PSU byte pga nytt EVGA 980Ti, lite råd?

Permalänk

PSU byte pga nytt EVGA 980Ti, lite råd?

Har i dagarna bytt mitt GTX 780Ti mot ett 980Ti.

Datorn har för övrigt under 2 års tid, varit 100% stabil. Dvs har aldrig haft en bluescreen, freeze eller liknande...

Men nu första gången, frös datorn och blev oresponsbar, att jag var tvungen att göra en "hard reset".
Detta hände dessutom när jag INTE spelande... Dvs hade bara 2 instanser utav VS2015 uppe samt webbläsaren.
Inte jättestor skillnad på strömförbrukning mellan 780Ti & 980Ti, men gjorde iaf en Watt uträkning av hur stort nätaggregat min dator rekommenderas använda på sidan: "http://outervision.com/power-supply-calculator"...

Min gamla PSU: Fractal Design Newton R2, 650W 80+ Modulär

Mot min förvånad fick jag resultaten:
Load Wattage: 678 W
Recommended UPS rating: 1250 VA
Recommended PSU Wattage: 728 W

Det är ju mer än bara grafikkortet som drar Watt, så det verkar ju vara rimligt.

Och vad jag förstått är verkningsgraden på mitt nätaggregat inte 100%, det är dvs typ 80%, med dalande effekt med åren. Så vem vet, kanske är på 70% idag efter 2års användande...

Ska åka iväg o köpa ett nytt idag. Räcker det med ett 750W eller bör man sikta högre?

Min fråga är sedan, eftersom det enda jag pillat på i datorn tidigare är byte av CPU, RAM, HD's och grafikkort, Är det bara att skruva bort gamla nätaggregatet och placera in det nya? dvs använda samma kablar som ligger i datorn?

/Tack!

glömde skriva mitt gamla nätaggregat
Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem

@digitalflaskpost: Så har jag fått lära mig (och kört med) - modulära kablar följer standard och är utbytbara mellan nätagg. Så, ja.

Permalänk

@Gurk:

Skönt o höra

Något annat man bör tänka på när man byter sitt nätaggregat?
annars lätt o vara efterklok om man tänker ensam...

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem

Tycker inte det låter rimligt, sådana uträknare tar alltid i i överkant.
Ta dig en titt på sweclockers effektmätningar vid recensioner:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10749?key=547e3112...

Då använder de delar som är hungrigare än dina diton.
Dessutom nämner du att det hände när du inte spelade. Då drar din dator definitivt inga peaksiffror i strömförbrukning.

Jag hade inte heller vågat behålla mina gamla PSU-kablar. Det finns folk som grillat sina komponenter på detta viset.

Bara googla lite så blir du tillräckligt skraj.

Innan du bestämmer dig för att behålla eventuella PSU-kablar. Dubbelkolla verkligen så att de är kompatibla.

Permalänk
Medlem

Ditt nätagg kommer garanterat fungera bra watt mässigt. det är isof andra saker som kvalitet eller liknande som skulle göra att du byter. Sweclockers testrigg drog 435W med överklocked Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz och GTX 980 TI med OC

EDIT: 445W var det.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Skrivet av CynXen:

Ditt nätagg kommer garanterat fungera bra watt mässigt. det är isof andra saker som kvalitet eller liknande som skulle göra att du byter. Sweclockers testrigg drog 435W med överklocked Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz och GTX 980 TI med OC

EDIT: 445W var det.

Ja, men var inte deras test system ganska "naket"?

Jag har ändå lite "tillbehör" som drar lite extra så som 5st hårddiskar, externt ljudkort pci, externt wifi pci, gaming tangentbord, gaming mus, 4st ram stickor, clocked CPU (4.5GHz), clocked GPU.

Med gaming mus/tangentbord menar jag att dom har lite extra led o så som gör att dom drar lite mer än normen...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Tycker inte det låter rimligt, sådana uträknare tar alltid i i överkant.
Ta dig en titt på sweclockers effektmätningar vid recensioner:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10749?key=547e3112...

Då använder de delar som är hungrigare än dina diton.
Dessutom nämner du att det hände när du inte spelade. Då drar din dator definitivt inga peaksiffror i strömförbrukning.

Jag hade inte heller vågat behålla mina gamla PSU-kablar. Det finns folk som grillat sina komponenter på detta viset.

Bara googla lite så blir du tillräckligt skraj.

Innan du bestämmer dig för att behålla eventuella PSU-kablar. Dubbelkolla verkligen så att de är kompatibla.

