Ny skärm (Philips BDM4065UC) 40 tum 3840x2160

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Såg precis att mitt ex (gissar jag, 99% säker) finns till salu nu;

https://www.komplett.se/philips-40-4k-led-bdm4065uc00-demo/84...

Funderade en sekund på att ta den istället men tar hellre ett nytt ex för några hundra mer..

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av retro123:

Funderade en sekund på att ta den istället men tar hellre ett nytt ex för några hundra mer..

Ja de hade inte sänkt den mycket..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Såg precis att mitt ex (gissar jag, 99% säker) finns till salu nu;

https://www.komplett.se/philips-40-4k-led-bdm4065uc00-demo/84...

"OBS! Endast skärm och fot, allt annat tillbehör saknas!"

Ahem...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av MatsSvensson:

"OBS! Endast skärm och fot, allt annat tillbehör saknas!"

Ahem...

Så stod det aldrig innan...

Då var det endast texten i foten; "Kan sakna tillbehör som inte är nödvändiga för att varan ska fungera."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom vi som äger denna skärmen absolut inte kan spela på 4gb vram så måste jag rekommendera att inte köpa den. //SARKASM (Hört i alla AMD Fury trådar)

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Så stod det aldrig innan...

Då var det endast texten i foten; "Kan sakna tillbehör som inte är nödvändiga för att varan ska fungera."

Det var jag som köpte den, så tack för länken och din heads up, nu kunde jag spara en liten slant! Intressant nog så stod det inte sådär när jag beställde den heller. Fast det är inte hela världen om så skulle vara fallet. Jag har lådvis med vad som ibland känns som alla kablar i världen. Var det några andra användbara tillbehör som följde med?

Jag köpte förövrigt en likadan arm som du rekommenderade, den känns rejäl och bör funka bra även för en rejäl pjäs som denna 40-tummare.

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | MPB14 M4 Pro

Permalänk

Ni som köpt skärmen, vad driver Ni med för GPU?
Jag själv spelar typ inget längre utan vill ha ett så tyst grafikkort som möjligt i min Node 304.
Har bara kravet att det driver "skrivbordet" i 4k @60hz och att det är nästan ljudlöst. Hehe.

Hade jag kunnat driva det med mitt moderkort (som saknar DP) Gigabyte Z87N WIFI och min i7 4770k med HD4600 så hade jag gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Jag själv spelar typ inget längre utan vill ha ett så tyst grafikkort som möjligt i min Node 304.
Har bara kravet att det driver "skrivbordet" i 4k @60hz och att det är nästan ljudlöst. Hehe.

Hade jag kunnat driva det med mitt moderkort (som saknar DP) Gigabyte Z77N WIFI och min i7 4770k med HD4600 så hade jag gjort det.

Det finns en del kort som stänger av fläktarna under en viss temperatur (tror det brukar vara runt 60 grader), typ detta Asus GTX 750ti. Hyfsat billigt och ganska kompakt kort dessutom som borde passa bra i ett mindre chassi

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av thethieme:

Det var jag som köpte den, så tack för länken och din heads up, nu kunde jag spara en liten slant! Intressant nog så stod det inte sådär när jag beställde den heller. Fast det är inte hela världen om så skulle vara fallet. Jag har lådvis med vad som ibland känns som alla kablar i världen. Var det några andra användbara tillbehör som följde med?

Jag köpte förövrigt en likadan arm som du rekommenderade, den känns rejäl och bör funka bra även för en rejäl pjäs som denna 40-tummare.

Nej det var i princip en kabel utav varje modell, men jag packade bara upp displayport-kabeln då jag provade den den i en annan dator, annars låg allting kvar i sina orginalpåsar. Foten inplastad och skärmens sidor/kanter lät jag plasten sitta kvar på, så om du får allting så som jag packade ner den, är det så nära nyskick du kan komma

Den armen kommer du bli mycket nöjd med, har servat mig väl under ~10-tal skärmar det senaste åren i olika tester.
Innan det extraknäckte den som hörlursställ

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick hem skärmen idag och mycket riktigt så var det absolut ingenting utom skärm och fot som kom i kartongen. Det är en väldigt skön uppgradering från mina två 7 år gamla 1080p-skärmar. 4K och 40 tum är en väldigt bra kombination tycker jag än så länge. Väldigt mycket yta att arbeta med och man kan sitta på bekvämt avstånd utan att ha problem med att texten är för liten. Väldigt nöjd såhär efter 6h!

