Var har din utbildning lett dig?

Permalänk

Var har din utbildning lett dig?

Hej jag ska precis börja sista terminen i nian och har nu börjat fundera på vart jag ska vägen i livet, av ren nyfikenhet. För det finns en väldig massa att välja på och det känns som ett stort träsk. Samtidigt som flera släktingar har ångrat sitt gymnasieval jätte mycket.

Jag börjar alltså undra lite vilka vägar folk har tagit i det akademiska livet eller vart ni är just nu och vart ni är påväg? Jag har då några frågor här som ni gärna skulle kunna svara på för att hjälpa en förvirrad och nyfiken tonåring.

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?

- Var har dina studier tagit dig?

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?

Mvh Alexander!

Permalänk
Medlem

Gick på Sandbackaskolan i Arvidsjaur med inriktning Transport men bytte till Fordonsreparation efter andra året.

Inga studier efteråt.

Jobbar nu som Diamantborrare i Kristinebergsgruvan, har gjort de sen gymnasiet tog slut.
Måste erkänna att nepotismen fixade in mig här, började som gammeldax rörslav åt farsan, sedan fick jag lära mig hur borrningen gick till.
Visade att jag verkligen ville lära mig och visa vad jag kan när jag var där så jag fick fortsätta jobba där fram tills nu.

Hade nog inte gjort om nånting alls, är väldigt nöjd med hur de blev.
Har ett bra arbete med vettig lön nära till där jag bor. Kan man kräva så mycket mer?

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Pluggade till IT-Tekniker på Grillska gymnasiet, struntade i vidareutbildning och gick för att jobba istället. Gled av en slump in som markanläggare i ett par månader och sökte mig senare vidare till att bli maskinoperatör på en industri där jag trivs riktigt bra.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Gick El/Elektronik, var grymt skoltrött så valde en yrkeslinje och hoppades på det bästa.

Läste inte vidare.

Gjorde lumpen sen hamnade jag på ett pappersbruk. Skiftjobb som maskin operatör. 5-6 år senare fick jag ett erbjudande att börja ett dagtidsjobb på instrument avdelningen, samma bruk. Där är jag idag.

Skulle jag gjort något annorlunda så hade jag inte läst elektronik. Iallafall inte på den nivån. Ingen lagar saker längre, det är oftast slit och släng.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gick teknikprogrammet på gymnasiet, det var ett extremt lätt val då jag alltid varit teknikintresserad på alla sätt. Jobbade sedan ett tag som montör och reparatör av port- och larmsystem innan jag sade upp mig och dök huvudstupa in i en ingenjörsutbildning i elektroteknik - något som egentligen alltid varit en hobby för mig. Jag har alltid "lekt" med datorer, programmering och byggt små kretsar jag hittade på nätet, men jag har alltid känt mig rejält begränsad av min egen kunskapsnivå. Utbildningen har gett mig otroligt mycket kunskap och förståelse i hur elektronik verkligen fungerar (hint: svart magi), och hur man går till väga för att utveckla nya produkter och applikationer, och kanske framför allt, hur jag lär mig nya saker på egen hand. Om mitt gamla jag skulle se vad jag pysslar med i dag skulle han tycka att jag var i nivå med Neo i slutet av The Matrix. Sen ger det mig även chansen att jobba med något jag verkligen brinner för och kan känna att jag är duktig på.

Rent allmänt, hitta något du vill lära dig mer om eller bli bättre på och luska ut ett sätt att leva på det. Eller gör som jag och välj det som känns mest intressant för stunden så hittar du nog någonstans till slut.

Motfråga: Vad är du duktig på? Intresserad av? Vad pysslar du med utanför skolan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?
Karlstad International TIME. Hög nivå defenitivt, och vi läste 500 gymnasiepoäng extra.
Natur, minus all biologi etc. men plus IT/Media/Programmering

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?
Civilingenjör Väg- och Vatten (Byggingenjör).
Var hela uppväxten fascinerad av höghus, och när man fick möjligheten att kunna
bli byggkonstruktör och arbeta med sådant så tog jag den möjligheten.

- Var har dina studier tagit dig?
Det är väldigt utvecklande tycker jag att läsa på universitet, och i mitt fall har det bidragit till
att jag nu är bosatt i Singapore för att kunna arbeta med det jag drömt om som liten.
Ett arbete med något man är intresserad av.

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?
Ingenting. Visst har det varit många år i skolan och hårt slit, men fullständigt värt det.
Jag visste redan tidigt i mitt liv att ingenjör är det man ska bli.

