The Witcher 3 kompromissar med bildkvaliteten för att passa spelkonsoler

Permalänk
Medlem

Det finns ju ingen anledning att försämra PC-versionen bara för att konsoler suger...

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
SpelClockers

Haha , det var väl tur att man skippade förhandsbokning.
Tråkigt för alla som har blivit lurade men snälla ta lärdom av det.
Vill ni inte stödja den här typen av lurendrejeri så föreslår jag att ni slutar med förhandsbokningar.

Satt inne på GOG igår kväll och vart rätt sugen på ett köp .
På de bilderna som jag har sett nu så ser spelet rätt jäkla dassigt ut jämfört mot vad som vart visades innan.
Det gick från ett måste köp till ett aldrig köp.
Var det inte dessa utvecklarna som sade sig vara pro pc utvecklare , dvs pc först sen resten.

Nej nej och åter nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Fast nu är det du som är ute och cyklar. CDR är sin egen publisher varför de får 100% av försäljningen från PC direkt i egen ficka - till skillnad mot försäljningen på konsolerna.

...Men du har säkert rätt i vissa andra fall.

Åfan? Läs om mitt hela inlägg igen så kanske du förstår (även det som inte finns med i det direkta citatet till dig).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Er1kssoN:

Det finns ju ingen anledning att försämra PC-versionen bara för att konsoler suger...

Jag antar att sony och microsoft inte vill visa hur kassa deras plastboxar är.

Det vore inte första gången som detta har skett.
Nåja , hoppas de fick bra betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

BAH!

Smutsiga konsol-bönder! Det ante mig de ska dra ned oss, PC-mästarrasen i skiten!

Skämt åsido så är det ju lite trist att PCn inte får nyttja sin kapacitet till max, har dock en känsla av att de som faktiskt påverkas av detta är ytters få #titanXsli

Nja, med tanke på att de har dragit ner även PC-versionen för att passa konsolerna så lär ju alla som har en dator bättre än ett XBone påverkas negativt - dvs typ alla som spelar på dator.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp3tan:

Och jag sa inte emot att det inte är någon nedgraderad grafik heller. Desutom så skrev jag ett inlägg före dessa om vad CDPR själva sagt. Men det jag sagt är liksom bara för mig själv och inte andra men en TL;DR: Innan/När spelets släpps ut har CDPR sagt att ett klipp med högsta grafikinställningarna ska komma ut som kommer få folk o säga WOW!

Det väntar jag personligen på. Liksom tills spelet kommit ut är det knappast ide o säga "bestämt" att spelet nedgraderats. När spelet kommer ut så kan folket då säga om det blivit nedgraderat eller inte, inklusive mig.

Att det blivit nedgraderat tror jag på. Förklaringarna är högst trovärdiga.
Dock stör jag mig, precis som du gör, på att folk drar den felaktiga slutsatsen att det nu ser fult ut. Det kan vi bedöma själva nästa vecka och jag tror det kommer se väldigt bra ut.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, detta är inget nytt. Inte heller att visa upp builds från långt tillbaka för att skapa hype för att sedan lansera en produkt där man har kompromissat med grafik för att få så många "nöjda" som möjligt (Konsol).

Vill man kötta sin rigg på ultra kommer det gissningsvis krävas en hel del ändå. Var det inte i Witcher 2 det tog ett bra tag efter release för pc användare att maxa med übersampling(CDPR's supersampling)?

Jag har en känsla av att trots denna "Anonyma källa" så kommer spelet se väldigt bra ut på PC, det jag har sett hittills har varit imponerande oavsett build. Gillar man Witcher världen och har tyckt om både ettan och tvåan ser jag knappast detta som något att oroa sig för. Spelen är rika RPG's med bra karaktärer, moraliska gråzoner och väldigt fyllig story.

En annan sak man får komma ihåg är att det är open world. Det är inte jättelätt att få allt att se bra ut överallt på allting, till skillnad från spel där utvecklarna håller din hand genom hela spelet (t.ex The Order 1886, Ryse, Son of Rome).

