Permalänk
Medlem

Posten

Hej! Ska försöka sammanfatta lite kort:

Köpte en parfym från ebay. Betalar med paypal. Personen skickar varan som REK brev och jag får ett försändelse id. Kan följa paketet när det kommer in i vårat avlånga land, det är skickat från Tyskland. Ser att samma dag som det anländer till utlämingsstället så är det någon som hämtar ut det flera timmar senare. Jag går dit den dagen med, utan att jag fått avin och försöker hämta ut det men dom säger att det inte finns och är utlämnat. Dom rekommenderar att jag ska ringa polisen och posten (postnord).

Polisen skrattar och säger att dom inte kan göra något för inget brott har begåtts och säger att posten gjort tjänstefel.
Postnord kan i alla fall bekräfta att den som hämtat ut paketet inte är jag och någon annan med helt annat namn och personnummer har gjort det. Jag säger att jag vill ha ersättning för paketet men dem säger att avsändaren ska reklamera produkten för att jag ska få någon ersättning. Jag kontaktar den som skickade paketet och ber denna göra det. Den får svaret att det ej går för att varan är utlämnad och rekommenderar att polisen kopplas in.

Är det bedrägeri så ska ju på polisen kopplas in, men enligt både mig och polisen rör det ju sig inte om det utan bara slarv från posten som vägrar göra nått.

Vad ska jag göra? Är det någon som varit med om något liknande? vad gjorde ni i så fall?

Mvh Martin

Permalänk
Medlem

jag förstår inte, för att hämta ut ett rek paket så måste man ju visa upp leg och namnet måste ju matcha vad som står på paketet så hur fan lämnar dom ut paket där undrar man? jag hade gått dit igen och krävt att dom ska ge ut namn vem som har hämtat ut det..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

jag förstår inte, för att hämta ut ett rek paket så måste man ju visa upp leg och namnet måste ju matcha vad som står på paketet så hur fan lämnar dom ut paket där undrar man? jag hade gått dit igen och krävt att dom ska ge ut namn vem som har hämtat ut det..

Personalen kan ha lämnat ut fel paket, hänt mig några gånger...Jag får nån annans persons paket, får man åka tillbaka och lämna in..Om man inte kollar paketet innan man lämnar affären, vilket jag alltid gör numera..

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem

Är det hos Posten du har hämtat eller hos ett ombud?

Permalänk
Medlem

Ja det finns in i hellvette mycket att säga om Posten, numera Postmord, vilka verkar vara ett gäng pappskallar.

Det finns, har jag förstått det som, en kundombudsman på Postmord, kanske det går att få någon hjälp därifrån eventuellt.

Hoppas det ordnar sig!

(Efter ca 1-2 månader fick posten för sig att skicka tillbaka ett paket jag beställt från USA utan att de över huvud taget kontaktat mig eller försökt leverera paketet till mig. Självklart menade de att det inte var deras fel utan att de följt instruktionerna på paketet från sändaren. Suck vad jävla matt man kan bli alltså...)

Permalänk
Skrivet av hypermode:

Ja det finns in i hellvette mycket att säga om Posten, numera Postmord, vilka verkar vara ett gäng pappskallar.

Det finns, har jag förstått det som, en kundombudsman på Postmord, kanske det går att få någon hjälp därifrån eventuellt.

Hoppas det ordnar sig!

(Efter ca 1-2 månader fick posten för sig att skicka tillbaka ett paket jag beställt från USA utan att de över huvud taget kontaktat mig eller försökt leverera paketet till mig. Självklart menade de att det inte var deras fel utan att de följt instruktionerna på paketet från sändaren. Suck vad jävla matt man kan bli alltså...)

1-2 månader var oväntat länge att de höll på ett paket, brukar bara vara 2 veckor. Var uppgifterna på paketet fel eftersom du inte fick det?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

@Morten87:
Posten
Posten ansvarar för att ombudet lämnar ut paketet till rätt mottagare. Ersättning vid felutlämning görs till avsändaren enligt tjänstens villkor, maximalt 50.000 SEK.

Den som har hämtat ut paketet finns dessutom i deras system, de lagrar uppgifterna i ett år.
Gör en anmälan på postens hemsida.
Rekommenderar även att använda google eller sökfunktionen då jag fick upp svaren relativt snabbt.
#15117719

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Ombud. En coop nära butik

Skrivet av niclasc:

Är det hos Posten du har hämtat eller hos ett ombud?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oj tack för den länken. När jag pratat med dem har det inte låtit så som det står i länken utan att det MÅSTE vara avsändaren som reklamerar. Men det är mest massa tjuriga kärringar man får snacka med. Men om jag tolkar länken rätt så borde ju jag kunna anmäla en reklamation.

