Svenska staten beslagtar thepiratebay.se

Permalänk
Melding Plague

Svenska staten beslagtar thepiratebay.se

Två svenska domännamn tillhörande den välkända fildelningssajten The Pirate Bay anses vara förverkade och övergår till statens ägo efter en dom i tingsrätten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Men herregud, vad håller dom på med?

Permalänk
Medlem

google.se nästa? Seriöst.. Som artist så känns det här förjävligt, då Piratebay har varit en viktig plattform för spridningen av min musik. Numera hostar jag dock torenterna på min egen sida istället då allt för många regeringar är allt för klåfingriga och man aldrig riktigt kan vara säker på vad som händer med ett domännamn längre.

Hela industrin är sjuk. Vem kom på att man skall ha rätt till en viss inkomst för ett yrke som per definition har ett osäkert inkomstläge? Oavsett anledning så får man väl skaffa ett annat jobb om man inte är nöjd med inkomsten.

Skillnaden mellan att inte få in nog med pengar för att inte tillräckligt många vill betala för ens musik och för att den "piratkopieras" är omöjlig att ta reda på.

Varför ska kulturarbetare omfattas av en statligt subvensionerad apparat som gör det möjligt att skylla på andra när pengarna inte räcker när inga andra yrkesgrupper har det privilegiet?

Jag får t. ex inte in tillräckligt med pengar varje månad för att försörja mig 100% på min musik. Så vad gör jag? Jo jag har andra jobb som också ger inkomster. Men de flesta verkar alltså välja vägen att sura och skylla ifrån sig. Jag skäms över mina "kollegor"!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som om det kommer stoppa tpb...

Permalänk
Medlem

Dom kunde inte ha gjort något vettigt, som att beslagta SL.

Permalänk
Medlem

Vad är nästa geniförslag, att stoppa drogförsäljningen genom att förbjuda försäljning av redline-påsar?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Suck..

Skrivet av trickysaer:

Vad är nästa geniförslag, att stoppa drogförsäljningen genom att förbjuda försäljning av redline-påsar?

Butiker har ju slutat sälja kemiskt rent aceton för att det används i drogtillverkning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Trevligt att svenska staten ska börja fildela, det gillar vi! (äntligen inser dom). Eller har jag misstolkat allt.....?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Skönt att se att våra skattepengar går till allmännyttiga saker, såsom att jaga spöken och andra vetenskapliga ting. Det är verkligen skönt att vi inte har någon övrig kriminalitet som kostar pengar att bekämpa.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det hindrar visserligen inte The Pirate Bay från att fortfarande vara åtkomlig från andra domäner

Effektivitet på hög nivå.

Permalänk
Medlem

Wow. Att dom lägger energi på något så meningslöst som att stoppa användandet av domännamnet!
För det kommer ju säkert förhindra sidan från att komma upp igen.
Skall dom plocka på sig alla domännamn som sidan kan tänkas dyka upp under för all framtid då eller?

Sen tycker jag staten skall hålla fingrarna borta från detta när dom så tydligt sa att dom inte kunde rädda Saab då det inte hade med dom att göra.
Dålig stil tycker jag.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Trevligt att svenska staten ska börja fildela, det gillar vi! (äntligen inser dom). Eller har jag misstolkat allt.....?

Haha. Löfven sitter och crackar spel medan Romson sitter och fildelar musik.

Skrivet av AeoNES:

Skönt att se att våra skattepengar går till allmännyttiga saker, såsom att jaga spöken och andra vetenskapliga ting. Det är verkligen skönt att vi inte har någon övrig kriminalitet som kostar pengar att bekämpa.

Antal brott sjunker stadigt... Även om jag förstår din poäng. Finns bättre saker för staten att bry sig om. Problemet är väl att den enorma summa som företag ger lobbyverksamheter för att lägga press på regeringar världen över är så stor att chansen att detta försvinner är väldigt liten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Citat:

Stiftelsen för internetinfrastruktur .SE, som ansvarar för den svenska toppdomänen, motsätter sig dock beslutet och menar att ett domännamn bör liknas vid ett vanligt gatunamn eller postadress. Domen kan komma att överklagas.

Ja varför lyssna på de när vi kan politikisera lite.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Suck..

Butiker har ju slutat sälja kemiskt rent aceton för att det används i drogtillverkning.

Det är ju en rätt stor skillnad att förbjuda en ingrediens och en förpackningsvara.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Wow. Att dom lägger energi på något så meningslöst som att stoppa användandet av domännamnet!
För det kommer ju säkert förhindra sidan från att komma upp igen.
Skall dom plocka på sig alla domännamn som sidan kan tänkas dyka upp under för all framtid då eller?

Sen tycker jag staten skall hålla fingrarna borta från detta när dom så tydligt sa att dom inte kunde rädda Saab då det inte hade med dom att göra.
Dålig stil tycker jag.

Staten jobbar inte så. Det handlar inte om vad som gör störst nytta utan om vem som komponerat den finaste gåvokorgen vid lobbymötet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Haha. Löfven sitter och crackar spel medan Romson sitter och fildelar musik.

Antal brott sjunker stadigt... Även om jag förstår din poäng. Finns bättre saker för staten att bry sig om. Problemet är väl att den enorma summa som företag ger lobbyverksamheter för att lägga press på regeringar världen över är så stor att chansen att detta försvinner är väldigt liten.

Hur har de råd att pumpa in pengar i lobbyverksamheter om det nu går så dåligt för dem?

Edit: Tja, det är klart att statistiken visar att brotten sjunker stadigt när man lägger ner förundersökningar på löpande band. Det är ju nästan omöjligt att åka dit på nånting idag. Så länge man inte snor pengar från staten är allt frid och fröjd.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

google.se nästa? Seriöst.. Som artist så känns det här förjävligt, då Piratebay har varit en viktig plattform för spridningen av min musik. Numera hostar jag dock torenterna på min egen sida istället då allt för många regeringar är allt för klåfingriga och man aldrig riktigt kan vara säker på vad som händer med ett domännamn längre.

Hela industrin är sjuk. Vem kom på att man skall ha rätt till en viss inkomst för ett yrke som per definition har ett osäkert inkomstläge? Oavsett anledning så får man väl skaffa ett annat jobb om man inte är nöjd med inkomsten.

Skillnaden mellan att inte få in nog med pengar för att inte tillräckligt många vill betala för ens musik och för att den "piratkopieras" är omöjlig att ta reda på.

Varför ska kulturarbetare omfattas av en statligt subvensionerad apparat som gör det möjligt att skylla på andra när pengarna inte räcker när inga andra yrkesgrupper har det privilegiet?

Jag får t. ex inte in tillräckligt med pengar varje månad för att försörja mig 100% på min musik. Så vad gör jag? Jo jag har andra jobb som också ger inkomster. Men de flesta verkar alltså välja vägen att sura och skylla ifrån sig. Jag skäms över mina "kollegor"!

Det handlar inte om rätten till inkomst. Det handlar om rätten att få betalt för att folk använder ens produkt. Det är två helt olika saker. Det finns inget som säger att man måste få tillräckligt med pengar för att leva om man är artist. Däremot så är det så, och med all rätt, att om folk tar till sig den median så får de betala för den. Om de inte vill betala så får de inte heller tillgång till den.

Vill du släppa din musik gratis så har du all rätt att göra det. Men vill man ta betalt för sin musik så har man all rätt att kräva alla de som olagligt tar hem musiken på pengar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

LOL.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Bra där att mina skattepengar går till att staten ska dansa runt de stora amerikanska mediebolagen och göra exakt som de vill och tycker...

Permalänk
Avstängd

Väldigt tråkigt.
Tråkigt att staten ska sno andras domäner, och ett farligt predikament som banar vägen för att beslagtag andra domäner.

Riktigt dumt också, för det är resultatlöst. Det hindrar inte The Pirate Bay då dom kan fortsätta att verka under andra domäner. Däremot så sätter det är farligt predikament och dessutom skadar Sveriges rykte som ett fritt land.

Att börja beslagta domäner skapar bara en kapprustning och kommer att pusha på utvecklingen för ett decentraliserat DNS som inte kontrolleras av en enskild central aktör.

Permalänk

Inga nyheter om beslagtagna domäner, detta har USA gjort i åratal.

Permalänk
Medlem

Oj! Där var dödsstöten för torrents! Skönt att höra att skattepengarna används på bra sätt!

Ja, ironi

Dold text
Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Det är ju en rätt stor skillnad att förbjuda en ingrediens och en förpackningsvara.

Tanken är att man förbjuder en sak för att det eventuellt kan användas till något olagligt.

Skrivet av AeoNES:

Hur har de råd att pumpa in pengar i lobbyverksamheter om det nu går så dåligt för dem?

Bra fråga. Kanske borde ta och fråga företagen... Pengar verkar de inte ha dåligt om iallafall.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Men herregud, vad håller dom på med?

Slösar bort skattepengar på petitesser.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

Man kan ju använda Google för samma sak, det är bara att använda sökoperatorn "filetype",
i.e. "very funny movie filetype:torrent", då letar den efter alla filer med filändelsen .torrent.

