QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0shy:

Du får ändra i din xorg.config borde ligga i /etc/xorg eller nått sånt. Bara att söka efter den filen. Men gör en backup så du inte tar sönder nått. Jag fick gå in via ssh och lägga in den configen eftersom jag inte ens hade bild på min skärm innan jag la in den configen.

Nu var det min tur att vara långsam. Har äntligen kommit mig för att pilla mera med Linux.

i mappen /etc/X11 finns det ingen xorg.conf så som många guider föreslår. Finns denna endast om man kör med Nvidia? Enda guiderna jag hittar gäller för just Nvidia. Själv har jag nämligen ett AMD R9 280x.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nu var det min tur att vara långsam. Har äntligen kommit mig för att pilla mera med Linux.

i mappen /etc/X11 finns det ingen xorg.conf så som många guider föreslår. Finns denna endast om man kör med Nvidia? Enda guiderna jag hittar gäller för just Nvidia. Själv har jag nämligen ett AMD R9 280x.

Hmm kollade lite på min NUC som kör intels egna drivers och då sitter jag inte på någon xorg.conf så vet inte om X11 har nått med nvidia att göra. Men så kollade jag även på archwiki och där står det nått om att man kan generera en xorg.conf så borde inte vara nvidia relaterat. Och nu vet jag inte vilken dist du sitter på häller men senast när jag installerade om arch på min main burk så funka allt från scratch.

Kolla in här https://wiki.archlinux.org/index.php/AMD_Catalyst kan kanske ge lite hjälp även om du inte sitter på just archlinux

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0shy:

Hmm kollade lite på min NUC som kör intels egna drivers och då sitter jag inte på någon xorg.conf så vet inte om X11 har nått med nvidia att göra. Men så kollade jag även på archwiki och där står det nått om att man kan generera en xorg.conf så borde inte vara nvidia relaterat. Och nu vet jag inte vilken dist du sitter på häller men senast när jag installerade om arch på min main burk så funka allt från scratch.

Kolla in här https://wiki.archlinux.org/index.php/AMD_Catalyst kan kanske ge lite hjälp även om du inte sitter på just archlinux

Jag kör senaste Mint, så ganska stor skillnad emot Arch misstänker jag. Wiki:n är tyvärr rena grekiskan för mig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har varit sugen på en QX2710 länge nu, undrar om det inte börjar bli dags att slå till snart...
En sån tillsammans med ett 390X för Fallout 4 och Batman: Arkham Knight.. mums.

Såg att det fanns ett erbjudande med 28% rabatt hos accessorieswhole, kan ni som vet säga om det verkligen är samma skärm och ett riktigt erbjudande, eller är det någon variant av off-grade eller en skärm med andra specar/begränsningar som säljs?

Erbjudande:
http://www.ebay.co.uk/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-Matte-...

Ordinare:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Har varit sugen på en QX2710 länge nu, undrar om det inte börjar bli dags att slå till snart...

Såg att det fanns ett erbjudande med 28% rabatt hos accessorieswhole, kan ni som vet säga om det verkligen är samma skärm och ett riktigt erbjudande, eller är det någon variant av off-grade eller en skärm med andra specar/begränsningar som säljs?

Erbjudande:

Ordinare:

Det ser ut att vara den vanliga från vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Det ser ut att vara den vanliga från vad jag kan se.

Jag blev ju inte mindre sugen på att slå till när det är erbjudande dessutom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag blev ju inte mindre sugen på att slå till när det är erbjudande dessutom...

Kan man stå ut med en skärm som inte är perfekt så är det mycket bild för pengarna. Nu finns det ju andra tillverkare som släppt IPS skärmar med 144Hz som garanterat håller bättre kvalitet, men givetvis till dubbla priset.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Erbjudande:

Ordinare:

Hade jag varit du och tänkt köpa ett 390X så skulle jag försöka få tag i en freesync skärm men givetvis ger QNIX skärmen mycket för pengarna!

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Hade jag varit du och tänkt köpa ett 390X så skulle jag försöka få tag i en freesync skärm men givetvis ger QNIX skärmen mycket för pengarna!

Menar du att QX2710 funkar dåligt med AMD-kort eller...?

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Menar du att QX2710 funkar dåligt med AMD-kort eller...?

Inte det jag menade. Min skärm har funkat kanon i 1,5 år nu kör dock med ett nvidia kort
Jag tänkte mer på att om man har ett AMD-kort så skulle iallafall jag vilja ha freesync för en skönare spelupplevelse

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Inte det jag menade. Min skärm har funkat kanon i 1,5 år nu kör dock med ett nvidia kort
Jag tänkte mer på att om man har ett AMD-kort så skulle iallafall jag vilja ha freesync för en skönare spelupplevelse

Okej, jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang eftersom detsamma borde gälla nVidia och G-Sync
Det finns inte heller någon FreeSync-skärm med 1440p och IPS överhuvudtaget idag. ASUS har ju sin MG279Q med AHVA och 1440p, men då kostar den 6000kr också... :/