Sätt dig ner och tänk över vad du vill göra i livet, och vad dina intressen är. När jag gick i nian var det som fascinerade mig mest höghus och flygplan, och det var vad jag ville arbeta med. Så jag valde det som skulle ge mig behörighet till ingenjörsprogrammen.
Sedan spenderade jag gymnasiet med att fundera över vilken typ av ingenjör jag ville bli. Fundera över vad du vill i livet, och välj det gymnasieprogram som ger dig behörighet till det.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Inaktiv

Läste Barn och fritid på gymnasiet, Religionsvetenskap på universitetet och sedan Vård och omsorg via komvux. Jobbar för närvarande som vårdare inom LSS. Är mycket nöjd med yrkesvalet, om än man kanske önskar man hade lite mer i lön.

Permalänk
Inaktiv

Media - Filmproduktions inriktning (extremt mycket förkunskaper).
Har bara jobbat på ett lager för Apoteket, men om 5 månader drar jag till Australien (Sydney) för att utbilda mig ytterligare inom film.

Permalänk
Medlem

Läst el/data på gymnasiet (första året läste man som elektriker för sen byta till operativsystem, nätverk, kodning osv). Nivån var ej så bra, läste t.ex windows XP fast windows 7 var ute.
Även pluggat lite på högskola (datornätverk, gick dock ej klart eftersom utbildningen var dålig. Massa CSN skulder för ingenting typ.) och ett år på arbetsmarknadsutbildning där jag tog olika certifikat för support och serverdrift.

Har inte ens lyckats få en praktikplats inom det och har sökt kring 900 jobb, många där jag är grovt överkvalificerad.
Har dock gjort IT support svart åt företag eftersom de konsulter de anlitat saknat kompetensen.

Så min utbildning har lett mig till grov depression och minus på kontot (CSN lån).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tänk noga vad du är intresserad av och försök hitta en utbildning närmast denna. Viktigaste i arbetslivet är att man trivs med sitt yrke samt arbetsplatsen, annars blir din vardag ganska dystert i längden fast inkomsten är bra. Gick själv yrkes vägen, skulle bli svetsare men fasnade för cnc bearbetning. Simpelt och snabbt att slippa i arbetslivet, om man gillar detta. Min flickvän gick gymnasie vägen. Men visste inte vad hon ville efter, tog ett mellan år. Blev intresserad av massage och tog examen inom detta. Försökte 1 år som masserare, men konkurenten var för svår dså att pengarna räckte endast till räkningarna. Samt hennes handled klarade inte av jobbet. Nu studerar hon till närvårdare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Läste natur på gymnasiet då jag inte visste vad jag ville bli men kände att jag iaf skulle skapa mig en bra förutsättning för vidare studier om det skulle bli aktuellt.

Efter gymnasiet gjorde jag lumpen och arbetade därefter 3-4 år på en industri som cnc-operatör. Kände då att jag ville testa nåt annat och tog tjänstledigt för att utbilda mig till ingenjör inom maskinteknik.

Har nu arbetat 4,5 år som ingenjör och ångrar inga av de val jag gjort.

Mitt tips till dig är att välja en studieförberedande utbildning om du precis som jag inte är säker på vad du vill göra.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

Gick fyraårig Teknisk, lumpen sedan ströjobb och Matematik och Fysik på Chalmers och sedan i Lund. Har bara haft data som intresse sedan sista åren på 70-talet och en sommar orkade jag inte jobba så jag skrev in mig på AF. Fick massor med erbjudanden och tog två av jobben, Utbildning på Folkuniversitetet (Data) och Ericsson på deras IT-avdelning i Lund. Det behövdes folk i mitten av nittiotalet som kunde det som jag hade lärt mig själv. Sedan har det bara rullat på, har varit på mitt nuvarande jobb i elva år som IT-Konsult.
Har inte haft mycket nytta av mina studier i Matematik och Fysik men är glad att jag kom ur det och glad att jag läste det. Lärde mig att lösa problem.

Permalänk
Avstängd

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?

Gick el och automation gymnasium i Nyköping, kan inte direkt säga att det var hög nivå efter att ha pluggat som ingenjör. Men normal nivå med mycket praktiskt såsom teori.

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?

Pluggade direkt efter gymnasium till högskoleingenjör inom elektroteknik & automation på LiU i Norrköping

- Var har dina studier tagit dig?

Efter skolan fick jag anställning som projektingenjör på ett medium stort företag med runt 150 anställda. Jobbade där i cirka 2 år tills vi blev uppköpta av Sveriges största ingenjörsbolag då vi började bli konkurrenter. Så blev automatiskt infasad inom nya koncernen och har jobbat där sedan cirka 10 månader tillbaka. Däremot sökte jag nytt jobb, och börjar om 2 veckor som rekryteringsingenjör & konsultchef, med 100% ingenjörs fokus.

