Permalänk

Returfrakt vid garanti?

Jag undrar om Inet betalar returfrakt vid reklamation? Har aldrig varit med om att få något trasigt varför jag har noll koll på sånt här så jag vänder mig till er på sweclockers. Det är ju helg så man får väl inte tag på någon heller förutom er.

Permalänk
Medlem

Det gjorde de för min del

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Entusiast

Ja, du får en förbetald fraktsedel som du skriver ut att klistra på paketet.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
99:e percentilen

Lite extra kött på benen:

Återförsäljaren måste enligt Konsumentköplagen betala returfrakten vid reklamation (som konsumenten enligt samma lag har rätt till i tre år). Detta gäller dock inte vid nyttjande av den lagstadgade 14 dagars ångerrätten; då måste konsumenten betala returfrakten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Tack för era svar, det här forumet är verkligen bra att ställa frågor på. Jag har väldigt dålig koll på sånt här.

Tack tack.

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Ja, du får en förbetald fraktsedel som du skriver ut att klistra på paketet.

Dum fråga men hur då klistra? med tejp?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av lennartstek:

Dum fråga men hur då klistra? med tejp?

Om du får en per mail så skriver du ut den på din vanliga skrivare och sätter dit med tejp eller lim så att den sitter kvar bra när den sorteras osv. Får du en färdig skickad med brev så är det klister på baksidan.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Om du får en per mail så skriver du ut den på din vanliga skrivare och sätter dit med tejp eller lim så att den sitter kvar bra när den sorteras osv. Får du en färdig skickad med brev så är det klister på baksidan.

Jag brukar först klistra på den, sen tejpa över hela fraktsedeln så att den inte kan skadas lika lätt. Hej hå här är vi paranoida

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alling:

Lite extra kött på benen:

Återförsäljaren måste enligt Konsumentköplagen betala returfrakten vid reklamation (som konsumenten enligt samma lag har rätt till i tre år). Detta gäller dock inte vid nyttjande av den lagstadgade 14 dagars ångerrätten; då måste konsumenten betala returfrakten.

Sanning med modifikation.

Godkännes inte Reklamationen, utan produkten är utan fel, kommer kund många gånger åka på en felsökningsavgift som då täcker tur-retur-frakten.

Detta är generellt för egentligen alla butiker såklart.

Butiken behöver inte heller stå för frakten innan, utan det är juridiskt ok om de ersätter returfrakten efter godkänd inspektion av produkten och och godkännandet av reklamationer. De flesta butikerna löser det bättre och schysstare genom att de står för frakt till ÅF. Smidigare och billigare för alla så.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Sanning med modifikation.

Godkännes inte Reklamationen, utan produkten är utan fel, kommer kund många gånger åka på en felsökningsavgift som då täcker tur-retur-frakten.

Detta är generellt för egentligen alla butiker såklart.

Butiken behöver inte heller stå för frakten innan, utan det är juridiskt ok om de ersätter returfrakten efter godkänd inspektion av produkten och och godkännandet av reklamationer. De flesta butikerna löser det bättre och schysstare genom att de står för frakt till ÅF. Smidigare och billigare för alla så.

Jag vet dock att mina hörlurar är trasiga såvida ingen hörselskadad får testa mina headset. Har brus på låga toner med usb ljudkortet som funkar prima med 3.5mm och har testat den på en laptop också. Kingston skickade nytt usb ljudkort som inte ordnade felet s å jag hoppas verkligen de märker felet. ÄR faktist lite nojjig att de ska säga att de inte hittat något fel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@lennartstek:
Jo, men Cloud II har ju haft lite problem med brus och ljudkort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@lennartstek:
Jo, men Cloud II har ju haft lite problem med brus och ljudkort.

Ja det verkar vara det felet.

Permalänk

Jag körde på silvertejp. Var det dumt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lennartstek:

Jag körde på silvertejp. Var det dumt?

Det spelar ju ingen roll om du bara har tejpat utanför det väsentliga området. Alltså där text och streckkod är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Det gjorde de för min del

Skrivet av Jonssown:

Ja, du får en förbetald fraktsedel som du skriver ut att klistra på paketet.

Skrivet av Alling:

Lite extra kött på benen:

Återförsäljaren måste enligt Konsumentköplagen betala returfrakten vid reklamation (som konsumenten enligt samma lag har rätt till i tre år). Detta gäller dock inte vid nyttjande av den lagstadgade 14 dagars ångerrätten; då måste konsumenten betala returfrakten.

Skrivet av gaminggirl:

Om du får en per mail så skriver du ut den på din vanliga skrivare och sätter dit med tejp eller lim så att den sitter kvar bra när den sorteras osv. Får du en färdig skickad med brev så är det klister på baksidan.

Skrivet av Thofiman:

Jag brukar först klistra på den, sen tejpa över hela fraktsedeln så att den inte kan skadas lika lätt. Hej hå här är vi paranoida

Skrivet av DavidtheDoom:

Sanning med modifikation.

Godkännes inte Reklamationen, utan produkten är utan fel, kommer kund många gånger åka på en felsökningsavgift som då täcker tur-retur-frakten.

Detta är generellt för egentligen alla butiker såklart.

Butiken behöver inte heller stå för frakten innan, utan det är juridiskt ok om de ersätter returfrakten efter godkänd inspektion av produkten och och godkännandet av reklamationer. De flesta butikerna löser det bättre och schysstare genom att de står för frakt till ÅF. Smidigare och billigare för alla så.

Givetvis glömde man packa ner quick guide och information guide... Är det en big deal när man reklamerar?

Permalänk
Medlem

@lennartstek:

Tror inte det är superviktigt.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Inet

Tänkte bara skriva for the record så skickar vi ut returfraktsedel både för garanti- och reklamationsärenden.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram