Permalänk
Medlem

4790k hög temp senaste dagarna

Hej alla

Min cpu börjar bli varmare och varmare.

Min idle har alltid varit 28-31 och load ligger på 45-50 när jag spelar, förutom witcher 3 då hamnar load på 55-60.

Senaste dagarna har min idle temp gått upp till 34-35, vet inte om det har något med saken att göra men tempen har blivit varmare efter börjat spela Witcher 3. Load ligger på samma temp inget som har ändrats där.

Har kollat i aktivitetshanteraren processer och prestanda och allt är som det ska.

Börjar bli orolig att Witcher 3 skadar min cpu.

Permalänk
Medlem

Idle säger ingenting. Bara load som är relevant. Mest troligt är det för rummet är värmare nu än innan. Svårare är det inte

Permalänk
Medlem

Är det varmare i ditt rum? Det är ju varmare ute den här tiden på året iallafall 60 grader är inget att oroa sig för.

Permalänk
Hedersmedlem

34-35 grader känns knappast som "hög" temperatur. Som spicy säger är det förmodligen värmeböljan vi har haft de senaste dagarna (slump? känns inte så).

Permalänk
Medlem

Min 4770 gick från 29 till 33 idle. Är garanterat sommarvärmens fel

Permalänk
Medlem

Motsvarar inte det höjningen av tempen i rummet?

Permalänk
Medlem

Ibland kan det vara en god idé att ta en känn på solljuset. Här nere i Västra Götaland har det varit runt 27-30 grader utomhus de senaste dagarna.

Permalänk
Medlem

Är ingen fara. som föregående talare sa så r det bara load som är relevant, om den konstant är varmare i idle nu kanske det kan bero på att det är varmare i rummet nu under sommaren. The Witcher skadar garanterat inte din cpu. Have fun

Permalänk
Medlem

Dum man kan vara, att jag inte tänkte på det! Det är otroligt varmt hemma hos mig.
Jag svettas utan T-shirt:) Då var problemet löst

Tack alla

TS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Dum man kan vara, att jag inte tänkte på det! Det är otroligt varmt hemma hos mig.
Jag svettas utan T-shirt:) Då var problemet löst

Tack alla

TS

Ta inte med datorn till poolen bara... kan bli tråkigt. Var tvungen att kolla själv, höjt min temp också, 5 grader idle och ca 10 load, dock 2600k stock

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenerim:

Hej alla

Min cpu börjar bli varmare och varmare.

Min idle har alltid varit 28-31 och load ligger på 45-50 när jag spelar, förutom witcher 3 då hamnar load på 55-60.

Senaste dagarna har min idle temp gått upp till 35-37, vet inte om det har något med saken att göra men tempen har blivit varmare efter börjat spela Witcher 3. Load ligger på samma temp inget som har ändrats där.

Har kollat i aktivitetshanteraren processer och prestanda och allt är som det ska.

Börjar bli orolig att Witcher 3 skadar min cpu.

Du ställer frågan efter de två varmaste dagarna i år, och kan inte lista ut anledningen?

Din processor behöver du inte oroa dig för, den klarar temperaturer upp till 100°C, och kommer klocka ner sig långt innan dess för att hålla nere temperaturen på säkra nivåer. I nödfall stänger den av sig.

Permalänk
Medlem

Inga farliga temperaturer alls, utan helt normala. Det beror nog på att det är varmare i ditt rum. Är 32 grader i mitt rum där datorn står..

Vad har du för cpy kylare? Har du överklockat din cpu?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Du ställer frågan efter de två varmaste dagarna i år, och kan inte lista ut anledningen?

Din processor behöver du inte oroa dig för, den klarar temperaturer upp till 100°C, och kommer klocka ner sig långt innan dess för att hålla nere temperaturen på säkra nivåer. I nödfall stänger den av sig.

När jag såg första svaret i tråden kände jag mig väldigt dum

Skrivet av xcluzive:

Inga farliga temperaturer alls, utan helt normala. Det beror nog på att det är varmare i ditt rum. Är 32 grader i mitt rum där datorn står..

Vad har du för cpy kylare? Har du överklockat din cpu?

Noctua D15 och överklockat till 4,6

TS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

När jag såg första svaret i tråden kände jag mig väldigt dum

Noctua D15 och överklockat till 4,6

TS

bra temp

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Avstängd

Hoppas på sämre väder snarast möjligt så man kan skruva upp klockfrekvenser..vad fasiken är det fråga om? Nej tack SMHI! Min dator mår bättre när temp ligger under 10 grader celsius och mulet!

Permalänk
Avstängd

@Fenerim:

Vilket program använder du för att kolla hur varm den är?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Performance i Windows

Jag reagerade på samma sak, och jag vet inte om det är Witcher 3 eller Nvidia Geforce Experience som gör det, men det varje gång jag spelat witcher 3 så är windows inställt på "performance" istället för "balanced i power options.

Detta innebär att intel speedstep inte fungerar och cpun alltid på för fullt även i idle.
Ladda hemm cpu-z så ser du att den ligger på max (i mitt fall 4.3 ghz på min 5820k)

Så in i power options i windows och ställ in balanced igen så får du tillbaka din temps

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

@Fenerim:

Vilket program använder du för att kolla hur varm den är?

@zxhosting core temp och hwmonitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av justize:

Jag reagerade på samma sak, och jag vet inte om det är Witcher 3 eller Nvidia Geforce Experience som gör det, men det varje gång jag spelat witcher 3 så är windows inställt på "performance" istället för "balanced i power options.

Detta innebär att intel speedstep inte fungerar och cpun alltid på för fullt även i idle.
Ladda hemm cpu-z så ser du att den ligger på max (i mitt fall 4.3 ghz på min 5820k)

Så in i power options i windows och ställ in balanced igen så får du tillbaka din temps

Intressant. Låter som Nvidia Geforce Experience utan tvekan, kan inte kolla då jag inte är hemma.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag ligger på 40-45 idle under sommaren. Ligger på max 30 annars.

Rummet är runt 30 grader varmt också, får väl skylla mig själv

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenerim:

@zxhosting core temp och hwmonitor

Ser min temp bra ut?

Har inte testat den i full load ännu då jag har massa program som jag har uppe just nu.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Det har man sommarvärmen att göra. Har själv betydligt högre idle / load temperatur. Inget att oroa sig för.

Permalänk
Medlem

Jag vet vad P-states (eller som intel kallar det, speedstep) och det var inte det som diskuterades. Det som händer är att något program överskrider ens egna energi inställningar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Ser min temp bra ut?

http://i.imgur.com/RWmGZGF.png

Har inte testat den i full load ännu då jag har massa program som jag har uppe just nu.

@zxhosting

Det är säkert bra

mina temp http://imgur.com/4JkNhaT

TS

Permalänk
Medlem

Ja, min jävel låg på 62c i snitt... o 98% cpu usage.. ända tills ja fattade efter ett par dar att ja hade bitcoin miner skit i burken..