Fått övertrasseringsfaktura efter 3 år (ICA-banken)

Permalänk
Medlem

Fått övertrasseringsfaktura efter 3 år (ICA-banken)

Blir så fruktansvärt trött på banker.

Jag har ett Ica Banken konto. Har haft det sen jag blev student. Var ett bra studenterbjudande man fick hos dem. Men blev så att jag aldrig använt det.
Nu 3 år senare, så får jag hem en "övertrasseringsfaktura" där det står att mitt konto har blivit övertrasserat med 101 kr. För detta skall det jävla asen då ha 100 kr i övertrasseringsavgift och 60 kr i påminnelseavgift. Totalt 261 kr.

Är inte det helt stört?
Visst det står säkert i något papper någonstans att dom har rätt att göra så. Men allvarligt, de enda riktiga alternativen för att vara någorlunda moraliskt korrekt måste ju vara:
A. Säg upp kontot åt kunden.
B. Skicka ett brev eller hör av dig på ett annat sätt och fråga om kunden vill fortsätta vara kund ett år till.

Istället får jag som kund betala 160 kr i straffavgift för att dom har övertrasserat sig själva. Vilket också leder till att dom förlorar en kund i all framtid.

Stavfel (Rubrik förtydligad i enlighet med §3.1 /screamin-daemon, moderator)
Permalänk
Medlem

är ju upp till dig att säga upp ditt bankkonto, säg att jag har väldigt ont om cash, och när dom drar pengar för det har jag slut. tycker du att dom ska säga upp mitt bankkonto för det?
och klart det kostar att ha ett konto hos en bank, dom måste ju tjäna pengar på något vis. har du problem för att sl tar betalt för att du använder deras tåg?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

C) Du håller lite koll själv och säger upp ett konto du inte använder som möjligtvis tar ut årsavgift eller någon annan form av årlig avgift för en tjänst.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Troligtvis var det årsavgiften på kortet som de drog.
Så det är bara att bita i det sura äpplet.

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem

Exakt vad är det att gnälla över? Om du inte amvänder kontot är det ju upp till dig att säga upp det.
Nej jag tycker inte att banker över lag är kräk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Christley:

och klart det kostar att ha ett konto hos en bank, dom måste ju tjäna pengar på något vis. har du problem för att sl tar betalt för att du använder deras tåg?

Nu måste du väl skämta?
Tror du de små avgifterna som bankkonton kostar är bankernas enda inkomst?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nu måste du väl skämta?
Tror du de små avgifterna som bankkonton kostar är bankernas enda inkomst?

nej, det tror jag inte.
men det är en inkomst.
säg att dom har 900000 kunder. alla betalar 30kr om året. det är 27 miljoner per år. det är ingen små summa. och har för mig att nordea tar varje månad eller något sånt och också mer än 30kr. om nordea tar 45kr i månaden så ger det 540 miljoner om nordea har 1 miljon kunder. kanske därför dom tar ut den avgiften?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

jösses, jag vet att dom har rätt att göra så och att det är klantigt av mig. Men fortfarande har dom förlorat en kund för alltid. Istället för att se till att jag fortsätter vara kund och faktiskt börjar tjäna pengar på mig.

Och jo jag tycker oavsett inte att man gör så mot sina kunder. Särskilt inte när det handlar om förskottsbetalningar. Hade varit annorlunda om man betalar i efterhand. Å ärligt talat, man skickar inte ut en övertrasseringsavgift. Okej ni kan väl bete er någorlunda som folk och bara ta en påminnelseavgift.

Permalänk
Medlem

Så fungerar väl alla banker eller ?

Du har en tjänst som kostar, eftersom du inte har pengar på kontot kan du inte heller betala.

Skillnad är om du har ett lönekonto utan kreditkort.

Surt ? Ja..

Hela världen ? Nä..

Vi snackar om ett par hundra.

