Mediamarkt Lurar medvetet kunder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Men inge olagligt har begåtts, eftersom det anges att det ordinarie priset är 1399:-. Mhända att det är dubbelt så mycket som konkurrenterna. Det är väl inte olagligt att ha ett dubbelt så högt "ordinarie pris" eller hur? Så hela rean är fullt sanningsenlig.

Jo, det är olagligt att skriva ut ett ordinarie pris som aldrig har varit ordinarie. Däremot kan de ju höja priserna ett tag i förväg så de uppfyller kriteriet för "ordinarie".

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

Varför får de inte ha olika priser? Ett paket mjölk är oftast dyrare på en Ica Nära än på Ica Maxi också...

Jo, men inte när det står att en vara ska ha samma pris i butiken som i varuhuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaktustagg:

Jo, men inte när det står att en vara ska ha samma pris i butiken som i varuhuset.

Nu har jag inte letat igenom deras hemsida extremt noga men jag hittar ingenting där de skriver att det ska vara samma pris i butik som på nätet, t.ex som man hittar på Netonnets hemsida där de stoltserar med detta tydligt. Om du hittar denna texten någonstans så får du jättegärna länka, jag försöker inte låta mallig utan jag är uppriktigt intresserad.

Eller menar du om det står på just en specifik vara att priset gäller både i butik och nätet och sedan har butiken inte ändrat priset? Det kan ju hända, finns mänskliga faktorer som kan spela roll och inte alla är lurendrejare. Men då behöver man ju bara säga till så får man rätt pris.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Allt det där låter väldigt märkligt. Jag kanske är något naiv nu, men vad skulle en anställd på mediamarkt få ut av att sälja saker till ordinarie pris när varan egentligen är rabatterad? Det är naturligtvis sjukt att göra som den anställde i butiken där gjorde, först mot dig och sedan din vän. Men om Mediamarkt gjorde på detta sätt kontinuerligt så skulle de inte få sålt mycket. Nu finns det iofs människor som fortfarande inte använder funktioner som prisjakt, men de går väl nästan att räkna på en eller två händer numer

dom får bonus=)

Permalänk
Medlem

Trisst läsning. Men jag tror tyvärr det är vardag att dom stora elektronikkedjorna kör med fula tricks. Speciellt när anställda får en del av lönen på provision.
Kan dra min egna historia som nog inte förvånar någon.
Farsan fyller år i oktober så i sept/okt så letade jag efter en TV till farsan. Efter att jämfört priset på olika siter för modellen jag bestämt mig för (alla ställen hade priser mellan ca 6500-6900:-). Det slutade det med att jag beställde den från nätet och dom skickade hem den till farsan.
I december på mellandagsrean tittar jag in på OnOff, som sedan dess gått i konkurs, och ser då att exakt samma har REA, med feta röra bokstäver som vanligt, och nu var den "prissänkt" till 6500:- och ordinarie pris var plötsligt _8995:-_.

Permalänk
Skrivet av Caoz:

Där har du fel min vän

fast det har jag ju verkligen inte, förr var det iaf så att de som arbetade på tex mediamarkt har uppsatta försäljningsmål varje kvartal eller va de nu var, uppnår de dessa=BONUS.

Permalänk
Skrivet av Caoz:

Fast jag jobbade där och fick inga bonusar oavsett upnådda mål eller inte, det var inte så att han jobbade som tjänsteman? Då kan han ha förhandlat till sig bonus. För centralt säger MM att det inte ska finnas några provisionssystem, man har lön efter kollektivavtal. Däremot kan det jobba personer från andra företag i varuhuset som t.ex Telenor gör inne hos MM, de har sina egna avtal och med sin arbetsgivare och inte MM, så där kan det skilja sig.

förvisso är provisionssystem och bonus för uppnådda mål två helt skiljda saker, så att de säger att det inte ska finnas provision är inte relevant. Kollektivavtal kan även de innefatta bonus, en viss & av vinstfördelning beroende på din insats etc. Nej min källa var direkt anställd hos MM=) Det kan ju dock ha ändrats på senare år och också bero på vilken avdelning samt butik du jobbar på men.
Tycks även minnas att när jag var där på arbetsintervju för kanske 3-4 år sedan så pratades de förvisso om fast lön och ingen provision men däremot bonus utefter prestation(butikens samt individuella)..
I övrigt kan väl iofs en tävlingslysten och omoralisk säljare göra som denne gjorde mot TS för att de har nån intern tävling etc, nog för att de likagärna kunde varit felmärkt rea på varan han hittade men..