Vill man ha något PC exklusivt som verkligen tänjer gränserna grafiskt borde man kolla in Star Citizen (https://robertsspaceindustries.com/). Har stora förväntningar på detta spel, dom verkar inte hålla tillbaka i alla fall

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:


https://www.youtube.com/watch?v=f5S1NAMnYKM

Nä men jag håller med om att det är tråkigt att PC-spelare ska behöva lida för att konsolerna var utdaterade redan första dagen. Jag är ingen spelutvecklare, men ska det verkligen vara så svårt att göra spelet snyggt till PC och sedan skala ner grafiken till konsol? Man gör det ju ändå med PC-versionen där man kan välja mellan low och ultra i inställningarna.

Rätt roligt men han som kör ferrarin verkar vara ganska kass på att köra, var ju ganska kraftigt efter i starten. Men dendär smart bilen är rena självmordsmaskinen Vill inte krocka i den farten i en sån.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hjälpsam

Sänkt kvalité, animerat hår via hairwork men inget via tressfx, tja kanske blir ett köp när det är Steamrea med 75%, men inte tidigare.
Jag ger mig sjutton på att spelet också spelas bäst med handkontroll, inte med tangentbord och mus.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Fasen vad illa att kläcka ur sig detta nu, mindre än en vecka innan släpp.
Tycker synd om alla som har förbokat och känner sig besvikna.
Som tur var har jag inte förbokat men har uppgraderat min dator för att kunna få ut allt ögongodis ur detta spel.
Men men... Jag sitter nog lugnt i båten och väntar med inköp tills eventuella patchar kommer och då kanske det även har sjunkit i pris

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Åfan? Läs om mitt hela inlägg igen så kanske du förstår (även det som inte finns med i det direkta citatet till dig).

Nu har jag läst om hela igen. Du har rätt på väldigt, väldigt många punkter.

Men tycker det är fel att klanka ner för hårt på CDPR. Varför? Jo för jag lägger pusselbitarna så här:

1. De började utvecklingen innan nya konsolerna fanns, eftersom det "snart" ska komma nya "high-end" konsoler så bestäms att projektet ska nå ut till alla stora plattformar.
2. Folk hade höga förväntningar innan konsolerna släpptes: Äntligen kommer nästa generation så vi kan få awesome konsoler igen.
3. I februari 2013 tillkännager CDPR att W3 kommer till alla "high-end plattformar" - de har alltså sagt till allmänheten att det ska komma till konsol
3. Konsolerna kommer ut i slutet av 2013... varken allmänheten eller CDPR blir överdrivet imponerade - konsolerna är snarare "mid-end".
4. Eftersom de redan sagt att spelet ska släppas till konsol, och antagligen redan har avtal på plats är det för sent att backa ur...
5. Diverse anledningar till varför det ovan leder fram till det vi ser ut att få idag, ett resultat där vissa features plockats ut, där du har i stort sett rätt. Källan säger att de inte har råd med separata builds, men här är den springande punkten: varför skulle de behöva separata builds ö.h.t? Han snackar om att de från början hade 1 build, och denna var tänkt till alla plattformar, och alla plattformar är idag bara olika typer av PC, vilket betyder att denna build var gjord för att kunna skala hela vägen ner till de sämsta systemen som de planerade att stödja/sälja mot, och på PC kan kunden själv skruva inställningarna efter ägd hårdvara, så varför behövde de egentligen plötsligt 3 builds? Jo svaret har du också själv i ditt stycke om konsolerna och deras tillverkare.

Men det jag inte håller med om, och anledningen till mitt förra inlägg, är din starka antydan om att CDPR kommer tjäna mycket på konsol, kontra PC. Biten om marginaler är intressant och korrekt i de flesta fall men ger helt fel associationer i just detta fallet - även om du inte säger så rakt ut så görs ju de associationerna när du tar upp det i samma andetag och eftersom du gör det utan att det annars vore nödvändigt så antar jag att insinueringen var avsiktligt.

Det andra jag inte håller med om (orelaterat till mitt förra inlägg och ändå bara en åsikt) är att när jag ser förloppet så som jag skrivit det ovan så tycker jag inte det är CDPR's fel. Felet ligger i svaret på varför det plötsligt (teoretiskt) behövdes 3 olika builds för att göra något som första builden från början var designad för att klara.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Varför tror high-end PC-ägare att de är eller borde vara en slags prioriterad målgrupp? Det är fullkomligt svindyrt att maxa ett spel som Witcher 3 och jag har full förståelse för att utvecklare anpassar sina påkostade spel efter billigare plattformar där konsumentbasen ligger.

