Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Nå jajajaja folk gör misstag - jag är ingen AI.

Försökte bara hjälpa till, inte vara en besserwisser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

10 förbisedda funktioner i Windows 10. Gillar speciellt att man kan scrolla med musen i fönster som inte är aktiva.

http://www.howtogeek.com/223900/10-overlooked-new-features-in...

Fattar inte hur dom kan nämna monitorskalning som en sak som förbättrats i Windows 10. För det första tillkom separat skalning för displayer i Win 8.1, fanns en kryssruta om man ville aktivera detta. För det andra förändrade Windows 10 något fundamentalt i hur OS:et kör skalning för 125%-150% skalning i Windows 10 ger suddig text i alla win32 program och installationsnotifiers, inklusive MS egna utilities såsom Device Manager etc. Detta var aldrig ett problem i Win 8.1 och efter mycket letande lyckades jag hitta en 3e parts app som kan autostarta och defaulta till gamla skalningen så min dator faktiskt går att använda. Är det ingen annan som kör skalning på sina datorer och använder icke-MUI appar?!

Permalänk
Medlem

Var in på mitt Outlook konto som jag använder som MS konto oxå. Där så stod det på Enheter Windows 10 sedan stod det mitt Moderkortsnamn Gigabyte oxå

Så nu är säkert ett av det Win 10 låst till det moderkortet kanske.

Vad händer när jag köper mitt Exemplar av Win 10 och ska installera det sedan på en annan hårddisk?

Kopplade bort enheten så nu finns det inga enheter kopplade till Win 10 på mina enheter iaf

Permalänk

Gillar det starkt, gjorde en ren installation så datorn är som ny, om inte snabbare. Det enda jag stör mig på är att det inte verkar gå att byta namn på sina appar i startmenyn.

http://gyazo.com/7888f8ca46d703ddcd835adda2cb74dc

Rätt fult när det står "(64-bit)" tex.

Har ja missat inställningen? För det är väldigt konstigt om man inte kan byta namn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TWD Fanatic:

Gillar det starkt, gjorde en ren installation så datorn är som ny, om inte snabbare. Det enda jag stör mig på är att det inte verkar gå att byta namn på sina appar i startmenyn.

http://gyazo.com/7888f8ca46d703ddcd835adda2cb74dc

Rätt fult när det står "(64-bit)" tex.

Har ja missat inställningen? För det är väldigt konstigt om man inte kan byta namn..

Byt namn på Ikonen innan du drar in den på startmenyn

Permalänk
Hjälpsam

Ett tips för er som det strular för, är att markera er användarmap, klicka på säkerhet-> och sätt alla undermappar till mappens behörighet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Byt namn på Ikonen innan du drar in den på startmenyn

Bland det första jag testade..

Permalänk
Skrivet av Zelements:

Folk säger ju att man tydligen får en unik nyckel ifall man gör uppgraderingen korrekt, alltså först Windows Update och sedan valfri reset eller traditionell omformatering + ISO. Är då tanken att man kollar sin nyckel med t.ex Speccy och sedan anger den vid en installation med nytt moderkort?

Kan någon bekräfta detta? Man undrar ju varför de inte kan visa nyckeln som vanligt under "den här datorn." Hoppas man dessutom inte behöver koppla den till ett konto, tänker skapa ett vanligt offline-dito och inget MS sådant...

Gjorde en vanlig uppdatering från Windows 8.1 (OEM) med windows update. Det aktiverades helt OK, men har jag en generic key nu. Hur det blir om man har retail, vet jag inte.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till W10 på en av mina laptops, får felmeddelande varje gång jag starar datorn "DPC Watchdog violation", så startar datorn om sen inga problem. Nån som vet vad man kan göra åt saken?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får fler färger på Solid Colors på wallpaper?
Har slideshow bilder som inte täcker skärmen som wallpaper, och den solid color jag väljer är den färgen som är som wallpaper.

Fruktansvärt sämst att man inte kan välja med egen färgpallet

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om allt som kräver ett Live-ID (Windows Store, alla ej avinstallerbara appar som baseras på MS webbtjänster etc., kunde vara en valfri del av OS:et). Extra irriterande blir det när inställningarna för en del appar dels sker i appen, dels i OS:et och dels på webben (framförallt integritetsinställningar).

Hade småbarn på besök. De lånade datorn och laddade ner typ en 75 appar (mest spel) från Windows Store. När jag nu kollar "Min köphistorik" på mitt Live-konto och "Mitt bibliotek" i Windows Store så är det hopplöst att skilja på de appar jag vill ha och alla skräpappar som de laddade ned. På Apples och Googles motsvarigheter kan man ta bort eller iaf dölja köp/nedladdningar för att skilja på appar man vill kunna återinstallera och skräp man inte vill ha, men inte hos MS...