Numera finns ju BitTorrentklienten Tribler som har inbyggd decentraliserad sökningsfunktion. Den är utvecklad av ett universitet och ska tydligen inte gå att stänga ner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marinlik:

Det handlar inte om rätten till inkomst. Det handlar om rätten att få betalt för att folk använder ens produkt. Det är två helt olika saker. Det finns inget som säger att man måste få tillräckligt med pengar för att leva om man är artist. Däremot så är det så, och med all rätt, att om folk tar till sig den median så får de betala för den. Om de inte vill betala så får de inte heller tillgång till den.

Vill du släppa din musik gratis så har du all rätt att göra det. Men vill man ta betalt för sin musik så har man all rätt att kräva alla de som olagligt tar hem musiken på pengar.

Frågan är ju dock vad det där har med detta beslutet att göra. Ingen kommer ju få mera betalt/förlora mindre pengar för att .se-domänen kanske beslagtas.

Som jag ser det så handlar det helt och hållet om själva principen om att beslagta domännamn. Ingen vettig människa tror väl ändå att detta kommer minska trafiken till TPB med ens 1 procent i längden? Om något så kommer den, som vanligt vid såna här tillslag, att öka.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Det handlar inte om rätten till inkomst. Det handlar om rätten att få betalt för att folk använder ens produkt. Det är två helt olika saker. Det finns inget som säger att man måste få tillräckligt med pengar för att leva om man är artist. Däremot så är det så, och med all rätt, att om folk tar till sig den median så får de betala för den. Om de inte vill betala så får de inte heller tillgång till den.

Om jag hör din låt på radio på stan har du då rätt att skicka mig en faktura??? Jag menar jag har ju "tagit till mig din media"...

Har artisterna rätt att sälja dig samma låt 5 gånger ( först på LP, sedan kasett, sedan på CD, sedan på DVD, sedan på iTunes, osv osv ), bara för att vi bytt teknikstandard och format???

Piratkopiering har i princip försvunnit på alla fronter där det finns lagliga alternativ som tillåter dig att smidigt ladda ned filer och betala via nätet, och där det finns rimlig prissättning i förhållande till konsumenternas eknomi.

Det enda undantaget är film & hembio som fortfarande är för fragmenterat med dåligt utbud, för dålig kvalitet på streamat både ljud ( 5.1 någon?) och bild.

Permalänk
Medlem

Lite skrämmande kanske. Men antar de måste göra vad som krävs. TPB har inte direkt vart något som ger landet extra bra rykte sett från de stora företagens och makternas sida.
Samt om man nu är så förbannat anti mot att man lägger skattepengar på detta så måste jag nog ändå säga. Ja, men vi hade aldrig behövt göra det om alla hade KÖPT produkterna istället, För då hade problemet aldrig uppstått.
Sen kan man hålla med om att det kanske finns viktigare saker att lägga det på men detta är inte ett problem som gäller enbart vårat land. Utan ett världsproblem och vi vill väl visa att vi tar de små åtgärder vi kan.

Men sen bryr jag mig inte så mycket om den stängs eller inte.

Herregud vilken hatrespons jag fick Bara för att ett bra lagligt alternativ inte finns så gör det inte saken rätt.
Jag tar på mig ett paraply och lämnar diskutionen

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Det handlar inte om rätten till inkomst. Det handlar om rätten att få betalt för att folk använder ens produkt. Det är två helt olika saker. Det finns inget som säger att man måste få tillräckligt med pengar för att leva om man är artist. Däremot så är det så, och med all rätt, att om folk tar till sig den median så får de betala för den. Om de inte vill betala så får de inte heller tillgång till den.

Vill du släppa din musik gratis så har du all rätt att göra det. Men vill man ta betalt för sin musik så har man all rätt att kräva alla de som olagligt tar hem musiken på pengar.

Problemet med det synsättet är att väldigt få "köper" musik idag utan det är till exempel via olika streamingtjänster som spotify och Deezer som de flesta av oss tjänar pengar. Det blir alltså inte ett jätteproblem rent inkomstmässigt om någon lägger upp ett album på TPB, då det förmodligen redan går att lyssna gratis någon annanstans.

Sedan kan man såklart diskutera principfrågan i att jag ska ha rätt att hålla mina kreationer för mig sjävl och ha full bestämmanderätt över distributionskanaler osv osv, men som marknaden ser ut idag så har inte den diskussionen med inkomster (eller bortfall därav) att göra, utan det blir mer en slags filosofisk fråga som jag tycker det är tveksamt att det ska läggas massa pengar på.

Vill man inte att folk skall konsumera ens konst får man väll låta bli att skapa den, tycker jag, som artist. Det är ett jävla gläffsande över ingenting, helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Då vet vi vad våra skattepengar går till. Varför BARA fokusera piratkopiering på internet?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro