Rocksmith - lära sig spela gitarr

Permalänk
Moderator
Testpilot

Rocksmith - lära sig spela gitarr

Hej,

jag har blivit mer och mer sugen på att försöka mig på att lära mig spela gitarr. Jag har tidigare i mitt liv spelat blåsinstrument och elbas. Så helt talanglös är jag inte.

Jag har sett Rocksmith tidigare och börjar nu på tänka i banor på att på allvar köpa spelet och sätta igång. Det jag undrar är om någon äger spelet och om ni då främst har startat från början.

Vad för utrustning behöver man investera i? En bra nybörjar-elgitarr t.ex.

Dela gärna med er om ni har erfarenheter!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hej,

jag har blivit mer och mer sugen på att försöka mig på att lära mig spela gitarr. Jag har tidigare i mitt liv spelat blåsinstrument och elbas. Så helt talanglös är jag inte.

Jag har sett Rocksmith tidigare och börjar nu på tänka i banor på att på allvar köpa spelet och sätta igång. Det jag undrar är om någon äger spelet och om ni då främst har startat från början.

Vad för utrustning behöver man investera i? En bra nybörjar-elgitarr t.ex.

Dela gärna med er om ni har erfarenheter!

Ja du behöver Rocksmith2014-spelet som du säkert kan hitta någonstans på nätet med eller utan kostnad. Vill man ha det uppdaterat osv (i den mån det släpps någon uppdatering) får man väl köpa det online från Steam eller Uplay

Du behöver en speciell rocksmith-kabel. Denna är samma till Xbox PC Mac osv och funkar till både Rocksmith och Rocksmith 2014. Kabeln kostar cirka 400-500kr beroende på var du köper den. Jag köpte min på Claes Ohlson i Norge där jag råkade bo just då.

Och en elbas eller en elgitarr (spelet stöder både och), jag köpte en LTD M-100FM vilket möjligen var lite overkill (men den är snygg!) köpte denna från Thomann.de

Ja, jag har startat från noll och tycker det är en utmärkt hjälp till självlärande, har tyvärr inte haft så mycket tid att köra Rocksmith som jag skulle önska men det kommer väl en mörk och kulen höst nån gång snart..

Permalänk
Medlem

Jag har ingen koll på Rocksmith alls. Men angående instrument så beror det lite på hur mycket du är villig att lägga. Nybörjargrejer är ofta ganska kassa så om det finns utrymme i budgeten så är det enligt mig värt att köpa någon form av instegsmodell utav högkvalitativa grejer. Då slipper du också köpa nytt när du "växt ur" nybörjargrejerna. Jag vet dock inte om du planerat att komma såpass långt i din utveckling.

Anledningen till varför jag inte är mer specifik är att jag inte spelar gitarr själv, utan jag spelar trummor. Jag kan spela lite enklare grejer på gitarr dock och även med min begränsade erfarenhet av gitarrspel så kan jag säga att jag känner skillnad på nybörjargitarrer och "riktiga" gitarrer.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Ska säga direkt att jag inte har någon stor erfarenhet av Rocksmith. Har endast testat det lite grann men spelar å andra sidan gitarr sedan länge. Det är absolut ett bra sätt att komma igång med gitarrspelandet och lätt få "mål" att nå, och det blir lite roligare när du får med hela bandet istället för att bara sitta själv och spela.
Det som behövs förutom en gitarr är spelets speciella kabel som konverterar gitarrens kontakt till USB. Den går att köpa i bundle med spelet för 4-500 kr.
Angående gitarr så är mitt största råd att inte snåla in allt för mycket. Köp ingen "no-brand" för 1500kr, om du fortsätter spela kommer du ganska snart känna att du vill ha något mer. Satsa istället på att lägga åtminstone ca 3-4000 på en gitarr från ett kändare och bättre märke som Squire eller Epiphone. Det kanske känns dyrt till en början (Du har å andra sidan musikerfarenhet så du kanske är medveten om priserna på bra instrument ) men fastnar du för spelandet kommer du klara dig på en sådan gitarr mycket längre innan du känner att du vill "byta upp" dig. Dessa behåller dessutom värdet bra så om du känner att det inte är din grej så får du nästan lika mycket tillbaka om du säljer sen. Och spontanköp inget på nätet utan ta dig in till en bra musikaffär så du får provspela gitarren innan och får den korrekt inställd direkt när du köper den och så att du har någonstans att gå för att serva den i framtiden.

