Siba slås samman med Netonnet inför börsnotering

Permalänk
Melding Plague

Siba slås samman med Netonnet inför börsnotering

Två svenska hemelektronikkedjor blir till en när ägarfamiljen Bengtsson vill in på Stockholmsbörsen, erfar Dagens Industri.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Bara inte NetOnNet går mer mot ett lurendrejeriföretag à la Siba så gör det väl antagligen inget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu. Var inte Inet och Creades ett aprilskämt?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Nop, Inet är kört nu. Kommer falla sönder inom några år när de ursprungliga personalen är ersatt med gästarbetare från öst. De kommer också skära i allt för att maximera sina vinster. Det blir som med stormarknaderna, de gör avtal med stora tillverkare så bara deras produkter finns. Ett enkel riktat sortiment med lite variation som inriktar sig till företag, kommunen och landsting.

Kan ju hoppas att det inte blir så men jag håller inte andan för att det blir bättre i varje fall.

Permalänk
Medlem

Nej, inte ett till företag som ska börsnoteras för att några få chefer ska kunna suga ut allt som går innan det brakar ihop...

Jag anser att börsen är den mest farliga påverkan på världsekonomin, arbetslösheten och instabiliteten för ekonomin.
När ett företag som går plus flera år i rad med inte gör någon ökning år efter år kommer anses som ett dåligt företag och aktieägarna säljer.
Då får plötsligt företagen dra in på personal, inte för att det sälj dåligt, produceras dåligt eller att dom går back... Nä, detta enbart för att det ska kunna börja öka år efter år igen.

Företag som inte är med på börsen behåller hela vinsten inom sitt eget bolag. Dom kan på detta sätt spara stora reserver. Dom år som det går dåligt har man reserver som kan backa upp. Se på praktexemplet IKEA.

Jag tror att börsen måste ses över. Att man gör om strukturen. Börsen har ju självklart positiva saker, små företag kan växa snabbt om dom gör något som intresserar marknaden och aktierna går upp.
Men jag tror det måste finnas någon lag/regel som gäller hela världens börser. Något som gör att enbart 25% av vinsten ska tillfalla aktieägarna. Resten ska enbart vara vinst till företaget. Vinst som kan sparas eller inventeras.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag anar att det här inte är bra för konsumenter på längre sikt. NetOnNet har varit #1 på att hitta bra fyndpriser hos. Nu riskerar NoN att bli ett SIBA fast online.

Ogillar.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Tror detta är nyttigt. Hade tänkt o söka jobb på SIBA som nyligen öppnats precis där jag bor.. Och blir det nu NetOnNet och SIBA i samma företag så känns det mera framtidssäkert att jobba där eftersom NetOnNet är väldigt populärt, och antagligen inte i närheten av att dö ut som te.x OnOff gjort.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Resurs Bank.. Viljka skojare!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vänta lite nu. Var inte Inet och Creades ett aprilskämt?

Tyvärr inte. Väldigt sorgligt, varför tror du de har så höga priser numera?

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Företag som inte är med på börsen behåller hela vinsten inom sitt eget bolag. Dom kan på detta sätt spara stora reserver. Dom år som det går dåligt har man reserver som kan backa upp. Se på praktexemplet IKEA.

Det var ju dock århundradets största generalisering. Det enda du har rätt i i hävdandet är ju att pressen ökar att uppvisa både större vinster än analytikernas rapporter förutspått, samt en utdelning som gärna är större än senast. Annars finns ju inget som säger att pengarna fördelas på ett visst sätt i ickenoterade bolag. Alla företag har ägare som är mer eller mindre intresserade av att plocka ut vinsterna, frågan är bara om de som vill ha pengarna har ett ännu större önskan om att pengarna ska stanna i bolaget för att det gynnar bolaget mer än att de ska tömmas varje år. Att säga att "företag som inte är med på börsen behåller hela vinsten" är enligt mig lika fel som att säga att alla i Danderyd kör BMW X5.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Ånej, jag som gillar Netonnet här i Borås men fullständigt avskyr SIBA, alltid mycket sämre & framförallt dyrare, var helt absurt här när dom låg så nära Elgiganten, dom hade samma produktutbud men Siba var alltid 10-20% dyrare

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Skrivet av Beta:

Tyvärr inte. Väldigt sorgligt, varför tror du de har så höga priser numera?