Permalänk

En som pre-loadat spelet har tittat igenom XML-filen och hittat en hel del inställningar som kan justeras till "Uber". - http://wccftech.com/witcher-3-xml-lets-enable-sharpening-uber...

Nån som preloadat och kan bekräfta?

Permalänk
Medlem

Tycker det är fruktansvärt tråkigt att sånt här kommer så pass nära släppet av spelet, kommer nog dock fortfarande spela det, kör för gameplay mer än grafik även om såklart så hög grafik som möjligt är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollpunkt:

Varför tror high-end PC-ägare att de är eller borde vara en slags prioriterad målgrupp? Det är fullkomligt svindyrt att maxa ett spel som Witcher 3 och jag har full förståelse för att utvecklare anpassar sina påkostade spel efter billigare plattformar där konsumentbasen ligger.

Ja fast du har inte läst källan. Poängen var att det var svindyrt och high-end från början, sedan släpptes de nya konsolerna med sin tillhörande mid-end kapacitet och de var tvungna att slänga och göra om high-end arbete de redan skapat. Så de förlorade pengar, inte tjänade.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Ja fast du har inte läst källan. Poängen var att det var svindyrt och high-end från början, sedan släpptes de nya konsolerna med sin tillhörande mid-end kapacitet och de var tvungna att slänga och göra om high-end arbete de redan skapat. Så de förlorade pengar, inte tjänade.

Om det hela nu är sant så ska CDPR få pisk för sina beslut, inte konsolerna som bara är ett resultat av konsumentefterfrågan. Det är lätt att få cancer i hjärnan av alla trångsynta, kränkta kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollpunkt:

Om det hela nu är sant så ska CDPR få pisk för sina beslut, inte konsolerna som bara är ett resultat av konsumentefterfrågan. Det är lätt att få cancer i hjärnan av alla trångsynta, kränkta kommentarer.

Huh? Förstår inte vad du menar. CDPR lovade att spelet skulle komma till konsol innan konsolerna fanns. Både de och allmänheten förväntade sig att de "nya high-end konsolerna" skulle vara bättre än vad de tillslut blev, men då var det redan offentliggjort för länge sedan att spelet skulle släppas på dem. Vilket beslut exakt syftar du på?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Nu har jag läst om hela igen. Du har rätt på väldigt, väldigt många punkter.

Men tycker det är fel att klanka ner för hårt på CDPR. Varför? Jo för jag lägger pusselbitarna så här:

1. De började utvecklingen innan nya konsolerna fanns, eftersom det "snart" ska komma nya "high-end" konsoler så bestäms att projektet ska nå ut till alla stora plattformar.
2. Folk hade höga förväntningar innan konsolerna släpptes: Äntligen kommer nästa generation så vi kan få awesome konsoler igen.
3. I februari 2013 tillkännager CDPR att W3 kommer till alla "high-end plattformar" - de har alltså sagt till allmänheten att det ska komma till konsol
3. Konsolerna kommer ut i slutet av 2013... varken allmänheten eller CDPR blir överdrivet imponerade - konsolerna är snarare "mid-end".
4. Eftersom de redan sagt att spelet ska släppas till konsol, och antagligen redan har avtal på plats är det för sent att backa ur...
5. Diverse anledningar till varför det ovan leder fram till det vi ser ut att få idag, ett resultat där vissa features plockats ut, där du har i stort sett rätt. Källan säger att de inte har råd med separata builds, men här är den springande punkten: varför skulle de behöva separata builds ö.h.t? Han snackar om att de från början hade 1 build, och denna var tänkt till alla plattformar, och alla plattformar är idag bara olika typer av PC, vilket betyder att denna build var gjord för att kunna skala hela vägen ner till de sämsta systemen som de planerade att stödja/sälja mot, och på PC kan kunden själv skruva inställningarna efter ägd hårdvara, så varför behövde de egentligen plötsligt 3 builds? Jo svaret har du också själv i ditt stycke om konsolerna och deras tillverkare.

