Skydda känsliga saker under flytten?

Permalänk
Medlem

Skydda känsliga saker under flytten?

Hej,

Vi kommer flytta om någon månad och det finns ett par saker som saknar lådor(främst på grund av att de är köpta beg). Främst rör det sig om 50" Plasma TV, Monitor Audio högtalare av olika slag o.s.v.

Frågan är hur man packar dessa på bästa vis?

Jag har själv funderat på bubbelplast men jag misstänker att det blir ganska dyrt om man ska ha ett par lager? De andra är att köpa en massa filtar/pläder ex Fleecepläd(130x160cm) från Jysk för 17 kr / st?

Förslag?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

Skall ni flytta långt?

Högalarna är ju bara att lägga på en filt eller dylikt så lacken inte repas. En stor TV vill man ju nästan köra själv utan att stapla den eller så. Ska man inte så långt kan man ju ställa den i baksätet och dra bälten runt den (om man har stor bil). Annars kan man ju fälla ett säte och luta den mot de andra.

Permalänk
Medlem

Plastma fick väl inte ligga ner om jag inte missminner mig.Gör det lite krångligt isåfall

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Skall ni flytta långt?

Högalarna är ju bara att lägga på en filt eller dylikt så lacken inte repas. En stor TV vill man ju nästan köra själv utan att stapla den eller så. Ska man inte så långt kan man ju ställa den i baksätet och dra bälten runt den (om man har stor bil). Annars kan man ju fälla ett säte och luta den mot de andra.

Nä, inte direkt, kanske 10-15 min bort.

Ja min tanke är att slå in högtalarna i filtar och då tejpa fast dem på utsidan så att det går att bära dem, ett annat förslag är ju att köra med bubbelplast eller presenning?

50" TVn som saknar låda får åka i baksätet på V70:in med några filtar då medan den större TVn med låda packas ner och åker den vanliga vägen.

Skrivet av infigo:

Plastma fick väl inte ligga ner om jag inte missminner mig.Gör det lite krångligt isåfall

Nej precis, plasma måste stå upp, man kan så klart gambla kortare sträckor men jag gör inte det, Plasma är inte så lätt att fåtag på längre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tv:n är lättast att bära och ställa i baksätet.

Ryms högtalarna i en flyttlåda?

Du har väl massa sängkläder, handdukar och liknande som måste packas, så packa ner högtalarna i det?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Flyttade en 47" TV drygt 10mil för några månader sedan. Virade in den i en filt och lät den stå på sin fot bak i en skåpbil. Såg förstås till att fixera den med ett par remmar också, vilket gick hur bra som helst.
Så filtar och att man ser till att spänna fast sina grejer så att de inte glider runt eller välter så är det nog hur lugnt som helst. Skadar förstås inte att köra lite försiktigare än vanligt i skarpa kurvor och över eventuella farthinder.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Jag flyttade förra helgen, då hade vi två Volvo-kombis som fick frakta dom mer ömtåliga sakerna. Inget var direkt inslaget, men jag såg till att allt låg stadigt utan att kunna skrapa emot saker.

TV'n var lurigast. Min 50" plasma med fot är precis över 80 cm, vilket verkar vara nån slags gräns för vad man inte kan ställa i bakluckan på en volvo.
Den fick istället stå i baksätet på 940'n, med sitsarna uttagna.
Lutat mot baksätet, med täcket emellan, och sen en ihoprullad bäddmadrass inkilad mellan TV och framsäte.
Den stod hur stadigt som helst. Tyvärr har den stått i ett hörn sedan flytten så har inte hunnit testa om den lever än, men tänker förutsätta det. har inte direkt råd med en OLED i dagsläget

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag hade slagit in tv mm i bubbelplast, så fasligt dyrt kan det inte var? Plasma tv ska väl stå upp. Känns ju billigare än att köpa ett gäng filtar.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvarings...

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Tack,

50" Tvn vet jag får plats i baksätet på V70 så länge som jag tar av foten vilket inte är något problem. 65" TVn är förstor och får troligen åka i transporten(lastbil eller släp). Högtalarna kan läggas i bakdelen av V70in utan några problem.

Jag var också inne på bubbelplast tidigare men det finns en del saker som talar emot det, 1. Det är förhållandevis tunga produkter så risken är stor att många bubblor smäller bara av att lyfta dem, 2. Jag får för mig att plast är sämre mot en skärm än en filt?

Filtar är såklart inte perfekta, en hel del av dem genererar ganska mycket statisk elektricitet, jag vet inte hur känsligt detta är ex på utsidan av en TV? Sen är inte filtar jätte billiga, kanske 70-80 kr får något hyfsat tjockt.

