Intel Core i7-6950X "Broadwell-E" kan kosta mer än 15 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-6950X "Broadwell-E" kan kosta mer än 15 000 kronor

Processorjätten Intel tar i från tårna med nästkommande flaggskepp Core i7-6950X, som förutom tio upplåsta kärnor kan få en minst sagt extrem prislapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den processorn lär kunna mata många generationer GPUS`s i riktigt maffiga SLI-upplägg, utan att svettas
Processorkraft kan man aldrig få för mycket av!

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem

Vill ha faktorn är ju hög, men känns som det går sakta framåt, gäller mores lag fortfarande inom cpu ? Kändes inte som varken broadwell/haswell/skylake har get mer än just energiförbättringar med små prestandaförbättring.
Jag hoppas starkt på denna, i kombination med pascal, så slänger jag den bärbara och bygger en rigg som Johnny Mnemonic hade varit stolt över

Permalänk
Inaktiv

Kan bli en värdig uggradering från min 4790K.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skylake är ju fortfarande bättre om vi pratar spel. Högre frekvens och IPC.

Permalänk
Konsolgrävare

"@tvelander" - Sweclockers 2013-2014

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Skylake är ju fortfarande bättre om vi pratar spel. Högre frekvens och IPC.

Alla -E CPUer har alltid haft lägre klock, men det hindrar inte folk från att klocka upp dem till 4+Ghz.

IPC mässigt är där inte så mycket skillnad mellan skylake och broadwell, som man kan se här. Vi pratar i runda slängar nån % om ens det. 2 poäng av 130+ med alla trådar, är inte ens 2%, och med tanke på att skylake verkar ha svårt att nå hög frekvens (om man ska tro överklocknings trådar) så gör fler trådar, speciellt fler riktiga kärnor, rejält mycket mer än 2% högre IPC.

Nackdelen är väl liggande i X99 plattformen är föråldrad vs Z107, så frågan är väl om du tvingas stanna med det gamla systemet (vilket tyvärr är troligt), så har Skylake plattformen lite andra fördelar.

Permalänk
Medlem

Just därför behöver vi ett konkurrenskraftigt AMD. Idag styr Intel hela prissättningen av marknadssegmentet. ZEN är det sista hoppet till att undvika monopol.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gr8t:

Den processorn lär kunna mata många generationer GPUS`s i riktigt maffiga SLI-upplägg, utan att svettas
Processorkraft kan man aldrig få för mycket av!

Med tanke på hur svårt det är att få spel att skala med antal kärnor så är den nog knappast bättre i spel än en sexkärnig Broadwell‑E, vare sig nu eller om fem år.

I just spel kan man få "för mycket" processorkraft i form av kärnor som spelet ändå inte skalar över. Om man gör massa annat samtidigt är det förstås en annan sak, men då är "multitasking" snarare än "spel" en lämplig beskrivning av användningsområde.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Maffigt. En CPU som kostar mer än hela min dator och skärm.

Vill inte ha men kul att se kraftfulla komponenter.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Vill ha faktorn är ju hög, men känns som det går sakta framåt, gäller mores lag fortfarande inom cpu ? Kändes inte som varken broadwell/haswell/skylake har get mer än just energiförbättringar med små prestandaförbättring.
Jag hoppas starkt på denna, i kombination med pascal, så slänger jag den bärbara och bygger en rigg som Johnny Mnemonic hade varit stolt över

I den mening att prestandan skulle fördubblas var 18:e månad så har den inte gällt på snart 10 år för CPUer. Den senaste riktigt revolutionerande prestandaökningen var väl Pentium 4 -> Core 2, 2006, möjligen Sandy Bridge 2009.

Antalet transistorer forstsätter att öka stadigt, men transistorbudgeten verkar inte användas till att förbättra prestandan. Intel skulle kunna fimpa den integrerade grafiken (vilket är den del som använder flest transistorer) på vissa modeller av 1151-processorer och istället ge dem 6 eller 8 kärnor, men man väljer att inte göra det för det finns ingen konkurrens och därför inget behov av en mainstream 6/8-kärnig CPU.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Snusfri

Tar 4 stycken till min nästa rigg 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Just därför behöver vi ett konkurrenskraftigt AMD. Idag styr Intel hela prissättningen av marknadssegmentet. ZEN är det sista hoppet till att undvika monopol.

De kommer nog slåss mot 6700K och neråt. Det är vad jag tror i alla fall. De kan ju överraska oss men jag tror inte de kommer konkurrera mot Intels E-processorer.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Inte så dyrt om vi kollar på xeon priserna där en cpu kan kosta 24k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

...
Nackdelen är väl liggande i X99 plattformen är föråldrad vs Z107, så frågan är väl om du tvingas stanna med det gamla systemet (vilket tyvärr är troligt), så har Skylake plattformen lite andra fördelar.