Om det inte är min PSU's fel, är jag tillbaka på noll =(

Kan det vara moderkortet(p8z77 -v)? Det har ju några år på nacken iom att jag nu använder win10...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänk på att Sweclockers tester mäter strömförbrukningen/effektmätning vid vägguttaget (orkar inte dubbelkolla om de ändrat).

Du har ytterligare ~10% kraft i alla fall att nyttja då eftersom nätaggregatet inte är 100% effektivt. Så om Sweclockers uppmäter att ett system drar 450W i väggen så kanske systemet egentligen bara drar ~400W (50W äter nätaggregatet upp) och det är den siffran som är intressant att kolla på vid val av nätagg.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Tänk på att Sweclockers tester mäter strömförbrukningen/effektmätning vid vägguttaget (orkar inte dubbelkolla om de ändrat).

Du har ytterligare ~10% kraft i alla fall att nyttja då eftersom nätaggregatet inte är 100% effektivt. Så om Sweclockers uppmäter att ett system drar 450W i väggen så kanske systemet egentligen bara drar ~400W (50W äter nätaggregatet upp) och det är den siffran som är intressant att kolla på vid val av nätagg.

Betyder det att jag ska sluta kika efter nytt PSU?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kan ju fortfarande vara din PSU. Men inte på grund av att den är för klen. Isåfall beror det på att den är defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

@digitalflaskpost: Så har jag fått lära mig (och kört med) - modulära kablar följer standard och är utbytbara mellan nätagg. Så, ja.

Modulära kablar följer INTE någon standard, av just den enkla anledningen så ska man aldrig köra kablar från ett nätagg i ett annat.
Självklart finns det vissa undantag bland samma tillverkare där de kör samma standard på vissa agg och en annan standard på andra agg, men i det stora hela så ska man absolut inte blanda kablar mellan nätagg; det kan fort bli en dyr historia.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Betyder det att jag ska sluta kika efter nytt PSU?

Jag vet inte faktiskt. Men om jag förstår dig rätt så låste sig datorn när du inte ens använde grafikkortet mer än i Windows. För mig tyder inte detta på att det är nätaggregatet. Om datorn inte belastades speciellt mycket på varken CPU eller GPU så borde det inte behövas mer än max 200W och då har du mycket extrautrustning i datorn.

Även vid full load borde inte ett "normalt" system med 980 Ti dra mycket mer än 500-550W. Det gör att du har 100W till godo. Jag har helt enkelt svårt att se att det skulle vara ditt nätaggregat som är problemet om det inte lagt av helt. Men då borde inte ditt gamla grafikkort heller fungera tycker jag.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Du avinstallerade även drivrutinerna samtidigt som du plockade ur det gamla grafikkortet innan du vevade in ditt nya 980ti?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Du avinstallerade även drivrutinerna samtidigt som du plockade ur det gamla grafikkortet innan du vevade in ditt nya 980ti?

Ja precis.

Jag har till och med gjort en format och ominstallerade windows 10 från scratch...

enda som är installerat är typ drivisar till graikkortet...

Jag har också stängt av "the onboard grafik" som finns i CPU'n...

Datorn startar om sig själv random... När jag lämnar datorn och kommer tillbaka, ser jag att den startat om sig...

Har endast haft webläsaren och ev något program öppet under tiden, inget spel som låter grafikkortet tugga...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Jag vet inte faktiskt. Men om jag förstår dig rätt så låste sig datorn när du inte ens använde grafikkortet mer än i Windows. För mig tyder inte detta på att det är nätaggregatet. Om datorn inte belastades speciellt mycket på varken CPU eller GPU så borde det inte behövas mer än max 200W och då har du mycket extrautrustning i datorn.

Även vid full load borde inte ett "normalt" system med 980 Ti dra mycket mer än 500-550W. Det gör att du har 100W till godo. Jag har helt enkelt svårt att se att det skulle vara ditt nätaggregat som är problemet om det inte lagt av helt. Men då borde inte ditt gamla grafikkort heller fungera tycker jag.

Tidigare har jag inte haft något grafikkort installerat i datorn under ca 3 månader då mitt 780ti varit under reklamation...

Har varken haft detta problem under tiden jag haft 780ti eller använt datorn utan det, dvs enbart CPU'ns inbyggda grafikdel..

Sedan igår har datorn typ rebootats kanske 4 gger..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Tidigare har jag inte haft något grafikkort installerat i datorn under ca 3 månader då mitt 780ti varit under reklamation...

