Bli webbutvecklare - är det värt det?

Permalänk
Medlem

Gå en ingejörsutbildning istället. Ingen mening att fjanta på, gör rätt från början. Ju seriösare utbildningen är, desto seriösare är studenterna och desto mer kommer du ta tillvara utbildningen. En ingejörsutbildning är mer seriös, hur du än vrider och vänder på det, så du kommer få bättre studieresultat, samt att det ger ett mycket starkare CV.

Du gör precis som du vill, men jag tror du kommer ångra dig om du inte tar en "riktig" utbildning om du faktiskt kan. - Visst, det blir nog bra med de andra utbildningarna också, men det blir inte bäst. Varför inte gå på det bästa på en gång? Bäst är väl... bäst?

Permalänk
Avstängd

Välj istället en vanlig dataingenjörsutbildning. Mycket bredare. Det finns civilingenjörsutbildning som är 5 år, och högskoleingenjörsutbildning som är 3 år. Välj 3 års varianten. Du får mer respekt ute bland företagen om du är nån form av ingenjör.

Permalänk
Medlem

Vet du att det är webbutvecklare du vill jobba som så sök en sån utbildning. Är du osäker på vad du vill göra och vill ha en bredare grund så sök någon ingenjörsutbildning inom data

Jag själv är inte ens behörig till ingenjörs utbildningar och kommer att satsa på en YH inom webbutveckling i .NET

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

För att lära sig webbutveckling tycker jag inte det är värt att gå en lång utbildning i två-tre år på ett universitet. Ska du lära dig HTML, CSS, Javascript och PHP klarar du det utmärkt själv på egen hand. Det finns mängder med tutorials i hög kvalité på nätet helt gratis, en bra sida är nettuts. Allt du behöver göra är att bygga upp en bra portfolio och visa att du kan din teknik.

Den enda nackdelen är att du inte kommer ha en akademisk utbildning vilket kanske försämrar dina chanser automatiskt oavsett hur bra du är.

Efter man har lärt sig ett programmeringsspråk, t.ex PHP blir det mycket enklare att lära sig ett annat. Du kan korta ner tre år till ett år om du jobbar med disciplin. Du slipper även en massa skuld till maffian.

Jag hade en polare som gick ett program inom webbutveckling, vet ni vad de fick lära sig i ett halvår? Hur man gör hemsidor i flash. Hela klassen satt och gjorde hemsidor i flash och trodde de var kungar på internet.

Detta är bara min åsikt, du kanske hittar ett awesome program med awesome lärare.

Visa signatur

The quieter you become, the more you are able to hear

Permalänk
Medlem

Min brorsa gick en ett års YH-utbildning inom webdesign och efter 3 år jobbar han som lead frontend-designer på en av Sveriges populäraste webbutiker med 35tusen kr i månaden. Om du är duktig och kan knacka kod effektivt, do it!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk

Sitter just nu på ett jobb jag inte riktigt trivs med, har ganska mycket dötid så har ansökt om att gå webbutveckling i höst på distans.

Tänker att det inte kan skada att ha 120 hp inom data oavsett, just webbutveckling känns som en bra inkörsport till IT världen, verkar inte vara så där jättemycket matematik heller som det är på andra program inom IT.

Men jag tänker nog fortsätta studera efter dessa 2 år, tänker även fördjupa mig inom nätverksteknik så småningom. Har ganska sent i livet kommit på vad jag vill göra tyvärr. Har jobbat med en släkting på ett företag sedan jag gick ut gymnasiet och snart går han i pension och då behöver jag hitta på något annat då jag inte känner för att jobba där mer.

Känns som man behöver en bred utbildning inom data och IT idag om man ska få jobb.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Det känns rätt ovärt att hoppa på en högskoleutbildning om man vill bli webbutvecklare. I den branschen så skiter företagen i om du har utbildning eller ej, det relevanta är att du kan visa att du kan koda. Nu för tiden så finns det svinbra interaktiva kurser över nätet som kostar någon hundralapp i månaden.
Två av de bättre är teamtreehouse och codecademy

Jag har inte en utbildning i ryggen, men jag är självlärd och kan knacka ihop en fullfjädrad databasdriven sajt. Om jag ville skulle jag kunna gå till de lokala webbyråerna och fråga om en tjänst för dom bryr sig inte om utbildning men jag är för bekväm i mitt nuvarande jobb för tillfället. Så om du har diciplin och motivation så är det nog mer värt att lära dig hemifrån istället för att ta csn lån.