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

Nu har jag inte letat igenom deras hemsida extremt noga men jag hittar ingenting där de skriver att det ska vara samma pris i butik som på nätet, t.ex som man hittar på Netonnets hemsida där de stoltserar med detta tydligt. Om du hittar denna texten någonstans så får du jättegärna länka, jag försöker inte låta mallig utan jag är uppriktigt intresserad.

Eller menar du om det står på just en specifik vara att priset gäller både i butik och nätet och sedan har butiken inte ändrat priset? Det kan ju hända, finns mänskliga faktorer som kan spela roll och inte alla är lurendrejare. Men då behöver man ju bara säga till så får man rätt pris.

Kollade också just hemsida men hittade inget. Har mest handlat spel där men det senaste var i samma veva som Forza Horizon (1:an ja) så det var ju ett tag sen. Möjligt att priserna bara gällt specifika varor, det vet jag ju inte nu när du säger det, isf har man haft en väldig tur som alltid fått "internetpris" på varorna. Minns iaf att det stått något tydligt när jag kollat deras hemsida tidigare om priserna i butik, det var ju så jag först upptäckte att jag kunde spara ett par hundra genom att bara uppdatera personalen om webbpriset.

Permalänk
Medlem

Nu hände det igen idag.... skulle köpa en nätverkskabel för 290 som det var "rea" på... hitta en för 190 (samma produkt ofc) på ett annat ställe i affären (samma artikel nummer.. olika pris), bara att denna gången så ville inte personen ändra priset, Segt när han kallar på sin chef och jag sedan blir tvungen att påpeka till chefen att det är priset på lappen som gäller.... Jag kommer nog bli portad därifrån snart, tycker synd om vissa anställda som får skithögar till chefer.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Inaktiv

Bästa i texten är "trevligt då följer jag med och ser att du gör jobbet ordentligt". Någon har nog lite för mycket tid

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Nu hände det igen idag.... skulle köpa en nätverkskabel för 290 som det var "rea" på... hitta en för 190 (samma produkt ofc) på ett annat ställe i affären (samma artikel nummer.. olika pris), bara att denna gången så ville inte personen ändra priset, Segt när han kallar på sin chef och jag sedan blir tvungen att påpeka till chefen att det är priset på lappen som gäller.... Jag kommer nog bli portad därifrån snart, tycker synd om vissa anställda som får skithögar till chefer.

Något ot men vad är det för nätverkskabel som skulle kosta 290kr, en 100m rulle ?
Standardkablar bör man köpa på Ebay om man inte är i desperat brådskande behov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Standardkablar bör man köpa på Ebay om man inte är i desperat brådskande behov.

Hear hear! Vinstmarginalerna på kablage och passiva adaptrar är enorma hos ellador.

Elgiganten bekräftar mitt påstående
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Testpilot

... jag sedan blir tvungen att påpeka till chefen att det är priset på lappen som gäller....

Där har du faktiskt fel, man har ingen "rätt" att få varan för det priset som står på prislappen, det är i kassan som priset avgörs och där du ingår avtalet om du väljer att acceptera och betala. Du är så klart även helt fri att ångra dig när du fått reda på rätt pris, det är bara att strunta i att betala och gå därifrån.

http://www.radron.se/guider/guide-handla-till-ratt-pris/
http://www.svt.se/plus/artikelarkiv/ar-det-alltid-priset-pa-l...

