Netonnet Reklamation Skälig tid, helgdag
Har köpt ett X99-Deluxe, GTX 980, i7-5820k, 2x 256GB, 3x 4TB hårddiskar från netonnet för snart ett år sedan (mars).
Försökte starta datorn 18/12-2015 (W7) och då kunde jag inte skriva in mitt lösenord, starta om gå in i bios (har inget overklock) och kolla vilket boot driva jag har osv. Bootar från gamla vanliga ssd, kommer till loggin skärmen och kan fortfarande inte logga in. Jag googlar lite på mobilen och det verkar finnas andra med samma problem men dom löser det genom att ta en P2 (gammalt tangentbord) koppling, problemet är att det inte finns någon. Prövar alla usb och med ett annat tangentbord.
Funkar inte så åker ner och lämnar in den hos en reparatör, dom hör av sig nästa dag och säger att dom inte kan lösa det och det är att reklamera (har använt dom 3-4 ggr tidigare så vet att dom kan sina saker). Ringer netonnet den 21 och frågar vad jag ska ta med mig, dom säger moderkort och kvitto (även fast jag är reggad i deras system?). Åker hem med datorn och skruvar ut allting, cpu, cooler och stoppar tillbaka moderkortet med cpu locket i original förpackning. Åker in till netonnet 22/12- 2015 och lämnar in moderkortet, personen i kassan kollar igenom lådan så allting är där, skriver ut en lapp så bekräftar att jag har lämnat in den etc. Personen ger beskedet 10 dagar och meddelar att när den är klar ringer/mailar. Jag åker hem och tänker inte mera på det.
Ringer tillbaka 7 jan och undrar när den är klar. Då visar det sig att verkstan hade skickat tillbaka moderkortet till affären, med meddelandet att dom ville ha IO-plate. Detta meddelades aldrig till mig och ända sättet jag fick redo på detta var att jag ringde 2 gånger och frågade om vad som tar sådan tid. Tar bort IO-plate och lämnar in den, väntade i 20 min på att en av idioterna i service desken ska göra klart någon på sin datorn medans den andra packar något medans man är den enda som står i kön.
Dom får den och dom ska sätta den i samma låda så att den kommer tillbaka till verkstan. (Va fan behöver dom IO-plate till?) Ingen uppdatering på hur lång tid det ska ta.
Ringer dom den 13/1-2016 och säger till dom att dom får ta och skynda på för jag har suttit utan dator värd uppemot 15k i snart 4 veckor. Dom meddelar att dom har till slutet av januari på sig att fixa felet innan jag kan häva köpet pga helgdagar. När jag räknar utan helgdagar så är det 13, men dom sa vid mitt första tillfälle 10 dagar.
Sätter mig och googlar fram lagen:
https://lagen.nu/1990:932
Står inom skälig tid, men står inget om vad det egentligen är. Googlar runt lite mer och hittar att det är skillnad beroende på hur essentiell den är till dagliga behov, t.ex en brödrost har mer tid på sig att laga än en tvättmaskin/kylskåp. Kollade även att det kostar 900kr att gå till tingsrätt (tror det va det) men det känns ju absurt att man ska behöva göra det.
Vad ska jag göra nu. Ska jag gå dit på måndag med alla delar jag hör köpt och häva köpet, för jag köpte detta som ett paket och paketet är värdelöst utan moderkortet. Kan jag bara häva köpet på moderkortet, dom får skicka efter ett nytt? Är jävlig sur nu.
TLDR: Om netonnet säger ett visst antal dagar per reparation vad gäller? Räknas alla dagar (mån-fre) eller dras helgdagar bort? Eftersom det köptes som paket kan jag lämnat tillbaka hela paketet?
MVH
Shakaman