Jo dom har ju som sagt personuppgifter på den som hämtatde det men dom får ju inte lämna ut uppgifter till vem som helst.

Skrivet av Brainsplitter:

@Morten87:
Posten
Posten ansvarar för att ombudet lämnar ut paketet till rätt mottagare. Ersättning vid felutlämning görs till avsändaren enligt tjänstens villkor, maximalt 50.000 SEK.

Den som har hämtat ut paketet finns dessutom i deras system, de lagrar uppgifterna i ett år.
Gör en anmälan på postens hemsida.
Rekommenderar även att använda google eller sökfunktionen då jag fick upp svaren relativt snabbt.
#15117719

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bör vända dig till postens kundtjänst i första hand. Samt fortsätta kolla efter ditt kollinr på hemsidan, ifall någon mot alla odds lämnar tillbaka det och det dyker upp i systemet igen.

Permalänk
Medlem

Ja det är jävligt konstigt men jag tror det slarvas mycket med leg koll. Men jag tror i detta fall så har dom gett fel paket till fel person. Synd bara att den som fick paketet inte var ärlig nog att lämna tillbaka det.

Skrivet av HazZarD:

jag förstår inte, för att hämta ut ett rek paket så måste man ju visa upp leg och namnet måste ju matcha vad som står på paketet så hur fan lämnar dom ut paket där undrar man? jag hade gått dit igen och krävt att dom ska ge ut namn vem som har hämtat ut det..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rek kräver alltid LEG det är hela vitsen med rek då det är en extra tjänst, den som har delat ut ett paket utan att kolla att namnet stämmer med vem som nu hämtade ut borde få sparken från det stället, det är rätt allvarligt att paket lämnas ut till fel person så ska det ju fan inte vara.

Permalänk
Medlem

Konstigt att polisen säger att inget brott har begåtts då det är ganska olagligt att öppna ett förseglat brev eller postförsändelse. Det är ju även någon form av stöld eller egenmäktigt förfarande, men för din del så ska du låta postnord ta smällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Konstigt att polisen säger att inget brott har begåtts då det är ganska olagligt att öppna ett förseglat brev eller postförsändelse. Det är ju även någon form av stöld eller egenmäktigt förfarande, men för din del så ska du låta postnord ta smällen.

Inte så konstigt alls. Hur vet du att någon öppnat brevet/försändelsen?

Nu såg jag inte i tråden hur lång tid det gått, rör det sig om ett misstag kan det nog få ta ett antal dagar innan det går att lasta den som hämtat det...

Permalänk
Medlem

Men hur lyckas de lämna fel paket? Paketen har ju en streckkod eller något ID om personalen måste scanna för att lämna ut paketet. Denna information måste sen stämma med personnumret som knappas in.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Inte så konstigt alls. Hur vet du att någon öppnat brevet/försändelsen?

Nu såg jag inte i tråden hur lång tid det gått, rör det sig om ett misstag kan det nog få ta ett antal dagar innan det går att lasta den som hämtat det...

Nej, det är väl just det att tidsaspekten är vad det står och faller på såklart, men det spelar ingen roll om personen har eller inte har öppnat försändelsen. Det finns en misstanke om att brott har begåtts, och då är det min övertygelse (och förövrigt även svea rikes lag) att polisen bör agera. Kanske inte jättehögt på prioritetslisten, visst, men polisen kan reda ut detta med 20 minuter telefonsamtal, 20 minuter rapportskriveri och 20 minuter fikarast.

Nu tycker jag däremot inte att polisen borde agera utan att TS i första fall har kontaktat posten, men när jag skrev inlägget hade jag endast läst fram till dess att postnord vägrade hjälpa honom.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen misstanke om brott. Det som hänt är att någon fått fel paket. Det är inte brottsligt. Däremot borde den som lämnade ut fel få en knäpp på näsan. Så det är upp till posten att reda ut det här så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det finns ingen misstanke om brott. Det som hänt är att någon fått fel paket. Det är inte brottsligt. Däremot borde den som lämnade ut fel få en knäpp på näsan. Så det är upp till posten att reda ut det här så fort som möjligt.

Det kan du inte veta. Om däremot TS köper en vara och sedermera inte får sin vara, varpå leverantören vägrar att ersätta denna, jo, då finns det absolut misstanke om brott. Vare sig det rör sig om stöld angående personen som hämtade ut paketet eller postnord som vägrar ersätta för förluster som skett på grund av slarv så handlar det om en brottslig handling.