För att kronan tappat värde?

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem

Ja... SIBA är väl inte mer än en piss i havet nuförtiden så de kan nog tjäna på det här. Jag tror det kan bli bra

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Nej, inte ett till företag som ska börsnoteras för att några få chefer ska kunna suga ut allt som går innan det brakar ihop...

Jag anser att börsen är den mest farliga påverkan på världsekonomin, arbetslösheten och instabiliteten för ekonomin.
När ett företag som går plus flera år i rad med inte gör någon ökning år efter år kommer anses som ett dåligt företag och aktieägarna säljer.
Då får plötsligt företagen dra in på personal, inte för att det sälj dåligt, produceras dåligt eller att dom går back... Nä, detta enbart för att det ska kunna börja öka år efter år igen.

Företag som inte är med på börsen behåller hela vinsten inom sitt eget bolag. Dom kan på detta sätt spara stora reserver. Dom år som det går dåligt har man reserver som kan backa upp. Se på praktexemplet IKEA.

Jag tror att börsen måste ses över. Att man gör om strukturen. Börsen har ju självklart positiva saker, små företag kan växa snabbt om dom gör något som intresserar marknaden och aktierna går upp.
Men jag tror det måste finnas någon lag/regel som gäller hela världens börser. Något som gör att enbart 25% av vinsten ska tillfalla aktieägarna. Resten ska enbart vara vinst till företaget. Vinst som kan sparas eller inventeras.

Väldigt svårt att få ett bolag att växa utan att få i nytt kapital vilket är den stora mening med börsen. Snarare än ett hot mot världsekonomin är börsen navet som gör att företag för en förutsättning att växa.

Att det skulle vara ett hot mot ett företag att folk säljer sina aktier är också felaktigt, du säljer att din del av företaget (aktie) till någon annan så förtetaget byter bara ägare. Att börsvärdet eventuellt skulle minska har inte heller någon betydelse för företaget internt då penga förlusten tas från aktieägaren och inte företagets egna kapital.

Du ska heller inte tro att all vinst hamnar hos aktieägarna bolagsstämman bestämmer hur stor del av vinsten som ska delas ut och denna siffra ligger ofta under 50 %.

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Tyvärr inte. Väldigt sorgligt, varför tror du de har så höga priser numera?

Som att de inte hade höga priser innan...

Inets fördel är bra service.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Ajaj känns inte bra det här...Netonnet ett toppen företag men jag har dock lite svårt för Siba, men får hoppas det blir bra ändå.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Nej, inte ett till företag som ska börsnoteras för att några få chefer ska kunna suga ut allt som går innan det brakar ihop...

Jag anser att börsen är den mest farliga påverkan på världsekonomin, arbetslösheten och instabiliteten för ekonomin.
När ett företag som går plus flera år i rad med inte gör någon ökning år efter år kommer anses som ett dåligt företag och aktieägarna säljer.
Då får plötsligt företagen dra in på personal, inte för att det sälj dåligt, produceras dåligt eller att dom går back... Nä, detta enbart för att det ska kunna börja öka år efter år igen.

Företag som inte är med på börsen behåller hela vinsten inom sitt eget bolag. Dom kan på detta sätt spara stora reserver. Dom år som det går dåligt har man reserver som kan backa upp. Se på praktexemplet IKEA.

Jag tror att börsen måste ses över. Att man gör om strukturen. Börsen har ju självklart positiva saker, små företag kan växa snabbt om dom gör något som intresserar marknaden och aktierna går upp.
Men jag tror det måste finnas någon lag/regel som gäller hela världens börser. Något som gör att enbart 25% av vinsten ska tillfalla aktieägarna. Resten ska enbart vara vinst till företaget. Vinst som kan sparas eller inventeras.

Konspirationsteorier kring ekonomin i all ära, men uppenbarligen har du ingen aning vad du snackar om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Som att de inte hade höga priser innan...

Inets fördel är bra service.

