vart är mina gadgets?

Permalänk
Medlem

vart är mina gadgets?

ja emellanåt när man startar datorn så startar inte mina gadgets på skrivbordet.... väldigt skumt ser ja de som. försöker att manuelt starta desktop gadets programmet osv men det startar bara inte.... någon bugg i just mitt operativ? eller vad kan felet vara? tack o hej!
OS: windows 7

Visa signatur

when in doubt trottle out.

Permalänk

Har också haft det felet. Läre starta om för att få tillbaka dom.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Har också haft det felet. Läre starta om för att få tillbaka dom.

yepp. vid omstart så kommer dom fram! eller ja de funkar inte om man trycker på "restart" utan får stänga av och på

Visa signatur

when in doubt trottle out.

Permalänk
Medlem

1) Vad för operativsystem använder du? Windows Vista, Windows 7, Windows 8, eller Windows 8.1?
3) Gadgetar upphör
Det redan finns en tråd om just gadgets (den här)

§5
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

1) Vad för operativsystem använder du? Windows Vista, Windows 7, Windows 8, eller Windows 8.1?
3) Gadgetar upphör
Det redan finns en tråd om just gadgets (den här)

OS: windows 7
som jag skrev så startar inte mina gadgets vid uppstart av datorn "ibland"/var och varannan gång.
försöker att starta gadgets programmet manuelt (som jag skrev) men det händer INGENTING när jag trycker på programmet.

§5 i citat och svar
Visa signatur

when in doubt trottle out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klykan1:

OS: windows 7
som jag skrev så startar inte mina gadgets vid uppstart av datorn "ibland"/var och varannan gång.
försöker att starta gadgets programmet manuelt (som jag skrev) men det händer INGENTING när jag trycker på programmet.

Om du läser länken jag gav dig på punkt 3, så skulle du förstå varför dina gadgets inte visas/startas.

Skrivet av http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/gadgets:

Det finns inte längre några gadgetar på vår webbplats. Det beror på att det finns allvarliga säkerhetsproblem i Windows Sidpanelen i Windows 7 och Windows Vista. Microsoft har tagit bort funktionen i nyare versioner av Windows.

Skrivet av https://technet.microsoft.com/library/security/2719662:

Microsoft is announcing the availability of an automated Microsoft Fix it solution that disables Windows Sidebar and Gadgets on supported editions of Windows Vista and Windows 7. Disabling Windows Sidebar and Gadgets can help protect customers from potential attacks that leverage Gadgets to execute arbitrary code.

§5
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Om du läser länken jag gav dig på punkt 3, så skulle du förstå varför dina gadgets inte visas/startas.

men.....?...
mina gadgets fungerar just nu! klockan, cpu/minne visarn, avast gadgeten.... ja inga problem där. som jag förstår så har dom stängt ner för nedladdning av nya gadgets?... gadget programmet finns ju kvar och fungerar. man kan fortfarande använda standard gadgets. problemet är fortfarande att dom IBLAND inte startar när datorn startar. och det går ej heller starta självaste programmet manuelt.

i hans fall så är det väder gadgeten som inte fungerar just för att microsoft har stängt ner den webbtjänsten om jag förstått rätt.
standard gadgets såsom klockan spelar inte in i detta.
svar på min fråga tack?

§5
Visa signatur

when in doubt trottle out.

Permalänk

Har ingen aning om varför de inte startar ibland, men har en ganska enkel "lösning"

Starta aktivitetshanteraren hitta Sidebar.exe i process listan, avbryt den. Starta gadget igen.

Visa signatur

AsusZ170 - 6600K - 1TB Samsung 850 - Fury X - 2560x1440
Denon PMA-1560 - Cerwin Vega AT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias95g:

Har ingen aning om varför de inte startar ibland, men har en ganska enkel "lösning"

Starta aktivitetshanteraren hitta Sidebar.exe i process listan, avbryt den. Starta gadget igen.

Tack så hemskt mycket för svaret på min fråga! skall testa detta och återkommer senare. tack!

Visa signatur

when in doubt trottle out.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klykan1:

ja emellanåt när man startar datorn så startar inte mina gadgets på skrivbordet.... väldigt skumt ser ja de som. försöker att manuelt starta desktop gadets programmet osv men det startar bara inte.... någon bugg i just mitt operativ? eller vad kan felet vara? tack o hej!
OS: windows 7

är det inte risk för virus med gadgets i win7? tror jag läste det på microsofts hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

är det inte risk för virus med gadgets i win7? tror jag läste det på microsofts hemsida.

vid nedladdning av gadgets! alltså gadgets av andra skapare än microsoft, potencielt virus i gadgetsen. därav har dom (om jag förstått rätt) stängt ner webbplatsen för nedladdning av gadgets. och samtidigt dom internett användande gadgetsen. hade det varit ett större fel tror jag dom åtgärdat detta i windows updatering, alltså ta bort gadgets helt. men vet ej.

Visa signatur

when in doubt trottle out.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klykan1:

vid nedladdning av gadgets! alltså gadgets av andra skapare än microsoft, potencielt virus i gadgetsen. därav har dom (om jag förstått rätt) stängt ner webbplatsen för nedladdning av gadgets. och samtidigt dom internett användande gadgetsen. hade det varit ett större fel tror jag dom åtgärdat detta i windows updatering, alltså ta bort gadgets helt. men vet ej.

jo, men då jag hade win7 för ett år sen så kunde jag inte ladda ner gadgets, men kanske är ändrat nu.

Har win 8.1 nu, så vet inte.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad, inlägg redigerade*

Anmäl gärna olämpliga inlägg/trådar, men kommentera inte regelbrottet (lätt hänt att tråden spårar ur).

Citat:

§ 5 Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Rainmeter om du vill ha gadgets av orsaker som redan tagits upp i tråden.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias95g:

Har ingen aning om varför de inte startar ibland, men har en ganska enkel "lösning"

Starta aktivitetshanteraren hitta Sidebar.exe i process listan, avbryt den. Starta gadget igen.

Perfekt lösning! tackar tackar!

Visa signatur

when in doubt trottle out.