Samma sak gäller annonser och reklam, man kan inte kräva att få en produkt till det utannonserade priset om det var felskrivet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Har aldrig handlat hos Mediamarkt av olika anledningar .Första dåliga intrycket de första åren att man inte kunde hitta priser på deras hemsida. Det tyckte jag var skumt, man var tvungen att köra ut till butiken för att ta reda på priser.
Sedan tycker jag priserna är höga samt att personalen där oftast påminner om människor som skrattar åt en när man inte kan mycket om produkten.

För mig finns varken Mediamarkt eller Elgiganten. Ska mycket till för att jag ska handla där.

Permalänk
Medlem

Konstigt att folk inte läst första inlägget dock ordentligt.. 2 grabbar, 1 anställd..o den anställde visar tre olika priser för två olika grabbar..det är inte sjysst. Grabb 1 får först höra 600kr.. slutar med att han får varan för 300kr eftersom dom märkt det på annat ställe.. grabb 2 får 600kr..fine..men sen när han pekar på andra stället säger anställda 450kr?.....nyss var det ju 300... ful fisk det där. svårt o få stammisar om man håller på sådär. Kolla alltid Prisjakt innan du ska till MM. Dom har prisgaranti, så skulle en fysisk affär (tex elgiganten) hålla lägre pris sänker dom sitt eget till samma pris.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Anledning till att detta görs är till min vetenskap bonus/provision. Nu vet jag inte om detta gäller MM, men när jag stod som representant för dator tillverkare X på Siba så var jag tvungen att sälja sämre datorer till samma pris som en bättre bara för att det var bättre provision på dem. Väldigt jobbigt för mig som representant att jag måste sälja något som gör kunden ledsen och ger X dåligt rykte. Då jag har fast lön "tjänar" jag inget på att sälja de med bättre provision, jag vill ju att kunden ska få det bästa.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Det finns inga riktiga reor. Bara fake-reor för att locka in kunder. Priser i reor är i regel mer eller mindre riggade, oavsett butikskedja.

Det finns det visst.

Men det är vanligt att de fular sig med priserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Det finns det visst.

Men det är vanligt att de fular sig med priserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan säga att det är väldigt ovanligt med REA.

Inte ens när butiker säljer ut sitt lager på grund av konkurs är det billigt. GAME t.ex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Man kan säga att det är väldigt ovanligt med REA.

Inte ens när butiker säljer ut sitt lager på grund av konkurs är det billigt. GAME t.ex.

Fast då var det ju normalpris när dom hade 50 % ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

TS:
hittar det jag sökte efter men den kosta 600:-
valde en billigare produkt som kosta 300.
Jag tar självklart produkten som kostar 300:- går till kassan och ska betala... 600 säger kassörskan..
hur mycket kosta den fråga han darrigt, 300 sa jag och han ifrågasatte inte ens mig.. han tveka inte en 1 sekund... inte ens det minsta antydan till skepticism mot priset. Han tog varan och scannade den, bytte priset till 300:-

Kompisen:
han frågar efter en liknande produkt och sedan blir han hänvisad till samma produkt som jag valde fast för 600.
Han går till kassan och ska betala.... vad händer där??... jo samma sak som hände för mig.. 600 i kassan
Samma person kommer och hämtar han som hämtade mig och gör EXAKT samma sak..
han påpekar att det finns samma produkt längre bort så går dom till terminalen och han frågar hur mycket den kosta<-- personalen ... 450 säger han då (kompisen) (han vet att den kostar 300). Okidoki då ändrar jag priset <-- personalen och han får produkten och skall betala för sig.. 450 där i kassan.

Skrivet av Andyah:

Konstigt att folk inte läst första inlägget dock ordentligt.. 2 grabbar, 1 anställd..o den anställde visar tre olika priser för två olika grabbar..det är inte sjysst. Grabb 1 får först höra 600kr.. slutar med att han får varan för 300kr eftersom dom märkt det på annat ställe.. grabb 2 får 600kr..fine..men sen när han pekar på andra stället säger anställda 450kr?( <--fel ).....nyss var det ju 300... ful fisk det där. svårt o få stammisar om man håller på sådär. Kolla alltid Prisjakt innan du ska till MM. Dom har prisgaranti, så skulle en fysisk affär (tex elgiganten) hålla lägre pris sänker dom sitt eget till samma pris.

