Permalänk

HDD försvinner

Tjenna!

Jag har ett problem med att en av mina diskar försvinner titt som tätt, alltid samma disk. När den väl syns som vanligt så går den att använda och jag har sökt igenom den och windows hittar inga systemfel på den.

Det börjar med att den blir okontaktbar (se bild http://i.imgur.com/dEwZWNC.png ), försöker jag öppna den då så hänger sig Windows, efter omstart då så är den borta. Syns inte i diskahanteraren heller men i bios är den kvar.

Den sitter på SATA4, jag har en annan som sitter på SATA6 så det borde inte vara southbridgen som det blir fel i tycker jag.. Har även uppdaterat chipset drivarna så det borde inte strula hur som helst.

Någon som har en aning om vad som kan vara felet och eventuell lösning?
Har redan formaterat datorn C: disken med ominstallation av Windows, disken som strular har jag dock inte formaterat ännu pga att jag inte har någonstans att göra av det som finns på den just nu.. Förstår att det kan vara lösningen men ville kolla här innan i alla fall.

tack på förhand!

Permalänk
Entusiast

Windows kanske inte hittar några fel på den men gör CrystalDiskInfo det?
Länk: http://crystalmark.info/download/index-e.html

Om det står någonting annat än Bra/OK på disken i det programmet så är den illa ute...
Men om den inte är döende så vet jag inte vad det kan vara.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Windows kanske inte hittar några fel på den men gör CrystalDiskInfo det?
Länk: http://crystalmark.info/download/index-e.html

Om det står någonting annat än Bra/OK på disken i det programmet så är den illa ute...
Men om den inte är döende så vet jag inte vad det kan vara.

Gav inget tyvärr, den visas som "Good" som alla andra.

Testade att formatera den precis men det faila och den fastna som RAW nu.
Håller på att köra igenom en testdisk på den nu och hoppas den kan få till en partition på den, annars vette fan.

Permalänk
Medlem

bara en simpel tanke prova med en annan kabel kan ju vara den som e glapp i

Permalänk
Skrivet av Lauge:

bara en simpel tanke prova med en annan kabel kan ju vara den som e glapp i

Testat, ingen skillnad. Den satt tidigare med kabeln till SATA6 uttaget som en annan disk sitter i med nu, samma fel på disken och den som tog över den platsen fungerar lika bra som innan.

Permalänk
Avstängd

Testa att ändra om energi inställningarna för din hårddisk både för sleep och avstängning om du inte redan gjort det.

Här har du en guide på det:

http://www.sevenforums.com/tutorials/140592-hard-drive-turn-o...

Permalänk
Hedersmedlem

Nätaggregat och hur mycket har du på samma strömkabel?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Nätaggregat och hur mycket har du på samma strömkabel?

Det är lite på samma visserligen, men sen har jag kört samma koppling i drygt 2 år så har svårt att tro att det plötsligt skulle vara ett problem..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fillefisk:

Det är lite på samma visserligen, men sen har jag kört samma koppling i drygt 2 år så har svårt att tro att det plötsligt skulle vara ett problem..

Saker som är ett problem kan visa sig långt senare, så att det har fungerat i 2 år förklarar ingenting.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fillefisk:

Istället för att ifrågasätta felsökningshjälpen, hade det inte varit enklare att bara berätta om kopplingen och nätaggregatet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillefisk:

Komponenter åldras och blir sämre över tid.

Permalänk

Kolla upp hur mycket volt nätaggregat ger på varje lina som hårddisken använder, alltså 12v och 5v-linorna. Vissa diskar är känsligare för att få helt korrekt med volt, och skulle ditt nätaggregat ha blivit något sämre kan felet vara där.

Hade själv liknande problem där 12v-linan bara gav 11,2 efter några år. Resulterade i att två mekaniska diskar av samma modell uppförde sig märkligt, gick upp i 100% aktiv tid och förlorades ibland.

För att mäta så använd lämpligt pålitligt program, men mät också med en multimeter. För mig så stämde inte volten med verkligheten oavsett vilket mätprogram jag använde.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Fick göra en djupformatering i diskpart för att få den att funka. Vet inte vad som hade hänt med den, formateringen tog 2 dygn så den mådde inge vidare i alla fall.

Tråden kan stängas!

Permalänk
Skrivet av Fillefisk:

Fick göra en djupformatering i diskpart för att få den att funka. Vet inte vad som hade hänt med den, formateringen tog 2 dygn så den mådde inge vidare i alla fall.

Tråden kan stängas!

Låter som skadade kluster eller annat som behövde flyttas på, därav lång formatering. Disken kan packa ihop när som helst så ta backup så fort som möjligt och byt ut disken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!