Permalänk
Skrivet av shrugged:

Det känns rätt ovärt att hoppa på en högskoleutbildning om man vill bli webbutvecklare. I den branschen så skiter företagen i om du har utbildning eller ej, det relevanta är att du kan visa att du kan koda. Nu för tiden så finns det svinbra interaktiva kurser över nätet som kostar någon hundralapp i månaden.
Två av de bättre är teamtreehouse och codecademy

Jag har inte en utbildning i ryggen, men jag är självlärd och kan knacka ihop en fullfjädrad databasdriven sajt. Om jag ville skulle jag kunna gå till de lokala webbyråerna och fråga om en tjänst för dom bryr sig inte om utbildning men jag är för bekväm i mitt nuvarande jobb för tillfället. Så om du har diciplin och motivation så är det nog mer värt att lära dig hemifrån istället för att ta csn lån.

Har du fått jobb själv utan utbildning i den här branchen eller hur vet du att det är så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av granskog1:

Har du fått jobb själv utan utbildning i den här branchen eller hur vet du att det är så?

Jag har frilansat lite och så är jag bekant med vd:n på en webbyrå. Han lägger inte stor vikt på utbildning bara vad man kan visa upp.

Permalänk
Skrivet av shrugged:

Jag har frilansat lite och så är jag bekant med vd:n på en webbyrå. Han lägger inte stor vikt på utbildning bara vad man kan visa upp.

Så bara för att en vd inte gör det, så betyder det att alla inte gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shrugged:

Det känns rätt ovärt att hoppa på en högskoleutbildning om man vill bli webbutvecklare. I den branschen så skiter företagen i om du har utbildning eller ej, det relevanta är att du kan visa att du kan koda. Nu för tiden så finns det svinbra interaktiva kurser över nätet som kostar någon hundralapp i månaden.
Två av de bättre är teamtreehouse och codecademy

Jag har inte en utbildning i ryggen, men jag är självlärd och kan knacka ihop en fullfjädrad databasdriven sajt. Om jag ville skulle jag kunna gå till de lokala webbyråerna och fråga om en tjänst för dom bryr sig inte om utbildning men jag är för bekväm i mitt nuvarande jobb för tillfället. Så om du har diciplin och motivation så är det nog mer värt att lära dig hemifrån istället för att ta csn lån.

Kan ju säga av egen erfarenhet att de kommer inte ens titta på ditt CV om du inte har nån form av utbildning (eller 1-3 år erfarenhet). Vad du än visar upp så krävs ett bevis på att du har akademiska kunskaper om vad du gör.

Jag kunde också slänga upp en fullfjädrad sajt innan jag började plugga, men jag är inte ignorant och tror att arbetsmarknaden är som för 10-20 år sedan. Varför tror du det är brist på jobb för unga? Svar: de som klagar är de som inte pluggat vidare eller pluggat något relevant.

Det är inget seriöst företag om de inte säkerställer att du verkligen kan något, de tar en ekonomisk risk om de anställer dig utan utbildning.

Huruvida man tagit examen eller ej är en annan fråga, men man bör verkligen läsa vidare om man vill få någorlunda bra betalt för sitt kodande. Att få in foten inom webbutveckling/design är det svåra - utbildningen är det som öppnar dörren för dig.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle satsa på full stack kunskap istället, högre löner då

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag jobbar inom webbutveckling och läste Datateknik på högskola utan direkt webbinriktning utan hade all erfarenhet där från privata projekt. Vad jag kunnat se i branschen är inte utbildning lika viktigt som erfarenhet. Kan man koda och har projekt man gjort som man kan visa upp är detta mycket mer värt än en utbildning, så är det iaf på mitt företag. Sen ger ju en utbildning högre ingångslön såklart.

