Tjenare!, jag måste få skriva av mig av det det just råkade ut för på MediaMarkt innan jag kokar över.
Jag gick in i affären för att handla lite, hittar det jag sökte efter men den kosta 600:- vilket jag tyckte var för mycket så jag valde en billigare produkt som kosta 300. Efter det så går jag runt och kollar i resten av affären för något som jag kanske kan behöva och får då syn på samma produkt jag kollade på innan (men inte valde för att den var för dyr) för halva priset (ordinarie pris). Skeptisk som jag var så började hjärnkontoret att arbeta..Varför är det 2 olika priser och VARFÖR ligger det en etikett UTAN något artikel nummer på där det står REA *dubbla priset* precis framför produkt hyllan där produkten ligger samt att etiketten med rätt artikel nummer + halva priset ligger halvt gömd bakom massa skräp, och på att det andra stället så finns det samma artikel fast med dubbla priset längre bort. Ringer strax därefter en polare för att mina varningsflagg är resta och han kommer ner för att vi ska se så detta inte är gjort med flit (vi gör alla misstag). Jag tar självklart produkten som kostar 300:- går till kassan och ska betala... 600 säger kassörskan.. EH.. WAT?... nähä du, det står 300 lappen... hon hämtar en snubbe som jag ska följa med så vi kan kolla på priset..
Han går direkt (han vet vart dom låg) till platsen med produkten som är dubbelt så dyr och hänvisar mig till priset. Ajdå....jag ser... säger jag lugnt, ledigt och trevligt, du HAR kollat på fel produkt säger han elakt. Då blev jag irriterad och sa: Men du.. följ med mig och så ska vi se vad som står för pris här borta på samma produkt. Han blir likblek och går snabbt till närmaste terminal... hur mycket kosta den fråga han darrigt, 300 sa jag och han ifrågasatte inte ens mig.. han tveka inte en 1 sekund... inte ens det minsta antydan till skepticism mot priset. Han tog varan och scannade den, bytte priset till 300:- bad om "ursäkt" (läs ursäkt som: håll käften och stick) och att han skulle fixa priserna, trevligt då följer jag med och ser att du gör jobbet ordentligt (det gjorde han också så en applåd skall han nog ha...). Därefter gick jag gick sedan till kassan. När jag står och betalar så ser jag han springa fram och tillbaka där dessa produkter låg. Under tiden jag står i kön kommer min kompis in i affären (jag hade förklarat hur det ligger till och vart allt finns någonstans samt att han ska ligga lågt och spela okunnig), går runt lite i affären och frågar personen jag tog upp att det var ett felaktigt pris med (10 min innan han kom), han frågar efter en liknande produkt och sedan blir han hänvisad till samma produkt som jag valde fast för 600. Där efter så gick han runt i samma affär för att kolla så allt var som det skulle... NOPE.. det visade sig att fanskapet hade gjort exakt samma sak fast denna gången flyttat etiketten med artikel numret + priset till vänster så det ser ut som den är för en annan produkt samt att han hade förtydligat att det är "REA" för 600. Inga artikelnummer eller något utan bara en tom REA lapp där det står 600 på.
Han går till kassan och ska betala.... vad händer där??... jo samma sak som hände för mig.. 600 i kassan så han tog upp samma diskussion som jag gjorde (jag hade gått in i affären igen för att se vad som händer). Samma person kommer och hämtar han som hämtade mig och gör EXAKT samma sak.. går till hyllan där dom dubbelt så dyra produkterna står och hänvisar han till priset. När han påpekar att det finns samma produkt längre bort så går dom till terminalen och han frågar hur mycket den kosta... 450 säger han då (han vet att den kostar 300). Okidoki då ändrar jag priset och han får produkten och skall betala för sig.. 450 där i kassan. Han blir alldeles illröd av ilska och kollar på mig.. jag bara skakar på huvudet och går fram till han och säger att han inte vill ha produkten längre.
Detta kan KNAPPAST vara lagligt.. hade gärna uppskattat hjälp om detta för händer det i 1 affär så händer det överallt. Kunderna blir ju för i helvete rent utav lurade, 1 kund i 1 affär blir snabbt till fler och summorna blir stora. Vi säger att dom lyckas att göra så här mot 5 kunder i månaden per affär. 5 * 300 (skillnaden i pris mellan "rea" varan och ordinarie pris) är 1500 per butik i månaden, 600 butiker (inte medräknat affärer under andra varumärken), 1500 * 600 är 900 000 i månaden. Dom lurar asså kunder på 900,000 * 12 = 10 800 000kr om ÅRET.. om dom lyckas att lura 5 kunder per affär vilken är en väldigt liten mängd av kunder som kommer per månad.
Någon som har några regler om sådant här beteende? för det är så medvetet det kan bli. Man kan inte begå sådana här misstag av misstag utan det är med flit.