Permalänk
Medlem

Dags att köpa något nytt

Hej, går i tankar för köp av ny burk.. (eller begagnad) har en budget på ca: 8-10tusen..
Har dålig eller ingen koll alls på vilka produkter som gäller.. finns det någon som kan hjälpa mig plocka ihop något?

Har tänkt att använda datorn till spel + twich, lättare videoredigering.

Har hittat lite begagnat också:

#1 http://www.blocket.se/goteborg/Taurus_Overkill_GTX_680___skar...

#2 http://www.blocket.se/goteborg/Speldator____Bytes_Spellaptop_...

Permalänk

Hade personligen satsat på köpa nya saker, beg. tappar värde väldigt fort och det kändes lite överprisat, sen samtidigt är det komplett med skärmar och annat men, hade inte lagt
10 lax på något beg.

har inte byggt något på ett tag så låter någon som pysslar mer med detta potentiellt bygga ihop ett optimalt paket för pengarna du har att lägga på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTobe:

Hej, går i tankar för köp av ny burk.. (eller begagnad) har en budget på ca: 8-10tusen..
Har dålig eller ingen koll alls på vilka produkter som gäller.. finns det någon som kan hjälpa mig plocka ihop något?

Är det bara själva burken du är ute efter eller komplett med skärm/tillbehör?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Mocka
Är bara burken, Skärm, mus tangentbord har jag.
Däremot tänkte jag sätta upp 3 skärmar, vad är det som styr att man kan ha det? Grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTobe:

Mocka
Är bara burken, Skärm, mus tangentbord har jag.
Däremot tänkte jag sätta upp 3 skärmar, vad är det som styr att man kan ha det? Grafikkortet?

Tänkte ge dig två alternativ, ett över budget och ett inom budget.

Över budget : http://www.inet.se/kundvagn/visa/8555497/dyrare
Där har du det senaste som finns just nu i form av en mid-range dator. Grafikkortet har flera anslutningsmöjligheter som tillåter tre skärmar (kolla bara så att du har samma anslutningsmöjligheter på skärmarna som passar grafikkortet)

Inom budget : http://www.inet.se/kundvagn/visa/8555542/billigare
Lite enklare dator med mindre minne och förrförra generationens CPU. Duger dock gott för det mesta du slänger på den.

OBS, har varken tagit med OS eller montering.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Du ska kunna få en burk med I7 4790K 16GB SSD samt 970/290X för ca 7-8k, mycket för pengarna Jag har själv köpt 2st sådana burkar förra året!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Är det stor skillnad på i5 & i7?
Hur värt är det att lägga lite extra för en i7?

Permalänk
Medlem

Tack Mocka uppskattar det, sitter och funderar och har inte beställt än!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTobe:

Är det stor skillnad på i5 & i7?
Hur värt är det att lägga lite extra för en i7?

Det berors på vad du ska använda datorn till, om du endast ska spela så är det en i5 alla dagar i veckan(om man har en budget) då i5 och i7 presterar jämt där, men ska du t.ex rendera något tyngre, streama så är en i7 bättre eftersom de har hyperthreading.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

ok, ligger dock en bit över budget nu.
så tror det får bli en i5a

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Det berors på vad du ska använda datorn till, om du endast ska spela så är det en i5 alla dagar i veckan(om man har en budget) då i5 och i7 presterar jämt där, men ska du t.ex rendera något tyngre, streama så är en i7 bättre eftersom de har hyperthreading.

i5 och i7 presterar INTE lika i spel. Om folk skulle sluta sprida BS vore det gött.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

i5 och i7 presterar INTE lika i spel. Om folk skulle sluta sprida BS vore det gött.

Du får gärna utveckla ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTobe:

Om du ska köpa begagnad på blocket så pruta eller köp nån annanstans. Blocket och begagnade datorer går inte ihop, har flertal gånger sett saker som kostar mer än vad sakerna kostar idag. Eftersom att många baserar priset på vad sakerna kostade för 5 år sen när de köpte datorn.
Jag brukar försöka leta upp sakerna på prisjakt, om de skrivit ett nypris för sakerna, så jämför du vad du kan köpa det för idag. Sen drar du bort mellanskillnaderna på deras pris.
Säg att dom begär 10, säger att nytt så kostar det 15. Men nypriset idag kanske är på 13.5. Ta då bort 1.5k från det priset de begärt. Bjud alltså 8.5kkr.
Se dock till att du har minst 30% billigare än nypris. Fråga även om garanti och kvitto finns kvar. Utan de ska du inte betala mer än 60%. Alltså 40% billigare.
Är de 3 generationer gamla så kan du ju försöka pruta ner till 50%.
Eller så kollar du bara Sweclockers marknad, där ger folk nästan bort saker ibland. Inte ovanligt o hitta prylar runt just 50%.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Tänkte ge dig två alternativ, ett över budget och ett inom budget.