Det spås även att det i IT branschen kommer behövas 100 000 nya programmerare de närmaste 10 åren i Sverige så det är rätt väg att gå om man vill vara garanterad ett jobb. När man väl har ett jobb så är det sk headhunters på en var och varannan vecka om man sitter inne med rätt kunskaper.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Det har skrivits en del om ifall utbildning spelar roll eller inte. Tänkte bara slänga in mina 2-cent.

Jag är i princip självlärd inom programmering. Jag har varit intresserad av datorer och programmering sen 80-talet, så det var ett självklart val att jobba med "data". Tyvärr gick jag lite omväg eftersom jag var rejält skoltrött under gymnasietiden. Hoppade av gymnasiet och körde "skitjobb" i nästan 10 år innan jag började plugga igen. Gick en 3-årig komvuxutbildning som motsvarade 4-årig teknisk som fanns förr i tiden. Blev "gymnasieingenjör" i form av nätverkstekniker. Dom första 10 åren jobbade jag med det, men gled mot slutet över till programmering mot webben. Körde en sväng som egen konsult några år men fick börja som vanlig anställd igen på grund av omständigheter i privatlivet. Senaste jobbet fick jag på grund av att jag kände nån som kände nån... Jobbar nu mestadels med PHP-utveckling av en e-handels-plattform. Det blir även en del frontend i form av HTML, JS och CSS. Även om min karriär som programmerare tagit omvägar kan jag så här i efterhand tycka att det faktiskt varit rätt bra ändå. Jag fick arbetserfarenhet, även om det inte var inom samma typ. Nu är jag nöjd och får jobba med det jag gillar!

Nu när jag jobbat på samma ställe ett tag så har jag även varit med på ett hörn när det varit dags att anställa nya kollegor. Det vi har tittat på är i viss mån utbildningar, men framför allt vad man presterat. Vi har anställt folk både direkt från utbildning men även helt självlärda. Allt kommer förr eller senare bero på hur du är som person. Även om du har pluggat femtielva högskolepoäng programmering kanske det är bättre med en som har suttit i sina föräldrars källare och lärt sig allt på egen hand. En som är utbildad kanske kan inordna sig snabbare i en viss struktur som man jobbar efter, men å andra sidan kanske den självlärde kan en massa knep som inte lärs ut på utbildningar. Man märker under en intervju om personen i fråga verkligen brinner för det som efterfrågas. En som har gått många kurser kan ibland vara lite ofokuserad. Dom har gått kurser "bara för att". Likaså kan det vara tvärtom för dom självlärda. Dom kan ett fåtal saker väldigt bra, men har inte jobbat med helheten. Så det egentliga svaret är väl kanske: när man anställer tittar man på helheten.

Tipset blir att försöka erbjuda det där lilla extra vid första mötet. En av mina kollegor, helt färsk från en utbildning, visade upp en webshopp uppsatt i samma system som vi efterfrågade kunskap om, vid första intervjun. Han berättade ärligt att han innan ansökan inte ens kände till plattformen men att han inför mötet ville veta mer om den. Eftersom han verkligen var intresserade hade han lärt sig lite om hur den fungerade och kunde galant svara på dom frågor vi hade för att utröna om det var en lämplig kandidat. Han har nu jobbat hos oss i 1 år och alla är mycket nöjda.

Permalänk

Självklart ärt det den uppvisade kunskapen och personligheten en vd går på. Men oftast har du en djupare kunskap när du kommer från en utbildning och du får oftast in en fot hos ett företag via utbildningen och det är guld värt när du är färdig sen.

Permalänk
Medlem

Ptja, om det är värt i en ekonomisk synpunkt så i många fall: Nej. Om du nu tar en högskoleutbildning och du börjar jobba mycket senare än någon som skulle jobba direkt efter gymnasiet så i längden, totalt, tjänar du mindre om du nu inte får riktigt bra jobb och tjänar 30k+. Men många av dessa jobben så får man jobba hemma, man har inte fasta tider utan har endast en deadline och ska helt enkelt bli klar och beroende på vilken person man är så är det kanske att föredra, eller inte.

Permalänk
Medlem

Vad är du intresserad av?