Kul att du skriver "Konstigt att folk inte läst första inlägget ordentligt" när du också skriver fel...

Förövrigt så köper jag inte dyr elektronik på sådana kedjor, då tar jag ngn internetbutik istället. Musmattor, möss och tillbehör kan jag köpa i butik dock.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jummarn:

För att priset på mjölk inte skiljer mellan Ica Maxi och Ica Maxi.

Åtminstonde skiljer inte priset på en hylla inne i ICA Maxi från en annan hylla i samma butik, något som är praxis för MediaMarkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Hear hear! Vinstmarginalerna på kablage och passiva adaptrar är enorma hos ellador.

Elgiganten bekräftar mitt påstående

men kom igen!! Det är ju PREMIUM!!! Den måste vara dyr annars är det inte en bra kabel! Och med GULD blir alla digitala kablar bättre!

Permalänk
Medlem

Mycket väsen för ingenting. Man har haft en kampanj på produkten och missat att byta priset. Man lät dig då köpa varan för det lägre priset(vilket man inte behöver göra) och ändrade till korrekt pris. Helt korrekt och inget lurendrejeri.
Många har ingen aning om hur handel i affär går till utan tror att man har en massa rättigheter som inte existerar och förstår inte att priset som man betalar kommer man överens om vid kassan, kvittot man får är ens köpekontrakt. Det finns givetvis riktlinjer för hur prismärkning i butik ska gå till och en butik som slarvar kan få dålig press men det är inte olagligt att ha felaktiga prislappar i en butik eller helt enkelt inga prislappar alls. Det anses dock vara dålig sed.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

När jag skulle köpa en TV de hade rea på hemsidan så var det inte utmärkt i butik, men gick att lösa när jag bad dem kolla deras hemsida...

de kanske borde ha måndagsmöte med ändring av priser?

Permalänk
Medlem

När jag handlar på Mediamarkt så kollar jag alltid deras webbpris i förväg, det är nästan mer regel än undantag att priset på hyllkanten är kryddat med 50kr eller mer beroende på hur dyr varan är. Tycker det är ganska lågt att de inte kan se till att priserna är desamma, eftersom man då får spendera onödig tid som kund på att jaga en försäljare och rätta till priset (vilket dom alltid gör enligt min erfarenhet). Ofta kan det till och med vara så att de matchar konkurrenters pris ifall man påpekar att de ligger "lite högt".

En annan butik som verkar köra likadant är XXL Sport, skulle köpa pjäxor till långfärdsskridskor åt mig och sambon där i vintras och hyllpriset var hela 500kr (!) högre per par än priset jag sett på deras hemsida, och försäljaren visste ingenting.

Lite tråkigt är det att det ska vara på det här sättet i vissa butiker, men samtidigt tar det inte ens en minut att kolla upp priset på prisjakt innan man köper.

Permalänk
Moderator
Moderator

@Tommy MediaMarkts butiker drivs på lokal basis, med inköp, marknadsföring, prissättning etc. som kan variera över landet. Därför skiljer sig också priserna mellan deras fysiska butiker och nätbutiken, de gör (till skillnad från vissa andra kedjor) inte heller någon utfästelse att det inte skall vara så.
Du förutsätter att priserna borde vara desamma men det är inte så MM fungerar.
Däremot matchar de priserna mot lokala konkurrenter, och som du skriver säkerligen ofta även mot hemsidan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Smarta personer kollar givetvis upp andra aktörers pris, och ser att det hela är en bluff-rea. Det är ordinarie priset som är rea-priset. Men inge olagligt har begåtts, eftersom det anges att det ordinarie priset är 1399:-. Mhända att det är dubbelt så mycket som konkurrenterna. Det är väl inte olagligt att ha ett dubbelt så högt "ordinarie pris" eller hur? Så hela rean är fullt sanningsenlig.

Jo det är faktiskt olagligt att göra såhär.