Är ordentligt trött så det här kan ha blivit lite rörigt, men hoppas du får lite klarhet av det åtminstone

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av andbir:

Ja du behöver Rocksmith2014-spelet som du säkert kan hitta någonstans på nätet med eller utan kostnad. Vill man ha det uppdaterat osv (i den mån det släpps någon uppdatering) får man väl köpa det online från Steam eller Uplay

Du behöver en speciell rocksmith-kabel. Denna är samma till Xbox PC Mac osv och funkar till både Rocksmith och Rocksmith 2014. Kabeln kostar cirka 400-500kr beroende på var du köper den. Jag köpte min på Claes Ohlson i Norge där jag råkade bo just då.

Och en elbas eller en elgitarr (spelet stöder både och), jag köpte en LTD M-100FM vilket möjligen var lite overkill (men den är snygg!) köpte denna från Thomann.de

Ja, jag har startat från noll och tycker det är en utmärkt hjälp till självlärande, har tyvärr inte haft så mycket tid att köra Rocksmith som jag skulle önska men det kommer väl en mörk och kulen höst nån gång snart..

Skrivet av Piece of Cake:

Jag har ingen koll på Rocksmith alls. Men angående instrument så beror det lite på hur mycket du är villig att lägga. Nybörjargrejer är ofta ganska kassa så om det finns utrymme i budgeten så är det enligt mig värt att köpa någon form av instegsmodell utav högkvalitativa grejer. Då slipper du också köpa nytt när du "växt ur" nybörjargrejerna. Jag vet dock inte om du planerat att komma såpass långt i din utveckling.

Anledningen till varför jag inte är mer specifik är att jag inte spelar gitarr själv, utan jag spelar trummor. Jag kan spela lite enklare grejer på gitarr dock och även med min begränsade erfarenhet av gitarrspel så kan jag säga att jag känner skillnad på nybörjargitarrer och "riktiga" gitarrer.

Skrivet av Qnott:

Ska säga direkt att jag inte har någon stor erfarenhet av Rocksmith. Har endast testat det lite grann men spelar å andra sidan gitarr sedan länge. Det är absolut ett bra sätt att komma igång med gitarrspelandet och lätt få "mål" att nå, och det blir lite roligare när du får med hela bandet istället för att bara sitta själv och spela.
Det som behövs förutom en gitarr är spelets speciella kabel som konverterar gitarrens kontakt till USB. Den går att köpa i bundle med spelet för 4-500 kr.
Angående gitarr så är mitt största råd att inte snåla in allt för mycket. Köp ingen "no-brand" för 1500kr, om du fortsätter spela kommer du ganska snart känna att du vill ha något mer. Satsa istället på att lägga åtminstone ca 3-4000 på en gitarr från ett kändare och bättre märke som Squire eller Epiphone. Det kanske känns dyrt till en början (Du har å andra sidan musikerfarenhet så du kanske är medveten om priserna på bra instrument ) men fastnar du för spelandet kommer du klara dig på en sådan gitarr mycket längre innan du känner att du vill "byta upp" dig. Dessa behåller dessutom värdet bra så om du känner att det inte är din grej så får du nästan lika mycket tillbaka om du säljer sen. Och spontanköp inget på nätet utan ta dig in till en bra musikaffär så du får provspela gitarren innan och får den korrekt inställd direkt när du köper den och så att du har någonstans att gå för att serva den i framtiden.