Jag är webbutvecklare som en del av mitt jobb, men inte utbildad till det. Har läst ca 30 HP webbutveckling (CSS, HTML5/XHTML och lite PHP), men har en helt annan bakgrund i övrigt.
Sysslar med webbgränssnitt för digitala bibliotekstjänster och det är där jag har min kompetens, har en magister i biblioteks- och informationsvetenskap men har läst en del på masternivå (digitala bibliotek) också, men har ej masterexamen.

Jag hade nog inte tyckt om att jobba uteslutande med webbdesign, dessutom är jag inte lagd åt det estetiska hållet på det sättet. I så fall är jag mer intresserad av serversidan.

Det finns många vägar in i IT-branschen, den rakaste är inte alltid intressantast..

Man kan ju t.ex. arbeta med interaktionsdesign (finns en del utbildningar inom det) och då får man ändå en del av "kakan" när det gäller webbutveckling. Webben är mycket mer än "programmering".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Spännande att teorierna gick kring att webb skulle dö ut och det är större än någonsin fyra år senare

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem

Är även jag sugen på att läsa till webbutvecklare och har sökt ett program i Skövde:
https://www.his.se/webbutvecklare-programmering/

Är det något ni kan rekommendera att läsa? Vill gärna ha en högskoleutbildning även om liknande går att läsa på YH.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk

@Manett: Pluggat första året och ska börja på andra nu till hösten

Hittils nöjd faktiskt, mycket fokus på praktiska moment så inte lika många salstentor, mer projekt och hemtentor istället.
Dem lärare jag haft är väldigt kunnig om än smått virriga ibland men allt har kännts relevant det man lärt sig.
Man blir väl mer eller mindre fullstack på dem tre år som går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av classviper:

@Manett: Pluggat första året och ska börja på andra nu till hösten

Hittils nöjd faktiskt, mycket fokus på praktiska moment så inte lika många salstentor, mer projekt och hemtentor istället.
Dem lärare jag haft är väldigt kunnig om än smått virriga ibland men allt har kännts relevant det man lärt sig.
Man blir väl mer eller mindre fullstack på dem tre år som går.

Okej, tack för svar! Velar oerhört mycket mellan detta program och Datavetenskap. Är det mycket grupparbeten? Hade du några förkunskaper inom webb/programmering innan? Kommer man känna sig efter om man är helt novis inom ämnet?

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk

@Manett: vill man ha djupare å mer bred kunskap inom datorer och programmering så skulle jag välja Datavetenskap, det har inte varit så mycket grupparbete faktiskt utan det är mest sitta och lösa labbar, sen sitter man ju ofta tillsammans för att spåna.

Jag hade förkunskaper så de första kurserna som är väldigt basic och börjar från början med HTML/CSS var ju sega för mig men har man inte hållit på med något sånt innan är det en bra början, samt att alla uppgifter släpps så man behöver inte vänta utan kan blåsa igenom uppgifter ifall det är enkelt för en. Flera i klassen som inte programmerat innan dem började här och de har klarat sig bra. Första året är basics och det är nu under år två som jag ska börja på som kommer fördjupa sig mer i programmering.

Så första året är väldigt mycker fokus på frontend, UXD och grundläggande programmering samt intro till databas.
Andra året ser det ut som att fokus ligger på backend programmering med databas, samt lite kurser om att förstå hur företag jobbar med IT.

Permalänk

Tänkte faktiskt försöka jobba deltid nånstans medan jag pluggar. Problemet är att den här utbildningen ligger på Gotland. Inte mycket jobb där :/
[/quote]

Välj inte Gotland, har vänner som pluggat där om det är "campus uppsala" du tänker på, inte en redig utbildning vad jag fått höra ifrån deras erfarenhet ca 2-3 år sedan.

Kan för övrigt rekomendera Campus Värnamos Webbutveckling.NET
webbutvecklare.NET
Det är en kompetent YH-utbildning med goda, GODA möjligheter till praktik och arbete!

Ursäta stavningen det är sent och highland park har gjort sitt

Permalänk
Medlem

Det finns riktigt bra webbutvecklingsutbildningar utomlands där du kan få jobb direkt efter en crash course på 9-24 veckor. Läs mer här: https://www.utlandsstudier.se/studera/web-development