Över budget : http://www.inet.se/kundvagn/visa/8555497/dyrare
Där har du det senaste som finns just nu i form av en mid-range dator. Grafikkortet har flera anslutningsmöjligheter som tillåter tre skärmar (kolla bara så att du har samma anslutningsmöjligheter på skärmarna som passar grafikkortet)

Inom budget : http://www.inet.se/kundvagn/visa/8555542/billigare
Lite enklare dator med mindre minne och förrförra generationens CPU. Duger dock gott för det mesta du slänger på den.

OBS, har varken tagit med OS eller montering.

Varför 4670k? 4690k är ju billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Varför 4670k? 4690k är ju billigare

Bra fråga "Tryckfelsnisse" måste vart i farten antar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

Du får gärna utveckla ditt svar.

Skrivet av Kakann:

Ja, utveckla gärna

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Ja, utveckla gärna

Vad är det som behöver utvecklas? Läs något test på CPU så ser ni själva: http://www.sweclockers.com/tester/processorer

Folk skriver så här hela tiden i trådar om köpråd, hur kan man ge råd till folk utan att ens ha läst ett CPU-test?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Bra fråga "Tryckfelsnisse" måste vart i farten antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vad är det som behöver utvecklas? Läs något test på CPU så ser ni själva: http://www.sweclockers.com/tester/processorer

Folk skriver så här hela tiden i trådar om köpråd, hur kan man ge råd till folk utan att ens ha läst ett CPU-test?

Det är ju som jag sa, ingen märkbar skillnad, klart det är skillnad i spel som kan utnyttja fler än 4 trådar men resten är ungefär densamma.

Och att du kommer in här och rekommenderar i7 över en i5 till spelande med en budget på 8.000 -10.000 förstår jag inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Det är ju som jag sa, ingen märkbar skillnad, klart det är skillnad i spel som kan utnyttja fler än 4 trådar men resten är ungefär densamma.

Och att du kommer in här och rekommenderar i7 över en i5 till spelande med en budget på 8.000 -10.000 förstår jag inte

Skojar du med mig? Jag har inte rekommenderat en i7 för den här budgeten, jag har bara sagt att i7 är bättre än i5. Från Skylake-testerna med 1080p och höga inställningar:

Dragon Age: 18-28%
The Witcher 3: 10-15%
Elder Scrolls: ~20%
GTA V: 4-8%
Civilization: 5-15%
3d Mark: 10-45%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Skojar du med mig? Jag har inte rekommenderat en i7 för den här budgeten, jag har bara sagt att i7 är bättre än i5. Från Skylake-testerna med 1080p och höga inställningar:

Dragon Age: 18-28%
The Witcher 3: 10-15%
Elder Scrolls: ~20%
GTA V: 4-8%
Civilization: 5-15%
3d Mark: 10-45%

Ja och de som sticker iväg med i7 är spel som nyttjar hyperthreading, Om vi säger så här i7 6700K+ 380 eller i5 6600K + 390, vilket tror du ger mest prestanda skillnad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Ja och de som sticker iväg med i7 är spel som nyttjar hyperthreading, Om vi säger så här i7 6700K+ 380 eller i5 6600K + 390, vilket tror du ger mest prestanda skillnad?

Fast det var väl ändå inte det han antydde på. Han säger bara att i7 är bättre i spel än i5, vilket stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Det enda jag försökte upplysa TS och alla andra här om var att en i5a och en i7a inte presterar likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Fast det var väl ändå inte det han antydde på. Han säger bara att i7 är bättre i spel än i5, vilket stämmer.

Skrivet av Kakann:

Det enda jag försökte upplysa TS och alla andra här om var att en i5a och en i7a inte presterar likadant.

Ni har rätt, jag lägger mig. Tycker dock TS ska köra på en i5 om ts inte ska spela spel som kan nyttja hyperthreading och som han nu har en budget

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oj här har det hänt en del.
Har i vilket fall valt att köra på den dyrare varianten. Inväntar den 25e bara.
Jag har ju tänkt att köra 3st skärmar. jag har en 23tums Wide skärm i dags läget. hade tänkt att ha 2st lite mindre skärmar på varsin sida. Funkar detta? med tanke på Upplösning osv?.
Hade tänkt att hitta något billigt begagnat i skärmväg, vad är det för anslutning jag skall leta efter?..
kör i dagsläget HDMI på den skärmen jag har