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?

Jag hade ansträngt mig mer i gymnasium och högskolan istället för att spela så mycket "onödiga" datorspel :). Hade varit en duktigare ingenjör och det hade varit roligare att vara mer kunnig. När man har ett läs huvud ska man absolut inte slösa bort det och glida igenom skolan på räkmacka som jag gjorde. Sen hade jag även jobbat vid sidan av studierna istället för att ha onödiga CSN lån!

Sen hade jag kunnat gjort annorlunda hade jag sökt till ett annat jobb, då att sitta och rita i AutoCAD osv inte var något för mig har jag insett.

Mvh

Visa signatur

-

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Pluggade till IT-Tekniker på Grillska gymnasiet, struntade i vidareutbildning och gick för att jobba istället. Gled av en slump in som markanläggare i ett par månader och sökte mig senare vidare till att bli maskinoperatör på en industri där jag trivs riktigt bra.

tvärt om för mig gick naturbruksgymnasium (trädgårdsinriktning) & 10år senare jobbar jag med laga Ipad, datorer & telefoner.
fast rätt bra kunna lite trädgård, får göra det mesta av Röjsåg/motorsågs röjning när man är hos släkten.

@RoflCopter: för mig har inte min gymnasieutbildning gett mig så många jobb förutom några sommarjobb på Plantagen & liknande.
fast ja är för rastlös efter några år i nåt yrke så hittar ja nån anledning börja med nånting nytt,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?

Gick elprogrammet på dragonskolan Umeå men inriktning elteknik och nivån var blandat beroende på vilken lärare man hade...

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?

nix tog studenten på en onsdag börja jobba som lärling torsdag och jobbat sedan dess
har varit arbetslös 4 dagar sedan studenten (de 4 dagarna flyttade jag från Umeå--> Växjö
men däremot har jag fixat liftutbildning, heta arbeten, BE-kort och lite andra certifikat/utbildningar

- Var har dina studier tagit dig?

i dagsläget är jag Servicetekniker/serviceingenjör på ett företag i Växjö

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?

på sin höjd hade jag kanske bytt ut någon kurs men annars hade jag nog inte gjort något annorlunda

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?
Nti-gymnasiet Stockholm, El/IT med inriktning nätverkskunskap. Det var väldigt grundläggande, mest med tanke på att om man är intresserad har man nog redan lärt sig det mesta innan man går utbildningarna. Vi läste Cisco CCNA tror jag det va vilket var givande.

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?
Nej ingenting, är på gång att ta en del cert dock.

- Var har dina studier tagit dig?
Började jobba som konsult direkt efter gymnasiet åt en större konsultfirma i Stockholm, har varit på många olika arbetsplatser men är nu fast på ett större företag (EVRY) där jag har ganska stort utrymme för utveckling.

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?
Jag hade nog pluggat vidare efter gymnasiet för att nischa mig direkt istället för att göra det i efterhand.

Jag har dock jobbat väldigt lite med just nätverk efter gymnasiet även om det va huvud delen i utbildningen, jag var alldeles för lat i gymnasiet och om jag hade gått det nu istället hade jag nog fått mycket högre betyg då jag hade pluggat istället för att slappa och spela

Permalänk

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?
Började på Katedralskolan i Linköping, men bytte efter första året till Anders Ljungstedts Gymnasium i samma stad. Samhällsvetenskap genom hela gymnasiet. Nivån var garanterat högre på Katedralskolan, Ljunkan hade bara två teoretiska linjer när jag gick, Samhäll och Teknik, resten praktiska linjer.

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?
Inte omedelbart. Läste filmvetenskap på Universitetet i Örebro i två år, sen praktisk filmlinje i Karlskoga i ett år.
Några år senare läste jag en yrkesutbildning inom CNC-teknik.

- Var har dina studier tagit dig?
Egentligen ingenstans, jag har slagit mig in på arbetsmarknaden inom lager och logistik, där jag nu har stor erfarenhet. Arbetar just nu inom oljebranschen och trivs väldigt bra, CNC-utbildningen hjälper väl lite i och med det tekniska.

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?
Jag ville hela tiden läsa media under gymnasiet, mina föräldrar ville annorlunda. Men jag klandrar dem egentligen inte, jag trivs bra i yrket jag har nu. Film kan jag syssla med på fritiden.

