Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För mig är det två alternativ som verkar intressanta.
Max luck + explosives som jag inte testat i tidigare spel eller unarmed melee maxat som fungerade galant (well, lite svårt i början) i new vegas ;).

Vet inte exakt hur jag ska göra med perks/övriga specials men något i den stilen.

Finns en rätt intressant perk i Luck trädet som ger dig chans på 3X så mycket XP, ju lägre intelligens du har
Så du kan kanske köra en låg Int, hög Luck och styrke build

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Tänker mig något sånt här;

strength: 6
Perception: 5
Endurance: 1
Charisma: 1
Intelligence: 8
Agility: 4
Luck: 2

Målet är att undvika skjutvapen helt och hållet, och istället fokusera på explosives och melee som backup. Vill även kunna hacka terminaler och robotar för att kunna använda omgivningen till min fördel. Sen är det alltid kul att pyssla med crafting, särskilt då för att tillverka egna bomber och utrustning, vilket antagligen blir det jag kommer leva på.

Någon som vet exakt hur många perks man kan sätta ut vid start?

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Tänker mig något sånt här;

strength: 6
Perception: 5
Endurance: 1
Charisma: 1
Intelligence: 8
Agility: 4
Luck: 2

Målet är att undvika skjutvapen helt och hållet, och istället fokusera på explosives och melee som backup. Vill även kunna hacka terminaler och robotar för att kunna använda omgivningen till min fördel. Sen är det alltid kul att pyssla med crafting, särskilt då för att tillverka egna bomber och utrustning, vilket antagligen blir det jag kommer leva på.

Någon som vet exakt hur många perks man kan sätta ut vid start?

Liten varning om att köra med låg charisma. Jag hörde att du får mindre variation på dialog valen ifall du kör med låg charisma.

Från vad jag förstått det så väljer du perks i levelup.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Det är så jag förstått det också, man får en poäng att sätta ut vid varje level. Och tror den kan sättas på antingen perks alternativt stats?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Liten varning om att köra med låg charisma. Jag hörde att du får mindre variation på dialog valen ifall du kör med låg charisma.

Skrivet av KKay:

Det är så jag förstått det också, man får en poäng att sätta ut vid varje level. Och tror den kan sättas på antingen perks alternativt stats?

Ja så lär det vara, men jag tänkte om man fick en viss mängd poäng vid start att sätta ut, för att skapa sig en grund. Brukar det inte vara så? Eller blandar jag kanske ihop det med något annat spel.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Ja så lär det vara, men jag tänkte om man fick en viss mängd poäng vid start att sätta ut, för att skapa sig en grund. Brukar det inte vara så? Eller blandar jag kanske ihop det med något annat spel.

Du sätter ut poäng i starten ja. Men du väljer inga perks vid start vad jag vet. Ska endast vara vid level up, så får du en poäng att spendera på antingen en Perk eller att öka en SPECIAL stat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har plockat ihop en build nu, vad tror ni om den?

S: 1 - Inga planer alls på melee
P: 8 - Rifleman, Locksmith, Sniper
E: 3 - Toughness, Life Giver
C: 6 - Mest bara för Local Leader
I: 6 - Gun Nut, Hacker, Scrapper, Science
A: 2 - Gunslinger alternativt Commando, känner att det blir alldeles för få AP dock?
L: 2 - Fortune Finder, Scrounger

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

A: 2 - Gunslinger alternativt Commando, känner att det blir alldeles för få AP dock?

Liten varning om låg styrka. Du kommer inte kunna bära på mycket skräp för att sälja. Dock så kan din companion bära på en del skit iofs.

Hur mycket AP du vill köra med. beror nog mest på hur bra du är på shooters i allmänhet. Typ mer AP build ger mer av en RPG combat style.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av KKay:

Jag skulle nog hoppa över E-3 - Life Giver. Behöver du verkligen slösa poäng på extra hälsa när du satsar på P-8 - Sniper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Liten varning om låg styrka. Du kommer inte kunna bära på mycket skräp för att sälja. Dock så kan din companion bära på en del skit iofs.

