? Vad är det för fördel mot att ha alla på en? Separata AD förstår jag iof. Men filservern och backup servern? Vilka program från veeam är enklast för backup?

Mestadels för att ha färdiga maskiner den dag jag vill testa på andra prylar på dem..
Lät fil och backup ligga på separata så att jag kan testa runt med grejer på backupen utan att frugan hemma börjar gnälla då Plex inte fungerar haha.
Har installerat Veeam One + Backup and Replication men inte kommit i mål med allt ännu.

Permalänk
Medlem

Server 1 (HP N54L):
Windows Server 2012 R2
AD
DNS
Hyper-V som just nu inte kör några maskiner.
MySQL
SQL Express 2014
TFS 2013
Storage Spaces med ~4,5TB lagringsyta som är tom (två simpla volymer med spanning för att få en stor volym på 1TB+2x2TB).
IIS
Skrivarserver

Server 2 (Fujitsu Primergy Tx1310):
Windows Server 2012 R2
AD
DNS
Hyper-V med två ubuntu-maskiner där den ena är ubiquiti-kontroller
MySQL
SQL Express 2014
TFS 2013
Storage Spaces med ~5,5TB lagringsyta som används för bilder, musik och film (en paritetsvolym över 3x3TB).
IIS

Tanken är att Fujitsun ska ta över helt som server, är mitt uppe i migreringen, så det är därför det mesta ligger dubbelt. När flytten är kvar kanske HPn får Synology DSM installerat så att den kan agera Torrent-klient och backupmål för Macen i huset.

Körde tidigare Esx 5.5 på HPn men tyckte att prestandan var undermålig. Installerade därför 2012R2 direkt på den med resultatet att den hängde sig frekvent med dataförlust som följd. Införskaffade Fujitsun som ersättare så nu får man se om HPn uppträder bättre med annat operativ så småningom.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Oj vad kul med så många som svarar!

Varför väljer du att dela upp tjänsterna på 4 stycken separata Server 2012? Vad är det för fördel mot att ha alla på en? Separata AD förstår jag iof. Men filservern och backup servern? Vilka program från veeam är enklast för backup?

Fördelen med att separera tjänsterna är att man lättare kan lägga till eller ta bort en tjänst utan att man riskerar att det drabbar annat på samma maskin. Tjänsteseparation ökar också tillgänligheten på de olika tjänsterna eftersom en tjänst som strular och sänker en maskin tar inte med sig övriga tjänster (som då inte ligger på samma maskin). Dock blir det lite overhead med flera operativ som gör samma saker (förutom de separata tjänsterna), men virtualiserar man så kommer man ändå att utnyttja hårdvaran mer effektivt än om man skulle köra det på separata fysiska installationer.

När det gäller Veeam så har jag egentligen bara erfarenhet av Backup & Replication, och den som är gratis går väl mig veterligen varken att schemalägga eller styra via powershell (hade det senare varit möjligt hade schemaläggning varit en smal sak att ordna).

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

ESXi 5.5

Pfsense
W2k8 - AD, DNS
W2k8 - Filserver med FTP, Plex & Utorrent klient
W2k8 - Vcenter Server
W2k8 - WDS & WSUS
W2k8 - Webserver med Owncloud
W2k8 - Teamspeak och CS:GO server.

Kör även en labbmiljö med lite blandade VM's.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

ESXi 5.0 (Haft den i några år, inte orkat uppdatera.)
-pfSense
-pfSense (failover)
-Debian med Squid för reverse proxy, hantering av inkommande anslutningar via domännamn
-Ubuntu med MySQL för centralisering av XBMC-databas och loggning av data från hemautomationen
-FreeNAS med Bittorrent Sync för backup
-Win2k12 med HomeSeer HS3Pro, EventGhost (Hemautomation)

Permalänk
Medlem

ESXI 5.5
Sophos UTM
Sophos UTM Manager
Sophos iView

Det är helt enkelt nätverksservern

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig mycket bara genom att få läsa om era servrar, tack att ni delar med er!

Verkar som de flesta kör ESXi i botten, och vissa S2012 som jag. Nu när jag har fått upp fler funktioner som även andra ansluter till funderar jag mer och mer på stabilitet och driftsäkerhet. Fick även en tankeställare när S2012 varnade att jag borde ha 2 maskiner som hostar AD.

Hur säkerställer man driften på bästa sätt, med endast en fysisk maskin? Jag har liksom inte lust att betala mer i hårdvara och elräkningar idag iaf för att kunna köra fysisk redundans. (Kanske i framtuden kan jag lägga upp en redundant server på en colocation eller liknande).

Är det stabilare att ha ESXi i botten eller S2012? Anta annars samma förutsättningar och virtualiseringsschema.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Server 1 (HP N54L):
Windows Server 2012 R2
AD
DNS
Hyper-V som just nu inte kör några maskiner.
MySQL
SQL Express 2014
TFS 2013
Storage Spaces med ~4,5TB lagringsyta som är tom (två simpla volymer med spanning för att få en stor volym på 1TB+2x2TB).
IIS
Skrivarserver

Server 2 (Fujitsu Primergy Tx1310):
Windows Server 2012 R2
AD
DNS
Hyper-V med två ubuntu-maskiner där den ena är ubiquiti-kontroller
MySQL
SQL Express 2014
TFS 2013
Storage Spaces med ~5,5TB lagringsyta som används för bilder, musik och film (en paritetsvolym över 3x3TB).
IIS

Tanken är att Fujitsun ska ta över helt som server, är mitt uppe i migreringen, så det är därför det mesta ligger dubbelt. När flytten är kvar kanske HPn får Synology DSM installerat så att den kan agera Torrent-klient och backupmål för Macen i huset.

