Permalänk
Medlem

Chassi fläktar kan inte läsas av.

Hej alla!

Det är så att jag skulle vilja kunna läsa av alla fläktars RPM. Men som jag förstår det så är det endast CPU_Fan som visar RPM, som ligger på 880rpm som mest vid spelande (Enligt Speccy, under CPU-specs, HWMonitor som FANIN1 och Speedfan likaså) vilket känns mesigt, då graderna kan komma upp i närmare 80C.
Den står som AUTO i bios och då grå i meny som "0.75 PWM", något sådant, kan kolla mer specifikt om det är oklart vad jag försöker få fram där.
Men ja jag vet att det inte är den bästa kylaren men den får duga tills vidare, det är en X Dream i117 av Cooler Master.

Men det är inte det viktigaste, utan jag kan inte finna mina chassi fläktar, vilket jag skulle vilja för att kunna ändra RPM för bättre luftflöde.

Chassifläktarna sitter i SYS_Fan1 och SYS_Fan3, vilket är en 4-pin och en 3-pin. Men det ska inte spela någon större roll vad jag förstått.
Men vad kan det vara för fel som gör att varken bios eller mjukvara kan identifiera dessa fläktar ?
Har ett Bitfenix Comrade chassi, med 1st inkl. chassifläkt från bitfenix som sitter i fronten, 1st 120mm inet-fläkt sitter bak.
Moderkort är ett Gigabyte GA-Z97P-D3 med bios version F4.
Jag är helt vilsen, och vet inte vart jag ska börja!
Clear CMOS? Uppdatera bios?

Har ni några idéer ?

För att inte vara oklar kan jag nämna hela datorn;
Chassi: Bitfenix Comrade
PSU: Corsair CX500
Moderkort: GA-Z97P-D3 Gigabyte
GPU: Asus Strix gtx 970
CPU: Intel i5 4670k, oklockad.
SSD: 2st Kingston v300 240GB.
DVD-RW: Ja, av okänt märke.
CPU-Kylare: X Dream i117 av Cooler Master.
Chassi fans: 2 st totalt, 1st front och 1st bak.

Tackar ännu en gång för tidigare support och framtida hjälp.
Kai

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 2500 - CPU: i7-4770k @stock - CPU Kylare: Pure Rock Be Quiet - GPU: Asus Strix GTX 970 - RAM: Kingston HyperX 16GB 1866Mhz - Nätagg: Fractal Design M Integra 550W