Hur mycket AP du vill köra med. beror nog mest på hur bra du är på shooters i allmänhet. Typ mer AP build ger mer av en RPG combat style.

Kan kompenseras en del med Lone wanderer perken som gör att du kan bära XX% antal mer.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Skrivet av Distordera:

Jag skulle nog hoppa över E-3 - Life Giver. Behöver du verkligen slösa poäng på extra hälsa när du satsar på P-8 - Sniper?

Tack för inputen Får finslipa det lite

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köra en sniper build:
S:1 Behöver inget här förutom armorer så får levla upp till S:3 senare.
P:8 Rifleman, locksmith och sniper.
E:1 Jag tänkte inte bli träffad eller ramla ner i någon radioaktiv vattenpöl:)
C:3 Lone wanderer och senare levla upp till C:6 för local leader.
I:5 Gun nut, hacker och scrapper.
A:7 Sneak, mister sandman och ninja.
L:3 Bloody mess:)

Kommer köra svårste svårighetsgraden(Survival)
Kommer inte använda VATS
Kommer inte vara ond eller god, hjälper folk om det gynnar mig på något sätt, men kan bli undantag.
Inga följeslagare, kanske tar med mig hunden ett tag i början.

Permalänk
Medlem

S 4 Blacksmith, armorer, big league
P 4 Locksmith, toughness, rifleman
E 3 Lifegiver S 4 Blacksmith & armorer
C 6 Local Leader
I 6 Science, hacker, scrapper
A4
L1

Man kan uppgradera all sin utrustning, dyrka/hacka allt, få respektabelt med skillpoints & ha bra dialogval.
Tuffa fiender skjuter man på håll. Mesiga slår man ihjäl med något händigt tillhygge.
Ev. skiftar jag om något poäng till styrka fär att gå tillgång till packrat-perken & hoppas på ett par extra poäng via val i spelet.
Jag älskar att ha högteknologisk kompetens & snubbla över gammal teknologi. Att ladda ner Skynet till en brainbot var en av mina absolut främsta Fallout-upplevelser.

Btw, kan SPECIAL-statsen levlas via perks? Eller får man hoppas på att hitta någon med ett labb för cybernetik/genmodd?

Permalänk
Medlem

Planerar att skapa en Dam kapabel nog att charma och tänka sig förbi alla hinder.

S: 1
P: 4 - Locksmith (Hatar att inte få upp dörrar och skåp, ALLT skall öppnas och plundras).
E: 1
C: 8 - Lady Killer / Man Hunter (beroende på om man kan välja fritt), Local Leader (bossa i byar verkar kul), Inspirational (Medhjälparna blir starkare i strid och kan bära mera).
I: 8 - Hacker ( Se Locksmith). Robotics Expert (Coolt med polare av metall).
A: 5 - Sneak (Det man inte kan prata sig förbi kan man alltid smyga förbi).
L: 1 - (Jag skapar min egen tur...).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

@Cedric:
Varje gång du levlar upp så kan du välja att lägga EN poäng på SPECIAL eller på en perk.

Permalänk
Medlem

@Stegen94:

Lägligt! Frågan är om man kan maxa SPECIAL den vägen, eller om varje grundegenskap är begränsad till att höjas t.ex. 3 gånger.