Visa signatur

I HAVE AWOKEN!
CHASSI: Fractal Design Define R5 | CPU: Intel Core i7 4790-K | RAM: 16gb HyperX | PSU: EVGA Supernova G2 750W | GPU: ASUS GeForce GTX 970 4GB | MOBO: Asus Z97-A | SSD: Samsung EVO 250GB |

Permalänk

Gick fordon med sista året inom transportteknik jobbade som chaufför några år. Sedan blev jag arbetslös ett tag men började då som tidningsbud så där lite på skoj. Har arbetat med det nu i 20år och trivs med det har en runda nu på ca 11mil varje natt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Pluggade Hotel & resturang inriktning kök.
Jobbar nu som timvikare inom äldrevården, mitt bästa jobb jag haft so far sen jag tog studenten 2003.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Lego Master

Rönneskolan i Ängelholm, Naturvetenskap/teknik med inriktning på programmering, webdesign där jag kunde.

Lumpen efter det som gruppchef, 11 månader.
Här hade jag ursprungligen tänkt gå vidare inom försvaret, men kom inte in, så jag fick välja högskoleutbildning på 1½ timme på ett lokalt bibliotek under slutövningen. Inte optimala förutsättningar för att göra livsavgörande val, direkt. ^^

Men, det blev IT på Chalmers, inriktning speldesign. Hoppade av efter ungefär 1½ år för jag kom inte överens med matten på högskolenivå. Däremot hann jag samla på mig ett gäng högskolepoäng i programmering, systemvetenskap osv.

Efter några års kringflackande på olika jobb i olika städer hamnade jag tillbaka hemma i norra Skåne och jobbar nu som systemadministratör för kundtjänstsystemen på en nischbank. Jag kan inte säga att alla mina utbildningar har lett mig hit, men delar av det man har snappat upp har definitivt hjälpt mig på traven, och jag ångrar egentligen ingenting av det.

Det jag hade gjort annorlunda med facit i hand är nog att lägga mer krut på högkolan så jag hade blivit klar där, det hade öppnat upp lite andra dörrar vad gäller löneläget. Men samtidigt är jag glad att jag redan nu är klar med mitt studielån.

Edit: tog studenten 2002. Väl? ...eller? Jo. Förmodligen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Gick teknikprogrammet på gymnasiet och maskiningenjör på universitetet.
Jobbat många år som konstruktör/beräkningsingenjör nu och det är väl rätt ok.

Hade jag gjort något annorlunda såhär efteråt är det antingen skulle jag ha läst elingenjör istället då jag gillar att pyssla med "kretsteknik" eller läst sjuksköterska och siktat mot ambulans.
Men oftast är ju inte gräset grönare på andra sidan så vette fan, man hade väl varit i samma sits oavsett

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Om TS nu vill ha lite insyn i vart en gymnasieutb. kan leda bör ni även säga vilket år ni tog studenten.

En som tog studenten 1985 har inga problem att hitta jobb utan vidare utbildning.
2016 är en gymnasieexamen inte ett piss värt om man vill ha ett bra och säkert jobb med stor potential för utveckling.

Permalänk
Medlem

Tog Studenten 2003 efter att ha läst en 3 års tekniskt utbildning med inriktning praktiskt teknik. Fick lära oss lite om mycket. Industriteknik, IT och en hel del teori också. Fick prova svetsning, svarvning, göra hemsidor, sätta upp server/klient miljöer mm. Efter det gjorde jag lumpen och fick ett lasbilskort tack vare det.

Det var lastbilskortet som gav mig min första fasta anställning. Efter det visade jag framfötterna och började planera lite transporter och även en del försäljning och lager.

Blev sedan ansvarig över lagret och delvis transporterna. Företaget bytte sedan plats och jag fick för långt att pendla så jag sökte ett jobb 500 meter hemifrån inom försäljning och har vart där i 3 år nu.

Tjänar ca 33 000 kr före skatt och är snart försäljningschef. Har man lite tur samt att man alltid visar att man vill utvecklas så kan man komma långt.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Gripen i Nyköping, EL-Data. Relativt, vi hade många kurser som jag sedan hade i senare utbildning.

Ja, Systemvetenskapliga i Dalarna (Borlänge), samt 2 yrkesutbildningar efter det (marknadsföring samt Systemtekniker).

Jobb som IT-konsult, sitter just nu på en desk för 5 stora företag där jag är 1st line, 2nd line samt har hand om specifika incidenter.

Pluggat mer under gymnasiet.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Om man bara ser till yrkesval rent krasst ekonomiskt så är det väl ett yrke där du kan jobba mycket svart du skall leta efter, med tanke på svenska inkomstskatter.

