panik! datorn från reparation startar inte! (löst)

Permalänk
Medlem

panik! datorn från reparation startar inte! (löst)

Hej fick hem min dator från komplett idag som hade varit inne pg.a att pci-e låset satt fast.
Fick datorn hade stresstest hos dom m.m och funkat prima.
Väl hemma så kom datorn och grafikkortet separata.
Skulle byta moderkort och chassi (det var därför jag märkte det trasiga låset) Men ville ändå testa att datorn funkade så jag visste att allt var bra.
Startade datorn utan grafikkortet i. Alla fläktarna började spinna och datorn startade i ca 2 sec innan man hörde en ´knäpp´ ifrån nätagregatet och fläktarna dör. Och efter 1 sec så startar den om igen av sig själv och håller på så i någon sorts loop.

Permalänk
Medlem

kan det vara så att man behöver ha grafikkortet i? spec i signatur

Permalänk

Den ska starta även utan graffet.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Den ska starta även utan graffet.

jag vet men varför kommer ´klicket´ då?

Permalänk
Avstängd

Kortslutning? Sitter mobot i chassit? Har du distanser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Kortslutning? Sitter mobon i Chassiet? Har du distanser?

allt ska ju funka då den var inte hos komplett och stresstestades utan några problem

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Hej.Fick hem en dator från komplett idag. Grafikkortet hade suttit fast så dom skickade det separat. Skulle ändå byta mob och chassi men ville bara kolla så att allt funkade innan. Men då jag sätter på så startar den i 2 sec och sen kommer ett klick den dör och startar om. Vad kan det vara? Hade somsagt inte grafikkortet i

Hjälp!!!

finns det någon information som du inte skrivit. är datorn helt ny?. vad gör den hos komplett ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Var den inte hos komplett?

Permalänk
Avstängd

"Grafikkortet hade suttit fast" what?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

finns det någon information som du inte skrivit. är datorn helt ny?. vad gör den hos komplett ?

Skrivet av CJ1stream:

Var den inte hos komplett?

Skulle byta moderkort och chassi i datorn. Men under monteringen så märkte jag att pci-e låset satt fast. Skickade in det till dom som fixade och stresstestade utan några problem. Nu hemma så vill den inte starta däremot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

"Grafikkortet hade suttit fast" what?

pci-e låset ville inte upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

och datorn är ca ett år gammalt. Men har bytt aggregat för en månad sen då det förra hade coilwhine. Har nu ett evga supernova g2 750W. Och knacket kommer därifrån om jag inte redan sagt det.

Permalänk
Medlem

jag fattar ingenting av det du skrivit.. du skriver flummigt.. försök igen tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Förlåt. Är bara stressad.

Köpte ett nytt moderkort och chassi. Då jag skulle montera det så satt pci-e låset fast. Blev ombedd att skicka in den till komplett som jag köpte den av.
Fick hem den nu ikväll. Tog bort all plast och försökte starta. Alla fläktar startar i ca 2 sec och sedan dör dom så startar dom igen. Under tiden så hör man ett ´knäpp´ från nätagregatet då datorn dör.

Ring Komplett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Ring Komplett?

Dom har stängt och chatten vägrar att hjälpa då det bara är ´köphjälp´ vid denna tid. Ska göra det imorgon men kollade om ni kunde hitta lösningen innan.

Permalänk
Avstängd

Knäppet är antagligen en säkring som går i nättagget pga. kortslutning. Kolla att alla kontakter, minnen och kort sitter i ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Knäppet är antagligen en säkring som går i nättagget pga. kortslutning. Kolla att alla kontakter, minnen och kort sitter i ordentligt.

Så ingenting är troligen trasigt? Och kan någonting tagit skada av dessa ´knäppar´

Permalänk
Avstängd

Vad är ett pci-e lås, helt ärligt.