Men det jag inte håller med om, och anledningen till mitt förra inlägg, är din starka antydan om att CDPR kommer tjäna mycket på konsol, kontra PC. Biten om marginaler är intressant och korrekt i de flesta fall men ger helt fel associationer i just detta fallet - även om du inte säger så rakt ut så görs ju de associationerna när du tar upp det i samma andetag och eftersom du gör det så antar jag att insinueringen var avsiktligt.

Det andra jag inte håller med om (orelaterat till mitt förra inlägg och ändå bara en åsikt) är att när jag ser förloppet så som jag skrivit det ovan så tycker jag inte det är CDPR's fel. Felet ligger i svaret på varför det plötsligt (teoretiskt) behövdes 3 olika builds för att göra något som första builden från början var designad för att klara.

Konstruktivt, det gillar vi. Plus i kanten!

Vi kan ta mig som ett exempel som en persumtiv kund. Jag äger en speldator samt en PS4a. Efter att ha sett gameplay-videos är jag väldigt sugen på PC-versionen. När jag sedan upptäcker att PC-varianten har, utan någon anledning, skalats ned till att bli något helt annat och där upplevelsen är densamma på konsol och dessutom är rätt anpassat i menyer och dylikt för konsol så börjar jag fundera...

Om jag ändå kan få identisk upplevelse på min konsol och där jag dessutom har en mycket större skärm och kan luta mig tillbaka i soffan, är det värt att köpa det då till PC? Jag vet om att det kommer bli bättre, men jag vill inte vänta så pass länge på en "patch" som fixar till detta, alltså - jag köper det till konsol istället.

Även om alla bygger på x86-plattform så är det nog knappast att "bara trycka på en knapp" för att konvertera kod. XB1 är en svagare konsol och klarar allt som oftast inte med 1080p t ex, gissar på att det är samma även här eftersom vi bara sett recensioner på PS4a och inte XB1, embargot är inte lyft vilket får än att börja fundera.

Det har också framkommit att likt Watch_Dogs så finns det inaktiverade inställningar att låsa upp via XML-filer. Vi har nog day one, "Worse mod" till spelet tillgängligt, men det kommer antagligen att presterera skräp för att sedan om 2-4 månader "patchas" till PC där de nu helt magiskt optimerat spelet.

Detta för att pusha konsolförsäljningen av de personer som inte sitter på monsterriggar med minst ett 980 eller motsvarande under huven. Pengarna ligger i de personer som befinner sig i gränslandet och som hade både PC och konsol, de kommer antagligen att välja konsolvarianten istället eftersom upplevelsen är densamma rent grafiskt och de hade antagligen fått skruva ned inställningarna på PC för att få ett flyt och då ser det ändå sämre ut på sina håll än på konsolversionen.

CDPR är sin egen publisher men de vill givetvis sälja så mycket som möjligt. Kan du pusha konsolversionernas försäljning så vinner du mycket, det finns mer eller mindre ingen piratkopiering att tala om där heller. Jag är ingen konspirationsteoretiker men jag tror helt enkelt att man har lagt ned så mycket tid och ofantliga resurser i form av pengar där man kanske varit tvungen att söka extra kapital hos riskkapitalister att man vill försäkra sig om att göra så god marginal man bara kan.

Vi får väl se, men jag skulle ju inte tappa hakan i golvet om vi får "PC Ultra-patch" efter några månader eller strax efter första DLC:et är släppt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det här hatar jag med konsoler. De blir alltid lägsta gemensamma nämnare som alla spel anpassas för. Varför måste de skala ner Spelet på PC för att passa till konsollerna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Huh? Förstår inte vad du menar. CDPR lovade att spelet skulle komma till konsol innan konsolerna fanns. Både de och allmänheten förväntade sig att de "nya high-end konsolerna" skulle vara bättre än vad de tillslut blev, men då var det redan offentliggjort för länge sedan att spelet skulle släppas på dem. Vilket beslut exakt syftar du på?

Deras beslut att slopa high-end-koden och anpassa spelet så pass efter konsolerna. Det finns inget att beskylla konsolerna för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollpunkt:

Deras beslut att slopa high-end-koden och anpassa spelet så pass efter konsolerna. Det finns inget att beskylla konsolerna för.

Det var inte deras beslut. Väldigt tunga avtal var på plats. Vad skulle dom vinna på att slänga färdigt arbete??

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Det var inte deras beslut. Väldigt tunga avtal var på plats. I say no more.

