Får ej 5.1 på min recever Onkyo Tx-sr313.
Hej
Hoppas detta är rätt tråd att ställa denna frågan, med tanke på att det angår grafikkortet på min dator också, så om det är fel så ber jag om ursäkt
Som rubriken säger så får jag inte 5.1 ljud på min receiver, och då har jag en Onkyo Tx-sr313.
Och som det är nu så har jag kopplat det Dator -- Hdmi --> Receiver -- HDMI --> TV -- toslink --> Receiver. Har toslinken för det är ingen ARC-funktion (Audio return channel) på min tv
Jag får ljud ut ur högtalarna men bara från mina front högtalare.
Om jag då går in på home och sedan info på receivern så står det:
Input: Hdmi 1
Multich PCM
5.1 ch 48 kHz
Output: Stereo
2.1 ch.
Om jag då ändrar Listening Mode till Direkt, T-D eller Mono så får jag bara 2.0 eller 2.1.
Är det inställningarna på själva Receivern så är fel, eller är det kanske grafikkortet? För när jag läser på ljud--Uppspelning--AMD Hdmi output--Egenskaper--Format som stöds så står det att det stödjer:
6 kanaler
HDCP
Bitljup:16, 20 och 24- bitars
Samlingsfrekvenser: 32, 44, 48, 96, 176.4 och 192 kHz
Kodade format: DTS Audio, Dolby Digital Plus, DTS-HD, Dolby TrueHD och Dolby Digital.
Jag har även en som heter SPDIF Interface (TX0) som är kopplat till programmet VIA HD Audio Deck.
Sedan jag har ett sapphire radeon hd 6950 2gb gddr5 grafikkort.
Så min fråga är hur ska jag göra för att få så jag kan få användning av alla mina högtalare, har bara 5 för tillfället, ingen Sub :'( ?
vill gärna ha DTS HD och Dolby TruHD och allt vad det nu finns.
och innan jag glömmer det så är mina front högtalare bi kopplade ( alltså att det är två separata kablar till varje högtalare) om det har med saken att göra.
Tack på förhand