AMD Radeon R9 390X fördubblar prestandan i DirectX 12

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon R9 390X fördubblar prestandan i DirectX 12

I den första riktiga speltiteln med stöd för DirectX 12 är det AMD Radeon som drar det längsta strået med tresiffriga prestandaökningar av Microsofts senaste grafikgränssnitt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

procenter på ett taskigt utgångsläge ger konstiga siffror

(påminner lite om intels video chip för många år sedan, "100% bättre prestanda!!11", gick från 5 fps till 10 fps, lysande!)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Blir spännande framöver när fler titlar kommer. Ser ju väldigt lovande ut alla fall.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Vore inte fel om man kunde få några redan släppta spel att stödja DX12. Någon som vet om det finns spel som kommer få en sådan uppgradering?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Det hade vart mer intressant att se Fury X vs 980ti/Titan X än ett gammalt Nvidia kort och ett namnbytes kort ifrån Amd.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Inaktiv

Fortfarande bara en titel som testats men om kommande jämförelser uppvisar liknande resultat känns det riktigt lovande. R9 290-serien fortsätter leverera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ragnarok:

Det hade vart mer intressant att se Fury X vs 980ti/Titan X än ett gammalt Nvidia kort och ett namnbytes kort ifrån Amd.

ExtremeTech har gjort en sådan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vore inte fel om man kunde få några redan släppta spel att stödja DX12. Någon som vet om det finns spel som kommer få en sådan uppgradering?

Osannolikt. Väldigt mycket jobb, och just RTS spel (och MMOs) är typen av spel där större skillnader finns att hämta, då dessa ofta är CPU begränsade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Witcher 3 har det iallafall tidigare pratats om DX12 uppdatering, ska finnas någon mer titel. Fler spel kommer säkert få men de största skillnaderna lär nog synas i titlar utvecklade för DX12 redan från början.

Permalänk

Nice !

Permalänk
Medlem

Nähä? NBvidia protesterar? LOLOL Säger jag bara.. Jag gillar Nvidia så det är inte så men fy satan vilka jävla usla förlorare de är. Det är väl bara bita ihop och jobba på att förbättras? Men nej såklart är det ju lättare att leta fel på andra.. Ja ja.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Let the fanboy war begin...

Nä men fina siffror. Är DX12 som Mantle är det ju bara att tacka å ta emot den dagen utvecklare tar steget över.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd

Kan det verkligen stämma att AMD är så fruktansvärt mycket sämre än nVIDIA på att göra drivrutiner för DX11? År 2015? Nä det luktar lite mysko om det här.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Hoppas att detta kan vara sant, dels för att jag själv har 2x390X och även då AMD behöver ett prestandauppsving. Stämmer det att Nvidia optimerat bättre för DX11 än AMD så blir DX12 mer rättvist!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Kortfattat så är Nvidia & Intel kungar på singlethreading.

Varför skapades DX12? För att använda flera trådar till all kapacitet, och det är just det vi ser nu.

AMDs råprestanda ligger före Titan X (8.9M), men deras arkitektur har alltid bottleneckat.

Anledningen jag föredrar AMD är just på grund av att dom tänker "framåt", Nvidia ska alltid begränsa, Closed-source, Gameworks, G-Sync, Grafikkort optimerade för dagens APIs och inte framtiden (Kepler???), osv.

Jag väljer nog företaget som tänker på kunderna till skillnad vad jag sett från Nvidia.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Skrivet av strejf:

Kan det verkligen stämma att AMD är så fruktansvärt mycket sämre än nVIDIA på att göra drivrutiner för DX11? År 2015? Nä det luktar lite mysko om det här.

Vet inte.. men efter som dom har ganska olik arkitektur så skulle det ju kunna sättas begränsningar i typ DX11 "motorn"? Skall bli kul och se hur detta utvecklas i alla fall!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Äntligen rör vi oss mot flertrådat. Har tagit alldeles för lång tid.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Kanske blir lite jämnare konkurens framöver då

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

"Samtidigt protesterar Nvidia och påpekar att spelet är en tidig alfaversion med åtskilliga brister."

Butthurt much? Haha, maken till dålig förlorare.

Permalänk
Avstängd

Detta ska bli kul att se! Även om man inte riktigt kan generalisera DX12-prestandan med ett enda benchmark.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Skrivet av eXale:

Osannolikt. Väldigt mycket jobb, och just RTS spel (och MMOs) är typen av spel där större skillnader finns att hämta, då dessa ofta är CPU begränsade.

Minns inte vilket. Men har för mig att det var Tomb Raider (2013) som skulle uppgraderas till DX12.

Skrivet av Ozzed:

Nähä? NBvidia protesterar? LOLOL Säger jag bara.. Jag gillar Nvidia så det är inte så men fy satan vilka jävla usla förlorare de är. Det är väl bara bita ihop och jobba på att förbättras? Men nej såklart är det ju lättare att leta fel på andra.. Ja ja.

