Permalänk
Medlem

Söker ultrabook för jobb

Edit: Se post #15688622

Hej!

Det är tyvärr så att min mor har fått sin förra ultrabook och/eller stulen på ett flyg, och nu behövs det en ny då den används mycket inom hennes jobb. Hon arbetar med forskning, men gör inga tunga saker på datorn, det rör sig endast om text och video i datorn, ingen rendering eller dylikt. Det enda mer krävande är att den ska klara av att köra virtualisering av ett annat OS.

Jag har kikat runt lite på Prisjakt och olika butiker, men känner mig skapligt överväldigad av den djungel som finns där ute.

Är det någon här som kan tipsa om något som möter dessa krav?

Pris: 5000-7000 Kr. Det är prisramen, finns det något mycket bättre inom en tusenlapp extra så kan det säkert gå an.
Storlek: Ca 13"
Lagring: SSD på 120-256 GB
Skärm: 1920x1080, inget lägre, IPS panel.
Tangentbord: Bakgrundsbelysning är ett jättestort plus!
GPU: Intel iGPU, då det fungerar klart bäst på Linux av min erfarenhet.
Speciellt krav: Ska klara av virtualisering av Windows, då Linux kommer att vara det huvudsakliga operativsystemet.

Den behöver absolut inte vara passiv, det är bättre att den klarar av allt utan att throttla och ha sig.

-----

En Asus ZenBook känns som ett bra val ur kvalités-perspektivet, men det verkar vara svårt att hitta många modeller av dessa? Lenovo har ett enormt utbud, men de känns lite suspekta både för att dom är ett kinesiskt ägt företag och vad allt det innebär, samt Silverfish-röran, priserna är dock så klart lockande.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Ska du ha en Zenbook får du nog lägga till lite deg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Ska du ha en Zenbook får du nog lägga till lite deg.

Jag vet, har bara nämnt det som en tanke. Varför är dessa såpass högt prissatta? Är det så stor skillndad i kvalitèn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

För dom stålarna skulle jag vilja säga att du kan glömma det.
Annars antingen HP Folio 1040 G2 alt en Elitebook 820/840 G2.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Sitter personligen på en Thinkpad x240 och kan inte tänka mig någon annan dator att jobba med. Kanske lite utanför budget.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Storlek: Ca 13"
Skärm: 1920x1080, inget lägre, IPS panel.

Varför 1920x1080 som krav? Föredrar själv 1600x900 på en 13"-dator.

Tror även det blir väldigt svårt att hitta det du söker med så låg budget. 8000-10000 SEK är mer rimligt. Tänk även på att 8GB RAM är att föredra om du ska köra virtuellt (dualboot är annars bättre alternativ).

Tycker även att Thinkpad slår Zenbook och Elitebook alla dagar i veckan. Lenovo (tidigare IBM) håller hög kvalitet bland sina företagsdatorer.

Permalänk
Medlem

Det finns väl inga Ultrabooks i den prisklassen? Det är väl den s.k. high-end marknaden som Ultrabooks riktar sig till?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

För dom stålarna skulle jag vilja säga att du kan glömma det.
Annars antingen HP Folio 1040 G2 alt en Elitebook 820/840 G2.

På tok för dyrt.

Skrivet av zeleni:

Sitter personligen på en Thinkpad x240 och kan inte tänka mig någon annan dator att jobba med. Kanske lite utanför budget.

Finns väldigt många vid det namnet i ganska stort prisspann.

Skrivet av walkir:

Varför 1920x1080 som krav? Föredrar själv 1600x900 på en 13"-dator.

Tror även det blir väldigt svårt att hitta det du söker med så låg budget. 8000-10000 SEK är mer rimligt. Tänk även på att 8GB RAM är att föredra om du ska köra virtuellt (dualboot är annars bättre alternativ).

Tycker även att Thinkpad slår Zenbook och Elitebook alla dagar i veckan. Lenovo (tidigare IBM) håller hög kvalitet bland sina företagsdatorer.

Därför att den förra hade 1080p och det känns fånigt att nedgradera sig.

Konstigt då den förra kostade drygt 6000 Kr vad jag minns för ett par år sedan (Köptes precis när Windows 8 tog över efter 7) och det var en ultrabook.

Skrivet av warh0g:

Det finns väl inga Ultrabooks i den prisklassen? Det är väl den s.k. high-end marknaden som Ultrabooks riktar sig till?

Se svaret ovan. Kan det vara så att det jag kallar ultrabook är vad det var för ett par år sedan och kraven för att få kallas ultrabook har ändrats?

För mig innebär det en lätt bärbar som inte är plastig (Aluminiumlock) som har högre upplösning än 1336x768 och har SSD som standard.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att jag har fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Ok. Har nu sållat ned det till två modeller som är väldigt snarlika.

Det rör sig om dessa två: https://www.dustin.se/compare/show?products=hardvara%2Fdatore...

