Mushkin förbereder SSD-enhet på 4 TB för endast 5 000 kronor

Permalänk
Medlem

Visst kan SSD helt ta över HDD, även för lagring av filmer och bilder. Mekaniska diskar är ju inte precis tillförlitliga, tycker jag, så om SSD:n inte bara har samma pris utan också är driftssäkrare så är valet enkelt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Undrar varför ingen gör större SSDer men med lite sämre hastighet. 100mb/sec är tillräckligt snabbt, det är ändå access-tiderna man är ute mest. Annars raidar man eller kör annat för raw speed.

Du har redan fått många svar men det är ju typ det som är skillnaden mellan TLC, MLC och SLC minnen.
1 TB TLC kostar precis under 3000 kronor, 1 TB MLC kostar över 4000 kronor och SLC finns väl inte ens längre?
3D-nand är en annan aspekt som spelar in hur man gör det om man fokuserar på hastighet eller pris/GB.

Skillnaden blir dock inte så stor som du är ute efter pga anledningar andra har skrivit bra om.

Permalänk
Medlem

4TB är nog alltför mycket för mig, men 1TB eller 2TB för eurons motsvarighet till 1250 kr eller 2500 kr hade varit väldigt lockande.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Livsnjutare 😎

"4TB SSD för endast 5000kr"

... då tänker jag direkt - what's the catch ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på att Samsung ska dubblera mängden lagringsutrymme för sina ssd:er. Det skulle ske tidigt 2016. Någon som har hört något sedan dess?

http://www.sweclockers.com/nyhet/21108-samsung-gor-ssd-850-pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

"4TB SSD för endast 5000kr"

... då tänker jag direkt - what's the catch ?

En värdelös controller. Så var det iaf förr.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av ottey:

En värdelös controller. Så var det iaf förr.

Ja jag tänker iaf att den är långsam eller så.
Känns ändå som att vi kommit förbi tiden med kraschade kontrollers och total data-loss.... Iaf på nyligen släppts produkter.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Det kan dock vara värt att nämna att denna SSD endast ligger på 10'000 iops vilket inte gör den till någon högpresterande. Dock roligt att det går i rätt riktning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ja jag tänker iaf att den är långsam eller så.
Känns ändå som att vi kommit förbi tiden med kraschade kontrollers och total data-loss.... Iaf på nyligen släppts produkter.

Ja, troligen är det moores lag och massproduktion som driver ner priset den här gången.