Permalänk

Leveranstid Dell Xps 13 skylake

Har beställt en Dell XPS 13 Skylake i7/512G SSD modellen.
Det står 3-5 arbetsdagar men det har nu blivit 3-5 arbetsveckor. Förväntad leveranstid flyttas fram hela tiden utan kommunikation från Dell. Datorn är "Under produktion" vad nu det innebär.
Jag kontaktade Dell via webbformuläret och där har 1-2 arbetsdagar nu blivit 4+ dagar utan svar.

Är det här normalt för Dell? Tycker det är ganska fult att inte uppdatera webbsajten med en mer korrekt förväntad leveranstid.

Permalänk
Medlem

@posixcoder: Jag beställde också den nya dell xps 13 för 3 veckor sen & den har inte kommit än. Vet inte om det är Dell i helhet, men i alla fall har Dell Sverige varit extremt usla på kommunikation & hålla sina leveranslöften. Datorn släpptes ju till och med för sent för att Dell Sveriges sida inte blev uppdaterad. Broken link m.m. är inte alls ovanligt där heller.

CS är något dell förlorar stort i!

Permalänk

@linde12: Tack då känner jag mig inte lika ensam. Är lite som att försöka kommunicera med en sten... Frusterande.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att beställa en i7/512gb/16gb imorgon, men jag kommer alltså att få vänta i flera veckor innan den kommer?

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

Verkar vara större tryck på 13, har en vän som beställde en XPS 15 och fick den förra veckan så ca 2 veckors leveranstid på dem beroende på konfig

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk

Min dator stannade i produktion på grund av att det saknades komponenter. Fick till slut kontakt med Dell support som erbjöd avbeställning eller avdrag på priset som lösning. Nu är den på gång och kommer V1 2016.
Jag vet inte om "proppen" har lossnat och det går undan från och med nu men 3-5 arbetsdagar skulle jag inte tro på.

Permalänk
Skrivet av posixcoder:

Har beställt en Dell XPS 13 Skylake i7/512G SSD modellen.
Det står 3-5 arbetsdagar men det har nu blivit 3-5 arbetsveckor. Förväntad leveranstid flyttas fram hela tiden utan kommunikation från Dell. Datorn är "Under produktion" vad nu det innebär.
Jag kontaktade Dell via webbformuläret och där har 1-2 arbetsdagar nu blivit 4+ dagar utan svar.

Är det här normalt för Dell? Tycker det är ganska fult att inte uppdatera webbsajten med en mer korrekt förväntad leveranstid.

Har du ringt in och frågat kundtjänsten som har hand om alla ordrar? Dom kan nog ge dig ett bättre svar om varför den är försenad.

Permalänk
Medlem

Jag beställde i7/16gb/512gb-varianten igår och leveranstiden skulle vara tre veckor. Man kan ju som sagt ha synpunkter på att det på hemsidan står 3-5 arbetsdagar när det i själva verket handlar flera veckor. Själva hemsidan i sig skulle dessutom behöva en genomgång, den är ganska rörig med länkar som inte fungerar och produkter som inte finns kvar i sortimentet men som ändå går att lägga till i ordern (med resultatet att "kassan" genererar ett felmeddelande). För mig innebar det 150 kr extra i fraktkostnad eftersom jag trodde att det inte gick att lägga till produkter alls (fodral i mitt fall), innan jag såg på en tredje parts site att produkten hade utgått och förstod vad problemet var. Då var ordern på datorn redan lagd, och jag fick lägga en separat order.

Känns tråkigt att behöva vänta så länge på en produkt som är så dyr, och med tanke på tidigare erfarenheter av Dell är jag orolig för att kvaliteten/kvalitetssäkringen ska tvinga mig att returnera den.

De har i alla fall en bra kundtjänst, och det är ju alltid en tröst.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

Här går det att läsa lite närmare om de olika stegen på beställningens sida.

http://forum.notebookreview.com/threads/dell-laptop-order-sta...

Visa signatur

Permalänk

Och där är datorn i mål. Beställningsdatum 151201, skickades från Dell 151224, levererad av schenker 160107.
Tokfin skärm och knäpptyst dator Mycket nöjd än så länge. Dell support Sverige verkar vara avsevärt bättre än det amerikanerna råkat ut för.

Permalänk
Medlem

Vad kul! Och bra att du fick reducerat pris, inget är jobbigare än att vänta på en dyr pryl man köpt. Själv har jag väntat sedan den 28:e men börjar tycka det är lite väl seg transport (ETA är den 14:e). Tror tyvärr att jag kommer tveka innan jag köper en Dell-produkt direkt från Dell igen i och med väntetiden, men jag blir säkert nöjd med själva datorn.

Visa signatur