När jag väljer "Fäst på start" för bibliotek så läggs genväger visserligen i startmenyns mapp, men inget visas på startmenyn (varken i "Alla appar" eller som tiles).

Dessa dumheter/buggar är vad jag har hittat efter att ha använt Win10 i ca 40 minuter. Hade hoppats på ett färdigt OS med genomtänkta egenskaper denna gång.

Edit: Nästa bug jag upplevt...när man klickar på en länk i ngn app så Edge öppnas, så fastnar laddningen av en del webbsidor...om man då avbryter och sedan trycker på uppdatera funkar det. Verkar bara bugga ur på detta vis då cookies är blockerade. Sorgligt, MS...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hatar det. Varför? Inputmapper fungerar inte korrekt...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet hur man snabbt och enkelt återställer startmenyn till default?

Permalänk
Medlem

det suger just nu!!!

Kan inte installera från USB då installationsprogrammet inte hittar enhetsdrivrutiner!!
vafan är det för skit?!

edit: Det går visst bara att köra från vissa USB-portar..... Heja...

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Det är väl ingen som har fått en unik nyckel? Gör man en uppgradering så får man samma nyckel som alla andra, beroende på version.

Kollar man med fel program så ser det ut att vara en annan nyckel.

Jaha, ok. Läste kanske för långt bak i tråden. Utdaterad kunskap.

Skrivet av Milky Way:

Gjorde en vanlig uppdatering från Windows 8.1 (OEM) med windows update. Det aktiverades helt OK, men har jag en generic key nu. Hur det blir om man har retail, vet jag inte.

Hittade detta i en Reddit-tråd på Win10-subredditen:

"If it's within the year of the free upgrade you can revert back to the original OS and redo the upgrade so it white lists your new hardware or you can call Microsoft Support to have them rearm it. I haven't read an official position on this yet. After the year is done if you change your motherboard you'd have to contact Microsoft support to see if they could take care of it for you. "

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Någon som använder Microsoft Edge (med Flash inaktiverat!) och upplever problem med HTML5-uppspelning på Youtube / SVT Play?

På SVT Play så är det endast i undantagsfall uppspelning fungerar, annars brukar det bara stå att det inte går att spela upp innehållet. På Youtube så laddas inte filmklippen.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Har en fråga som jag hoppas någon kan lösa, om jag ändrar brightness i Nvidias kontrollpanel så fungerar det utan problem tills jag går in i något spel. I spelet fungerar det hela tiden men så fort jag tabbar ut så blir det standard brightness i windows. Ändrar jag tillbaka så fungerar det tills nästa gång jag tabbar tillbaka. Sökt runt på nätet men hittar inget om detta. Sitter på ett GTX 780Ti.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dammskog:

det suger just nu!!!

Kan inte installera från USB då installationsprogrammet inte hittar enhetsdrivrutiner!!
vafan är det för skit?!

edit: Det går visst bara att köra från vissa USB-portar..... Heja...

Du behöver antagligen installera drivare för USB3.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du behöver antagligen installera drivare för USB3.

Lite svårt att installera drivare för USB3 om man inte kan installera windows 10 först.
Att MS inte lagt med drivrutiner för USB3 på installationsfilen för windows 10 är en rejäl blunder.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dammskog:

Lite svårt att installera drivare för USB3 om man inte kan installera windows 10 först.
Att MS inte lagt med drivrutiner för USB3 på installationsfilen för windows 10 är en rejäl blunder.

Doh!
Ja det är klart!
Råkat ut för samma sak, men då W7, UEFI hittar USB3 porten, men inte Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

ljudproblem, optisk kabel

kör optisk, men kan inte utnyttja 5.1 dts. måste gå ner på lägre kvalitéer för att få ljud.
kör nu på 24 bits , 96000Hz.
funkar felfritt på¨8.1.
finns tyvärr inga uppdaterade ljudkort drivrutiner på asus hemsida.

kör med ett asus rampage V x99

Permalänk
Medlem

För mig fungerar W10 utmärkt! Uppgraderingen gick smidigt, W10 är snyggt, alla spel och program fungerar som de ska. Inget att klaga på!

Permalänk
Snusfri
Skrivet av TWD Fanatic:

Bland det första jag testade..

Nu har jag engelska versionen av Windows 10, men högerklicka på ikonen och välj "Open file location" (vet inte vad det heter på svenska) så ska du komma till "C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs" där har du alla dina shortcuts som finns på din startmeny och det är bara att döpa om dom där som du vill.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Settings

Okay? "Startup settings ikonen", den ser ni här. Efter andra gången jag skulle trycka på den var den borta. Testade starta från usb och sedan dvd, ingen ikon. Det jag vill ha sagt är bara vad hände här? Någon som mera kan testa att trycka här efter andra gången...