Är ordentligt trött så det här kan ha blivit lite rörigt, men hoppas du får lite klarhet av det åtminstone

Dold text

Oj, tack för utförliga svar!

Det jag kommer behöva är då alltså spelet Rocksmith och en specialkabel för att koppla till datorn. Hur är det med förstärkare? Det behövs alltså inte?

Jag sitter faktiskt på en Squire elbas sedan gammalt så det kanske är värt att börja med bas? Fast jag vill ju helst lira gitarr.

Om ni fick ge tre stycken alternativ på gitarrer vad hade ni då rekommenderat till en amatör?

Tack för alla svar!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Som sagt, hur seriöst vill du köra och hur mycket är du beredd att lägga på gitarren?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:
Dold text

Oj, tack för utförliga svar!

Det jag kommer behöva är då alltså spelet Rocksmith och en specialkabel för att koppla till datorn. Hur är det med förstärkare? Det behövs alltså inte?

Jag sitter faktiskt på en Squire elbas sedan gammalt så det kanske är värt att börja med bas? Fast jag vill ju helst lira gitarr.

Om ni fick ge tre stycken alternativ på gitarrer vad hade ni då rekommenderat till en amatör?

Tack för alla svar!

Rocksmith och Rocksmithkabeln är det du behöver. Förstärkning sköter spelet själv.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Piece of Cake:

@Dinoman: Som sagt, hur seriöst vill du köra och hur mycket är du beredd att lägga på gitarren?

Egentligen inte särskilt mycket men jag är inget fan av att köpa billigt som går sönder efter ett år.

Låt mig formulera mig så här. Om man vill köpa en gitarr av god kvalité som anses vara något av en instegsmodell, vad köper man då?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Egentligen inte särskilt mycket men jag är inget fan av att köpa billigt som går sönder efter ett år.

Låt mig formulera mig så här. Om man vill köpa en gitarr av god kvalité som anses vara något av en instegsmodell, vad köper man då?

Jag hade väl åkt till en bra musikaffär och kollat på kvalitetsgitarrer från t.ex. Yamaha eller Ibanez för runt 2000 kr. Eller är det för dyrt? Om du å andra sidan vill lägga mer så finns fler modeller för 3-4000 kr också.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Piece of Cake:

Jag hade väl åkt till en bra musikaffär och kollat på kvalitetsgitarrer från t.ex. Yamaha eller Ibanez för runt 2000 kr. Eller är det för dyrt? Om du å andra sidan vill lägga mer så finns fler modeller för 3-4000 kr också.

OK det får väl bli så.

Trodde det fanns vissa märken man skulle fokusera på eller så men Squire kanske är ett säkert kort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Köp dig en Fender Stratocaster, kolla på begagnat för bästa pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

OK det får väl bli så.

Trodde det fanns vissa märken man skulle fokusera på eller så men Squire kanske är ett säkert kort.

Hur menar du? Jag rekommenderade ju Yamaha och Ibanez. Squier är vad jag vet Fenders budgetmärke och håller inte alls samma kvalitet som de som jag nämnde.

Som jag sa tidigare också så bör du testa i butiken vilken som känns och låter bäst.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Jag köpte rocksmith 2014 och en gitarr i våras när steam hade en liten drive på det spelet.
Kan tillägga att jag har inte spelat gitarr innan. Det är rätt pedagogiskt tycker jag men framför allt är det roligt att "öva" med hjälp av rocksmith. Det jag gillar mest är att svårighetsnivån ändras efter hur bra du spelar.
Man lär sig grunderna i gitarrskolan i spelet och när man tar "Learn a song" så börjar det mycket lätt och blir successivt svårare.

Har gått från att knappt kunna hålla i gitarren och sedan ha problem att hitta band och strängar utan att titta till att kunna ta en del ackord och powerchords.

Snart står jag bredbent och spelar också!

