Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Chattade med Telia då samtliga av mina mail innehållande en specifik PNG-bild (en bild i min signatur) fastnade i deras spamtvätt. Tanten i andra änden frågade mig om min PNG-fil var en EXE-fil.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Blazin87:

HAHAHAHAHAHAHAHAHA LOL, Felia alltså, har man väl haft dom 1gång så går man aldrig tillbaka igen, om man inte är rejält korkad, eller helt enkelt inte har något annat alternativ.
Samma sak gäller folk som tror Explorer är bästa webläsaren

Dock inte omöjligt att man kan maskera filer som olika typer, och få dessa att utföra operationer från offrets dator.
Nu gäller det dock inte .PNG.

Men GIFAR attack var ett ganska roligt och bra sätt att "hacka" någon förr i tiden.
I och med att bildströmmen av en .GIF läses uppifrån och ned kunde man enkelt konkatenera en .ZIP fil (som läses nerifrån och upp). Och ZIP har ungefär samma egenskaper som .JAR (Java som kunde exekvera kommandon mot offerts dator).

GIF + JAR == GIFAR (därav namnet GIFAR Attack)

ONTOPIC:
Hört några komma på otroligt bra och revolutionerande framtidsidéer som involverade att "Ladda ner" och "Spara" WIFI i telefonen, "Så man slipper ha igång 3/4G" exempelvis utomlands.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk

En rolig sak jag läste i en dator tidning för länge sen. En som frågade vad skillnaden var på en intern hårddisk och en extern.. Svaret blev, det trodde jag sa sig själv.... häpp. En polare vars grafikkort pajade. Han och en annan polare åkte till Kjell & Co. Godag jag behöver ett färgkort till min dator. Va sa försäljaren och såg ut som ett frågetecken..

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Inaktiv

Köpt en ny dator en någon och denna frågar om dennas lösenord är sparad i webbläsaren på den nya datorn, innan jag ens har hunnit tagit ur den ur förpackningen.
Detsamma frågan om verkligen behöver ha lösenord för att använda andras trådlösa internet när man besöker dem, visst inte om man besöker idioter.

Påstå att:
Det är idiotisk att inte försöka överklocka sin cpu.
Mer än 8GB ram är meningslöst idag, detsamma mer 8 cores på cpun för konsumentmarknaden.
Man kan göra allt från en surfplatta och vanlig dator behövs inte. (detta för runt 3år sedan)
Linux och MacOs har tillräckligt stort programutbud för alla, där även folk trodde android/iOS.

Permalänk
Medlem

En annan oförglömlig händelse här hemma hos päronen var när mamma skulle koppla in musen till laptopen själv.

Förvånande så fick hon faktiskt in usbn på rätt ställe, blev nästan lite stolt några sekunder! Den stoltheten fick jag äta upp senare när mamma ropade att musen inte går att klicka på.

Jag springer in i rummet som vanligt irriterad över hennes okunskap och märker att sladden går ut vid handleden på henne. Jag slog mig för pannan och tänkte: Det här får hon fanimej lösa själv!

Det som fortfarande förbryllar mig är att hon lyckades navigera till googlechrome ikonen med musen upp och ner :D!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Hörde två prata träningsappar när jag väntade på ett tåg.
"Runkeeper funkar inte! Hade den på när jag sprang på bandet igår på Sats men den visade inget alls."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Råkade komma över en matchande Mac sp var tvungen att reenacta den

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag fick förklara vad packet loss var för en kille på internetleverantörens tekniska support...

Permalänk
Medlem

Får ju inte glömma citatet de allra flesta säkert hört redan; "Jag har minsann dammsugit mina datorer i 20 år och de har alltid fungerat prima".

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Jag har en kompis som på fullaste allvar tror att Google är Internet, har ett flertal gånger försökt förklara för henne att så icke är fallet, men icke, det går icke in i modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Han tycker man ska spela musik tidigt på morgonen eller sent på kvällen då mindre använder strömnätet.

Ja dvärgar är uppe ganska tidigt.

Permalänk
Avstängd

Jag jobbar som IT-support och en gång fick jag frågan om användarens ikoner på skrivbordet skulle finnas kvar när jag bytte skärm åt honom.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

"En Server är väll han som servar alla datorer på ett företag?"
"Vad är cashewminne?"

Sen har Telia försökt övertala mig om att jag kan ha hastigheter upp till 30 mbps även fast jag sitter på Adsl uppkoppling.
Det borde inte ens få kallas Telia 30 Bredband för adsl kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Råkade komma över en matchande Mac sp var tvungen att reenacta den

http://imagizer.imageshack.us/a/img338/9550/modermodem.jpg

Är inte multimetern avstängd också?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Får ju inte glömma citatet de allra flesta säkert hört redan; "Jag har minsann dammsugit mina datorer i 20 år och de har alltid fungerat prima".

Till samma kategori hör:
"Jag har minsann dammsugit mina datorer i 20 år,
och när komponenterna gått sönder eller krånglat har det alltid berott på något annat."

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Jag fick förklara vad packet loss var för en kille på internetleverantörens tekniska support...

Har fått förklara för en support på ett webbhotell hur en webbserver fungerar. Visste inte vad php var... Han/hon gav till slut upp och skickade vidare mig till den server ansvarige där jag till slut fick reda på vilka moduler dem stödjer. (Var innan hyrning så kunde inte skapa en test sida för att få reda på det.)

Vet exakt hur du kände.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Press any key to continue.
Men vilken tangent är any key?

Press CTRL ALT DEL to restart.
Men jag har ju tryckt CTRL, ALT och DEL men den startar ju inte om.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

@Brainsplitter: Jamen, Multimetern är avstängd

Ont.
"Vad jag vet är det ingen som blir rik på att skriva mjukvara." - 25årig Bill Gates

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

"Det finns väl ingen el i hdmi-kabeln? Bara signaler"

"Hur tar jag bort en fil?"
Jag: "Klicka på filen med musen en gång, sen klicka på delete på tangentbordet"
"Vilken knapp är delete?"
Jag: "Uhm, den det står delete på"
"Jaha, den"

Sen finns det ju många som inte fattar att Explorer != Internet Explorer

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem

Det är allt för ofta personer som tror att desto större skärm man har ju mer krävande är den att driva i spel!

Permalänk

Min nya dator starar inte vad är problemet?
Eeeeee testa koppla in den i väggen

Vad har du för dator?
Intel 😂

Skrivaren varnar att bläcket är slut vad ska jag göra?

Måste man ha en hemsida om man har en dator?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Rekordmedlem

-Hur långa kablar behöver jag ?
-Det beror på hur du placerar delarna.
-Spelar det nån roll ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

"En Server är väll han som servar alla datorer på ett företag?"
"Vad är cashewminne?"

Sen har Telia försökt övertala mig om att jag kan ha hastigheter upp till 30 mbps även fast jag sitter på Adsl uppkoppling.
Det borde inte ens få kallas Telia 30 Bredband för adsl kunder

Fast det finns ju en hel del personer med adsl och betydlig högre hastigheter än 8mb/s

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Fast det finns ju en hel del personer med adsl och betydlig högre hastigheter än 8mb/s

Beror på ADSL typen. ADSL2+M, den snabbaste versionen tillgängligt idag, kör i 24/3.3 Mbit/s. ADSL4 kommer göra ~50/5 MBit/s men är ännu under utveckling. Det finns däremot andra system som VDSL(2) som kan köra 100/100 MBit/s, någonting som Telia faktiskt har sysslat med.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Jag fick förklara vad packet loss var för en kille på internetleverantörens tekniska support...

Gud.. Detta har jag varit med om ett ex antal gånger med Cantab.

Mitt nät dog flera gånger om dagen i ca en vecka under olika tidsperioder och jag ringde och felanmälde direkt att något inte stod rätt till. Deras första svar(som alltid): "Sök virus på datorn!". Jag förklarade lugnt och lättsamt att jag inte är någon nybörjare och att det är något fel från deras sida.

"NEJ DET SER BRA UT HÄR OK?! DET ÄR FEL HOS DIG!!!"
Jahopp tänker man.. Jag levde vidare några dagar utan förbättring och ringde sen igen i hopp att få en annan på supporten.
Samma sak igen hände men i slutändan här märker snubben att en kabel är av någonstans i Gävle och det visar sig att en grävmaskin, ca en vecka sedan grävde sönder kabeln.

Nej nej. Det är definitivt virus på datorn ._.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Var på Elgiganten där jag stötte på en mamma o pappa som skulle köpa en dator till sin pojke för att spela på nätet .Hör när dom frågar finns internet på denna datorn ? ända dom brydde sig om . Dom vart så lugna när försäljaren förklara att det fanns internet på datorn.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

När folk blandar ihop behörigheter och rättigheter.
När folk blandar ihop bootdisk med systemdisk.
När folk blandar ihop cracker och hacker
När folk säger RAM-Minne
När folk säger CD-Skiva
När folk säger NT-Teknik

*grabs popcorn*

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@elklazor:
Dom har nog VDSL och bor i en storstad ?
ADSL är mig veterligen begränsat till 24 mbps
VDSL 55 mbps
VDSL2 100 mbps

Har jag fel ?

Permalänk
Medlem

Hade en kund som skulle köpa dvd-fodral, då CD-fodralen var av annan storlek...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

SSD=Solid state diskar
Enligt prisjakt
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893

Hoppas jag inte är ensam om att störa mig på att folk säger ssd-disk när det är allt annat än en disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

SSD=Solid state diskar
Enligt prisjakt
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893

Hoppas jag inte är ensam om att störa mig på att folk säger ssd-disk när det är allt annat än en disk

Folk brukar bli förlåtna då det saknas ett klockrent ord från engelskans "drive" (Solid State Drive) och presenterar sig som en vanlig HD - SSD enhet, eller halvledardisk kanske är mer korrekt.

//edit - va? Jag dubbelkollade vad du skrev nu... okej, jag stör mig jag med

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T