Visa signatur

Amiga 30 år 😜

Permalänk
Medlem

Jag fick igår en tablet/PC som har Intel Z3736F CPU. Den körde Windows 8.1 With Bing. Den fungerade men jag ville uppgradera till Windows 10 och nu fungerar den inte som tablet. Under installationen när jag skulle välja språk så slutade touch fungera. Jag kopplade in en mus för den har USB-portar som en vanlig dator. Jag installera Windows 10 men det är en vanlig desktop variant. Touch fungerar inte som det ska. Inget händer eller så öppnar man något helt annat än vad man trycker på som om den inte vore kalibrerad. Fungerade utan problem i 8.1. Jag satte den i Tablet mode men ingen skillnad. Har jag lyckats sabba den första dagen? Är det någon mer inställning jag kan göra än sätta tablet mode? Är ju en tablet så vill inte behöva ha mus och tangentbord ikopplat det förstör poängen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag fick igår en tablet/PC som har Intel Z3736F CPU. Den körde Windows 8.1 With Bing. Den fungerade men jag ville uppgradera till Windows 10 och nu fungerar den inte som tablet. Under installationen när jag skulle välja språk så slutade touch fungera. Jag kopplade in en mus för den har USB-portar som en vanlig dator. Jag installera Windows 10 men det är en vanlig desktop variant. Touch fungerar inte som det ska. Inget händer eller så öppnar man något helt annat än vad man trycker på som om den inte vore kalibrerad. Fungerade utan problem i 8.1. Jag satte den i Tablet mode men ingen skillnad. Har jag lyckats sabba den första dagen? Är det någon mer inställning jag kan göra än sätta tablet mode? Är ju en tablet så vill inte behöva ha mus och tangentbord ikopplat det förstör poängen.

Avinstallera drivrutinerna för touch. Starta om och låt windows installera vad den känner för. Fick liknande problem på en laptop och detta hjälpte.

Vad är det för platta du har? Jag är nyfiken eftersom jag själv har en windows-platta med 8.1 for Bing...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Det är väl ingen som har fått en unik nyckel? Gör man en uppgradering så får man samma nyckel som alla andra, beroende på version.

Kollar man med fel program så ser det ut att vara en annan nyckel.

Skrivet av Milky Way:

Gjorde en vanlig uppdatering från Windows 8.1 (OEM) med windows update. Det aktiverades helt OK, men har jag en generic key nu. Hur det blir om man har retail, vet jag inte.

Skrivet av Zelements:

Jaha, ok. Läste kanske för långt bak i tråden. Utdaterad kunskap.

Hittade detta i en Reddit-tråd på Win10-subredditen:

"If it's within the year of the free upgrade you can revert back to the original OS and redo the upgrade so it white lists your new hardware or you can call Microsoft Support to have them rearm it. I haven't read an official position on this yet. After the year is done if you change your motherboard you'd have to contact Microsoft support to see if they could take care of it for you. "

Nyckeln är generisk men det har ingen betydelse. I avtalet står det:

Skrivet av MS:

Fristående programvara. Om du införskaffade programvaran som fristående programvara (eller om du uppgraderade programvaran som du införskaffade som fristående programvara) kan du överföra programvaran till en annan enhet som tillhör dig. Du får även överlåta din rätt att använda programvaran till en enhet som ägs av någon annan om (i) du är den första licensierade användaren av programvaran och (ii) den nya ägaren godkänner villkoren i det här avtalet. Du får använda säkerhetskopian som du har tillåtelse att skapa eller mediet som programvaran levererades på för att överföra programvaran. Varje gång du överför programvaran till en ny enhet måste du ta bort programvaran från den förra enheten. Du får inte överlåta programvaran i syfte att dela licenser mellan olika enheter.

Alltså har de förbundit sig i avtalstexten till att en uppgraderad (eller köpt) retail-licens ska gå att flytta. De har nog inte löst detta rent tekniskt än men de behöver de inte då vi alla kan börja om med det Windows vi har retail-licensen till och uppdatera det nu det första året. Sen måste de ha en lösning på plats förstås men de är de ju tvungna till.

Det går runt en väldig massa spekulationer om diverse saker som MS antingen har skrivit i avtalet, som ovan, eller varit tydliga med, som att Windows 10 inte kommer att gå ur support då det kommer att uppdateras kontinuerligt eller så.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med Daemon tools? Får inte mounta saker för windows längre då de tydligen utgör en säkerhets risk....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Någon annan som har problem med Daemon tools? Får inte mounta saker för windows längre då de tydligen utgör en säkerhets risk....

Deamontools innehåller ju malware sedan en tid tillbaka.

Du kan mounta iso direkt i OS:et numera sedan windows 8. Eller var det någon annan funktion du var ute efter att använda?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

För mig fungerar W10 utmärkt! Uppgraderingen gick smidigt, W10 är snyggt, alla spel och program fungerar som de ska. Inget att klaga på!

Det verkar vara vad de allra flesta upplever om man kollar på omröstningen på första sidan i den här tråden. Roligt med en så bra release av Windows!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...