Speldator (inkl. skärm och tangentbord), budget under 20k

Permalänk

Speldator (inkl. skärm och tangentbord), budget under 20k

Nu är det dags för mig att skaffa en ny stationär dator, men jag behöver hjälp!

Det främsta skälet till att jag vill köpa en ny dator är att jag vill kunna spela spel i allmänhet och The Witcher 3 och Fallout 4 i synnerhet.
Jag kommer även använda datorn till att streama film från youtube och netflix samt lite fotoredigering, men prio är att bygga en bra speldator.

Tyvärr är jag inte så insatt i hårdvara så jag behöver hjälp från detta forum.

Jag har egentligen ingen speciell summa pengar avsedd för datorn, utan jag vill köpa en riktigt bra dator som kommer hålla för spel ett antal år framöver. Däremot är jag inte intreserad av att spendera onödigt på komponenter som tillför en minimal prestandahöjning. Jag är alltså ute efter en dator som ger mest "bang for the buck". Jag har satt en gräns på 20k för att ha någon sorts riktlinje. Men är det en dator för 10k som är mest prisvärd för mitt behov är jag nöjd med det, och likaså kan jag tänka mig att lägga till några tusenlappar om det är väldigt motiverat.

Eftersom jag är en examinerad civilingenjör och anser mig som åtminstone halvhändig tänker jag mig att jag kan bygga ihop den själv (efter att ha läst några tutorials såklart).

Förutom själva datorn behöver jag en skärm, ett tangentbord och OS (Windows 10) som också ska rymmas i budgeten.

Om det är helt fel tillfälle att köpa en dator, och det är bättre att vänta någon månad, säg gärna det. Jag har som sagt inte koll på marknaden och kan tänka mig vänta för en bättre deal.

Jag inser att denna beskrivning är ganska vag, men jag tror att ni har större kunskap om vad jag behöver än vad jag själv har och därför ger jag er en stor frihet i att utforma datorn. Men ställ gärna frågor om ni har funderingar så ska jag svara så gott det går.

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K @4,6GHz | Noctua NH-D15 | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6 GB | Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz CL16 2x8GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung SSD 850 EVO 250GB | SanDisk Ultra II SSD 480 GB | Acer XB270Hu

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan2048:

Nu är det dags för mig att skaffa en ny stationär dator, men jag behöver hjälp!

Det främsta skälet till att jag vill köpa en ny dator är att jag vill kunna spela spel i allmänhet och The Witcher 3 och Fallout 4 i synnerhet.
Jag kommer även använda datorn till att streama film från youtube och netflix samt lite fotoredigering, men prio är att bygga en bra speldator.

Tyvärr är jag inte så insatt i hårdvara så jag behöver hjälp från detta forum.

Jag har egentligen ingen speciell summa pengar avsedd för datorn, utan jag vill köpa en riktigt bra dator som kommer hålla för spel ett antal år framöver. Däremot är jag inte intreserad av att spendera onödigt på komponenter som tillför en minimal prestandahöjning. Jag är alltså ute efter en dator som ger mest "bang for the buck". Jag har satt en gräns på 20k för att ha någon sorts riktlinje. Men är det en dator för 10k som är mest prisvärd för mitt behov är jag nöjd med det, och likaså kan jag tänka mig att lägga till några tusenlappar om det är väldigt motiverat.

Eftersom jag är en examinerad civilingenjör och anser mig som åtminstone halvhändig tänker jag mig att jag kan bygga ihop den själv (efter att ha läst några tutorials såklart).

Förutom själva datorn behöver jag en skärm, ett tangentbord och OS (Windows 10) som också ska rymmas i budgeten.

Om det är helt fel tillfälle att köpa en dator, och det är bättre att vänta någon månad, säg gärna det. Jag har som sagt inte koll på marknaden och kan tänka mig vänta för en bättre deal.

Jag inser att denna beskrivning är ganska vag, men jag tror att ni har större kunskap om vad jag behöver än vad jag själv har och därför ger jag er en stor frihet i att utforma datorn. Men ställ gärna frågor om ni har funderingar så ska jag svara så gott det går.

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/8568693/2015-10-03 Detta blir nog bra för dig. Tog inte något tangentbord tycker det är bäst att du väljer det själv.

Permalänk
Skrivet av Axel95:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/8568693/2015-10-03 Detta blir nog bra för dig. Tog inte något tangentbord tycker det är bäst att du väljer det själv.

det fanns köp ett windows 7 från fast2play för 100kr och uppgradera till w10 imo.

edit: insåg att min svenska inte var så bra när jag skrev detta xd

Permalänk
Medlem

@xBumbiBjörn: Isåfall gör det tycker jag!

Permalänk
Skrivet av Axel95:

Tack så mycket!
Det där var till stor hjälp! Nu har jag funderat lite och bytt ut lite delar.
Jag insåg att jag kan få OS gratis via skolan så det tog jag bort, sen tänkte jag beställa från flera butiker för att optimera priset.

Jag har alltså utgått från din lista men bytt ut några komponenter, mot några som verkar bättre enligt vad jag förstår.
Men jag kan som sagt inte så mycket så någon får gärna kolla igenom att det fungerar som det ska, kommer passa ihop och att jag inte gjort något idiotiskt byte.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2934052&view=m

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K @4,6GHz | Noctua NH-D15 | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6 GB | Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz CL16 2x8GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung SSD 850 EVO 250GB | SanDisk Ultra II SSD 480 GB | Acer XB270Hu

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8587801/2015-10-07

En bättre dator, med en mindre (24") skärm!

Permalänk
Skrivet av johan2048:

Tack så mycket!
Jag insåg att jag kan få OS gratis via skolan så det tog jag bort, sen tänkte jag beställa från flera butiker för att optimera priset.