Man får vad man betalar för skulle jag säga. Inet.se är inte billigast men de har nog den bästa servicen av alla e-handlare när det kommer till elektronik. Det gör att man faktiskt betalar lite mer för att få bättre service. Siba är raka motsatsen.. De är hyfsat dyra men deras kundservice är rent utav kass.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Det känns som alla företag köps upp hela tiden. Snart har vi något monopol, duopol eller oligopol där det bara finns en eller två aktörer eller alla företag ägs av samma koncern.

Det bådar inte gott för konkurrens.

Permalänk
Medlem

Detta skrämmer mig lite.
Jag ser NetOnNet som ett riktigt trevligt ställe att handla på, medans Siba är sämsta tänkbara.
Kan detta leda till något positivt för oss konsumenter eller kommer NoN gå åt skogen och bli mer som Siba/Cdon? :/

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Det känns som alla företag köps upp hela tiden. Snart har vi något monopol, duopol eller oligopol där det bara finns en eller två aktörer eller alla företag ägs av samma koncern.

Det bådar inte gott för konkurrens.

För att snacka om att det är rent av olagligt. En koncern får inte köpa upp alla aktörer enligt både Svensk och EUs konkurrenslagar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Siba var skit förr , nu kan man hitta produkter billigare än Netonnet och jag personligen tycker att det blivit både bättre priser och service. Dessutom mycket enklare att handla hos SIBA som har flera butiker till skillnad från Netonnet.

Permalänk

Känns som att halva detta forumet har missat hur världsekonomin fungerar. Vem fan vill driva ett företag utan vinst? Börsen är bra för att hitta investerare! Helt klart bra för Siba/NetOnNet, tror inte att det kommer bli någon större skillnad för oss konsumenter i och med att styrelsen fortfarande ligger hos Bengtsson. Två skilda grenar under samma namn helt enkelt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Detta skrämmer mig lite.
Jag ser NetOnNet som ett riktigt trevligt ställe att handla på, medans Siba är sämsta tänkbara.
Kan detta leda till något positivt för oss konsumenter eller kommer NoN gå åt skogen och bli mer som Siba/Cdon? :/

Nu är det dock så att SIBA familjen (aka Bengtsson) har ägt och styrt NetonNet i rätt många år nu men har under hela tiden respekterat bolagen som två olika kulturer.

Har själv jobbat inom NetonNet och det märktes tydligt att man inte ville röra runt i konceptet NetonNet. Tvärtom så tog man mycket inspiration från NetonNet så som alltid samma priser, aldrig mer rea, inget mer lekande med "ord. Priser" samt att man använde sig av NetonNets egna varumärken så som Andersson.

Sen SIBAs uppköp av NetonNet har båda två bolagen lyckats vända stora förluster till vinst och NetonNet har vuxit till Sveriges näst största hemelektronikkedja till privatpersoner efter ElGiganten.

SÅ vi kan vara lugna ett tag till, även om man hamnar på börsen så ändrar man inte fungerande koncept. Dessutom bygger man nytt stort centrallager så det kan nog bli spännande.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så länge jag slipper se den dära Fabian på Netonnet så är jag nöjd

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk

Hoppas siba i Sundsvall blir netonnet. För här uppe i norra Sverige finns inge ställe att handla hårdvara över disk.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För att snacka om att det är rent av olagligt. En koncern får inte köpa upp alla aktörer enligt både Svensk och EUs konkurrenslagar.

Ingen äger allt ändå?

1 Media Markt är eget
2 CDON är eget
3 SIBA o NetonNet är samma
4. Komplett och Webhallen är samma
5. ElGiganten och Electroworld är samma
6. Inet ägs av en som inte äger andra
7, Dustin är på Börsen

Så 7 ganska stora och självstående grupperingar. Skulle vilja påstå att vi är långt ifrån något som är i närheten av olagligt. Då snackar vi att 1 har över 50% vilket inte är i närheten idag.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

R.I.P NetOnNet?

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

R.I.P NetOnNet?

SIBA koncernen har ägt netonnet i flera år.
Som det också står i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Tyvärr inte. Väldigt sorgligt, varför tror du de har så höga priser numera?

Herregud... tror du ärligt talat på det själv? Wow.