Har varken haft detta problem under tiden jag haft 780ti eller använt datorn utan det, dvs enbart CPU'ns inbyggda grafikdel..

Sedan igår har datorn typ rebootats kanske 4 gger..

gjort någon Bios/UEFI uppdatering? Kan vara värt att testa om svaret är nej.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Skrivet av CynXen:

gjort någon Bios/UEFI uppdatering? Kan vara värt att testa om svaret är nej.

Har den senaste biosen (2104), dock så har ju moderkortet några år på nacken. (2013/09/16) är senaste uppdateringen ifrån

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Modulära kablar följer INTE någon standard, av just den enkla anledningen så ska man aldrig köra kablar från ett nätagg i ett annat.
Självklart finns det vissa undantag bland samma tillverkare där de kör samma standard på vissa agg och en annan standard på andra agg, men i det stora hela så ska man absolut inte blanda kablar mellan nätagg; det kan fort bli en dyr historia.

Bra att man får lära sig, trodde verkligen att kontakterna var nycklade/spårade så man inte kunde ha fel kablar (dom passar inte i varandra då). Googlade runt och det verkar ha funnits ansatser att följa men att det inte går att lita på.

Permalänk
Medlem

980ti drar mindre än 980ti, det borde funka med 650w, frågan är hur gammal ditt nätagg är. Billiga nätagg kan lägga av efter en tid, dyrare överlever oftast flera uppgraderingar. Fraktal design brukar det inte vara några stora bekymmer men det skiljer mellan olika modeller. Varför åkte 780ti på reklamation? Kanske elhaveri med moderkortsproblem? Jag tror att det kan funka att köra gfx kortet på en annan PCIe slot, prova det.

Permalänk
Skrivet av kusk0r:

980ti drar mindre än 980ti, det borde funka med 650w, frågan är hur gammal ditt nätagg är. Billiga nätagg kan lägga av efter en tid, dyrare överlever oftast flera uppgraderingar. Fraktal design brukar det inte vara några stora bekymmer men det skiljer mellan olika modeller. Varför åkte 780ti på reklamation? Kanske elhaveri med moderkortsproblem? Jag tror att det kan funka att köra gfx kortet på en annan PCIe slot, prova det.

Nätagget är lika gammalt som datorn (ca 3år).
780ti slutade fungera då datorn frös vi uppstart inom kort... sen kom en random färg tex. grön, röd osv, sen bluescreen...
Dvs, gick inte att använda datorn i mer än ca 1 min innan frysningen... Fick tillslut välja nytt grafikkort, så jag la till 1000:- och plockade ett 980ti istället..

Testar nu plocka bort 2st utav min 4st ramstickor...

nu för 10min sedan precis innan datorn frös sig o restartade blev chrome knas och började tala om för mig att chrome hade problem att öppna länkar jag klickade på sen att jag skulle stänga flikar för någonting med minnet... jag hade endast 3 st öppna dock...

Visa signatur

Permalänk

Hade samma problem som dig med windows 10 , jag installerade mitt windows 8.1 igen och då fungerar allt utan problem.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Skrivet av Deathstalker:

Hade samma problem som dig med windows 10 , jag installerade mitt windows 8.1 igen och då fungerar allt utan problem.

Oj, tråkigt. Själv köpte jag en win10 home edition för 999:-, så tråkigt om jag skulle behöva kassera den..

Sen är det väl så att win10, win 8.1, Win 7 är typ likadana på det sättet att program o så som är kompatibelt med tex win 7 är kompatibelt med win10? Krävs väl bara liten uppdatering el patch på just det programmet för att det ska gå att köra...?

Visa signatur

Permalänk

Avinstallerade precison x då det fick konstiga buggar...

När jag öppnade VS2015, så blinkade muspilen mellan timglas till normalt hela tiden.. Tror det har något med OSD och göra... Får ju också OSD på typ mitt mailbird window och andra fönster jag inte förklarligt nog vill ha statestik över gpu temp, fps mm...

Plockade också bort 2x8gb ramstickor (chansade på två av fyra) eftersom jag fick sånt konstigt svar i chrome ang minnesproblem när jag förökte surfa... Detta hände sekunderna innan datorn frös..

Iaf nu med endast 16gb RAM i datorn och utan precision x, är datorn lika stabilt som vanligt... Ingen omstart eller frysning sedan i fredags... Hände flertal gger per dag innan..

tror jag försöker mig på afterburner istället o struntar i minnesstickorna jag plockade ur..

Visa signatur