Du som är påläst Kan X99 chipset komma med DMI 3.0 variant? Annars med DMI 2.0 begränsas det avsevärt med tanke på M.2 diskar och USB3.1 (gen2) har tillkommit på senare år. Blir så motsägelsefullt att ha en så pass dyr system med denna uppenbara flaskhals =/
Annars måste man stryka möjligheten med ett grafikkort till förmån till M.2 disk och ev. USB3.1 om det ansluts direkt från CPU:n (asrock har en sådan variant på en z87 kort tror jag) Men då blir det fortfarande över DMI 2.0 (pci x2) när det skall kopieras disk till disk via usb 3.1 g2 eller annan M.2 anslutning.

Däremot ser Zen ut att kunna bli mycket mer intressant chipset med tanke på denna länk, att ha både USB 3.0, M.2 i x4 samt deras variant av "DMI 3.0" som körs i x4 (där USB 3.1 körs ifrån) som direktansluts från cpu:n
http://www.unlockpwd.com/asmedia-can-earn-on-chipsets-for-amd...

Permalänk
Avstängd

Så förvirrande att dom kallas det för Broadwell som är 5xxx men sedan lägger det i 6xxx som är Skylake. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Just därför behöver vi ett konkurrenskraftigt AMD. Idag styr Intel hela prissättningen av marknadssegmentet. ZEN är det sista hoppet till att undvika monopol.

Jag har alltid rullat Intel, men hoppas verkligen AMD får till det nu. Hoppas även att AMD tar tillbaka en del av grafikkortsmarknaden från NVIDIA (fastän jag själv köpte NVIDIA senast, lite utav en hycklare kanske).

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av rektor:

Så förvirrande att dom kallas det för Broadwell som är 5xxx men sedan lägger det i 6xxx som är Skylake. :S

Deras namnschema har varit totalt efterblivet och ändrats varje generation sedan Sandy Bridge, trots att de hade alla förutsättningar att vara konsekventa. Varken SNB‑E, IVB‑E eller HSW‑E hade rätt generationssiffra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jäkligt trist om det stämmer.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Just därför behöver vi ett konkurrenskraftigt AMD. Idag styr Intel hela prissättningen av marknadssegmentet. ZEN är det sista hoppet till att undvika monopol.

Tror du på allvar att dom skulle släppa den för 4 tusen? Det här är ju en värsting model klart den kommer kosta lite extra $$$

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Paddanx:

Kika här och ta sedan pris i åtanke också: http://www.kitguru.net/components/cpu/luke-hill/intel-core-i7...

Om man köper ett X99 system för att spela så slänger man pengarna i sjön. För rendering och annat där man behöver flera trådar... visst. Eller om man vill köra 3x eller 4x SLI... visst. Då kan X99 vara bra.

Men ska man bygga en speldator med max 2 grafikkort så glöm X99 är mitt råd. Men det är ju inte mina pengar såklart... alla får ju göra som dom vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Så förvirrande att dom kallas det för Broadwell som är 5xxx men sedan lägger det i 6xxx som är Skylake. :S

Är du säker på det?

Permalänk
Medlem

2500K/2600K från 2011 klockade till 4.5GHz+ duger till mer eller mindre alla spel med max 2 grafikkort. DDR4, M2, USB 3.1 osv. är trevliga förbättringar men förändrar inget för en ren spelrigg. Oavsett, jag kommer säkert att köpa en Broadwell-E bara för att jag är uttråkad över den långsamma utvecklingen och det är alltid kul att klocka ett nytt chip

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Alla -E CPUer har alltid haft lägre klock, men det hindrar inte folk från att klocka upp dem till 4+Ghz.

IPC mässigt är där inte så mycket skillnad mellan skylake och broadwell, som man kan se här. Vi pratar i runda slängar nån % om ens det. 2 poäng av 130+ med alla trådar, är inte ens 2%, och med tanke på att skylake verkar ha svårt att nå hög frekvens (om man ska tro överklocknings trådar) så gör fler trådar, speciellt fler riktiga kärnor, rejält mycket mer än 2% högre IPC.

Nackdelen är väl liggande i X99 plattformen är föråldrad vs Z107, så frågan är väl om du tvingas stanna med det gamla systemet (vilket tyvärr är troligt), så har Skylake plattformen lite andra fördelar.

Skillnaden i IPC mellan Broadwell och Skylake är långt mer komplicerad än tidigare. Det som är viktigast för "vanliga" användare är heltalsprestanda, något som tyvärr knappt testas av populära benchmarks utan de testar flyttals och SIMD (som kan vara både flyttal och heltal, men typiskt mest flyttal).