Poängen är att folk sitter och rantar ilska över konsoler när sånt här händer när dessa plattformar är en essentiell del av marknaden, pga efterfrågan. Det finns en efterfrågan för att de är billiga, och med det trimmade priset kommer kompromisser i prestanda. Allt hänger ihop och påverkar hela industrin. Att gå bärsärk över saken som highend-PC-vurmare är lika meningslöst som ogrundat och naivt. Gamers är generellt sett väldigt dåliga på att se 'the whole picture' och väldigt bra på att gnälla kompulsivt.

Permalänk

Seriöst, är grafiken allt som folk bryr sig om nuförtiden?

Förr fanns ett ord som hette "spelglädje" , men det ordet har väl glömts bort i all grafikhysteri och jagande av pixlar och polygoner. Inte konstigt att spelmarknaden ser ut som den gör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Konstruktivt, det gillar vi. Plus i kanten!

Vi kan ta mig som ett exempel som en persumtiv kund. Jag äger en speldator samt en PS4a. Efter att ha sett gameplay-videos är jag väldigt sugen på PC-versionen. När jag sedan upptäcker att PC-varianten har, utan någon anledning, skalats ned till att bli något helt annat och där upplevelsen är densamma på konsol och dessutom är rätt anpassat i menyer och dylikt för konsol så börjar jag fundera...

Om jag ändå kan få identisk upplevelse på min konsol och där jag dessutom har en mycket större skärm och kan luta mig tillbaka i soffan, är det värt att köpa det då till PC? Jag vet om att det kommer bli bättre, men jag vill inte vänta så pass länge på en "patch" som fixar till detta, alltså - jag köper det till konsol istället.

Även om alla bygger på x86-plattform så är det nog knappast att "bara trycka på en knapp" för att konvertera kod. XB1 är en svagare konsol och klarar allt som oftast inte med 1080p t ex, gissar på att det är samma även här eftersom vi bara sett recensioner på PS4a och inte XB1, embargot är inte lyft vilket får än att börja fundera.

Det har också framkommit att likt Watch_Dogs så finns det inaktiverade inställningar att låsa upp via XML-filer. Vi har nog day one, "Worse mod" till spelet tillgängligt, men det kommer antagligen att presterera skräp för att sedan om 2-4 månader "patchas" till PC där de nu helt magiskt optimerat spelet.

Detta för att pusha konsolförsäljningen av de personer som inte sitter på monsterriggar med minst ett 980 eller motsvarande under huven. Pengarna ligger i de personer som befinner sig i gränslandet och som hade både PC och konsol, de kommer antagligen att välja konsolvarianten istället eftersom upplevelsen är densamma rent grafiskt och de hade antagligen fått skruva ned inställningarna på PC för att få ett flyt och då ser det ändå sämre ut på sina håll än på konsolversionen.

CDPR är sin egen publisher men de vill givetvis sälja så mycket som möjligt. Kan du pusha konsolversionernas försäljning så vinner du mycket, det finns mer eller mindre ingen piratkopiering att tala om där heller. Jag är ingen konspirationsteoretiker men jag tror helt enkelt att man har lagt ned så mycket tid och ofantliga resurser i form av pengar där man kanske varit tvungen att söka extra kapital hos riskkapitalister att man vill försäkra sig om att göra så god marginal man bara kan.

Vi får väl se, men jag skulle ju inte tappa hakan i golvet om vi får "PC Ultra-patch" efter några månader eller strax efter första DLC:et är släppt

Är det verkligen så stora skillnader mmed piratkopieringen?
https://software.intel.com/en-us/blogs/2012/09/22/gaming-pira...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Är det verkligen så stora skillnader mmed piratkopieringen?
https://software.intel.com/en-us/blogs/2012/09/22/gaming-pira...

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, det var en väldigt lång artikel Nu är den 2½ år gammal artikel, men utan att ha tid att hinna läsa den nu så stämmer säkert mycket fortfarande. Piratkopiering är dock på PC och även om det inte behöver betyda utebliven försäljning så existerar inte valet på konsol mer eller mindre.