Jag har inte bestämt mig för vilket kort jag ska köra på, men det känns ju dumt att GTX980 kostar en tusenlapp mer än 390X och presterar väl ungefär lika. Kanske kommer det något bra på Black Friday- eller mellandagsreorna.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Okej, jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang eftersom detsamma borde gälla nVidia och G-Sync
Det finns inte heller någon FreeSync-skärm med 1440p och IPS överhuvudtaget idag. ASUS har ju sin MG279Q med AHVA och 1440p, men då kostar den 6000kr också... :/

Jag har inte bestämt mig för vilket kort jag ska köra på, men det känns ju dumt att GTX980 kostar en tusenlapp mer än 390X och presterar väl ungefär lika. Kanske kommer det något bra på Black Friday- eller mellandagsreorna.

Ja men gsync ger ju en extra kostnad vilket freesync inte gör.
Det är sant! Blir helt klart dyrare än QNIXen..

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Till att börja med, ursäkta för en sen post. För det andra, ursäkta för lång post!

xorg.conf är inte vendor specifik, de gäller för X11 xorg-server:n men de kan innehålla inställningar som är vendorspecifika däremot. Jag tror att min xorg.conf har en del skalningsrelaterat som är nvidia specifikt, men filen fungerade med 290X i alla fall.

Det viktigaste är att sätta en modeline i xorg.conf som man kan få via cvt eller gtf kommandona.

http://linux.die.net/man/1/cvt
http://linux.die.net/man/1/gtf

Du kan generera xorg.conf med ett verktyg men nvidias verktyg är endast bra om du vet vad du gör, och jag vet inte vad AMD har men du lär klara dig med en xorg.conf från nätet. Samma settings i vilket fall, med viss modifikation för att passa nvidia/amd.
Det är bättre att googla efter en xorg.conf på nätet och använda den. Modelines och så är väl samma för alla upplösningar och refreshrates.
Jag kan förövrigt nämna att i Archlinux slipper jag xorg.conf, det funkar bättre utan en
Jag lyckades få åtminstone 90 Hz i linux, men med en moddad xorg.conf och jag tror att det går att få högre.

De viktigaste inställningarna för Qnix har med EDID info att göra, t ex stänga av EDID i xorg.conf för att det skapar problem i Ubuntu, sabayon och kanske gentoo med (minns inte).
Problemen beror på att vissa linuxdistar har drivare och programvara som är dåliga på att läsa EDID datan från skärmen. Windows och i mitt fall archlinux med opensourcedrivare fungerar bra.
Nvidias officiella drivare fungerade sämre, och AMDs lite bättre men inte så bra som opensource drivarna.

Den här Arch sidan verkar ha en del relevant info som jag själv missat till nu, men skojjigt nog funkar min Qnix och Arch ändå utan problem.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Qnix_QX2710

Den här innehåller det viktigaste men den kan behöva tweakas lite och om du har en nyare Qnix kanske det är annorlunda. Borde ju funka med de flesta andra som X-star osv.

http://www.linuxquestions.org/questions/attachment.php?attach...

http://blog.patshead.com/2014/12/overclocking-my-qnix-qx2710-...

Härifrån fick jag min ursprungliga xorg.conf för Qnix

http://hardforum.com/showthread.php?t=1762843

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt en QX2710, äntligen!

Skärmfoten är väl rätt kass av vad jag förstått, har ni som redan äger skärmen bytt ut den mot ett stativ eller en annan fot? Är det besvärligt att få bort den gamla foten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Nu har jag beställt en QX2710, äntligen!

Skärmfoten är väl rätt kass av vad jag förstått, har ni som redan äger skärmen bytt ut den mot ett stativ eller en annan fot? Är det besvärligt att få bort den gamla foten?

Mitt skrivbord är stadigt, två "byråer" med en rejäl skiva och överbliven parkett fastspikad på den (det började bli slitet och parkett är snyggt). För att det överhuvudtaget ska märkas måste jag knuffa till skärmen eller skrivbordet.
Så jag skulle rekommendera ett stadigt bord. Foten är inte så kass att den inte går att leva med, däremot hade det varit trevligt om jag kunde snurra skärmen 90 grader.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

Permalänk
Medlem

Är input lagg märkbart i typ cs?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem

d går inte o få upp dom närmare 144hz va? finns d nån skärm från kina 27 tums som e runt 144hz? eller de dom här bäst/prisvärdas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Erbjudande:

Ordinare:

e det den där man kan klocka lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Är input lagg märkbart i typ cs?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag spelar på Supreme-nivå och jag har aldrig känt att inputlaget hindrar mig från att vinna ex. en AWP-duell.

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Skrivet av Godsfist:

d går inte o få upp dom närmare 144hz va? finns d nån skärm från kina 27 tums som e runt 144hz? eller de dom här bäst/prisvärdas

Jag kör min i 100hz just nu. Vissa får upp sina till 120 räcker inte det?