Kapaciteten vad det gäller flyttal är identisk mellan Haswell, Broadwell och Skylake sett till maximal kapacitet, vilket också visar sig i att t.ex. Cinebench får en väldigt liten prestandaboost mellan dessa modeller.

Vad det gäller heltal har Skylake ganska mycket högre teoretisk kapacitet då det nu är 4 st heltals ALU i stället för tidigare 3 st, Skylake har också 4 minnespiplines i stället för tidigare 3 men det är mindre viktigt för typiska skrivbordslaster. Nu är det svårt att fult ut utnyttja så många heltals ALU med bara en CPU-tråd, tittar man på saker som är begränsade av enkeltrådprestanda och främst heltal, t.ex. Dolphin emulator, så verkar ha Skylake 8-9% högre IPC än Broadwell (ett exempel här). Det stora lyftet är främst i heltalsintensiva program där man kan använda båda trådarna i en CPU-kärna, där finns långt fler fall som är ALU-begränsade innan Skylake (ett sådant exempel är kompilering som får en rätt bra boost med Skylake).

Spel är nästan helt meningslösa idag för att avgöra IPC, de är ju främst begränsade av GPU inte av CPU.

Angående priset på den 10-kärniga Broadwell-E. Som redan påpekats, inte speciellt förvånande då det fortfarande är billigare än vad dagens Xeon E5 "Workstation" kostar vilket är logiskt då E-serien saknar en del funktioner från Xeon E5 (flera CPUer i samma maskin, DDIO, m.m. Den närmaste jämförbara Xeon modellen idag är nog E5 2687W v3 (10 kärnor med 3,1 GHz basfrekvens och 3,5 GHz max turbo), den har ett riktpris på runt $2100.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Trevligt med fler kärnor. Började känna att det stagnerat lite på den fronten annars. Att det sen inte är något jag som sitter och är förvånandsvärt nöjd med en 8 år gammal sleten processor kommer att skaffa är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

2500K/2600K från 2011 klockade till 4.5GHz+ duger till mer eller mindre alla spel med max 2 grafikkort. DDR4, M2, USB 3.1 osv. är trevliga förbättringar men förändrar inget för en ren spelrigg. Oavsett, jag kommer säkert att köpa en Broadwell-E bara för att jag är uttråkad över den långsamma utvecklingen och det är alltid kul att klocka ett nytt chip

min i7 2600k @ 4.5X GHz flaskar i vissa spel, iof flaskar mina GTX 680x2 sli också i vissa spel. Så osäker på vad jag ska uppgradera..

Kollat på ny prolle som är framtidssäker, om det finns någon just nu

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

I den mening att prestandan skulle fördubblas var 18:e månad så har den inte gällt på snart 10 år för CPUer. Den senaste riktigt revolutionerande prestandaökningen var väl Pentium 4 -> Core 2, 2006, möjligen Sandy Bridge 2009.

Moore's lag är en observation/prognos att antalet transistorer i mikrochip har/ska dubbla(t)s vartannat år. Och det stämmer väl någorlunda fortfarande. Tror Intel har gått ut med att de räknar med att halka efter framöver. Vi får väl se vad som sker, men de verkar väl onekligen få mer och mer bekymmer med sina nodkrympningar.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Moore's lag är en observation/prognos att antalet transistorer i mikrochip har/ska dubbla(t)s vartannat år. Och det stämmer väl någorlunda fortfarande. Tror Intel har gått ut med att de räknar med att halka efter framöver. Vi får väl se vad som sker, men de verkar väl onekligen få mer och mer bekymmer med sina nodkrympningar.

Yes, det @Pepsin talar om låter som Dennard Scaling vilket mycket riktigt verkar har gått i graven för cirka 10 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Angående priset på den 10-kärniga Broadwell-E. Som redan påpekats, inte speciellt förvånande då det fortfarande är billigare än vad dagens Xeon E5 "Workstation" kostar vilket är logiskt då E-serien saknar en del funktioner från Xeon E5 (flera CPUer i samma maskin, DDIO, m.m. Den närmaste jämförbara Xeon modellen idag är nog E5 2687W v3 (10 kärnor med 3,1 GHz basfrekvens ochc 3,5 GHz max turbo), den har ett riktpris på runt $2100.

Min tanke också, intel måste nästan sätta priset så högt på den 10-kärniga modellen för att inte konkurrera för mycket med sina Xeon processorerna.

Och vill man ha riktigt många kärnor ska man ju nästan börja titta på xeon processorna iaf. Man kan köpa två sådana här http://ark.intel.com/products/83356/Intel-Xeon-Processor-E5-2...

Och sedan ett Asus WS X99 dual-socket moderkort. Då får man 16 kärnor, 32 trådar i 3.2 Ghz att leka med.

Eller så väntar man på Zen och ser hur den blir.