Självfallet är det postens fel och postens ansvar, men som jag skrev tidigare skrevs mitt inlägg i tron att postnord vägrade hjälpa/ersätta TS och i det fallet finns det enbart en instans att vända sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Det kan du inte veta. Om däremot TS köper en vara och sedermera inte får sin vara, varpå leverantören vägrar att ersätta denna, jo, då finns det absolut misstanke om brott. Vare sig det rör sig om stöld angående personen som hämtade ut paketet eller postnord som vägrar ersätta för förluster som skett på grund av slarv så handlar det om en brottslig handling.

Självfallet är det postens fel och postens ansvar, men som jag skrev tidigare skrevs mitt inlägg i tron att postnord vägrade hjälpa/ersätta TS och i det fallet finns det enbart en instans att vända sig till.

Du har lite oklara begrepp om vad "brott" innebär. När man skickar något med posten godtar man de produktvillkor som posten har. I det ingår bl a vad som gäller ifall försändelsen inte når mottagaren. Man kan säga att posten genom sitt ombud begått ett avtalsbrott. Om däremot den som fått fel försändelse t ex säljer den är det fråga om brott. Jag vill minnas att det kallas olovligt förfogande. Men hittills vet vi inte vad som skett med försändelsen.

Därför vet jag att det inte finns misstanke om brott. Den som fick fel försändelse kanske inte har hunnit reagera ännu.

Permalänk
Medlem

Ja det stämmer att det är olaglit att öppna paketet men inte att hämta ut fick jag förklarat.

Allt det här skulle kunna gå att ordna enkelt, för posten har ju id på vem som hämtade ut det. Så dom skulle ju bara kunna kontakta denna och säga att ett misstag har inträffat.

Nu har det gått mer än 1 månad sen detta inträffade och jag vet att jag inte kommer få paketet.. vill bara få ersättning för detta. Blir så j.vla förbannad när man blir blåst på pengar.

Skrivet av Efta:

Konstigt att polisen säger att inget brott har begåtts då det är ganska olagligt att öppna ett förseglat brev eller postförsändelse. Det är ju även någon form av stöld eller egenmäktigt förfarande, men för din del så ska du låta postnord ta smällen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har för mig att det är sändaren som måste reklamera då han köpt tjänsten av Posten?

Permalänk
Medlem

Hämtade REK brev några månader sedan, kassörskan råkade ge mig två brev som var tight tillsammans. Misstag kan ske, men i ditt fall verkar det som att kassörskan inte ens har brytt sig om att jämföra nummer? Bara tagit ett random brev och lämnat ut det?

Permalänk
Medlem

Bara för att vara lite petnoga så är det ju ombudets fel, dvs COOP HAR GJORT FEL! Skäll på Coop - inte posten, även om det är dem som har ansvaret. Hur går det med felanmälan till Postnord btw, hört något nytt?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Har för mig att det är sändaren som måste reklamera då han köpt tjänsten av Posten?

Det stämmer Postnords kund är avsändaren dvs där @Morten87 köpt sin vara.
I Postnords värld är avsändaren kund och avsändarens kund är mottagare. Och alla fel som kan begås av Postnord ska felanmälas hos avsändaren. Men det Postnord bör göra för mottagaren är att ta fram uppgifter så att mottagaren kan göra en felanmälan hos avsändaren.

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att få en kommentar från @postnord @postnord ab

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Postnord är ett skämt, riktigt dåliga även om i detta fallet är utlämningsstället som strulat.
Vad jag brukar göra när leveransen strulat är att kontakta företaget jag handlat av och berätta att leveransen strulat, är de någorlunda seriösa så skickar de varorna på nytt och sköter alla reklamationer med fraktbolaget. Du som kund ska aldrig behöva göra detta.

För övrigt så beställ aldrig hempaket av postlol, hälften av gångerna bryr de sig inte ens om att försöka leverera paketet utan skriver bara att de försökt leverera men ingen varit hemma, sen får man åka o hämta paketet själv iaf, slöa jävlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morten87:

Ja det stämmer att det är olaglit att öppna paketet men inte att hämta ut fick jag förklarat.

Allt det här skulle kunna gå att ordna enkelt, för posten har ju id på vem som hämtade ut det. Så dom skulle ju bara kunna kontakta denna och säga att ett misstag har inträffat.

Nu har det gått mer än 1 månad sen detta inträffade och jag vet att jag inte kommer få paketet.. vill bara få ersättning för detta. Blir så j.vla förbannad när man blir blåst på pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det rör sig om så lång tid kan man ju anta att personen som hämtade paketet inte kommer att återlämna det.