Min burk klarar spel på 4k bättre än jag väntade mig (fast jag har bara provat GTA och Dirt Rally än). GTA V i 4K är spektakulärt !

Visa signatur

Permalänk

Får Hoppas Seikis variant kommer till sverige. den verkar bland annat ha bättre upscaler.

Permalänk
Skrivet av dblade:

Här är några bilder från mitt test på att köra dubbla Philips-skärmar. Tyckte dock det blev för mycket..

http://i.imgur.com/K4vFx6h.jpg

http://i.imgur.com/bAwwfTl.jpg

http://i.imgur.com/JAGvwUg.jpg

http://i.imgur.com/ki5syeR.jpg

Ser fett ut!

En frågadu har inte provat att skuva själva ramen i mitten bakom den andar skärmen så du slipper att se ramen ? Visserligen kanske det blir svårt att undvika att lite skärmyta blir skymd men det kanske går att modda på mjukvaru väg.. jag menar vore ju nice att slippa se ramen..

Hur härligt det är att ha skärmna sådär vid vanligt avnända t.e.x surfa eller läsa text låter jag vara ossakt.. men som gaming upplvelse är det nog fantastiskt. Själv är jag mer intresserad av SEIKI's modell som använder samma panel fast bra mkt bättre upscaler.

Permalänk
Skrivet av twebbas:

Hade jag kunnat driva det med mitt moderkort (som saknar DP) Gigabyte Z77N WIFI och min i7 4770k med HD4600 så hade jag gjort det.

Bara för att testa min skärm med ett Nvidia med Displayport i 4k@60Hz, så köpte jag billigast möjliga med pra prestanda och tyst fläkt. Det blev en Geforce 750 Superclocked för 1289:- Den surrar till i starten för att testa fullvarvet men sedan är den föredömligt tyst.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Bara för att testa min skärm med ett Nvidia med Displayport i 4k@60Hz, så köpte jag billigast möjliga med pra prestanda och tyst fläkt. Det blev en Geforce 750 Superclocked för 1289:- Den surrar till i starten för att testa fullvarvet men sedan är den föredömligt tyst.

Tack för det svaret. Fråga. Om man köper grafikkortet du länkade till och skärmen i tråden, måste man själv köpa displayportskabel då? Om ja, vad ska man köpa för någon?

Permalänk

@twebbas: Där följer inte någon kabel med grafikkortet. Skärmens medfölja DP-till-DP kabel funkade inte (över 24Hz) med något av grafikkorten till min skärm. Jag länkade tidigare till en Accell kabel som även AMD klarar. Jag testade NetOnNet's 2m kabel och den fungerade på Nvidia kortet (men inte på AMD kortet). http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/tillbehr/valueli...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

@twebbas: Där följer inte någon kabel med grafikkortet. Skärmens medfölja DP-till-DP kabel funkade inte (över 24Hz) med något av grafikkorten till min skärm. Jag länkade tidigare till en Accell kabel som även AMD klarar. Jag testade NetOnNet's 2m kabel och den fungerade på Nvidia kortet (men inte på AMD kortet). http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/tillbehr/valueli...

Någon här inne som istället kan ge tips om bästa grafikkortet för ca 4000kr som är helt passivt och tyst under 60 grader (ex att fläkten stängs av helt eller ngt) och som gärna är relativt tyst i övrigt? Ska vara till Philips 4k-skärmen då. Och någon som vågar sia om vad nano-kortet i Fury serien lär kosta och när det lanseras?

Permalänk

Kolla in strix ? dom verkar vara väldigt tysta.

Permalänk
Skrivet av Immersion:

Kolla in strix ? dom verkar vara väldigt tysta.