Ska läsa artikeln dock vid tillfälle!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Nollpunkt:

Poängen är att folk sitter och rantar ilska över konsoler när sånt här händer när dessa plattformar är en essentiell del av marknaden, pga efterfrågan. Det finns en efterfrågan för att de är billiga, och med det trimmade priset kommer kompromisser i prestanda. Allt hänger ihop och påverkar hela industrin. Att gå bärsärk över saken som highend-PC-vurmare är lika meningslöst som ogrundat och naivt. Gamers är generellt sett väldigt dåliga på att se 'the whole picture' och väldigt bra på att gnälla kompulsivt.

Att man som konsument beklagar sig över en produkt som inte levererar vad som tidigare utlovats är väl ändå varken meningslöst, ogrundat eller naivt? I slutändan betyder missnöjda kunder utebliven försäljning och därav utebliven intäkt. Självklart bör man som konsument klaga när man berövats något.

Skrivet av Spelnörden:

Seriöst, är grafiken allt som folk bryr sig om nuförtiden?

Förr fanns ett ord som hette "spelglädje" , men det ordet har väl glömts bort i all grafikhysteri och jagande av pixlar och polygoner. Inte konstigt att spelmarknaden ser ut som den gör!

TW2 och TW3 har marknadsförts med "overkligt snygg grafik" som ett ledande säljargument. Givetvis är inte grafik allt, men det beror också på vad för spel vi pratar om. I detta fallet innebär sämre grafik ett stort avsteg ifrån det förväntade, därav upprörda konsumenter.

Permalänk

Böhööhöhöhöh spelet har lite mindre träd!!! jag känner mig kränkt och tänker definitivt inte spela vad som verkar vara ett av det här årtiondets bästa spel böhööhöh.

Lots of crybabies här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

Du missade poängen helt. Ibland gör man tvärt om, detta är ett sådant fall. De har utvecklat till PC först, sedan skalat ner.
Din logik är helt rätt, dina slutsatser... nästan.

Jag är väl medveten om att de hade PC som primär plattform men uppenbarligen hände någonting på vägen. Antagligen insåg de att det skulle ta längre tid än beräknat att få spelet att lira bra på både PC och konsol (de går då ut med att spelet blir försenat och nu börjar aktieägarna flåsa dem i nacken) så de styr om utvecklingen mot primärt konsolerna och börjar skala ner för att snabba på produktionsfasen och för att tillfredsställa aktieägarna som inväntar resultat.
PC-versionen blir således lidande men inte till följd av konsolerna i sig utan för att det finns ett vinstintresse som pressar dem. Jag är helt övertygad om att ifall CDPR själva fick bestämma så hade de skjutit upp spelet ytterligare 6 månader för att kunna leverera en PC-build som hade sett ut som den ursprungligen gjorde samtidigt som de har två nedbantade konsol-builds.

Vi kommer med största sannolikhet få se en The Witcher 3: Enhanced Edition (endast för PC) som kommer att vara i samma nivå som det vi sett tidigare.

Detta är så klart endast min teori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollpunkt:

Poängen är att folk sitter och rantar ilska över konsoler när sånt här händer när dessa plattformar är en essentiell del av marknaden, pga efterfrågan. Det finns en efterfrågan för att de är billiga, och med det trimmade priset kommer kompromisser i prestanda. Allt hänger ihop och påverkar hela industrin. Att gå bärsärk över saken som highend-PC-vurmare är lika meningslöst som ogrundat och naivt. Gamers är generellt sett väldigt dåliga på att se 'the whole picture' och väldigt bra på att gnälla kompulsivt.

Jag håller med på slutet. Men ser inte varför konsolerna och PC måste tävla om samma marknad. Det är vad som står i avtalen som är det riktiga problemet anser jag. Finns andra som skrivit om det i tråden redan så känns dumt att skriva det igen - plus att detta håller på att bli en chatt nästan. Jag håller med: folk brukar inte se skogen för det är träd i vägen. Men det finns lite fler träd att kika på, jag tror du missat några, så jag rekommenderar en titt i skogen här ovanför oss - även om *ehum* det finns en hel del "undervegetation" du behöver vada igenom.... du vet säkert vad jag menar

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Dom kommer ju säkert göra en Enhanced Edition som med The Witcher 2, med bättre grafik osv. Skulle inte förvåna mig ett dugg.

Hoppas dom visar PC användarna att dom fortfarande supportar sin PC community.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W