Permalänk
Medlem

@Cedric:
Nej du kommer kunna maxa allt! alla special och alla perks, kommer nog ta tills fallout 5 kommer ut:P menmen

Permalänk
Medlem

Strength: 3 Här är jag bara ute efter "Amorer" så jag kan crafta armor.
Perception: 4 Här är det framförallt "Locksmith" jag vill ha. Avskyr att inte kunna ta mig in i saker.
Endurance: 1 Hittade inget jag är intresserad av här.
Charisma; 6 Vill kunna bygga upp en rejäl settlement så "Local Leader" behöver jag. Kommer ta "Lady killer" med.
Intelligence: 8 Detta är grunden av min karaktär. Kommer springa runt med laservapen eller radioaktiva sådana. Sen tyckte jag det verkade fräckt att kunna hacka robotar, därav en åtta här.
Agility: 3 Vill bara komma åt "Sneak" här.
Luck: 4 Tur vill väl alla ha, satte det jag inte behövde här. "Mysterious stranger" är ganska skoj.

Känns skoj att ha planen klar i förväg, kommer nog ha riktigt roligt som galen vetenskapsman tror jag. Denna sidan använde jag för att bygga min karaktär. Tycker den var bäst av de jag hittade: http://www.nukahub.com/tools/special?s=1&p=1&e=1&c=1&i=1&a=1&...

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Hur tänker jag?

• STR 3 - Att kunna bygga/modifiera/uppgradera ens rustning är ju bara för coolt att inte kunna

• PER 4 - Alla perks upp till level 4 är bra

• END 1 - Thoughness är bra som den är, jag kommer ha lite hp men med några poäng i denna kommer jag nog överleva fint.

• CHR 3 - Lady Killer/Man Hunter är super bra, samt Lone Wanderer passar min spelspel. Som solo tar jag även 15% mindre skada vilket passar min låga HP bra.

• INT 6 - Här lockar perken Science mig (Take full advantage of advanced technology with access to base level and Rank 1 high-tech mods), men jag vet inte vad den innebär men jag tror det kan vara bra att ha. Sedan passar Scrapper bra med både Armor- och Gunsmith.

• AGI 5 - Action Boy har alltid varit bra om man använder VATS mycket vilket jag gör.

• LCK 6 - Här lockar Better Criticals, 50% mer skada vid Crit. Kommer ta upp Luck till 7 så jag kan spara på min critical och använda dem när det behövs. Verkar otroligt användbart då jag gillar att spela på en högre svårighetsgrad.

Ser väldigt mycket fram emot spelet kan tilläggas

EDIT: Fallout 4 - Build Planner

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Jag har även filat på en extra karaktär som kommer skilja sig helt från min andra.

Denna VÄLDIGT tursamma och starka karaktär kommer förlita sig helt på sin tur och sin karisma under sitt äventyr. Lockpick eller Hacking lockar inte denna karaktären, då denne litar fullständigt att turen är på sin sida när det väl behövs. Låg INT passar in väldigt bra med "Idiot Savant" i LUCK-trädet.

Knytnävar/närstridsvapen samt pistoler kommer endast användas. P.g.a. närstrid kommer den första perk-poängen att sättas i Ricochet*, som sagt, min tur kommer hålla mig vid liv i svettiga närstrider. (*What goes around comes around! An enemy's ranged attack will sometimes ricochet back and instantly kill them. The closer you are to death, the higher the chance. (Requires: LCK 10))

Ser fram emot en väldigt annorlunda men kul spelomgång

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Blir något sånt här för min del:

S1 - Behövs inte då hunden får släpa på det mesta och jag bara kör sniper och några extra vapen.
P9 - Vill testa "Penetrator"-perken, den låter skoj. Sen behövs det för pickpocket och lockpick.
E1 - Vad är Endurance, typ.
C1 - Spelar som ett svin ändå, så det skulle vara slöseri med poäng.
I5 - Gillar att bygga vapen och hacka terminaler, drog upp den till 5 för "Scrapper".
A5 - Lagom med agility. Stannade på 5 här med för att få "Action Boy".
L6 - Tur är kul! Ville få "Better Criticals"-perken här (riktigt fint när man sätter skott i skallen med ett sniper).