Jag kollade upp det för ett tag sedan och det står formulerat att du inte får ha "bluff" ordinarie pris och påstå att en vara konstant är på rea. Det finns ingen tydlig definition på hur länge men jag tolkade reglerna som att varan måste ha ordinarie pris längre än den har sitt rea pris för att man skall få kalla det rea respektive ordinarie pris.

Så innan du får sätta en vara på 699:- och ange att det är rea så måste du först höja dess ordinarie pris till 1399:- minst lika länge som du tänker ha den på rea pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

men kom igen!! Det är ju PREMIUM!!! Den måste vara dyr annars är det inte en bra kabel! Och med GULD blir alla digitala kablar bättre!

Här kan det dock faktiskt vara extrema skillnader på kabel och kabel.
Att kvalite'n verkligen kan ha betydelse blev jag varse när jag köpte antennsladd till tv:n. Köpte två billigare icke-fancy varianter av sladdar, vilket innebar att jag knappt kunde få in någon kanal alls pga störningar i mottagningen.
Med en dyrare kabel med extra legering för att skärma av störningar fick jag sedan in varenda kanal utan några som helst problem.
Hade jag trott att det går lika bra med "sladd som sladd", vilket jag gjorde innan, hade problemet aldrig löst sig.

Ofta är det dock naturligtvis så att butiker försöker sälja dyrare produkter där billigare egentligen fungerar lika bra. Just detta verkar vara ett tydligt undantag dock.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JesperT:

Här kan det dock faktiskt vara extrema skillnader på kabel och kabel.
Att kvalite'n verkligen kan ha betydelse blev jag varse när jag köpte antennsladd till tv:n. Köpte två billigare icke-fancy varianter av sladdar, vilket innebar att jag knappt kunde få in någon kanal alls pga störningar i mottagningen.
Med en dyrare kabel med extra legering för att skärma av störningar fick jag sedan in varenda kanal utan några som helst problem.
Hade jag trott att det går lika bra med "sladd som sladd", vilket jag gjorde innan, hade problemet aldrig löst sig.

Ofta är det dock naturligtvis så att butiker försöker sälja dyrare produkter där billigare egentligen fungerar lika bra. Just detta verkar vara ett tydligt undantag dock.

Det är rätt stor skillnad på att köpa en tekniskt bra kabel och en dyr kabel, du köpte uppenbarligen en dåligt skärmad kabel men troligen hade det gått att köpa en bra kabel för samma pris om man haft kunskapen om vad man skulle leta efter för egenskaper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tjenare!, jag måste få skriva av mig av det det just råkade ut för på MediaMarkt innan jag kokar över.

Jag gick in i affären för att handla lite, hittar det jag sökte efter men den kosta 600:- vilket jag tyckte var för mycket så jag valde en billigare produkt som kosta 300. Efter det så går jag runt och kollar i resten av affären för något som jag kanske kan behöva och får då syn på samma produkt jag kollade på innan (men inte valde för att den var för dyr) för halva priset (ordinarie pris). Skeptisk som jag var så började hjärnkontoret att arbeta..Varför är det 2 olika priser och VARFÖR ligger det en etikett UTAN något artikel nummer på där det står REA *dubbla priset* precis framför produkt hyllan där produkten ligger samt att etiketten med rätt artikel nummer + halva priset ligger halvt gömd bakom massa skräp, och på att det andra stället så finns det samma artikel fast med dubbla priset längre bort. Ringer strax därefter en polare för att mina varningsflagg är resta och han kommer ner för att vi ska se så detta inte är gjort med flit (vi gör alla misstag). Jag tar självklart produkten som kostar 300:- går till kassan och ska betala... 600 säger kassörskan.. EH.. WAT?... nähä du, det står 300 lappen... hon hämtar en snubbe som jag ska följa med så vi kan kolla på priset..