Edit : Min tanke är också att bygga någon typ av hörnskydd av massa tidningar eller något som jag sätter på högtalare och TV aparater under filtarna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Jimmy:
PLASMAN får du inte lägga ner den ska stå upp när du flyttar den annars räcker det med ett litet väggupp och den kan spricka.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har du någon kartongbit så kan du sätta det över högtalarelementen. När jag flyttade med mina ganska stora golvhögtalare så låg dom i baksätet med elementen mot ryggstödet. Filtar runt högtalarna för att skydda ytan och sedan kartongbitar över elementen. Klämde fast dom med lite andra saker mot framstolarna så att dom inte skulle fara framåt om man var tvungen att tvärbromsa.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är en så kort flytt som du skriver kan du väl helt enkelt köra sakta med de saker som är ömtåliga i stället för att tokpacka dem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

det absolut bästa är ju att lägga dom i sina originalkartonger. därför sparar man sånt

EDIT: såg nu att det var köpt begagnat, så då var det ju inte ditt fel. men då säger jag det till dom förra ägarna istället: spara kartongerna!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

@Jimmy:
PLASMAN får du inte lägga ner den ska stå upp när du flyttar den annars räcker det med ett litet väggupp och den kan spricka.

Jo precis, det är jag väl medveten om, har ju haft Plasma i många, många år Vissa menar på att det går och att det inte några problem med kortare sträckor men jag chansar inte med tanke på hur svåra dessa apparater är att få tag på nu.

Skrivet av Kalium:

Har du någon kartongbit så kan du sätta det över högtalarelementen. När jag flyttade med mina ganska stora golvhögtalare så låg dom i baksätet med elementen mot ryggstödet. Filtar runt högtalarna för att skydda ytan och sedan kartongbitar över elementen. Klämde fast dom med lite andra saker mot framstolarna så att dom inte skulle fara framåt om man var tvungen att tvärbromsa.

Jo jag funderade också på något skydd framför elementen, de skynken som följer med skyddar ju inte särskilt bra mot fysisk kontakt. Problemet är att högtalarelements gummi sticker ut en bit och vad jag vet så ska man inte pilla och dona för mycket med det då gummit kan fotare torka ut. Antagligen är det lite väl petigt men oavsätt vad så känns det inte så bra att trycka in elementen bara för att få dit skydd. Skynkena sitter förresten med magnet bara så de är inte så tillförlitliga vid flytt.

Skrivet av mrqaffe:

Om det är en så kort flytt som du skriver kan du väl helt enkelt köra sakta med de saker som är ömtåliga i stället för att tokpacka dem ?

Det är inte själva transporten jag oroar mig för, det är mer hanteringen, det är lätt hänt att man går in i något. Visst jag får försöka ta dessa grejer själv så långt det går men troligen kommer ett par andra också att hjälpa till.

Skrivet av morxy49:

det absolut bästa är ju att lägga dom i sina originalkartonger. därför sparar man sånt

EDIT: såg nu att det var köpt begagnat, så då var det ju inte ditt fel. men då säger jag det till dom förra ägarna istället: spara kartongerna!

Ja, originalkartonger är grejer, jag sparar alltid sådant, detta verkar dock vara högst ovanligt. Folk reagerar alltid när jag säger att förrådet är fullt med tomkartonger. När det gäller beg får man dock ta vad som ges.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Låt skynkena vara kvar och sedan tar du kartong utanpå dom och fixerar fast det på något vis.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Jag var också inne på bubbelplast tidigare men det finns en del saker som talar emot det, 1. Det är förhållandevis tunga produkter så risken är stor att många bubblor smäller bara av att lyfta dem, 2. Jag får för mig att plast är sämre mot en skärm än en filt?

Filtar är såklart inte perfekta, en hel del av dem genererar ganska mycket statisk elektricitet, jag vet inte hur känsligt detta är ex på utsidan av en TV? Sen är inte filtar jätte billiga, kanske 70-80 kr får något hyfsat tjockt.

Vi hade en halv rulle sådan över, som vi använde till div inslagning: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00018076/
Två varv borde ge ett rätt bra skydd mot hörn osv.

Skrivet av morxy49:

det absolut bästa är ju att lägga dom i sina originalkartonger. därför sparar man sånt

Om man nu inte bor i lägenhet. kartong till min TV + fronthögtalare äter upp halva mitt normalstora förråd. Ska subbar och sourround med så blir det inte mycket plats kvar till annat

Förra förrådet däremot..
Där hade vi rentav kartongen till soffan kvar. Alla förråd borde ha 4 m takhöjd.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vi hade en halv rulle sådan över, som vi använde till div inslagning: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00018076/
Två varv borde ge ett rätt bra skydd mot hörn osv.

Där har vi något! Vi har dock en bit till IKEA men det är ingen brådska. Annars hittade jag http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Ovrigt/Lumppapp-20... som kostar runt samma /m2, vet dock inte hur det är med tjockleken där eller dämpning för den delen. IKEA verkar ananrs vara ganska ensam om att sälja matta med 3 mm tjocklek.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har nu besämt mig för att köra på IKEA´s golvunderlägg, tack till n_sandstrom för förslaget!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide