problem efter omformatering.

Permalänk
Medlem

problem efter omformatering.

Hej, det var länge sedan som jag formaterade om datorn och tänkte att det var dags, så jag installerade om den genom fabriksåterställning som tar bort alla filer osv, men för det första så har jag använt ca 88Gb efter omformatering samt att jag laddat ner win 8.1, ska det ta upp så pass mycket minne åt min stackars SSD på 90 Gb? Sen så vill jag givetvis ha firefox och det dyker hela tiden upp "Den här anslutningen är inte tillförlitlig" och jag vet ej hur jag får bort detta? Och slutligen så upplever jag inte datorn som så ofantligt mycket snabbare efter omformateringen... Tack på förhand

Permalänk

Ladda ner TreeSize Free och kör den som Administratör (för rätten att se alla filers storlekar). Med TreeSize ser du var de stora filerna finns. Du borde ha utnyttjat max 30GB (inkl. allt).

Otillförlitliga webbsidor borde du kanske i stället undvika ?!
Under Inställningar - Säkerhet har du kanske markering på "Blockera anmälda skadliga platser" ?

Egentligen så är enda anledning till en ominstallation (som du gjort) är att få bort virus, trojaner, onödiga program, temp-filer och tillfälligt komma ifrån mystiska fel. Nackdelen med en fabriksåterställning är väl att du fått tillbaka gamla drivrutiner och tappat en massa Windows uppdateringar som kommer att laddas ner igen efter hand. En SSD blir ju inte långsammare av defragmentering utan snarare tvärt om.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Waxinator:

Ladda ner TreeSize Free och kör den som Administratör (för rätten att se alla filers storlekar). Med TreeSize ser du var de stora filerna finns. Du borde ha utnyttjat max 30GB (inkl. allt).

Otillförlitliga webbsidor borde du kanske i stället undvika ?!
Under Inställningar - Säkerhet har du kanske markering på "Blockera anmälda skadliga platser" ?

Egentligen så är enda anledning till en ominstallation (som du gjort) är att få bort virus, trojaner, onödiga program, temp-filer och tillfälligt komma ifrån mystiska fel. Nackdelen med en fabriksåterställning är väl att du fått tillbaka gamla drivrutiner och tappat en massa Windows uppdateringar som kommer att laddas ner igen efter hand. En SSD blir ju inte långsammare av defragmentering utan snarare tvärt om.

Defragmentering har mindre inverkan (men det påverkar även sdder) men är den nästan helt full så blir en ssd mycket långsam vid skrivningar.

Det låter däremot väldigt konstigt att en systemåterställning tar upp nästa allt utrymme.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Jag säger inte emot dig men,

Som jag förstår det så blir en SSD snabbare som fragmenterad, eftersom de olika minneskanalerna då kan arbeta parallellt med en hämtning som är utspridd över flera chip. En full SSD blir snabbt trött eftersom interna städprogrammet (TRIM) får jobba mer för att få ihop fria block inför skrivningar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Waxinator:

@mrqaffe: Jag säger inte emot dig men,

Som jag förstår det så blir en SSD snabbare som fragmenterad, eftersom de olika minneskanalerna då kan arbeta parallellt med en hämtning som är utspridd över flera chip. En full SSD blir snabbt trött eftersom interna städprogrammet (TRIM) får jobba mer för att få ihop fria block inför skrivningar.

Det finns nån hake med fragmenteringen, den kan slå ut nån del av filsystemet om det blir för många fragment och det gör tydligen att farten sjunker rejält, läste nån artikel om det i samband med en diskussion om hur det funkar i win 10 men det är knappast relevant här, däremot är det mycket underligt om det bara finns 2 Gbyte ledigt efter en återställning, då ska man kanske återställa igen eller installera om i stället.
Och bara 2Gbyte ledigt kan definitivt döda lagringsprestandan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.