Permalänk

Om den knäpper sluta försöka. Och förhoppningsvist inte. Kolla alla kontaker och distanser först.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Vad är ett pci-e lås, helt ärligt.

http://smg.photobucket.com/user/kwkhoo/media/Asus%20M5A99X%20...

Det är dom som sitter på ändarna av pci-e slotten.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem

Knäppet är säkert nått relä.
När en dator fraktas så kan nått skakas loss. Så kolla minnesstickorns. Och CPU kylaren.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av WonderPlatoon:

Om den knäpper sluta försöka. Och förhoppningsvist inte. Kolla alla kontaker och distanser först.

Allt sitter bra. Den funkade ju under deras stresstest. Men det är väll någon kabel eller nått som hoppade ur under transporten.

Skrivet av ggustavsson:

Knäppet är säkert nått relä.
När en dator fraktas så kan nått skakas loss. Så kolla minnesstickorns. Och CPU kylaren.

Var det jag tänkte. Ska prata med dom imorgon och fråga vad jag ska göra.

Permalänk

du skriver mer osammanhängande än vad jag gör och jag har dyslexi

så du köper från komplett moderkort & grafikkort och pci-e låset inte funkar, nånting säger mig att du har missuppfattat hur "låset" fungerar. det är ju en plastbit som kan tryckas ner eller dras uppåt hur kan det sitta fast?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prova att ta ut alla minnen och prova endast med 1 sticka i taget i varje slot.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Skulle byta moderkort och chassi i datorn. Men under monteringen så märkte jag att pci-e låset satt fast. Skickade in det till dom som fixade och stresstestade utan några problem. Nu hemma så vill den inte starta däremot...

Vilket chassi i datorn skulle du byta?

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Skrivet av Taft:

Håller med om detta. Om inget är trasigt eller kortslutet så kan ibland flera minnen vid första uppstarten skapa detta problemet.

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RX1:

http://smg.photobucket.com/user/kwkhoo/media/Asus%20M5A99X%20...

Det är dom som sitter på ändarna av pci-e slotten.

Jaha där ser man. Byggt många datorer men aldrig hört talas om att de kallades för de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

du skriver mer osammanhängande än vad jag gör och jag har dyslexi

så du köper från komplett moderkort & grafikkort och pci-e låset inte funkar, nånting säger mig att du har missuppfattat hur "låset" fungerar. det är ju en plastbit som kan tryckas ner eller dras uppåt hur kan det sitta fast?

Nej men datorn var inne på reparation och då jag fick hem den så funkar den inte

Skrivet av Taft:

Ska testa då jag kommer hem.

Skrivet av f@boy:

Vilket chassi i datorn skulle du byta?

Från ett corsair r200 till ett nzxt h440

Skrivet av MagicWizard:

Håller med om detta. Om inget är trasigt eller kortslutet så kan ibland flera minnen vid första uppstarten skapa detta problemet.

Ska testa det

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Nej men datorn var inne på reparation och då jag fick hem den så funkar den inte

hmmm.. så en helt fungerande dator där du vet hur man byter moderkort/grafikkort så skickar du in den för att PCI-e "låset sitter fast"
dom på komplett måste ju ha undrat varför du skickar in en fungerande dator?, som dom testar & skickar tillbaka och du har då samma fel att låset inte funkar.

ja tvivlar starkt på att du vet hur den där plast-flärpen funkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

hmmm.. så en helt fungerande dator där du vet hur man byter moderkort/grafikkort så skickar du in den för att PCI-e "låset sitter fast"
dom på komplett måste ju ha undrat varför du skickar in en fungerande dator?, som dom testar & skickar tillbaka och du har då samma fel att låset inte funkar.

ja tvivlar starkt på att du vet hur den där plast-flärpen funkar.

Vet hur den funkar men dom skickade tillbaka datorn med grafikkortet i en separat kartong. Men problemet är ju inte att något grafikkort sitter fast utan att en "knäck" kommer från psun och den går inte att starta.