Hur mycket kostar hyran på 3år ? 200 tkr ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det finns banker, eller snarare personer på banker, som kan vara kräk. I detta fallet så var dem däremot verkligen inte det utan det är bara du som skrivit upp dig på saker utan att tänka efter och glömt av det. Du hade inte pengar nog på kontot för att betala någon avgift och då är dem ju tvungna att kontakta dig på annan väg. Jag antar att dem normalt drar avgiften direkt från ens konto. Det blir brev (rättfärdigad administrations kostnad, finns företag som tar bra mycket mer än 60SEK) och pengarna du är skyldig dem.

Du kan ju inte skylla på dem för att du anlitar dem för en tjänst och sedan glömmer av att du beställt den... Lite som att beställa mat, glömma av att du beställt den och sedan bli sur för att restaurangägaren får kontakta dig för pengarna du är skyldig för maten. Självklart vill han ha bensin pengar också, han utför inte välgörenhet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har du pratat med dem?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Christley:

nej, det tror jag inte.
men det är en inkomst.
säg att dom har 900000 kunder. alla betalar 30kr om året. det är 27 miljoner per år. det är ingen små summa. och har för mig att nordea tar varje månad eller något sånt och också mer än 30kr. om nordea tar 45kr i månaden så ger det 540 miljoner om nordea har 1 miljon kunder. kanske därför dom tar ut den avgiften?

Det är nog kaffepengar det handlar om

Det jag reagerade på var att du skrev "dom måste ju tjäna pengar på något vis", därav min kommentar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Men hos kunder som omsätter några tiotusen per år så är dessa småavgifter en stor del av inkomsten ? ..

Skillnad är om man drar in ett par heltidslöner och sitter med huslån, det blir en aning mer

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

jösses, jag vet att dom har rätt att göra så och att det är klantigt av mig. Men fortfarande har dom förlorat en kund för alltid. Istället för att se till att jag fortsätter vara kund och faktiskt börjar tjäna pengar på mig.

Och jo jag tycker oavsett inte att man gör så mot sina kunder. Särskilt inte när det handlar om förskottsbetalningar. Hade varit annorlunda om man betalar i efterhand. Å ärligt talat, man skickar inte ut en övertrasseringsavgift. Okej ni kan väl bete er någorlunda som folk och bara ta en påminnelseavgift.

Och vilken kund du är, som inte ens kommer ihåg att du har ett konto. Tror inte dom dör av att förlora dig som framtida kund.
Jag och frugan hade nordea som enda bank förut, och när vi skulle köpa bostadsrätt och seb erbjöd lägre räntor så gick det inte att förhandla.
Dom valde hellre att förlora oss helt som kunder än att erbjuda samma ränta. Så vi bytte, och väljer aldrig mer Nordea.
Dock 3 år sen, men då hade jag varit kund hos Nordea i över 15 år.

Permalänk
Avstängd

Välkommen in till livet. Allt är inte gratis!

Permalänk
Medlem

Banker är kräk. De lägger ner kontor efter kontor, och tvingar folk till att göra allt jobb själva via nätet. De vill att man ska betala med kort istället för cash varför de tar insättningsavgifter osv.

De spekulerar bort pengar och låter skattebetalarna stå för notan samtidigt som de ger gigantiska bonusar...

Tyvärr måste man ju mer eller mindre använda de asen...

Permalänk
Medlem

Har haft ICA-kort med konto en gång i tiden. Min variant hade inga årskostnader då. Men när rabatterna började gälla på handel i viss butik så slutade jag att handla där och tömde mitt konto. Efter några år så ville dom inte ha mig kvar och avslutade kontot. Saknade det inte.
Villkoren är inte så fasta så hade de börjat med årsavgifter kanske jag inte märkt det förrän inkassokraven börjat komma.