Min rekommendation är att köpa en gitarr som du känner är bekväm att plinka på i en musikaffär. Är du helt grön så får du säkert bra hjälp av personalen där.
Sedan så skulle jag rekommendera en bok, gärna med ackordbibliotek så man kan sitta och plinka utan att ha rocksmith igång.
Denna köpte jag och jag tycker den är bra.
http://www.bokus.com/bok/9789174011142/lar-dig-att-spela-gita...
Sedan hittar man massor av kurser på internet och på Youtube.

Men framförallt krävs det tålamod. Det är galet svårt i början.

Permalänk

Linjeut

Ja, det var bra info här

Permalänk
Medlem

Vad det gäller gitarrer så finns det knappast något mer tacksamt att köpa begagnat. Inget nämnvärt slitage (såvida vi inte snackar 50 år gamla guror som blivit släpade till gig efter gig) utan faktiskt ofta en förbättring av tonkvaliteten i takt med att materialet åldras.

För cirka 3000 kronor får du fina gitarrer som kan hålla en livstid. Vet man vad man skall leta efter är många asiatiska gitarrer som Ibanez/Washburn/Aria/Yamaha/LTD väldigt prisvärda.

Kvalitetsskillnaden på en bra, äldre begagnad gura i 3000 kronors klassen mot en nyproducerad gura för samma belopp är ofta väldigt stor.

Edit: Fast det kanske viktigaste av allt är nog en bra setup. Kan du inte göra det själv så reservera en hundring eller tre för att lämna in gitarren till en bra musikaffär som kan justera hals, intonering, mm.

Permalänk
Medlem

Jag har bra erfarenhet av Rocksmith då jag spelar gitarr och spelat rocksmith i över ett år.

För att ens kunna spela rocksmith behöver du:

*En elgitarr
* Rocksmith kabel
* Spelet

Vad gäller gitarren så har du redan fått tips av många. Det du gör bäst i är att åka till en musikaffär t.ex. 4Sound och berätta precis det du berättat för oss. "Jag vill köpa en relativt billig gitarr av hyfsad kvalité som primärt skall användas för Rocksmith"

När det kommer till kabeln så kostar den definitivt inga 400 - 500:- som någon sa. Jag köpte min på Electroworld för 279:- inkl. frakt och ser att nästan samma pris gäller än idag, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2272299

När det kommer till spelet är det Rocksmith 2014 som gäller. Det är den andra upplagan i Rocksmith-serien. Första spelet var visserligen lite revolutionerande eftersom man äntligen kunde spela "Guitar Hero" med en riktig gitarr, och faktiskt lära sig riktigt schyssta låtar. Däremot led det första Rocksmith av buggar och höga latenser, något som man minst av allt vill ha i ett gitarrspel. Detta åtgärdades i Rocksmith 2014 som dessutom innehåller flera låtar. Och vill du ha låtarna från första Rocksmith i Rocksmith 2014 så är det riktigt enkelt att köpa ett "Import Tool" som låter dig importera alla låtar från första Rocksmith in till Rocksmith 2014

Jag tror jag har täckt det mesta, rätta mig om jag har fel vid någon punkt, eller fråga vidare om det uppstår frågor!

EDIT: Jag har denna gitarr: http://www.4sound.se/gitarr/elektrisk/left/cort-classic-rock-...

Den köpte jag för att det var dags att hitta en efterträdare till min instegsgitarr som var en Supreme "någonting". Det finns absolut billigare gitarrer, så som instegsgitarrer för nybörjare. Men jag ville bara visa att man faktiskt kan få en enligt mig väldigt fin gitarr för så lite som 2000:- som faktiskt också låter riktigt schysst

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

OK det får väl bli så.

Trodde det fanns vissa märken man skulle fokusera på eller så men Squire kanske är ett säkert kort.

EDIT: kolla ditt pm, då jag tror det är imot tos att försöka sälja saker via forumet