Dir 655 router, torrenter dödar internet

Permalänk
Medlem

Dir 655 router, torrenter dödar internet

Har ett riktigt tråkigt problem hemma jag haft länge som jag gärna vill lösa!
Har en Dlink dIR655 router och kör med utorrent och när jag laddar ner nått så dör allt annat och kan inte ens surfa och jag behöver inte ens maxa hastigheten för att det ska bli så.
Och det räcker med att kidsen ska stream från youtube och lite till så blir det riktigt segt :(.
Har ni några tips på vad det kan vara ?

Permalänk
Medlem

Det är en dlink..

Prova att sänka antalet trådar i torrentprogrammet. Routern går på knäna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kiane: okej,det var standard inställningarna ,totalt max 100 anslutningar satte jag den på nu..men är det så dålig router då eller för känns ju som det borde funka med standard inställningar

Permalänk
Medlem

Jag fick precis samma problem på min 655, oavsett antal anslutningar när jag fick "för snabb" uppkoppling för den - Allt fungerade utom torrents som då tog ner hela nätet. Efter ett par veckors fruktlös felsökning hamnade eländet i grovsoprummet.

TP-link-routern som ersatte den har nu rullat konstant i snart två år, helt utan att märkas av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av telgetok:

@Kiane: okej,det var standard inställningarna ,totalt max 100 anslutningar satte jag den på nu..men är det så dålig router då eller för känns ju som det borde funka med standard inställningar

Jag har också haft den routern, bara att kasta. Dlink 655 lanserades trots allt runt 2007, finns rejält bättre grejer för mindre pengar men undvik Dlink. Vad jag vet är de lika dåliga på firmware som förr. Jag kör med asus ac66u, fungerar oförskämt bra jmf med andra routrar som jag använt.

Permalänk
Medlem

Jepp, en riktigt kass router. Orkar inte med att hålla hög throughput över tid.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Den kan funka allt ifrån extremt dåligt till extremt bra!
Det beror helt enkelt på vilken firmware och hårdavara du har.
Tex jag och min bror hade två st med hårdvaru verision 1,4 (dvs ska vara 100% lika) inköptta på samma ställe och samtidigt men en funkade med en FW och den andra funkade inte alls med den FW.

Tex så här (kommer dock ej ihåg exakta FW verisionerna nu men du får en uppfattning i alla fall).
Min router funkade skottsäkert med bra hastighet både till internet och inom lan torrents var inga problem och kunde ha 500+ anslutningar utan problem och den behövde en omstart ungefär var 3-4 månad.
Och det var med FW 1,30 OM jag la in FW 1,20 istället så fick jag ensiffriga Kb/s hastigheter inom både lan och internet och tex ladda google.se tog 25+ försök och minst 3-4min.

Andra FW än dessa fungerade som bäst märkbart sämre med lägre hastigheter/torrents dödade routern på minuter/osv det var ENBART dessa två FW som fungerade BRA för oss på våra 655.

Brors router (som skulle ha exakt samma hårdvara) var tvärtom den funkade lika dåligt med FW 1,30 som min gjorde med FW1,20 men lika skottsäkert som min med FW 1,30 när den hade FW 1,20.
Efter vi skrotade dessa så öppnade jag båda två och kollade om det verkligan var samma hårdvara i dom och vad jag kunde se så var dom identiska.
Min fungerade wifi aldrig bra på dom få gånger jag provade brors funkade ok dock.

Har läst om andra som haft liknande problem (oftas med hårdvara 1,4 troligen då det var den som fanns när dessa såldes som mest) men det handlade då oftas om att det var en annan FW än dom två som funkade för oss funkade lika bra.

Och detta är inget som är unikt för enbart 655 utan har varit samma skit under en lång tid innan och efter på en mängd dlink routrar.
Så sedan dess har mitt råd varit att undvika dlink´s routrar inom konsument klassen som pesten, dom företags inriktade routrarna ska dock vara helt ok (dock aldrig provat nån och kommer nog aldrig göra det heller).

Så släng skiten o handla nytt och du kan handla vad som helst idag som kommer vara bättre (undvik dlink dock).
Använder du wifi så handla en AC router vilka ger en klar märkbar förbättring i täckning och hastigheter även om du ej har enheter med AC detta enligt många användare/tester/siter/etc (använder själv enbart kabel så kan ej säga med 100% säkerhet).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren blir en ny raouter omgående !

Permalänk
Medlem
Skrivet av telgetok:

Tack för svaren blir en ny raouter omgående !

http://www.inet.se/produkt/5402637/netgear-r7000-nighthawk-ac... rekommenderas starkt!
Recension http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.556724/netgear-r7000-nightha...

Permalänk
Medlem

låter precis som något ComHem har påslaget på sin router default. något spamfilter/ddos-skydd av något slag. men kan hålla med om att D-link inte gör värstinggrej

Permalänk
Medlem

Köpte en Asus router och tankar just nu dubbelhastighet som innan PLUS att jag kan surfa
UNDERBART !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av telgetok:

Köpte en Asus router och tankar just nu dubbelhastighet som innan PLUS att jag kan surfa
UNDERBART !!

Kul att det löste sig

Skickades från m.sweclockers.com