Han går direkt (han vet vart dom låg) till platsen med produkten som är dubbelt så dyr och hänvisar mig till priset. Ajdå....jag ser... säger jag lugnt, ledigt och trevligt, du HAR kollat på fel produkt säger han elakt. Då blev jag irriterad och sa: Men du.. följ med mig och så ska vi se vad som står för pris här borta på samma produkt. Han blir likblek och går snabbt till närmaste terminal... hur mycket kosta den fråga han darrigt, 300 sa jag och han ifrågasatte inte ens mig.. han tveka inte en 1 sekund... inte ens det minsta antydan till skepticism mot priset. Han tog varan och scannade den, bytte priset till 300:- bad om "ursäkt" (läs ursäkt som: håll käften och stick) och att han skulle fixa priserna, trevligt då följer jag med och ser att du gör jobbet ordentligt (det gjorde han också så en applåd skall han nog ha...). Därefter gick jag gick sedan till kassan. När jag står och betalar så ser jag han springa fram och tillbaka där dessa produkter låg. Under tiden jag står i kön kommer min kompis in i affären (jag hade förklarat hur det ligger till och vart allt finns någonstans samt att han ska ligga lågt och spela okunnig), går runt lite i affären och frågar personen jag tog upp att det var ett felaktigt pris med (10 min innan han kom), han frågar efter en liknande produkt och sedan blir han hänvisad till samma produkt som jag valde fast för 600. Där efter så gick han runt i samma affär för att kolla så allt var som det skulle... NOPE.. det visade sig att fanskapet hade gjort exakt samma sak fast denna gången flyttat etiketten med artikel numret + priset till vänster så det ser ut som den är för en annan produkt samt att han hade förtydligat att det är "REA" för 600. Inga artikelnummer eller något utan bara en tom REA lapp där det står 600 på.

Han går till kassan och ska betala.... vad händer där??... jo samma sak som hände för mig.. 600 i kassan så han tog upp samma diskussion som jag gjorde (jag hade gått in i affären igen för att se vad som händer). Samma person kommer och hämtar han som hämtade mig och gör EXAKT samma sak.. går till hyllan där dom dubbelt så dyra produkterna står och hänvisar han till priset. När han påpekar att det finns samma produkt längre bort så går dom till terminalen och han frågar hur mycket den kosta... 450 säger han då (han vet att den kostar 300). Okidoki då ändrar jag priset och han får produkten och skall betala för sig.. 450 där i kassan. Han blir alldeles illröd av ilska och kollar på mig.. jag bara skakar på huvudet och går fram till han och säger att han inte vill ha produkten längre.

Detta kan KNAPPAST vara lagligt.. hade gärna uppskattat hjälp om detta för händer det i 1 affär så händer det överallt. Kunderna blir ju för i helvete rent utav lurade, 1 kund i 1 affär blir snabbt till fler och summorna blir stora. Vi säger att dom lyckas att göra så här mot 5 kunder i månaden per affär. 5 * 300 (skillnaden i pris mellan "rea" varan och ordinarie pris) är 1500 per butik i månaden, 600 butiker (inte medräknat affärer under andra varumärken), 1500 * 600 är 900 000 i månaden. Dom lurar asså kunder på 900,000 * 12 = 10 800 000kr om ÅRET.. om dom lyckas att lura 5 kunder per affär vilken är en väldigt liten mängd av kunder som kommer per månad.
Någon som har några regler om sådant här beteende? för det är så medvetet det kan bli. Man kan inte begå sådana här misstag av misstag utan det är med flit.

Ett starkt minne jag har från Media Markt ute i Barkarby, för kanske 3 års sedan och anledningen till varför jag aldrig kommer sätta min fot i den butiken igen är följande:

Kom in i butiken och går till ljudavdelningen för att prova headset. Då ser jag en äldre (som jag tror är någon ställföreträdaden) man stå och rulla med pekfingret och säger "kom hit" på ett ganska nedvärderande sätt med influenser av härskarteknik. Detta åt en ung tjej som inte ser så värst glad ut.

Hursomhelst, oavsett om hon gjort något fel så tycker jag inte man ska bete sig så i en butik (kan ta det på lagret ex.). Jag har ingen aning om bakgrund och det kanske inte var så allvarligt i situationen, men fick en klump i magen och gick därifrån.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"