Får ej 5.1 på min recever Onkyo Tx-sr313.

Permalänk

Får ej 5.1 på min recever Onkyo Tx-sr313.

Hej

Hoppas detta är rätt tråd att ställa denna frågan, med tanke på att det angår grafikkortet på min dator också, så om det är fel så ber jag om ursäkt

Som rubriken säger så får jag inte 5.1 ljud på min receiver, och då har jag en Onkyo Tx-sr313.
Och som det är nu så har jag kopplat det Dator -- Hdmi --> Receiver -- HDMI --> TV -- toslink --> Receiver. Har toslinken för det är ingen ARC-funktion (Audio return channel) på min tv

Jag får ljud ut ur högtalarna men bara från mina front högtalare.
Om jag då går in på home och sedan info på receivern så står det:

Input: Hdmi 1
Multich PCM
5.1 ch 48 kHz
Output: Stereo
2.1 ch.

Om jag då ändrar Listening Mode till Direkt, T-D eller Mono så får jag bara 2.0 eller 2.1.

Är det inställningarna på själva Receivern så är fel, eller är det kanske grafikkortet? För när jag läser på ljud--Uppspelning--AMD Hdmi output--Egenskaper--Format som stöds så står det att det stödjer:

6 kanaler
HDCP
Bitljup:16, 20 och 24- bitars
Samlingsfrekvenser: 32, 44, 48, 96, 176.4 och 192 kHz
Kodade format: DTS Audio, Dolby Digital Plus, DTS-HD, Dolby TrueHD och Dolby Digital.
Jag har även en som heter SPDIF Interface (TX0) som är kopplat till programmet VIA HD Audio Deck.

Sedan jag har ett sapphire radeon hd 6950 2gb gddr5 grafikkort.

Så min fråga är hur ska jag göra för att få så jag kan få användning av alla mina högtalare, har bara 5 för tillfället, ingen Sub :'( ?
vill gärna ha DTS HD och Dolby TruHD och allt vad det nu finns.
och innan jag glömmer det så är mina front högtalare bi kopplade ( alltså att det är två separata kablar till varje högtalare) om det har med saken att göra.

Tack på förhand

Permalänk
Rekordmedlem

Du väljer rätt ingång så du inte lyssnar på tvns ljud ?
Receivern verkar inte ha möjlighet till att köra biamping så anslut högtalarna "normalt" i stället, biwire brukar inte innebära nån förbättring, bara förändring eller försämring.
vad använder du för mjukvara för att spela upp filmer ?
Får du DD/DTS om du kopplar in datorn via toslink ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det du spelar för att testa, så inte materialet bara är i 2.1?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är inte alla som klarar dts utan då får man bara stereo. Kolla vad som händer om du tvingar din uppspelare att skicka dolby digital 5.1 det brukar dem oftare klara att skicka vidare som optisk signal

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

@Danzle: Musik, film, spel.. spelar ingen roll? Jag ska väl ändå kunna få ut 5.1 iallafall oavsett vilket material jag spelar, det väljer jag väl själv?

Permalänk

@mrqaffe: Ja det är rätt ingång, har till och med testat utan toslinken inkopplad, fortfarande bara 2.1 jag får ut.
Okej får testa det imorgon, men tycker inte det skulle göra någon skillnad med tanke på att Onkyo rekommenderade det...
Använder oftast VLC till film, iTunes för musik och spelen kan man inte göra mycket åt.
Går inte att koppla in toslink från datorn till Receivern, för jag har ingen optisk utgång på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson92Fritz:

@Danzle: Musik, film, spel.. spelar ingen roll? Jag ska väl ändå kunna få ut 5.1 iallafall oavsett vilket material jag spelar, det väljer jag väl själv?

Nej, du måste ju självklart spela upp material i 5.1 för att du ska få 5.1. Han menar alltså, de filmer etc du spelar, är det 5.1-ljud i dem?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk

@DasBoot_swe: Hur tvingar jag uppspelaren att skicka dolby digital 5.1? Jag har inte toslink från datorn till Receivern, bara mellan tv till Receivern... och tror knappast tv är så pass bra så den stödjer dolby digitat och så..

Permalänk
Rekordmedlem

Nej du kan inte välja det fritt, källmaterialet måste ju ha 5.1 ljud om du ska mata ut det, har du valt "använd spdif om tillgängligt" i vlc ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@bluppblupp: okej, ser det nu att vissa filmer stödjer bara 2 kanals och så, men det hjälper inte när jag ska spela upp musik i dts eller dolby?

Permalänk

@mrqaffe: har gjort det nu, men då spelar den upp genom SPDIF Interface (TX0) och då hör jag inget, då får jag inte fram något ljud.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: har gjort det nu, men då spelar den upp genom SPDIF Interface (TX0) och då hör jag inget, då får jag inte fram något ljud.

En sak du skulle kunna testa är att ansluta din reciever via 3,5mm hörlursplugg till 2x RCA.
Koppla sedan in 3,5mm pluggen till din dators hörlursutgång.
Sedan aktiverar du "hörlursvirtualisering" i din Realtec meny om du nu har en krets från dom.
Jag kan absolut inte lova något för din Reciever men det fungerar långt över förväntan för hörlurar.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Det är lugnt gubbar!! jag löste det (Y) Jag stängde av biwire så nu kan jag välja mellan en jävla massa listening mods och 5.1 ljud även vid musik och film när det är även filmer som bara stöds av 2 kanals

men tack för hjälpen och intresset.. Ni är ett par goa gubbar ni (Y)

Permalänk

@DasBoot_swe: Hur tvingar jag uppspelaren att skicka dolby digital 5.1? Jag har inte toslink från datorn till Receivern, bara mellan tv till Receivern... och tror knappast tv är så pass bra så den stödjer dolby digitat och så..

Beroende på vilken spelare man använder så kan man välja vilket ljud format den ska skicka. T.ex. på xbmc så vet jag att det funkar.

Kan dock vara så att din tv inte kan handera 5.1 och skicka den vidare med optisktoshlink

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Rekordmedlem

@bluppblupp: okej, ser det nu att vissa filmer stödjer bara 2 kanals och så, men det hjälper inte när jag ska spela upp musik i dts eller dolby?

Det är lugnt gubbar!! jag löste det (Y) Jag stängde av biwire så nu kan jag välja mellan en jävla massa listening mods och 5.1 ljud även vid musik och film när det är även filmer som bara stöds av 2 kanals

men tack för hjälpen och intresset.. Ni är ett par goa gubbar ni (Y)

Det verkar som du blandar ihop DD/DTS med surround i allmänhet, källan måste ha DD/DTS för att det ska kunna spelas upp i de formaten och musik är i princip aldrig kodad så och du verkar ju även köra nått virtuellt surroundläge.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar som du blandar ihop DD/DTS med surround i allmänhet, källan måste ha DD/DTS för att det ska kunna spelas upp i de formaten och musik är i princip aldrig kodad så och du verkar ju även köra nått virtuellt surroundläge.

Möjligt viss har jag det jag är inte så insatt i ljud och så, jag är elektriker inte ljudtekniker får läsa på lite om detta, men jag fick som jag ville och det e huvudsaken