När det gäller bortkommna/skadade paket ska, av vad jag fått höra, avsändaren göra reklamationen. Att de däremot inte kan lösa det när deras ombud helt tydligt har lämnat ut paketet till fel person låter helt vansinnigt.

Jag fick ett paket för några månader sedan som hade en klisterlapp där det stod nåt i stil med "tyvärr har ditt paket gått sönder under transport /postnord". Paketet i sig hade inga skador på utsidan men var tydligt igentejpat. I paketet fanns en av, tror det var, 7 varor. Inga spår av att något gått sönder inne i paketet heller. Frågan är om paketet hade gått sönder, allt innehåll förrutom en vara, hade ramlat ur och gått sönder, eller om någon på posten hade varit lite klåfingrig? Vet själv vilket som verkar rimligast för mig, iom hur paketet såg ut.
Hursomhelst, säljarens support var under all kritik, skulle till slut få en form som jag skulle fylla i en massa personliga detaljer samt försäkra om att jag inte stulit innehållet. Vägrade av principskäl, då skulle inte de hjälpa till längre. Efter mycket tjafs med posten kunde jag göra en reklamation som resulterade i att de skulle "titta efter" om de kunde hitta något, och efter några dagar dimper det ner ett meddelande: "Tyvärr kunde vi inte hitta dina saknade varor". Det var det. Hade turligt nog betalat med paypal, öpnnade en dispute och förklarade läget precis hur det hade gått till, efter några veckor fick jag pengarna tillbaka av de. I det här fallet rörde det sig om en säljare jag inte ville ha mer att göra med, men annars kanske man inte vill gå den vägen.

Några månader tidigare hade jag beställt från samma säljare, den gången var detta det som damp ner i lådan:

Dålig bild. Ett totalt söndermosat, läckande paket. Posten's lösning; Vi lindar in det i en sopsäck och lägger det i lådan bland vanliga brev. Tack och hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Postnord är ett skämt, riktigt dåliga även om i detta fallet är utlämningsstället som strulat.
Vad jag brukar göra när leveransen strulat är att kontakta företaget jag handlat av och berätta att leveransen strulat, är de någorlunda seriösa så skickar de varorna på nytt och sköter alla reklamationer med fraktbolaget. Du som kund ska aldrig behöva göra detta.

För övrigt så beställ aldrig hempaket av postlol, hälften av gångerna bryr de sig inte ens om att försöka leverera paketet utan skriver bara att de försökt leverera men ingen varit hemma, sen får man åka o hämta paketet själv iaf, slöa jävlar.

Jag har beställt TV-apparater, möbler och annat skit.
Hempaket har alltid fungerat kalasbra för mig.
De ringer alltid innan och bestämmer en tid.

Dock så älskar jag Bring, helt suverän service och alltid burit upp prylarna fast det inte ingår.

Permalänk

Posten blir bara sämre och sämre... Fast jag dom senast gångerna har beställt hempaket (1-2 dagar leveranstid, kostar extra) så har det tagit 3-4 dagar för posten att få arslet ur vagnen och leverera... Förbannat illa!

Hur fan kan det komma sig att om jag skickar paket eller brev själv med annat företag, ja då tamefan har det bara tagit 1-2 dagar innan leveransen kommit fram...

Det blir att slopa posten i framtiden och välja ett lite dyrare alternativ...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

När jag talade med sur kärringarna i telefon så sa dom att BARA avsändaren kunde reklamera. Men jag fick en länk i tråden, där står det att det BÖR vara avsändaren. Kollade mer noga på postnords hemsida och det stämmer. Men jag som mottagare kan också reklamera enligt deras sida Å jag har gjort en via deras hemsida så det gick att klicka i att jag var mottagare.

Detta kommer nog ta tid. Det stod att de kunde ta upp till en månad innan man får svar.

Ja det är coops fel men dom betalar visst inte ut ersättning utan det gör posten. Kan tillägga att en anställd på coop försökte hjälpa mig men postnord vägrade, dom är inte direkt smidiga om jag säger så.

När jag ringde polisen så fick jag uppfattningen att både ombud och posten gärna lägger över ansvar på polisen fast det är ett tjänstefel som begåtts.

Skrivet av hersses:

Bara för att vara lite petnoga så är det ju ombudets fel, dvs COOP HAR GJORT FEL! Skäll på Coop - inte posten, även om det är dem som har ansvaret. Hur går det med felanmälan till Postnord btw, hört något nytt?

Skickades från m.sweclockers.com