Vet du om de också stänger av sig och är passiva under 60 grader?
Om jag säger MSI R9 390 8GB http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...
eller MSI GTX 970 http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Kort och gott. Om Ni har 4000kr att lägga på ett grafikkort (vill inte lägga mer då jag inte spelar ngt i princip längre. ;). Vad hade Ni då valt och varför? Och om Ni måste välja mellan R9 390 8GB och GTX 970, vad hade Ni då valt?

Permalänk

Det vet jag inte, men jag vet att typ strix kylaren var den bästa dom testat men vad vet jag kanske kommit något nytt nu kommer nytt hela tiden, verkar ju som nya EVGA kortet som SWEC recenserade nyligen hade väldigt bra kylare också.

Permalänk
Medlem

Hur bra grafikkort behöver man för att kunna kolla på 4K-material? Jag har ett GT740 2GB just, räcker detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thethieme:

Fick hem skärmen idag och mycket riktigt så var det absolut ingenting utom skärm och fot som kom i kartongen. Det är en väldigt skön uppgradering från mina två 7 år gamla 1080p-skärmar. 4K och 40 tum är en väldigt bra kombination tycker jag än så länge. Väldigt mycket yta att arbeta med och man kan sitta på bekvämt avstånd utan att ha problem med att texten är för liten. Väldigt nöjd såhär efter 6h!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/34520307/IMG_0357.JPG

Min burk klarar spel på 4k bättre än jag väntade mig (fast jag har bara provat GTA och Dirt Rally än). GTA V i 4K är spektakulärt !
https://dl.dropboxusercontent.com/u/34520307/IMG_0359.JPG

Audeze lurarna stjäl showen

När de får ner input lagget på de här skärmarna kommer de va svåra att motstå. Då kommer man sitta och hoppas att ens 50" W6 havererar en andra gång. Den första höll bara 19 månader så det borde gå rätt fort.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Haft denna skärmen i 2 månader nu och måste säga att jag är riktigt nöjd. Var dock skitskraj att det skulle vara mycket blödning, eller coilwhine som vissa påpekat. Inte märkt något av det, men mitt gtx 680 hettar till en hel del när man kör vissa spel i 4k. Snart dags att köpa till sig ett 980 ti kanske ^^

Permalänk
Medlem

Webhallen Barkaby har en fyndvara i sthlm området ifall någon vill spara någon hundring.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/211344-p...

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem

Blev plötsligt riktigt sugen på en större bjässe till skärm. Hade tidigare tänkt mig 27" IPS 4K freesync skräm (suttit och avvaktat LG 27MU67 tex). Men nu lockas jag av redigt stor för effektivt arbete framför datorn. Hade gärna sett freesync stöd till en liknande som denna philips, är det något i den stilen "på G"?

Prismässigt känns det som denna ligga riktigt bra i jämförelse kan jag tycka. Lite skralt med jämförselsebara alternativ dock.

Sen har jag hört diverse klagan på PWM tekniken och att användare blir "trötta"/huvudvärk etc, något ni upplever?

Permalänk
Skrivet av joehow:

Blev plötsligt riktigt sugen på en större bjässe till skärm. Hade tidigare tänkt mig 27" IPS 4K freesync skräm (suttit och avvaktat LG 27MU67 tex). Men nu lockas jag av redigt stor för effektivt arbete framför datorn. Hade gärna sett freesync stöd till en liknande som denna philips, är det något i den stilen "på G"?

Prismässigt känns det som denna ligga riktigt bra i jämförelse kan jag tycka. Lite skralt med jämförselsebara alternativ dock.

Sen har jag hört diverse klagan på PWM tekniken och att användare blir "trötta"/huvudvärk etc, något ni upplever?

Är dessvärre väldigt inviduellt hur känslig man är..vissa märker inte ens av det..
andra blir väldigt irriterande.... Tror det kanske är svårt att se i butik också..
då är vid mer långvarigt användade det kan bli jobbigt..

Fördelarna är att man får riktigt bra svart nivå.. grådaskig svart har jag allergi för..

