Permalänk

Hur designa ett klädtryck?

Halloj!

Sitter och spånar på att få fram en snygg text till en supporter T-shirt som föräldrarna ska ha under en av dotterns tävlingar i Cheerleading.

Vilket program kan vara bra att skapa ett tryck i för att sedan lämna vidare till en tryckerifirma?

Tack på förhand!

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Ibland är det möjligt att bara lämna in en bild och låta originalaren göra jobbet. Men det beror på vad det är för typ av bild o sådant. I slutändan kommer varje färg ha en svartvit bild som markerar vart den färgen ska tryckas, ifall du vill göra det själv måste du alltså dela upp det osv. Sen kommer allt också vara vektoriserat. Såillustrator är det som gäller ifall du vill göra allt själv. Men ta kontakt med ett tryckeri o kolla vad de kan göra o vad de vill ha från dig. Idag finns även mycket digitaltryck så du kan printa ut vilken bild som helst rakt av o värma på.

Läste en gång till, är det bara text så kan du rita i vilken program som helst, spara som pdf eller nått vektorformat. Photoshop, illustrator, gimp, word, paint, vad som egentligen.

Permalänk
Medlem

Det där är helt beroende på vilken tryckfirma och hur pass seriöst du ska jobba. Vissa firmor vill ha väldigt specifika format och upplägg medans andra inte alls är lika petiga.
Hade jag gjort nåt liknande så hade jag först valt tryckfirma och sen kollat med dom vad dom rekommenderar för format och allt vad det nu heter dom vill ha.

Jag måste dock tillägga att jag är en rejäl noob på området men gjorde så själv när jag tröck upp lite saker för några år sedan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aqua_HeaD:

Halloj!

Sitter och spånar på att få fram en snygg text till en supporter T-shirt som föräldrarna ska ha under en av dotterns tävlingar i Cheerleading.

Vilket program kan vara bra att skapa ett tryck i för att sedan lämna vidare till en tryckerifirma?

Tack på förhand!

Adobe Illustrator

Spelar ingen roll vilket format som krävs sen, allt går att exportera till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack alla!

Pratade med han som trycker och han nämnde just Adobe Illustrator. Nu blev allt väldigt enkelt ändå genom att jag bara ska ha text. Det var bara att leta efter ett schysst typsnitt och sedan pula lite i Office Publisher så fick jag fram ett förslag i alla fall.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest