Grafik Tips i gta v och för användare av AMD gpu

Permalänk

Grafik Tips i gta v och för användare av AMD gpu

Hej!

Jag hade en del problem med grafiken i Gta V på mitt R9 290 kort samt den nya skärmen jag införskaffat Eizo fg2421 och tänkte jag skulle dela med mig av det jag upptäckt funkar än sålänge.

Till att börja med så hade jag extrema fps problem i början med 14.12 drivrutinen, låg på mellan 6-50 fps och det gick som en bergochdalbana konstant.
Min lösning var att installera den senaste beta drivrutinen ifrån AMD http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-catalyst-windows-beta.aspx detta löste mina fps problem permanent och har konstant hög fps nu på very high

Det andra bekymret jag hade var att få ut högre än 60fps på min 120hz skärm i gta v när jag startar spelet eller tabbar ut i windows, samma sak händer för min vän som använder en 60hz skärm och fps'en låser sig på 30.
Detta var enkelt löst med att ändra valfri grafikinställning och sedan spara, går att ändra fram och tillbaka men man måste göra detta varje gång man startar spelet eller tabbar ut i windows, så istället för att vara låst på 60fps så ligger jag på mellan 70-100fps och spelet flyter på smidigt och bra.

Ifall ni har några funderingar kring grafik i Gta V så diskutera detta gärna i denna tråd och jag hoppas min information kan vara till hjälp för någon :>

Visa signatur

Asus Z690| Intel Core i9 12900k @ 5000mhz| 32gb Corsair Vengance @ 3600mhz| MSI RTX 3090 Gaming X Trio @ 1830mhz| Corsair H170i| Asus PG279Q| Eizo fg2421| Fractal Design Meshify 2 XL| Corsair HX 1200
Ljud: B&W MM1| SA Mantra 70| Hegel H80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciferr:

Det andra bekymret jag hade var att få ut högre än 60fps på min 120hz skärm i gta v när jag startar spelet eller tabbar ut i windows, samma sak händer för min vän som använder en 60hz skärm och fps'en låser sig på 30.
Detta var enkelt löst med att ändra valfri grafikinställning och sedan spara, går att ändra fram och tillbaka men man måste göra detta varje gång man startar spelet eller tabbar ut i windows, så istället för att vara låst på 60fps så ligger jag på mellan 70-100fps och spelet flyter på smidigt och bra.

Första gången jag har hört detta. Har sett att vissa Frame Limiters som RadeonPro, Afterburner och Fraps visar dubbel FPS mot vad som ritas ut. om du har 60 så visar Fraps 120fps.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Skrivet av Weuffelhjaern:

Första gången jag har hört detta. Har sett att vissa Frame Limiters som RadeonPro, Afterburner och Fraps visar dubbel FPS mot vad som ritas ut. om du har 60 så visar Fraps 120fps.

Jag använder steams egna fps mätare

Visa signatur

Asus Z690| Intel Core i9 12900k @ 5000mhz| 32gb Corsair Vengance @ 3600mhz| MSI RTX 3090 Gaming X Trio @ 1830mhz| Corsair H170i| Asus PG279Q| Eizo fg2421| Fractal Design Meshify 2 XL| Corsair HX 1200
Ljud: B&W MM1| SA Mantra 70| Hegel H80