Permalänk
Medlem
Skrivet av joehow:

Jag märker inte heller av någon huvudvärk eller andra irritationer när jag använder skärmen. Satt runt 12 timmar idag med både jobb och spel utan några som helst problem. Men som föregående talare sa så verkar det vara väldigt individuellt. Jag antar att jag bara har tur som inte är känslig för det!

Jag var rätt inställd på att köpa en 27" 1440p IPS med g-sync, men kände att jag skulle förlora lite i produktivitet att gå från två skärmar till en. Efter att ha tänkt hårt och noga så bestämde jag mig för att köra på en stor 4K-skärm istället och jag ångrar mig inte! Men jag spelar inte jättemycket, om du gör det så är det kanske värt att vänta på något med freesync dyker upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Ja, jag antar enda sättet att ta reda på ifall man är känslig är att sitta ner under längre stunder och testa... Värdesätter också riktigt bra svart nivå... Ni som har skärmen, hur långt avstånd har ni mellan er och skärmen? Går man i butik och kollar på skärmar så känns allt så mycket mindre och man tänker att 40" är ju ingenting, sen när man smäller upp den där hemma är det en helt annan historia

Tidigare i tråden verkar det vara en del som stör sig på reflektioner i skärmytan, hur känner ni kring det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joehow:

Tack för svaren!

Ja, jag antar enda sättet att ta reda på ifall man är känslig är att sitta ner under längre stunder och testa... Värdesätter också riktigt bra svart nivå... Ni som har skärmen, hur långt avstånd har ni mellan er och skärmen? Går man i butik och kollar på skärmar så känns allt så mycket mindre och man tänker att 40" är ju ingenting, sen när man smäller upp den där hemma är det en helt annan historia

Tidigare i tråden verkar det vara en del som stör sig på reflektioner i skärmytan, hur känner ni kring det?

Den kändes riktigt stor när jag först packade upp den. Men redan nu efter en veckas användning tycker jag att jag vant mig vid storleken. Det känns naturligt att sprida ut program och utnyttja hela ytan. Nästan så att 27-tummaren jag använder på jobbet, som innan kändes så stor och ståtlig, känns lite liten

Jag köpte en monitorarm samtidigt, eftersom foten inte går att justera på något sätt alls, och det kan jag verkligen rekommendera. Då kan man placera skärmen efter hur man sitter eller vad man gör. För det mesta har jag skärmen så långt bak på skrivbordet jag kan, typ 60-65 cm eller så eftersom armen slår i väggen om jag försöker få den längre bak. Men igår kväll spelade jag lite Project Cars och drog fram skärmen så att den hängde precis bakom ratten som jag skruvade fast på bordet. Det funkar hur bra som helst så länge man har en dator som klarar av att dra runt spelet i 4K! Den enda bättre racingspelupplevelsen jag haft var med Oculus Rift DK2, men det är för en annan tråd!

Jag har märkt att det nu är viktigare än någonsin att man kan justera FOV i spel, för annars blir jag illamående. Typ singleplayer-delen i BF4 har jag för mig att man inte kan justera FOV i. Jag tyckte det vart jobbigt att spela på 24" och jag vill inte ens tänka mig hur illa det skulle vara på 40 tum på så pass kort avstånd. x)

Reflektioner är något jag kan förstå kan vara jobbigt om man har fönster eller lampor bakom sig. Jag har bara fönster framför mig (bakom skärmen) så jag har inte stört mig alls på det än. Men nu ska jag precis flytta, så nu måste jag hitta någon bra lösning på vart jag ska placera skrivbordet i nya lägenheten.. Jag känner i alla fall att jag måste anpassa placering för att minimera reflektioner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Hur bra grafikkort behöver man för att kunna kolla på 4K-material? Jag har ett GT740 2GB just, räcker detta?

Ingen som har koll på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Ingen som har koll på detta?

Jag har inte världens bästa koll, men det borde funka kan jag tycka. Jag kan spela upp 4K-material på min 4 år gamla Macbook Pro med ett HD6750M 1gb. Jag tycker att det är svårt att få tag på 4K-material, men jag har provat med 4K på youtube och en filmtrailer i 4K och det var inga som helst problem.

Visa signatur