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

jo, sant de!
med tull, moms frakt o allt vad d blir, vad går de på? finns massa olika försäljare, o priserna varierar så mkt....o antar att clockningen e random också.. ;/

Permalänk
Skrivet av Godsfist:

jo, sant de!
med tull, moms frakt o allt vad d blir, vad går de på? finns massa olika försäljare, o priserna varierar så mkt....o antar att clockningen e random också.. ;/

Tror jag gav 2700-2800 allt som allt för min
Jo det är ju lite av ett lotteri, men typ alla gör 96hz iallafall

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk

Crossover 2795QHD

Funderat länge på denna Qnix 2710 . Men fick upp ögonen för denna Crossover 2795QHD som verkar vara en trevligare skärm utan PMW. Frågan är om denna går att överklocka. Hittar inga reviews av denna Crossover. Jag får helt enkelt chansa.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

Funderat länge på denna Qnix 2710 . Men fick upp ögonen för denna Crossover 2795QHD som verkar vara en trevligare skärm utan PMW. Frågan är om denna går att överklocka. Hittar inga reviews av denna Crossover. Jag får helt enkelt chansa.

PWM är nog skönt att slippa. Jag har ingen aning om hur dålig pwm är på "korea" skärmarna. Personligen tycker jag att min qnix inte är mer irriterande än min gamla benq för 1500 kr i alla fall.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min QX2710, och är otroligt nöjd!
Inga döda pixlar, 110Hz direkt och mycket ljusstarkare skärm än vad jag haft tidigare.

Det enda jag inte riktigt klurat ut är varför min överklockning till 110Hz nollställs till 60Hz när jag kopplar in en annan (icke-110Hz skärm) samtidigt, oavsett om den andra skärmen är på HDMI eller DVI så klockas QNIXen ner. Är det någon annan i tråden som har två skärmar och inte upplever det här problemet? Jag använder Nvidia Control Panel med mina GTX 670 som jag kör i SLI.

Annars är jag inne på att jag ska beställa en till QX2710 snarast, men det är ju trist att göra det och så går inte båda skärmarna att köra i 96/110Hz samtidigt på desktop... :/

Permalänk
Medlem

@Tommy
96Hz är i princip en garanti, nu har jag inte läst så mycket på sistone men man måste ha maximal otur om man inte når minst 96Hz vilket de flesta gör.. kört min i snart 3 år (tiden flyger) utan minsta problem, når 110Hz men valt 96hz 24/7.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S95D|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

@Cinder
96Hz är i princip en garanti, nu har jag inte läst så mycket på sistone men man måste ha maximal otur om man inte når minst 96Hz vilket de flesta gör.. kört min i snart 3 år (tiden flyger) utan minsta problem, når 110Hz men valt 96hz 24/7.

Jag har inga problem att överklocka skärmen till 110Hz när bara QNIX:en är inkopplad, men som jag skrev ovan så ballar mina grafikinställningar ur när jag kopplar in en andra skärm, då fungerar inte överklockning via NVCP över huvud taget och båda skärmarna körs i 60Hz. Varför vet jag inte

Tillägg: Jag är eventuellt inne på att köpa ett 390X inom en snar framtid, och då jag just beställde en till QX2710 så undrar jag om någon vet i fall det går att köra två QX2710 via ett 390X, överklockat givetvis? 390X har ju bara en DVI-utgång (Dual Link) men flera DP 1.2, kan man använda något adapter för att då ansluta den andra skärmen till samma grafikkort?

Permalänk

Qnix QX2710 är helt klart ett bra köp om säljaren kan intyga att skärmen kommer fri från defekter. Jag var lyckligt lottad för två år sen, men nu börjar ett problem ske, hoppas någon här kan dela med erfarenheter eller ge mig en lösning.

Strömbrickan som kom med skärmen har "poppat" i ungefär två månader nu, och jag är inte säker på vad orsaken kan vara. Är inte väldigt strömkunnig, men kan ge lite information om adaptern:

"Switching adapter:

Model: M120500P911
Input: 100-240V~50/60Hz 1.2A
Output: 12V = 5000mA"

Några varningssignaler för någon?

Kör också skärmen överklockad på 96 hz, har fungerat felfritt tills nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av farnebr1nk:

Qnix QX2710 är helt klart ett bra köp om säljaren kan intyga att skärmen kommer fri från defekter. Jag var lyckligt lottad för två år sen, men nu börjar ett problem ske, hoppas någon här kan dela med erfarenheter eller ge mig en lösning.

Strömbrickan som kom med skärmen har "poppat" i ungefär två månader nu, och jag är inte säker på vad orsaken kan vara. Är inte väldigt strömkunnig, men kan ge lite information om adaptern:

"Switching adapter:

Model: M120500P911
Input: 100-240V~50/60Hz 1.2A
Output: 12V = 5000mA"

Några varningssignaler för någon?

Kör också skärmen överklockad på 96 hz, har fungerat felfritt tills nu.

Du borde kunna köpa ett nytt switchande adapter för 12V 5A på typ kjell & company eller annan butik. Kan vara så att adaptern helt enkelt är av sämre kvalitet och håller på att gå sitt öde till mötes.