Jag har alltså utgått från din lista men bytt ut några komponenter, mot några som verkar bättre enligt vad jag förstår.
Men jag kan som sagt inte så mycket så någon får gärna kolla igenom att det fungerar som det ska, kommer passa ihop och att jag inte gjort något idiotiskt byte.

Ser riktigt fett ut! Bra att du ändrade till ett z170 kort, då ett H170 inte kan överklocka med en K processor lika bra som z serien. Eventuell att du leter upp en ips panel, fast då kanske du inte får g-sync. En 144hz skärm är ett måste om du kan gå upp i den prisklassen iaf. Skillnaden på en TN panel och IPS panel är som dag och natt. Ska kolla om jag hittar nån skaplig!

Edit: den här kanske? http://www.prisjakt.nu/product.php?p=1422269 IPS, 1080p och 144hz, med bra betyg. Du får tänka efter lite

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan2048:

Tack så mycket!

Mycket bra konfig.

Permalänk

Wow, den ser ju väldigt bra ut!

Men hur kommer skärmen fungera? Man vill ju inte spendera massa pengar på ett bra grafikkort och sen inte kunna utnyttja det.
Jag är också lite förvirrad kring IPS, vissa säger att det är ett absolut måste medan andra säger att det är överskattat.
Jag vill som sagt kunna spela spel som The Witcher 3 och få ut så mycket som möjligt av det.

Som experiment plockade jag ihop en liknande dator, men med (vad som verkar som) en bättre skärm. Men då var jag tvungen att byta till ett R9 Fury istället: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2937869&view=m
verkar den bättre eller blir det sämra pga sämre grafikkort?

Jag tror alltså inte att jag har problem med 24'' vs 27'' utan det är snarare TN vs IPS som jag är lite orolig för.
Kan någon som har bättre koll upplysa mig i hur jag ska resonera kring val av skärm, jag vill alltså ogärna att den begränsar resten av datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan2048:

Wow, den ser ju väldigt bra ut!

Men hur kommer skärmen fungera? Man vill ju inte spendera massa pengar på ett bra grafikkort och sen inte kunna utnyttja det.
Jag är också lite förvirrad kring IPS, vissa säger att det är ett absolut måste medan andra säger att det är överskattat.
Jag vill som sagt kunna spela spel som The Witcher 3 och få ut så mycket som möjligt av det.

Som experiment plockade jag ihop en liknande dator, men med (vad som verkar som) en bättre skärm. Men då var jag tvungen att byta till ett R9 Fury istället: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2937869&view=m
verkar den bättre eller blir det sämra pga sämre grafikkort?

Jag tror alltså inte att jag har problem med 24'' vs 27'' utan det är snarare TN vs IPS som jag är lite orolig för.
Kan någon som har bättre koll upplysa mig i hur jag ska resonera kring val av skärm, jag vill alltså ogärna att den begränsar resten av datorn.

Du kommer ju få lägre fps då ett r9 fury X (du har valt ett r9 fury X, inte r9 fury) är sämre än gtx 980Ti, alltså blir datorn sämre. Här kan du se fps-skillnaden mellan referens-versionerna av grafikkorten. Kort med eftermarknads-kylare tillverkade av Asus, Evga, Sapphire osv. presterar oftast/alltid bättre än kort med referens-kylare. Skärmen du valt har upplösningen 2560x1440, så kolla på de graferna! Kom ihåg att r9 fury X är vattenkylt, så du måste ha plats för radiatorn!

Jag har aldrig haft en IPS-skärm, endast sett/spelat lite på dom. JAG tycker inte att skillnaden är stor, om man sitter framför skärmen. Det är dock dålig betraktningsvinkel på TN-paneler, dvs. kass färgåtergivning och skärmen ser allmänt dålig ut om du, som sagt, inte sitter rakt framför skärmen. Du ska också veta att IPS-paneler har sämre responstid. TN-paneler har oftast/alltid(?) 1ms, medans skärmen du har valt har 4ms. Det blir upp till dig att bestämma vad som är viktigast.

Större skärm, bra färgåtergivning, bra betraktningsvinkel, högre upplösning, dyrare skärm, lägre fps och högre responstid? Ta IPS-skärmen du valde.
Mindre skärm, sämre färgåtergivning, sämre betraktningsvinkel, lägre upplösning, billigare skärm, högre fps och lägre responstid? Ta skärmen jag valde.
Sen kan du ju också titta runt på 1920x1080 med IPS-panel och 2560x1440 med en TN-panel. Finns många skärmar att välja mellan, det viktiga är att det är 144hz. Personligen hade jag valt Asus VG248QE (skärmen jag hade i mitt paket) och ett gtx 980Ti då det endast är omkring 500kr dyrare än r9 fury X. Tror inte du ska lägga så mycket fokus vid skärmen utan se till att du har bra hårdvara som kan köra spel i hög fps.

Ska också säga att, så länge du inte har på V-SYNC (vilket du inte bör ha aktiverat) så kommer skärmen aldrig begränsa dig sett till fps!

Permalänk

Tack för hjälpen allihop!

Efter att ha funderat lite ytterligare och testat några skärmar "på riktigt" har jag bestämt mig för att köra på en lite dyrare men bättre skärm.
Jag hämtade även lite inspiration från Sweclockers vinterdator för några av komponenterna.
Men, någon får gärna kolla igenom kundvagnen och bekräfta att alla delar kommer fungera tillsammans.
Jag kommer, som nämnt tidigare, beställa från flera olika butiker för att spara några tusenlappar.
Men jag tyckte det var enklast att samla allt i en inet-kundvagn.

Visa signatur