Permalänk
Medlem

Har själv råkat ut för det på någon bank - slutade med att jag satte kredit på typ 5000:- på kontot för att åtminstone bara få betala ränta på degen som jag övertrasserade med. Fast efter det, så hände det aldrig igen....o nu som 42, så är ekonomin lite mer stabil än för typ 20 år sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

60 kr i påminnelseavgift.

Påminnelseavgift får de bara ta ut om det verkligen är en påminnelse. Annars bestrid
Jag har råkat ut för liknande saker, blivit debiterad för saker man inte använder eller ens visste att man hade och det har då räckt med ett samtal och en god förklaring för att få avgiften annullerad - och tjänsten borttagen.
Banken ser ju direkt om man använder tjänsten eller inte. Proaktiv förnyelse av avtal/tjänst är inte heller giltigt mellan näringsidkare och privatperson utan specifikt medgivande. .

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Banker - Tjuvar i kostym

Hör av dig till banken och förklara läget. Framför ditt (och andras) missnöje. Du blir säkert kopplad till någon "Snälla stanna"-avdelning som tar bort summan. Eller så blir det inget alls.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Banker - Tjuvar i kostym

Hör av dig till banken och förklara läget. Framför ditt (och andras) missnöje. Du blir säkert kopplad till någon "Snälla stanna"-avdelning som tar bort summan. Eller så blir det inget alls.

Detta rekommenderar jag också.

Hävda att det är en oskälig summa.

Var med om en liknande sak där banken stod för kostnaden och jag blev nöjd istället för irriterad.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

nej, det tror jag inte.
men det är en inkomst.
säg att dom har 900000 kunder. alla betalar 30kr om året. det är 27 miljoner per år. det är ingen små summa. och har för mig att nordea tar varje månad eller något sånt och också mer än 30kr. om nordea tar 45kr i månaden så ger det 540 miljoner om nordea har 1 miljon kunder. kanske därför dom tar ut den avgiften?

Dom tjänar på att folk lånar pengar osv, alltså ränta. Avgifter är väl snarare för att täcka vissa kostnader dom har.

Permalänk
Medlem

Har du ringt och pratat med dem? Brukar inte vara några större problem, de tar bort kostnaden på goodwill och slipper en sur kund som skriver foruminlägg och spyr galla över företaget.

Har bara haft bra erfarenheter när jag varit i kontakt med ICA-banken.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@Christley:

Du har inte en aning om hur en bank fungerar.
Dom tar betlat för att av dig som kund för att du skall sätta in pengar hos dem. Dessa pengar gör att dom kan låna ut dina pengar gånger 100 till andra personer och tjäna pengar genom att ta ränta av dem. Så nä dom skall inte ta betlat för att man har ett konto, dom skall se det som en tjänst som måste tillhandahålla för att jag skall fortsätta sätta in pengar som dom kan låna ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

C) Du håller lite koll själv och säger upp ett konto du inte använder som möjligtvis tar ut årsavgift eller någon annan form av årlig avgift för en tjänst.

Men ursäkta mig... vilket annat typ av företag ger sig rätten att dra 100 kr från ditt konto när det inte finns några pengar där?
Nä du dom skickar ut en faktura på årsavgiften...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Exakt vad är det att gnälla över? Om du inte amvänder kontot är det ju upp till dig att säga upp det.
Nej jag tycker inte att banker över lag är kräk.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo du dom ät verkligen kräk. En bank tar betalt för att jag skall sätta in pengar hos dem. Dessa pengar lånar dom ut gånger hundra och får därmed ränta på det.
Dom tar alltså betalat av mig för att jag skall kunna använda mina pengar.
Dom tar betalt av butiker för att dom skall kunna ta emot mina pengar.
Och sedan tar dom sig friheten att dra pengar från mitt konto utan att informera mig om det.

Skulle definitivt kalle dem äckliga kräk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

jösses, jag vet att dom har rätt att göra så och att det är klantigt av mig. Men fortfarande har dom förlorat en kund för alltid. Istället för att se till att jag fortsätter vara kund och faktiskt börjar tjäna pengar på mig.

Och jo jag tycker oavsett inte att man gör så mot sina kunder. Särskilt inte när det handlar om förskottsbetalningar. Hade varit annorlunda om man betalar i efterhand. Å ärligt talat, man skickar inte ut en övertrasseringsavgift. Okej ni kan väl bete er någorlunda som folk och bara ta en påminnelseavgift.

Något säger mig att de är beredda att ta smällen att förlora dig som kund. Man får faktiskt ta lite personligt ansvar; det funkar inte att gå runt och tro att alla ska hantera en med silkesvantar bara för att man är den allsmäktige kunden som har rätt till allt och inga skyldigheter.

Du klantade dig. Ta det som en man och sluta böla.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Nu vet jag inte vilka lagar som gäller i Sverige men i Finland är det olagligt att övertrassera sitt bankkonto. Om samma gäller i Svergie så kan jag säga att du har tur som bara får en liten avgift och inte en polisanmälan. Är dock mycket som ska till för att få en anmälan, och även om det är banken som gjort övertrasseringen så är det ditt konto och din skyldighet att se till att det inte blir såhär. (Antar jag utan att läst igenom avtalet som du skrivit på, jag vet ju ej vad det står i det). Så betala och säg sedan upp kontot. Alt. hör med banken ifall dom kan vara schyssta fixa bort avgiften och säg sedan upp avtalet. Det är ju trots allt människor som jobbar där, deras jobb är inte att sätta folk i sk*ten utan dom ska sköta sitt arbete.

Inget illa menat med mitt inlägg.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

@Christley:

Du har inte en aning om hur en bank fungerar.
Dom tar betlat för att av dig som kund för att du skall sätta in pengar hos dem. Dessa pengar gör att dom kan låna ut dina pengar gånger 100 till andra personer och tjäna pengar genom att ta ränta av dem. Så nä dom skall inte ta betlat för att man har ett konto, dom skall se det som en tjänst som måste tillhandahålla för att jag skall fortsätta sätta in pengar som dom kan låna ut.

har jag ingen aning? nej du har rätt. för hade jag inte haft en aning så hade dom inte gjort så. oh wait dom gör så.
har jag sagt att det är enda inkomstkällan? nej. så varför antar du det? tror inte banken anställer flera tusen personer för att alla ska sitta vid sina platser och runka varje dag. klart dom gör annat också. det var dock inte mitt argument, och det är inte heller om vad tråden handlar om.
du kan likaväl se det som en tjänst att dom håller dina pengar säkra, att du kan plocka ut dom när du vill etc. om du har problem för att en bank använder dina pengar till andra så får du väl börja spara pengarna i en madrass hemma?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Blir så fruktansvärt trött på banker.

Jag har ett Ica Banken konto. Har haft det sen jag blev student. Var ett bra studenterbjudande man fick hos dem. Men blev så att jag aldrig använt det.
Nu 3 år senare, så får jag hem en "övertrasseringsfaktura" där det står att mitt konto har blivit övertrasserat med 101 kr. För detta skall det jävla asen då ha 100 kr i övertrasseringsavgift och 60 kr i påminnelseavgift. Totalt 261 kr.

Är inte det helt stört?
Visst det står säkert i något papper någonstans att dom har rätt att göra så. Men allvarligt, de enda riktiga alternativen för att vara någorlunda moraliskt korrekt måste ju vara:
A. Säg upp kontot åt kunden.
B. Skicka ett brev eller hör av dig på ett annat sätt och fråga om kunden vill fortsätta vara kund ett år till.

Istället får jag som kund betala 160 kr i straffavgift för att dom har övertrasserat sig själva. Vilket också leder till att dom förlorar en kund i all framtid.

Sådan är kapitalismen
otack är den armes lön
Det är de rikas paradis men
ingen hör en fattigs bön

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.