Desto bättre är det att dom har jobbat lika mycket med nVidia och AMD, eller åtminstone haft tillgång till källkod lika länge.
http://oxidegames.com/2015/08/16/the-birth-of-a-new-api/

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TObbeSkatt:

Vet inte.. men efter som dom har ganska olik arkitektur så skulle det ju kunna sättas begränsningar i typ DX11 "motorn"? Skall bli kul och se hur detta utvecklas i alla fall!

AMD behöver verkligen det här så om det stämmer så är det mycket positivt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Minns inte vilket. Men har för mig att det var Tomb Raider (2013) som skulle uppgraderas till DX12.

Desto bättre är det att dom har jobbat lika mycket med nVidia och AMD, eller åtminstone haft tillgång till källkod lika länge.
http://oxidegames.com/2015/08/16/the-birth-of-a-new-api/

Ja precis. Alltså är det bara ett kvitto på att AMD i det här fallet är bättre på att hantera "tidiga fel och brister" i mjukvaran. Jävla lipande från Nvidias sida rent ut sagt. AMD behöver positiv publicitet då journalister mest skriver skit om dem. Nvidia skrivs bara positivt om och de rullar sig i pengar. Jag tycker de ska sluta lipa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vilken slutsats kan man dra av det här-Jo att Nvidias drivare är bra mycket bättre optimerade för dx 11 än Amd:s.

Under samma förutsättningar skulle båda lagens kort visa lika stora förbättringar dx11 vs dx 12.

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem
Skrivet av legend78:

Vilken slutsats kan man dra av det här-Jo att Nvidias drivare är bra mycket bättre optimerade för dx 11 än Amd:s.

Under samma förutsättningar skulle båda lagens kort visa lika stora förbättringar dx11 vs dx 12.

http://www.extremetech.com/gaming/212314-directx-12-arrives-a...

1. Råprestanda vs API optimering, Detta är nästan samma anledningen till varför AMD var bättre på bitcoin mining, om nu DX12 kan använda flera trådar utan API bottleneck så ska AMD ligga en bit före just nu på DX12 titlar.

2. Nvidia trycker ut mer prestanda per tråd (högre klock, 2816kärnor 980ti vs 4096 på Fury X), så ja...man funderar varför dom är bättre på DX11?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Behövs mer tester av andra DX12 spel för att dra några större slutsatser, men visst är det intressant!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

ExtremeTech har gjort en sådan.

Kort sammanfattning av ett bra test:

AMD suger stort i Dx11, Nvidia är 40% före.
Med AA på sjunker försprånget enstaka procent.

AMD har bra Dx12-stöd, lägger sig några få procent före Nvidia (=stor ökning mot Dx11)
Med AA så är förändringen ungefär samma som i Dx11, det vill säga AMD blir lite bättre jämfört med Nvidia (enstaka procent)

Således konstigt att Nvidia blev så arga när testet är konsekvent för AA i Dx11 och 12, mer så att AMD har väldigt dålig optimering för detta spel i Dx11 nu.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Är väl inte det minsta konstigt. Har förutspått det där lite grann. AMD har generellt sett mycket större overhead än nVidia. Det märks ju också att AMD alltid kan förbättra drivrutiner för att komma närmare sin potential medan nVidia ofta ligger nära sin potential redan från början och ser mycket mindre förbättringar över tid. Gissningsvis dels på grund av arkitektur och drivrutiner men också på grund av nära samarbete med spelutvecklarna.
Med DX12 försvinner nVidias fördel, och AMDs mycket större råkraft släpps lös. Ett gammalt Hawaii borde därmed komma mycket närmare ett GM200 än innan.

Permalänk
Medlem

Detta kan nos snarast härledas till drivrutiner och implementering. Går inte att dra några slutsatser om detta. När DX12 på allvar är här och många speltitlar kör DX12 istället för 11 då har vi förmodligen redan en ny gen gpuer och inte dessa som är med i testet. Så jag ser inte riktigt relevansen i detta. Det intressanta här är egentligen CPU-avlastningen det är där vi har prestanda att hämta.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Detta kan nos snarast härledas till drivrutiner och implementering. Går inte att dra några slutsatser om detta. När DX12 på allvar är här och många speltitlar kör DX12 istället för 11 då har vi förmodligen redan en ny gen gpuer och inte dessa som är med i testet. Så jag ser inte riktigt relevansen i detta. Det intressanta här är egentligen CPU-avlastningen det är där vi har prestanda att hämta.

Varför går det inte att dra slutsatser?
Detta test visar ju magin med DirectX 12 och vad omstruktureringen av API'et kan påverka prestandan.

Hela testet var ju för att visa skillnaden mellan DirectX 11 och DirectX 12. Inte för att ställa nVidia och AMD mot varandra.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit