HTC öppnar för förbokning av Vive i februari

Permalänk
Melding Plague

HTC öppnar för förbokning av Vive i februari

Det är inte enbart Oculus Rift som ligger för dörren. Nu avslöjar HTC att Vive kommer gå att förbeställa februari 2016, två månader innan den kommersiella lanseringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha "vi kommer skjuta fram lanseringen, men hey, ni kan förhandsboka snart!"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Antagligen inte sista förseningen.

Läste några dagar sedan insiderinformation på Reddit om att förseningen kan skutas fram till slutet av Q2 (Juni). Verkar som posten försvunnit från Reddit, men fanns att hitta på pastebin:

Sjukt tråkigt i min mening, då HTC Vive var den VR-headset som jag var pepp på att skaffa och uppgradera mitt system för.

http://pastebin.com/embed_js.php?i=eSrfwwpU

Repost för de som inte orkar följa länken:

"1- HTC has known about the delay for many months. The June shareholder report was hotly debated internally. Cher Wang, the CEO, already had to apologize for missing targets, losing money, and killing wearable projects after investing millions. They already knew they would miss their holiday target, but announcing a delay for Vive - one of only two brights spots in the company, along with the iPhone clone Hero phone - was deemed too risky with HTC stock at an all time low. They decided to wait until after their stock buyback propped up the share price.

2- The delay crept further and further, but project managers tried their best to hide that from subordinates and leadership, fearing a leak or termination. Few people knew about the delay, or the reasons for it, even HTC employees working hard on the project. The reasons are as follow:

---2.1 The displays are not ready. I do not know all the details, but HTC and Valve both wanted to ship the same resolution as Oculus for compatibility and performance reasons. Oculus tried to keep the resolution of Crescent Bay confidential, but Valve-friendly developers with prototype hardware were happy to help with anything that would ensure easy multiplatform support. Their displays have the same resolution as Oculus, but have a critical flaw: pixel consistency. On low brightness and low contrast scenes, a lack of uniform pixel brightness leads to a rainbow speckle pattern on the image that moves with your head, like screen door effect, but much finer and all different colors. The dev units have this issue a little bit, but the panels used are binned to select for only the panels with the best performance, much like binned CPUs that overclock with more reliability.

---2.2 The camera system is not ready. HTC is working with an external partner on the camera. This partner made bold claims about what they system could do, but could not deliver. HTC is now left with decision: Reduce cost by removing the camera and going back on their announcement, or including the camera and relying on future software updates for full feature operations.

---2.3 Build quality is not ready. The new ergonomic design is comfortable, but much harder to manufacture. Many moving parts all conspire to break often. They can still ship, but only knowing that many Vives will fail in homes and need replacing. This is a very expensive way to ship a device, because purchase price has to cover warranty as well! And the next part...

--2.4 The cost is more than expected. Now that the design is final, HTC knows what it costs to build. The building cost is similar to Oculus, because they use similar components. If HTC decides and announces price now, they don\'t know what will happen, and everyone might go crazy. It is safer to wait for Oculus to announce, see what the price is, see if customers like the price, then decide how much profit they can afford. They can bundle free movies or games to make Vive appear even more attractive. This part is only a guess: HTC might have to do something crazy if Oculus announces a price that is too low, like removing a Lighthouse or the camera.

---2.5 The audio quality is great, but when controllers are held close to headsets, sometimes there are static noises.

---2.6 HTC is asking Vive developers to please release their VR games in April when the Vive comes out, and saying that if they want to distribute games before April, to do it for free through Vive developer sharing channels. They do not want VR games to start selling when only Oculus will be on the market. Vive was built with Valve licensed technology, and can only function with the Valve store, so they are very worried about Valve store customers and impatient gamers deciding to buy Oculus and play both Oculus games and Valve games. Especially because of the last part...

3- This is not the last delay. HTC knows that it is better to avoid bad news for as long as possible. A small delay is not seen as so bad, but a big delay that puts them far behind competition is very dangerous for HTC. So the problem keeps going: Managers tell only the best case scenario to look good, not accounting for the problems that always come! In the best scenario, nothing will go wrong, solutions to all problems will be discovered, and Vive starts shipping some amount in April. I hope so, but they know it is almost impossible, and it makes me very sad to see this keep going."

Permalänk
Medlem

Dom vill boka upp eventuella Oculus-köpare eftersom dom nu försenade lanseringen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på att båda företagen skjutit upp lanseringar tidigare och risken finns att de gör det igen så bör man vara försiktig med att förboka. Speciellt när det också handlar om dyr hårdvara.

För de som inte bryr sig huruvida produkterna håller måttet och vill vara säkrare på att få produkten när den nu väl lanseras så är möjligheten bra förvisso.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lektroo:

Dom vill boka upp eventuella Oculus-köpare eftersom dom nu försenade lanseringen.

Jag tror att nog att Oculus efter detta kommer att släppa sin pre-order redan kring CES (januari nästa år), för att motverka det här.

Tror Oculus blir först på marknaden då Vive nu hamnar i Q2 2016. Jag vet att de började producera CV1 någonstans i September månad om inte minnet sviker mig.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom uppgraderar upplösningen. Full HD duger verkligen inte. Visst man kan kanske inte riktigt jämföra med Google cardboard men det är helt galet vad pixligt det är med en full HD skärm.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Skrivet av edda123:

Hoppas dom uppgraderar upplösningen. Full HD duger verkligen inte. Visst man kan kanske inte riktigt jämföra med Google cardboard men det är helt galet vad pixligt det är med en full HD skärm.

Både Oculus Rift CV1 och HTC Vive kommer att ha QHDish-skärm.

https://en.wikipedia.org/wiki/HTC_Vive (2160x1200 (1080x1200 per eye))
https://en.wikipedia.org/wiki/Oculus_Rift (2160×1200 (1080×1200 per eye))

Sen om de faktiskt har exakt samma panel-modell kan jag inte svara på, är inte noga insatt, men de ska vara väldigt lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenseilon:

Både Oculus Rift CV1 och HTC Vive kommer att ha QHDish-skärm.

https://en.wikipedia.org/wiki/HTC_Vive (2160x1200 (1080x1200 per eye))
https://en.wikipedia.org/wiki/Oculus_Rift (2160×1200 (1080×1200 per eye))

Sen om de faktiskt har exakt samma panel-modell kan jag inte svara på, är inte noga insatt, men de ska vara väldigt lika.

Jag tror inte 20% fler pixlar kommer hjälpa överhuvudtaget. Behövs bra mycket mer än så skulle jag tro.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edda123:

Jag tror inte 20% fler pixlar kommer hjälpa överhuvudtaget. Behövs bra mycket mer än så skulle jag tro.

Vad för material har du tittat på? Kanske är problemet där för det är väldigt få carboard demos som haft någon vettig kvalité alls och tittar man på 360 videos på yt så är det ju rena pixelfesten, stora som hus.

Behöver med andra ord inte vara skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plygv92:

Vad för material har du tittat på? Kanske är problemet där för det är väldigt få carboard demos som haft någon vettig kvalité alls och tittar man på 360 videos på yt så är det ju rena pixelfesten, stora som hus.

Behöver med andra ord inte vara skärmen.

Har mest kollat på diverse appar. Håller med om att YouTube är katastrof!

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Jag fick möjligheten att testa Htc vive på Dreamhack och tyckte det var asballt, är dock så sjukt missnöjd att jag inte hann testa Oculus och jämföra dem, känns som jag är så maktlös i att uttrycka mig.