Har nästan alltid lirat på samma spår i alla Fallout-spelen. Det är helt enkelt väldigt tillfredsställande att ligga och skjuta huvudet av allt från ett tryggt avstånd, samt att smyga sig på folk och sno deras prylar och sedan lägga en salva hagel i magen .

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Jag har även filat på en extra karaktär som kommer skilja sig helt från min andra.

Denna VÄLDIGT tursamma och starka karaktär kommer förlita sig helt på sin tur och sin karisma under sitt äventyr. Lockpick eller Hacking lockar inte denna karaktären, då denne litar fullständigt att turen är på sin sida när det väl behövs. Låg INT passar in väldigt bra med "Idiot Savant" i LUCK-trädet.

Knytnävar/närstridsvapen samt pistoler kommer endast användas. P.g.a. närstrid kommer den första perk-poängen att sättas i Ricochet*, som sagt, min tur kommer hålla mig vid liv i svettiga närstrider. (*What goes around comes around! An enemy's ranged attack will sometimes ricochet back and instantly kill them. The closer you are to death, the higher the chance. (Requires: LCK 10))

Ser fram emot en väldigt annorlunda men kul spelomgång

http://i.imgur.com/QkohHHF.jpg

Första jag kom att tänka på när jag läste din första mening om karaktären var Alexander Lukas från Ankeborg.. "Denna VÄLDIGT tursamma och starka karaktär kommer förlita sig helt på sin tur och sin karisma under sitt äventyr."

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 64GB | Corsair RM1000X
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@ZyntaaX: Haha lite så ja

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läste något om att man ska undvika att maxa en stat på grund av Bobble Heads. Är som sagt helt ny i den här spelserien så jag har ingen aning vad de gör exakt och hur man får dessa, någon som orkar förklara hur det varit i tidigare spel och hur det lär vara i detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Enligt http://fallout.wikia.com/wiki/Fallout_4_SPECIAL så kommer man börja med totalt 28 skill points, ett rejält hack ner från föregående spel där man startat med 40! Nu ska man tydligen kunna välja en perk eller en skill point per level. Detta innebär att man måste bli level 13 innan man är jämbördig med en startkaraktär från ett föregående Fallout! Det verkar vara en tråkig mekanik och ett bra skäl att använda konsollen för att ge sig själv 12 fler skill points vid start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Läste något om att man ska undvika att maxa en stat på grund av Bobble Heads. Är som sagt helt ny i den här spelserien så jag har ingen aning vad de gör exakt och hur man får dessa, någon som orkar förklara hur det varit i tidigare spel och hur det lär vara i detta?

Boobleheads är små statyer du kan hitta i världen. Finns en för varje SPECIAL stat. Och när du hittar en, så ska du få en permanent ökning på staten, statyn representerar.
Så flesta builds kommer inte köra med högre än 9 i en SPECIAL stat i syfte att ev öka det till 10 via en bobble head.

Men det ser däremot ut som att man kommer kunna köra med högre än 10 i en SPECIAL stat i FO4.
Var normalt en max cap på 10 oavsett vilka buffs man hade, i tidigare Fallout spel.
Men Endurance 10 perken "Solar Powered" ger en +2 i STR och END under dagen. Och i och med man måste ha 10 END för att kunna ens välja perken. Så betyder det att man kan pusha statsen över 10. Fast att pusha en SPECIAL stat över 10 ger enbart små stat ökningar. Som t.ex i Endurance fall så får du i huvudsak lite mer HP.
Dock så är det i huvudsak perksen man är ute efter att låsa upp.