Körde tidigare Esx 5.5 på HPn men tyckte att prestandan var undermålig. Installerade därför 2012R2 direkt på den med resultatet att den hängde sig frekvent med dataförlust som följd. Införskaffade Fujitsun som ersättare så nu får man se om HPn uppträder bättre med annat operativ så småningom.

Vad får du för läs-/skrivprestanda med parity i storage spaces? Läst överallt om bedrövlig prestanda i 25-50MB/s-klassen även upp i så stora kombinationer som 4+1, 6+1 osv.

Visa signatur

Desktop: Beelink NUC
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: Custom Unraid (116TB) - ReadyNAS U4 (4TB)
Finns även på Swedroid: https://swedroid.se/forum/members/raeserfisk.53211/

Permalänk
Inaktiv

Anledningen att jag kör esxi i botten är för att kunna starta om Windows maskinen vid uppdateringar utan att de andra blir lidande.. Jag var först inne på Win och hyper-v men har läst så mycket om Esxi så jag tog chansen, nu ångrar jag mig inte. Allt flyter på så otroligt bra. Hade jag kört Hyper-v hade alla maskinerna blivit lidande vid en eventuell omstart.

Permalänk
Medlem

Kör en HP DL380 G7 med två Xeon X5660, 72GB RAM och två 146GB SAS diskar.

OS är Ubuntu Server direkt på metallet, men jag borde väl köra någon slags exsi lösning...

Den står som router / firewall. Samt hostar fyra hemsidor med nginx och mysql.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk

Proxmox
Plex
Radius server
openVPN
pfsense
webserver
Transmission
FTP
samba
musicbox
owncloud
Stunnel

Upp/Ner från samban uppnår jag ca 65-75MB/s dvs ~600mbit/s mekanisk till mekanisk disk och ca 120-150MB/s ssd till ssd dsv ~1gbit/s.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Kör en HP DL380 G7 med två Xeon X5660, 72GB RAM och två 146GB SAS diskar.

OS är Ubuntu Server direkt på metallet, men jag borde väl köra någon slags exsi lösning...

Den står som router / firewall. Samt hostar fyra hemsidor med nginx och mysql.

Wow - så mycket kraft och minne för router/brandvägg/webserver. Vad behövs all den kraften till?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

#1 ; Ubuntu server, som filserver och backups,låter även en del pc:s mounta upp på denna för extra utrymme.
#2 ; Ubuntu server, för extra backups mest för att jag hade en pc över. Står inte på hela tiden utan kopierar lite hit ibland o sedan stänger av. Hade den som test innan jag byggde #1 o körde över allt skarpt från den gamla som var W7 baserad.

Permalänk
Medlem

Kör på laptopen för labb, alla maskiner körs på SSD det är sååå mkt snabbare

Windows Server 2012R2 Domänkontrollant
- WSUS
-DHCP
-Remote Access ( för att dela ut internet via DHCP )
Windows 10 TP Server MDT - Test
Windows Server 2012R2 System Center Configuration Manager
Windows 10 TP
Windows 8.1

kör detta på en Lenovo W530 med 32GB ram, fungerar fint

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Nu när jag börjat mecka själv med hemmaservrar så är jag nyfiken på vad ni gör mer era. Lista gärna vilka funktioner de utför med vilken prohramvara och vilket OS/VMs de kör.

Då börjar jag med min som den är idag

Windows SERVER 2012 R2
Fildelning på LAN
Webserver med IIS
Mailserver med AXIGEN
PPTP VPN
Hyper-v server
Mediaserver med PLEX
FTP server Windows egna
Hemautomation-automation server med Tellstick och EventGhost
TeamSpeak3
Minecraft
uTorrent klient
OneDrive. Alla mediefiler synkas med onedrive via onedrive desktop.
Storage Spaces mest för att kunna ha 1st 16TB volym så att OneDrive kan synka. (OneDrive klarar inte flera volymer eller symboliska länkar.)

Allt körs på huvudOSet. Jag vet inte om man ska flytta några av tjänsterna till virtuella maskiner, och vad det skulle ha för nytta. Och kul som jag tycker att det är att mecka med servern så är jag nyfiken på vad mer jag kan hitta på! Kanske smooth streaming med IIS vore ju kul, men känns aningen avancerat!

Funderar även att lägga upp AD, men vet inte riktigt hur avancerat det är, och vad som krävs. Det verkar iaf låsa upp en herrejävlans massa funktioner i windows server miljön.

Så berätta, lista och fundera kring era hemmaservrar, jag vill höra!

MVH,

goodgame

Något du skulle kunna göra är ju att flytta tjänsterna som du säger till en virtuell maskin eller flera. En fördel är ju att du kan pilla hur mkt du vill utan att pajja själva "main OSet" , så kan du ta checkpoints osv vilket kan vara nice att ha om något skulle börja strula

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200