Det finns ju vidare undersökningar som visar på att eftergymnasial utbildning i Sverige lönar sig minst i hela världen.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Gick Natur matte på Huddingegymnasiet, gick ut 2011. Nivån? inte överjävligt hög om man jämför med min syster som valde norra real med 310 (?) i intagning...

Gick ett år på KTH efter, Civil informationsteknik - pesten... hoppade av efter ett år. Fick omgående jobb som IT konsult i ett supportjobb - jobbade på och visade att man ville och kunde och blev senare anställd. Har sedan dess jobbat mig till en thirdlineposition.

Man kanske skulle valt något 3 årigt istället för 5. Kanske hade gått att uthärda trots bristnade studiemotivation. Kan inte direkt påstå att mina gymnasiestudier har varit till någon nytta i arbetet - det mesta har man lärt sig via egenintresse.

Någonstans finns en ändå en tanke om att plugga igen - frågan är bara...vad?

(Båda mina föräldrar är civilingenjörer)

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?
Pluggade samhälls med samhälls, gick ut utan betyg.

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?
Läste gymnasiet på folkhögskola och sen pluggade jag på jensen education linux/unix systemadministratör

- Var har dina studier tagit dig?
Jobbar som System Integratör / Sysadmin, trivs bra som fan och lönen är inte helt dum.

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?
Inte sumpat gymnasiet, se fan till och gå ut med betyg som duger och försök klura ut vad du vill göra.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?
El/tele med inriktning installation. 3 år. Hög nivå?? Eh... nej.

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?
10 år efter gymnasiet pluggade jag två års högskola med inriktning... El. Utbildning var rätt spretig och innehöll ingen praktik överhuvudtaget. Jag slutförde den aldrig. Så här i efterhand ångrar jag de två åren (mest p.g.a studielånet som jag nu sitter med tills jag blir pensionär typ). Mina dåliga resultat de sista halvåret har också försäkrat mig om att jag inte kommer att kunna söka ifrån CSN igen.

- Var har dina studier tagit dig?
Ingenstans. Jag jobbar med datasupport över telefon/mail. Det är en modern variant av "den lokala fabriken". Det är ett företag på en mindre ort som jobbar med outsourcad telefonsupport och de anställer i princip vem som helst. Lönen är ingen höjdare, men det räcker för att försörja familjen och kunna spara undan lite pengar också. Så jag klagar inte.

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?
Satsas på elektrikerjobb direkt efter gymnasiet. Jag tyckte faktiskt att det var roligt att installera el. Jag hade bitit ihop, gjort skitjobben som praktikslav osv och så hade nog mitt yrkesliv sett betydligt annorlunda ut nu.

Permalänk
Medlem

Tog studenten 2013. Gick teknik med inriktning programmering på Westerlundska gymnasiet i Enköping, ett lagomt tempo mellan kurserna då vissa var stressiga och andra riktigt lugna. När vi läste naturvetenskap hade vi ett studiebesök på kraftvärmeverket i stan.

Efter gymnasiet började jag studera till underhållstekniker på yrkeshögskolan i Borlänge, en tvåårig utbildning. När det var dags för praktik hade jag först ingen aning om vart jag skulle vara. Men kom till sist på att jag kunde prata med värmeverket. Fick praktikplats där och sommarjobbade även där det året. Året efter det var jag där igen på praktik under sommaren med lön. Sedan sökte jag jobb där som drifttekniker och sedan den 1 september 2015 har jag varit fast anställd.

Jag är mycket nöjd med mina val gällande skola, även fast jag var väldigt skoltrött i gymnasiet satte jag mig vid skolbänken direkt efter studenten. Vilket har lett till att jag har ett väldigt roligt jobb med mycket utmaningar gällande underhåll och drift.

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?
Gick El-programmet på Kattegattgymnasiet i Halmstad, skulle bli PC-tekniker. Tyvärr hade jag inte grengaranti och kom inte in på den inriktning jag ville. Istället läste jag installation i ett år. Tyckte inte att det var min grej, så jag hoppade av och började samhällsvetenskapligt program istället.

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?
Istället för jobb eller studier inom IT blev det en kandidatexamen i litteraturvetenskap, sedan magisterexamen i biblioteks- och informationsvetenskap vid Högskolan i Borås.

- Var har dina studier tagit dig?
Jobbar som IT-bibliotekarie på ett mellanstort bibliotek.

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?
De senaste åren har jag läst en del IT och matematik. Men i det stora hela blev bytet på gymnasiet en stor positiv förändring av livet. Tycker man ska våga ta steget om man vill något annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.