Det som skiljer är då storlek på SSD samt i5/i7 CPU och den ena kör på Intels integrerade GPU och den andra har ett Nvidia GTX 840m. Recensionerna verkar nästan antyda att det är skillnad på skärmen, men stämmer det verkligen?

Det ska inte alls spelas något på datorn, men som sagt kan det hända att den kommer att köra Linux och sedan ha Windows i en virtuell box.

Större SSD är alltid bra så klart. Det jag funderar på är om GTX 840m blir en nackdel, både då Intel brukar fungera mycket bättre i Linux än Nvidia och hurvida den kommer ha märkbart kortare batteritid.

Någon som har någon input att ge?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ok. Har nu sållat ned det till två modeller som är väldigt snarlika.

Det rör sig om dessa två: https://www.dustin.se/compare/show?products=hardvara%2Fdatore...

Det som skiljer är då storlek på SSD samt i5/i7 CPU och den ena kör på Intels integrerade GPU och den andra har ett Nvidia GTX 840m. Recensionerna verkar nästan antyda att det är skillnad på skärmen, men stämmer det verkligen?

Det ska inte alls spelas något på datorn, men som sagt kan det hända att den kommer att köra Linux och sedan ha Windows i en virtuell box.

Större SSD är alltid bra så klart. Det jag funderar på är om GTX 840m blir en nackdel, både då Intel brukar fungera mycket bättre i Linux än Nvidia och hurvida den kommer ha märkbart kortare batteritid.

Någon som har någon input att ge?

Även om det är samma panel till skärmen så kan det förekomma avvikelser mellan olika exemplar.

Mellan dom två alternativen råder ingen tvekan om vad jag skulle välja. I5an alla dagar i veckan 128gb SSD blir för litet på sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ok. Har nu sållat ned det till två modeller som är väldigt snarlika.

Det rör sig om dessa två: https://www.dustin.se/compare/show?products=hardvara%2Fdatore...

Det som skiljer är då storlek på SSD samt i5/i7 CPU och den ena kör på Intels integrerade GPU och den andra har ett Nvidia GTX 840m. Recensionerna verkar nästan antyda att det är skillnad på skärmen, men stämmer det verkligen?

Det ska inte alls spelas något på datorn, men som sagt kan det hända att den kommer att köra Linux och sedan ha Windows i en virtuell box.

Större SSD är alltid bra så klart. Det jag funderar på är om GTX 840m blir en nackdel, både då Intel brukar fungera mycket bättre i Linux än Nvidia och hurvida den kommer ha märkbart kortare batteritid.

Någon som har någon input att ge?

Du är medveten om att du är länkar till Dustin för företag? Dvs. priserna är exklusive moms.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ok. Har nu sållat ned det till två modeller som är väldigt snarlika.

Det rör sig om dessa två: https://www.dustin.se/compare/show?products=hardvara%2Fdatore...

Det som skiljer är då storlek på SSD samt i5/i7 CPU och den ena kör på Intels integrerade GPU och den andra har ett Nvidia GTX 840m. Recensionerna verkar nästan antyda att det är skillnad på skärmen, men stämmer det verkligen?

Det ska inte alls spelas något på datorn, men som sagt kan det hända att den kommer att köra Linux och sedan ha Windows i en virtuell box.

Större SSD är alltid bra så klart. Det jag funderar på är om GTX 840m blir en nackdel, både då Intel brukar fungera mycket bättre i Linux än Nvidia och hurvida den kommer ha märkbart kortare batteritid.

Någon som har någon input att ge?

Är dina angivna priser (5000-7000:-) exkl. moms? Annars ligger du redan ca. 25% över ju...
Edit: lite sen

Rekommenderar Toshiba Tecra Z40 annars, 14", riktigt hög byggkvalitet, ok upplösning 1600*900, 256GB SSD, 8GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joth:

Även om det är samma panel till skärmen så kan det förekomma avvikelser mellan olika exemplar.

Mellan dom två alternativen råder ingen tvekan om vad jag skulle välja. I5an alla dagar i veckan 128gb SSD blir för litet på sikt.

Finns plats för exta mSATA SSD samt utbytbart RAM i i7:an.

Skrivet av All3z:

Du är medveten om att du är länkar till Dustin för företag? Dvs. priserna är exklusive moms.

Ja, för datorn är till ett privat företag.

Skrivet av cbtcp:

Är dina angivna priser (5000-7000:-) exkl. moms? Annars ligger du redan ca. 25% över ju...
Edit: lite sen

Rekommenderar Toshiba Tecra Z40 annars, 14", riktigt hög byggkvalitet, ok upplösning 1600*900, 256GB SSD, 8GB RAM.

Inte illa, men osäker på skärmen. Står inte speciellt mycket om vad för paneltyp det är och hur bra färgåtergivningen är.

Edit: Har sökt på den där men hittar i stort sett inget alls då modellnamnet använts i flera generationer...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841