En sak jag inte är helt hundra om. Är om bobbleheaden kommer öka bas staten, eller kommer bara ge en modifierare på staten.
För perksen lär bara låsas upp efter bas värdet på en stat. Alltså värdet utan buff eller debuff modifierare. I Fallout 3 så ökade bobble headsen bas värdet.
MEn är möjligt att de kanske bara är en aktiv modifierare du får.
Fördelen med detta är att man då kan öka sitt SPECIAL bas värde via level up till 10. Och då ha boobleheaden kunna pusha det till 11. Oavsett om du hittar den innan eller efter du maxat bas värdet till 10.
Nackdelen om det är en modifierare, är att du inte kan använda boobleheads för att öka en stat för att kunna låsa upp Perks.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Enligt http://fallout.wikia.com/wiki/Fallout_4_SPECIAL så kommer man börja med totalt 28 skill points, ett rejält hack ner från föregående spel där man startat med 40! Nu ska man tydligen kunna välja en perk eller en skill point per level. Detta innebär att man måste bli level 13 innan man är jämbördig med en startkaraktär från ett föregående Fallout! Det verkar vara en tråkig mekanik och ett bra skäl att använda konsollen för att ge sig själv 12 fler skill points vid start.

Detta är mest en balanserings grej de gjorde. I och och med de stora ändringarna på SPECIAL systemet. Och borttagningen av Skills. Då många av Skillsen är nu inbakade i SPECIAL statsen.
För du hade väldigt begränsade möjligheter i tidigare FO titlar för att kunna öka SPECIAL stats.
Men nu kan du maxa statsen helt vid level up istället för att välja en perk. Samt det finns ingen level cap. Så det är möjligt att maxa alla stats om man vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

För du hade väldigt begränsade möjligheter i tidigare FO titlar för att kunna öka SPECIAL stats.

Ja, det är ju så det borde förblivit, eftersom SPECIAL är tänkt att avspegla karaktärens medfödda egenskaper. Nu blir ju konsekvensen att en som startar med INT 1 kan vara Einstein vid level 10. Detta är bara ytterligare ett exempel på att Bethesda inte klarar av att skriva Fallout, och får mig allvarligt att fundera på att ångra köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Boobleheads är små statyer du kan hitta i världen. Finns en för varje SPECIAL stat. Och när du hittar en, så ska du få en permanent ökning på staten, statyn representerar.
Så flesta builds kommer inte köra med högre än 9 i en SPECIAL stat i syfte att ev öka det till 10 via en bobble head.

Men det ser däremot ut som att man kommer kunna köra med högre än 10 i en SPECIAL stat i FO4.
Var normalt en max cap på 10 oavsett vilka buffs man hade, i tidigare Fallout spel.
Men Endurance 10 perken "Solar Powered" ger en +2 i STR och END under dagen. Och i och med man måste ha 10 END för att kunna ens välja perken. Så betyder det att man kan pusha statsen över 10. Fast att pusha en SPECIAL stat över 10 ger enbart små stat ökningar. Som t.ex i Endurance fall så får du i huvudsak lite mer HP.
Dock så är det i huvudsak perksen man är ute efter att låsa upp.

En sak jag inte är helt hundra om. Är om bobbleheaden kommer öka bas staten, eller kommer bara ge en modifierare på staten.
För perksen lär bara låsas upp efter bas värdet på en stat. Alltså värdet utan buff eller debuff modifierare. I Fallout 3 så ökade bobble headsen bas värdet.
MEn är möjligt att de kanske bara är en aktiv modifierare du får.
Fördelen med detta är att man då kan öka sitt SPECIAL bas värde via level up till 10. Och då ha boobleheaden kunna pusha det till 11. Oavsett om du hittar den innan eller efter du maxat bas värdet till 10.
Nackdelen om det är en modifierare, är att du inte kan använda boobleheads för att öka en stat för att kunna låsa upp Perks.

Tack för utförligt svar, får hoppas att det är basvärdet som ökas

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Fråga om perken science, "Take full advantage of advanced technology with access to base level and Rank 1 high-tech mods." Vilken typ av vapen rör dem tech-modsen? "vanliga", laser eller radiation vapen?
Känns som den rör laser och radiaton vapen, men kanske kan vara speciella mods som är mer high tech bara, men dem rör alla typer av vapen.