Apple TV 4 - startar min tv när jag stängt av.

Permalänk
Medlem

Apple TV 4 - startar min tv när jag stängt av.

Hej!

Som rubriken säger - Verkar som att min Apple TV sätter igång min TV efter det att jag stängt av. Det dröjer några minuter innan TV startas. Själva Apple TVn är fortsatt avstängd men min TV startar och rutan "Ingen signal" dyker upp. Tänkte från början att det inte spelar så stor roll då TVn normalt stänger av sig själv efter någon minuts "ingen signal". Men uppenbarligen så håller Apple TVn min TV igång hela natten...
Inte hittat någon vettig lösning enda jag hittat är att man kan stänga av funktionen att ge Apple TVn kontroll att stänga av och sätta på min TV men... Då kan jag ju inte starta eller stänga av TVn som ju är tanken.

Min TV är en 47" Philips, minns inte exakt modell så här på rak arm (får kolla närmare på det ikväll) men vill minnas att det är en i deras 4000-serie, inköpt för två-tre år sedan.

Tänkte höra om detta är något någon annan stött på eller vet någon lösning på?

Har vidare hittat info om att själva Apple TVn startar av sig själv för en del och i samband med det även startar deras övriga utrustning. I mitt fall är det dock endast min Philips TV som startar.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Kolla denna artikel. Är nog en feature du kanske vill stägna av på din tv för att slippa prolemet. Men beteendet är konstigt i vilket fall.

http://www.howtogeek.com/207186/how-to-enable-hdmi-cec-on-you...

EDIT: alt. kan du stänga av funktionen på din apple TV:
Configuring Your Apple TV
Compared to digging through the documentation for and the menus on your HDTV, setting things up on the Apple TV side of things is trivial. In fact, as we mentioned above, if your HDTV is HDMI-CEC compliant and the HDMI-CEC functionality was turned on at the time you set up your Apple TV then everything should already be configured.

Whether you just want to check the settings or something isn’t working the the way it should, you can find the appropriate menu by selecting the “Settings” icon from the main screen on your Apple TV.

Then, within the main Settings menu, select “Remotes and Devices”.

Within the “Remotes and Devices” menu, look for the section at the bottom labeled “Home Theater Control”. You want to ensure that “Control TVs and Receivers” is toggled “On”. If this section is grayed out then it means that either your HDTV is not HDMI-CEC compliant, the HDMI-CEC functionality is off, or some component in your media center setup is not HDMI-CEC compliant or failing to pass the HDMI-CEC signal along (it could be that you’re using an older HDMI receiver, that you have an HDMI splitter that is out of spec, or some such thing).

The Volume Control section should default automatically to the correct control scheme once HDMI-CEC is detected but on the off chance it doesn’t you can click on it and make a new selection. If, for example, you want to control your volume via your TV and not your Receiver (or the reverse) you can switch the volume control scheme here as well as program your Apple Remote to mimic the volume signals from one of your existing remotes.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har sony och atv4.
Funkar både starta byta källa och stänga tv automagiskt.

Testat låta ATVn stänga av tvn åt dig?

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kolla denna artikel. Är nog en feature du kanske vill stägna av på din tv för att slippa prolemet. Men beteendet är konstigt i vilket fall.

http://www.howtogeek.com/207186/how-to-enable-hdmi-cec-on-you...

EDIT: alt. kan du stänga av funktionen på din apple TV:
Configuring Your Apple TV
Compared to digging through the documentation for and the menus on your HDTV, setting things up on the Apple TV side of things is trivial. In fact, as we mentioned above, if your HDTV is HDMI-CEC compliant and the HDMI-CEC functionality was turned on at the time you set up your Apple TV then everything should already be configured.

Whether you just want to check the settings or something isn’t working the the way it should, you can find the appropriate menu by selecting the “Settings” icon from the main screen on your Apple TV.

Then, within the main Settings menu, select “Remotes and Devices”.
http://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2015/11/ximg_564e31a07ca51.jpg.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.MA0JfNF9ny.jpg

Within the “Remotes and Devices” menu, look for the section at the bottom labeled “Home Theater Control”. You want to ensure that “Control TVs and Receivers” is toggled “On”. If this section is grayed out then it means that either your HDTV is not HDMI-CEC compliant, the HDMI-CEC functionality is off, or some component in your media center setup is not HDMI-CEC compliant or failing to pass the HDMI-CEC signal along (it could be that you’re using an older HDMI receiver, that you have an HDMI splitter that is out of spec, or some such thing).

The Volume Control section should default automatically to the correct control scheme once HDMI-CEC is detected but on the off chance it doesn’t you can click on it and make a new selection. If, for example, you want to control your volume via your TV and not your Receiver (or the reverse) you can switch the volume control scheme here as well as program your Apple Remote to mimic the volume signals from one of your existing remotes.

Skrivet av Demerzel:

Har sony och atv4.
Funkar både starta byta källa och stänga tv automagiskt.

Testat låta ATVn stänga av tvn åt dig?

Ja, alltså. Jag gillar ju funktionen att TVn startar och stängs av via ATVn samt att den sköter volym och så, så jag vill ju helst inte vara utan denna biten, nu när man vant sig vid bekvämligheten liksom.

Vill ju dock slippa att TVn startas några minuter efter att jag stängt av.
Edit: Så ja, jag stänger av TVn via ATVn.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Ja, alltså. Jag gillar ju funktionen att TVn startar och stängs av via ATVn samt att den sköter volym och så, så jag vill ju helst inte vara utan denna biten, nu när man vant sig vid bekvämligheten liksom.

Vill ju dock slippa att TVn startas några minuter efter att jag stängt av.
Edit: Så ja, jag stänger av TVn via ATVn.

Kanske glappar i HDMI sladden så att den initierar om länken igen lite då och då?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: Hmm, sladden är ju ny men det är ju inte omöjligt förstås. Fick alla grejer i julklapp och HDMI-kabeln får man ju köpa separat och den hade de rullat ihop ganska hårt kring ATV-lådan. Ska försöka kika på det ikväll, kanske passa på att testa en annan HDMI-ingång i samma veva, har även ett gäng andra kablar i reserv där hemma för att utesluta fel på kabeln.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Antagligen din telefon. Den kan starta TVn om du har airplay på.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Var tvungen att stänga av detta. Apple TV kunde ju starta min Sony TV mitt i natten och sedan var den på.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Det jag funderar på är vad som väcker din ATV?

Min atv4 går inte igång på natten vad jag vet.. men när den väl går igång av att jag trycker på dosan så vaknar alltid tvn.

Nån enhet som har på Airplay?

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Min sambo är väl den som står för övriga Appleenheter med mac, ipad och iphone.
Har också läst att airplay startat ATVn för en del, fast i mitt fall är det ju endast min TV som går igång. Så vitt jag vet använder min sambo dock sällan airplay funktioner mitt i natten.

Har testat lite här nu under dagen och TVn tycks inte gå igång om jag bara lämnar ATVn på så den får stänga av sig själv efter en halvtimme eller vad jag nu ställt in för tid. Så om någon mer har problem kan ju det vara värt att testa kanske, fast även där går man ju bet på att kunna använda ATV-fjärren för att stänga ner alla grejer för kvällen...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Var tvungen att stänga av detta. Apple TV kunde ju starta min Sony TV mitt i natten och sedan var den på.

http://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2015/11/ximg_564e31a07ca51.jpg.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.MA0JfNF9ny.jpg

Glömde skriva att både Sony Receivern och Sony TV:n sätts igång av APTV. Rent personligt tycker jag det är irriterande när förstärkaren också styr min TV eftersom jag mest använder min Logitech fjärr. Nu när jag stängt av fjärrfunktionen i APTV fungerar inte tex paus/återuppta med Logitech fjärren och inte heller med APTV fjärren så man fåpr trycka på "back/meny" om man vill köra igång det pausade.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Jag fick spontant detta nu helt plötsligt, på en 1 vecka gammal Apple TV 4K HD. Jag stängde av min Apple TV, och efter 1-2 minuter gick den spontant igång igen.

Min Mac var igång, och jag tänkte att det kanske är Airplay som spökar. Efter att jag stängt av Airplay, både på Macen och Apple TVn, så upphörde Apple TV att starta spontant, och förblev avstängd när jag väl stängt av den.

Löst!

Permalänk
Skrivet av astrostefan:

Jag fick spontant detta nu helt plötsligt, på en 1 vecka gammal Apple TV 4K HD. Jag stängde av min Apple TV, och efter 1-2 minuter gick den spontant igång igen.

Min Mac var igång, och jag tänkte att det kanske är Airplay som spökar. Efter att jag stängt av Airplay, både på Macen och Apple TVn, så upphörde Apple TV att starta spontant, och förblev avstängd när jag väl stängt av den.

Löst!

Jag trodde att det fungerade nu. Men ack vad jag bedrog mig.

Här hittade jag dock lösningen: https://discussions.apple.com/thread/7320419?tstart=0
Felet inrapporterades 2015, och mer än 5 år senare är det fortfarande kvar. Men det finns en workaround, som jag beskriver här.

Om jag går ur appen med menu-knappen så stängs tydligen inte appen, utan kör i bakgrunden, och det är den som startar Apple TV hela tiden.

Men: Om jag istället går ur appen med home-knappen så stängs appen tydligen korrekt, för efter detta så förblir Apple TV stängd. Än så länge i alla fall...

Så: Stäng appen med home-knappen, och inte menu-knappen.